Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

675.193

3.524.238

4.199.431

     
 

Uitgaven

4.116.593

‒ 9.524

4.107.069

     

2.10

Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

517.792

9.314

527.106

 

Subsidies (regelingen)

228.099

212.982

441.081

 

Medisch specialistische zorg

75.534

8.160

83.694

 

Curatieve ggz

11.613

‒ 305

11.308

 

Eerstelijnszorg

5.229

‒ 393

4.836

 

Lichaamsmateriaal

25.601

0

25.601

 

Medische producten

110.122

205.520

315.642

 

Opdrachten

14.938

‒ 940

13.998

 

Medisch specialistische zorg

3.617

1.121

4.738

 

Curatieve ggz

1.333

‒ 595

738

 

Eerstelijnszorg

1.646

‒ 913

733

 

Lichaamsmateriaal

2.301

‒ 151

2.150

 

Medische producten

6.041

‒ 402

5.639

 

Bijdrage aan agentschappen

37.723

3.292

41.015

 

aCBG

8.227

3.373

11.600

 

CIBG

27.911

326

28.237

 

Overige

1.585

‒ 407

1.178

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

25.132

0

25.132

 

Overige

25.132

0

25.132

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.000

180

1.180

 

Overig

1.000

180

1.180

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

210.900

‒ 206.200

4.700

 

Kapitaalverschaffing Pallas

210.900

‒ 206.200

4.700

2.34

Ondersteuning van het zorgstelsel

3.598.801

‒ 18.838

3.579.963

 

Subsidies (regelingen)

167.040

‒ 1.458

165.582

 

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

1.825

0

1.825

 

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

95.992

12.900

108.892

 

Regeling veelbelovende zorg

45.895

‒ 11.600

34.295

 

Medisch specialistische zorg

5.872

‒ 1.001

4.871

 

Medisch specialistische zorg

689

‒ 321

368

 

Curatieve ggz

0

31

31

 

Eerstelijnszorg

2.766

‒ 132

2.634

 

Overige

14.001

‒ 1.335

12.666

 

Bekostiging

3.372.114

‒ 7.800

3.364.314

 

Rijksbijdrage 18-

3.303.300

0

3.303.300

 

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

68.814

‒ 7.800

61.014

 

Inkomensoverdrachten

15.761

6.200

21.961

 

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

15.661

6.200

21.861

 

Overige

100

0

100

 

Opdrachten

24.936

‒ 15.152

9.784

 

Risicoverevening

1.957

‒ 500

1.457

 

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

9.343

‒ 4.900

4.443

 

Medisch specialistische zorg

148

114

262

 

Curatieve ggz

1.687

‒ 386

1.301

 

Eerstelijnszorg

114

0

114

 

Passende Zorg

9.877

‒ 9.680

197

 

Overige

1.810

200

2.010

 

Bijdrage aan agentschappen

9.077

50

9.127

 

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

9.077

50

9.127

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

9.873

‒ 678

9.195

 

Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden

8.105

200

8.305

 

Overige

1.768

‒ 878

890

     
 

Ontvangsten

80.217

‒ 7.000

73.217

     

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in totaal met € 3,5 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024. Dit is noodzakelijk om uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan. Om de Rijksbijdrage 18- vanaf januari 2025 uit te kunnen betalen zal de betalingsverplichting in 2024 moeten worden vastgelegd. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget in 2024 opgehoogd met circa € 3,4 miljard. Daarnaast heeft een technische correctie van € 93,5 miljoen aan verplichtingenbudget plaatsgevonden ten behoeve van het budget voor medische isotopen. Verder is de verplichtingenruimte voor IPCEI Health opgehoogd met € 24,6 miljoen om de betalingsverplichtingen tot en met 2029 in 2024 aan te kunnen gaan.

Uitgaven

Subsidies medische producten

De financieringsuitgaven aan stichting Pallas ten behoeve van medische isotopen waren voor 2024 initieel geraamd op het instrument vermogensverschaffing/-onttrekking. De verwachting was dat de kapitaalovereenkomst in 2024 getekend zou worden. Echter, deze overeenkomst wordt pas in 2025 getekend. Tot die tijd worden de financieringsuitgaven bekostigd via het instrument subsidie. Als gevolg hiervan heeft een technische herschikking plaatsgevonden en is het instrument subsidies verhoogd met een bedrag van € 206,2 miljoen.

Tezamen met een aantal andere kleine mutaties vallen de uitgaven op dit budget € 205,5 miljoen hoger uit.

Kapitaalverschaffing Pallas

Zoals reeds toegelicht onder subsidies medische producten vallen door een technische herschikking de uitgaven op dit budget € 206,2 miljoen lager uit.

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van de regeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) geactualiseerd. Op basis hiervan wordt het beschikbare budget verhoogd met € 16,9 miljoen. Deze bijstelling is met name veroorzaakt door een eenmalige piek in declaraties van in 2023 geleverde ggz-zorg. Daarnaast is er een algehele stijging te zien van ggz-declaraties en kosten van de ziekenhuizen.

Ten behoeve van de Oekraïense ontheemden, verwacht het CAK in de actuele prognose € 11,0 miljoen aan SOV-kosten. Dit is € 4,0 miljoen lager dan het beschikbare budget van € 15,0 miljoen. De omvang van de declaraties voor zorg aan Oekraïense ontheemden is lager dan eerder verwacht. De uitgaven vallen lager uit omdat het aantal Oekraïners dat direct naar Nederlandse ziekenhuizen komen, zoals soldaten, lager is dan verwacht. Deze meevaller valt, conform de specifiek hiervoor geldende begrotingsafspraken, generaal vrij.

Tezamen vallen hierdoor de uitgaven op dit budget € 12,9 miljoen hoger uit dan geraamd.

Regeling veelbelovende zorg

De regeling Veelbelovende Zorg verloopt in twee fases. De eerste fase is de voorbereidingsfase waarin de aanvragen worden getoetst op haalbaarheid, innovatie en de verwachte meerwaarde voor de zorg. In de tweede fase worden deze aanvragen beoordeeld. Hierdoor kunnen de daadwerkelijke kosten afwijken van de opgenomen ramingen. In 2024 zijn de werkelijke kosten lager. Hierdoor is er € 11,6 miljoen minder nodig dan het beschikbare budget.

Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)

Naast begrotingsgefinancierde curatieve uitgaven zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.

In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Zvw-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Zvw vallen.

Naast de bruto Zvw-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: het eigen risico Zvw, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Zvw-uitgaven minus het eigen risico Zvw vormt de netto Zvw-uitgaven.

Tabel 7 Premiegefinancierde Zvw-uitgaven en -ontvangsten 2024 (bedragen x € 1.000)

Art.

 

Stand ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2)

Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2)

11

Bruto Zvw-uitgaven

62.561.086

‒ 81.644

62.479.442

 

Eigen risico Zvw

3.417.996

0

3.417.996

 

Netto Zvw-uitgaven

59.143.090

‒ 81.644

59.061.446

     
Licence