Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 675.193 | 3.524.238 | 4.199.431 |
Uitgaven | 4.116.593 | ‒ 9.524 | 4.107.069 | |
2.10 | Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 517.792 | 9.314 | 527.106 |
Subsidies (regelingen) | 228.099 | 212.982 | 441.081 | |
Medisch specialistische zorg | 75.534 | 8.160 | 83.694 | |
Curatieve ggz | 11.613 | ‒ 305 | 11.308 | |
Eerstelijnszorg | 5.229 | ‒ 393 | 4.836 | |
Lichaamsmateriaal | 25.601 | 0 | 25.601 | |
Medische producten | 110.122 | 205.520 | 315.642 | |
Opdrachten | 14.938 | ‒ 940 | 13.998 | |
Medisch specialistische zorg | 3.617 | 1.121 | 4.738 | |
Curatieve ggz | 1.333 | ‒ 595 | 738 | |
Eerstelijnszorg | 1.646 | ‒ 913 | 733 | |
Lichaamsmateriaal | 2.301 | ‒ 151 | 2.150 | |
Medische producten | 6.041 | ‒ 402 | 5.639 | |
Bijdrage aan agentschappen | 37.723 | 3.292 | 41.015 | |
aCBG | 8.227 | 3.373 | 11.600 | |
CIBG | 27.911 | 326 | 28.237 | |
Overige | 1.585 | ‒ 407 | 1.178 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 25.132 | 0 | 25.132 | |
Overige | 25.132 | 0 | 25.132 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.000 | 180 | 1.180 | |
Overig | 1.000 | 180 | 1.180 | |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 210.900 | ‒ 206.200 | 4.700 | |
Kapitaalverschaffing Pallas | 210.900 | ‒ 206.200 | 4.700 | |
2.34 | Ondersteuning van het zorgstelsel | 3.598.801 | ‒ 18.838 | 3.579.963 |
Subsidies (regelingen) | 167.040 | ‒ 1.458 | 165.582 | |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.825 | 0 | 1.825 | |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 95.992 | 12.900 | 108.892 | |
Regeling veelbelovende zorg | 45.895 | ‒ 11.600 | 34.295 | |
Medisch specialistische zorg | 5.872 | ‒ 1.001 | 4.871 | |
Medisch specialistische zorg | 689 | ‒ 321 | 368 | |
Curatieve ggz | 0 | 31 | 31 | |
Eerstelijnszorg | 2.766 | ‒ 132 | 2.634 | |
Overige | 14.001 | ‒ 1.335 | 12.666 | |
Bekostiging | 3.372.114 | ‒ 7.800 | 3.364.314 | |
Rijksbijdrage 18- | 3.303.300 | 0 | 3.303.300 | |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 68.814 | ‒ 7.800 | 61.014 | |
Inkomensoverdrachten | 15.761 | 6.200 | 21.961 | |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 15.661 | 6.200 | 21.861 | |
Overige | 100 | 0 | 100 | |
Opdrachten | 24.936 | ‒ 15.152 | 9.784 | |
Risicoverevening | 1.957 | ‒ 500 | 1.457 | |
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel | 9.343 | ‒ 4.900 | 4.443 | |
Medisch specialistische zorg | 148 | 114 | 262 | |
Curatieve ggz | 1.687 | ‒ 386 | 1.301 | |
Eerstelijnszorg | 114 | 0 | 114 | |
Passende Zorg | 9.877 | ‒ 9.680 | 197 | |
Overige | 1.810 | 200 | 2.010 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.077 | 50 | 9.127 | |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 9.077 | 50 | 9.127 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 9.873 | ‒ 678 | 9.195 | |
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden | 8.105 | 200 | 8.305 | |
Overige | 1.768 | ‒ 878 | 890 | |
Ontvangsten | 80.217 | ‒ 7.000 | 73.217 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in totaal met € 3,5 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024. Dit is noodzakelijk om uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan. Om de Rijksbijdrage 18- vanaf januari 2025 uit te kunnen betalen zal de betalingsverplichting in 2024 moeten worden vastgelegd. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget in 2024 opgehoogd met circa € 3,4 miljard. Daarnaast heeft een technische correctie van € 93,5 miljoen aan verplichtingenbudget plaatsgevonden ten behoeve van het budget voor medische isotopen. Verder is de verplichtingenruimte voor IPCEI Health opgehoogd met € 24,6 miljoen om de betalingsverplichtingen tot en met 2029 in 2024 aan te kunnen gaan.
Uitgaven
Subsidies medische producten
De financieringsuitgaven aan stichting Pallas ten behoeve van medische isotopen waren voor 2024 initieel geraamd op het instrument vermogensverschaffing/-onttrekking. De verwachting was dat de kapitaalovereenkomst in 2024 getekend zou worden. Echter, deze overeenkomst wordt pas in 2025 getekend. Tot die tijd worden de financieringsuitgaven bekostigd via het instrument subsidie. Als gevolg hiervan heeft een technische herschikking plaatsgevonden en is het instrument subsidies verhoogd met een bedrag van € 206,2 miljoen.
Tezamen met een aantal andere kleine mutaties vallen de uitgaven op dit budget € 205,5 miljoen hoger uit.
Kapitaalverschaffing Pallas
Zoals reeds toegelicht onder subsidies medische producten vallen door een technische herschikking de uitgaven op dit budget € 206,2 miljoen lager uit.
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van de regeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) geactualiseerd. Op basis hiervan wordt het beschikbare budget verhoogd met € 16,9 miljoen. Deze bijstelling is met name veroorzaakt door een eenmalige piek in declaraties van in 2023 geleverde ggz-zorg. Daarnaast is er een algehele stijging te zien van ggz-declaraties en kosten van de ziekenhuizen.
Ten behoeve van de Oekraïense ontheemden, verwacht het CAK in de actuele prognose € 11,0 miljoen aan SOV-kosten. Dit is € 4,0 miljoen lager dan het beschikbare budget van € 15,0 miljoen. De omvang van de declaraties voor zorg aan Oekraïense ontheemden is lager dan eerder verwacht. De uitgaven vallen lager uit omdat het aantal Oekraïners dat direct naar Nederlandse ziekenhuizen komen, zoals soldaten, lager is dan verwacht. Deze meevaller valt, conform de specifiek hiervoor geldende begrotingsafspraken, generaal vrij.
Tezamen vallen hierdoor de uitgaven op dit budget € 12,9 miljoen hoger uit dan geraamd.
Regeling veelbelovende zorg
De regeling Veelbelovende Zorg verloopt in twee fases. De eerste fase is de voorbereidingsfase waarin de aanvragen worden getoetst op haalbaarheid, innovatie en de verwachte meerwaarde voor de zorg. In de tweede fase worden deze aanvragen beoordeeld. Hierdoor kunnen de daadwerkelijke kosten afwijken van de opgenomen ramingen. In 2024 zijn de werkelijke kosten lager. Hierdoor is er € 11,6 miljoen minder nodig dan het beschikbare budget.
Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)
Naast begrotingsgefinancierde curatieve uitgaven zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.
In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Zvw-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Zvw vallen.
Naast de bruto Zvw-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: het eigen risico Zvw, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Zvw-uitgaven minus het eigen risico Zvw vormt de netto Zvw-uitgaven.
Art. | Stand ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2) | Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2) | |
---|---|---|---|---|
11 | Bruto Zvw-uitgaven | 62.561.086 | ‒ 81.644 | 62.479.442 |
Eigen risico Zvw | 3.417.996 | 0 | 3.417.996 | |
Netto Zvw-uitgaven | 59.143.090 | ‒ 81.644 | 59.061.446 | |