Base description which applies to whole site

2.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.592.277

1.056.371

5.648.648

     
 

Uitgaven

20.658.441

1.035.409

21.693.850

     

3.10

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

413.692

‒ 17.960

395.732

 

Subsidies (regelingen)

44.255

‒ 13.777

30.478

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

10.530

310

10.840

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

428

176

604

 

Inclusieve samenleving

21.964

‒ 20.457

1.507

 

Kennis en informatiebeleid

9.121

‒ 104

9.017

 

Overige

2.212

6.298

8.510

 

Opdrachten

117.804

6.206

124.010

 

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

58.599

7.554

66.153

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

2.372

‒ 28

2.344

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

5.133

‒ 1.191

3.942

 

Inclusiviteit

40.133

1.209

41.342

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

1.437

‒ 17

1.420

 

Overige

10.130

‒ 1.321

8.809

 

Bijdrage aan agentschappen

18.544

3.119

21.663

 

Overige

18.544

3.119

21.663

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

13.985

887

14.872

 

Doventolkvoorzieningen

13.985

887

14.872

 

Bijdrage aan medeoverheden

163.704

‒ 7.145

156.559

 

Overige

163.704

‒ 7.145

156.559

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

55.400

‒ 7.250

48.150

 

Stimuleringsregeling wonen en zorg

55.400

‒ 7.250

48.150

3.21

Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

20.244.749

1.053.369

21.298.118

 

Subsidies (regelingen)

269.271

‒ 58.086

211.185

 

Zorg merkbaar beter maken

168.428

‒ 56.244

112.184

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

26.439

‒ 996

25.443

 

Palliatieve zorg en ondersteuning

74.404

‒ 846

73.558

 

Bekostiging

19.747.900

1.104.300

20.852.200

 

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

5.297.900

4.300

5.302.200

 

Bijdrage Wlz

14.450.000

1.100.000

15.550.000

 

Opdrachten

14.774

4.003

18.777

 

Zorgdragen voor langdurige zorg

14.774

4.003

18.777

 

Bijdrage aan agentschappen

491

‒ 20

471

 

Algemeen

491

‒ 20

471

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

185.313

10.932

196.245

 

Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank

56.641

653

57.294

 

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

128.672

10.279

138.951

 

Bijdrage aan medeoverheden

27.000

‒ 7.760

19.240

 

Overige

27.000

‒ 7.760

19.240

     
 

Ontvangsten

8.450

14.584

23.034

     

Toelichting

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

Subsidies

Inclusieve samenleving

Geld dat beschikbaar is voor de stimulering zorggeschikte woningen in 2024-2026 wordt deels doorgeschoven naar 2028, in totaal € 14,8 miljoen. In 2024 blijft er € 10 miljoen budget beschikbaar. Ook wordt in 2024 € 1,9 miljoen budget gekort op dit instrument als herschikking van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting. Ook valt er € 2 miljoen vrij omdat de subsidieregeling intergenerationeel wonen niet volledig wordt uitgeput.

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

Zorg merkbaar beter makenEen vertraging bij de Europese aanbesteding «Ontwikkelprogramma Complexe Zorg» leidt ertoe dat in 2024 minder kosten worden gemaakt voor de Toekomstagenda gehandicaptenzorg ("Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking"). Ook worden in 2024 minder uitgaven gedaan bij het beleidskader Gespecialiseerde cliëntondersteuning (in totaal € 1,2 miljoen). Ook zijn minder middelen nodig voor de implementatie Kwaliteitskompas (€ 1 miljoen in 2024).

Een groot deel van de herbouw binnen het Groninger Zorgakkoord zal in toekomstige jaren gerealiseerd worden, waardoor een deel van het beschikbare budget (€ 47,3 miljoen) later nodig is. Daarnaast vergt de realisatie van een dekkende infrastructuur aan gezondheidscentra in Zeeland - als onderdeel van het ompensatiepakket Vlissingen en Zeeland «Wind in Zeilen» meer tijd, waardoor deze uitgaven (€ 0,6 miljoen) ook later dan in 2024 nodig zijn. Tevens doen zich uitvoeringsmeevallers voor bij de ouderenzorg en gehandicaptenzorg (totaal € 2,2 miljoen). De overige mutaties leiden tot € 3,9 miljoen lagere uitgaven.

Kennis, informatie en innovatiebeleidEen verlaging van € 2,9 miljoen hangt samen met vertraging van enkele projecten op kennis gebied, zoals ontwikkeling van richtlijnen en kwaliteitsindicatoren. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 1,9 miljoen.

Bekostiging

Bijdrage Wlz

De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen van het Centraal Planbureau wordt verwacht dat een hogere rijksbijdrage Wlz nodig is om een fondstekort te vermijden. Daarom wordt dit budget in 2024 met € 1,1 miljard opgehoogd.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

Het CIZ verzorgt ten behoeve van de SVB de indicatiestelling Dubbele AKW voor kinderen die intensieve zorg van ouders nodig hebben. De uitvoeringskosten van het CIZ komen € 1,6 miljoen hoger uit dan geraamd. Daarnaast is de loonbijstelling van circa € 5,6 miljoen toegevoegd en heeft een technische correctie van € 3,0 miljoen plaatsgevonden.

Bijdrage aan medeoverheden

Een deel van de voorgenomen bestedingen voor domein overstijgende samenwerking (DOS) komt niet tot besteding in 2024 (€ 10,3 miljoen). Tevens is in verband met een andere instrument keuze een technische correctie van € 2,6 miljoen verwerkt.

Ontvangsten

Er is een terugontvangst van € 5,3 miljoen door lagere luitgaven aan het programma Werk aan Uitvoering (WaU). De activiteiten uit het bestedingsplan WaU zijn gedeeltelijk uitgevoerd vanwege beperkte capaciteit aan personeel en de nadruk die is gelegd op de reguliere werkzaamheden van het CIZ en de uitvoering van de wettelijke taak. Het CIZ heeft gemerkt dat het lastig is om de juiste nieuwe medewerkers aan te trekken vanuit de krappe arbeidsmarkt. De organisatie rondom de activiteiten van de WaU zijn inmiddels door het CIZ beter ingericht en bemenst. Ook waren er lagere automatiseringskosten vanwege het programma Vernieuwing IT waarbij de aanbesteding van de nieuwe contracten lager uitviel dan initieel begroot. Dit leidt voor VWS tot een terugontvangst van het CIZ van € 5,3 miljoen.

De VIPP Regeling Inzicht was een subsidieregeling (2019-2023) en had als doel om veilige en eenduidige elektronische gegevensuitwisseling te versnellen, zodat verpleegkundigen de verpleegkundige overdracht (tussen cure-care en care-cure en tussen care-care) gestandaardiseerd en elektronisch plaats kunnen te laten vinden. Dit leidt tot een kleiner risico op fouten in de overdracht, minder administratieve lasten voor zorgmedewerkers en een betere continuïteit en kwaliteit van zorg. De vaststellingen van de individuele subsidies leiden tot een incidentele hoger ontvangsten van € 9,3 miljoen.

Licence