Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 4.592.277 | 1.056.371 | 5.648.648 |
Uitgaven | 20.658.441 | 1.035.409 | 21.693.850 | |
3.10 | Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen | 413.692 | ‒ 17.960 | 395.732 |
Subsidies (regelingen) | 44.255 | ‒ 13.777 | 30.478 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 10.530 | 310 | 10.840 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 428 | 176 | 604 | |
Inclusieve samenleving | 21.964 | ‒ 20.457 | 1.507 | |
Kennis en informatiebeleid | 9.121 | ‒ 104 | 9.017 | |
Overige | 2.212 | 6.298 | 8.510 | |
Opdrachten | 117.804 | 6.206 | 124.010 | |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 58.599 | 7.554 | 66.153 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 2.372 | ‒ 28 | 2.344 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 5.133 | ‒ 1.191 | 3.942 | |
Inclusiviteit | 40.133 | 1.209 | 41.342 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.437 | ‒ 17 | 1.420 | |
Overige | 10.130 | ‒ 1.321 | 8.809 | |
Bijdrage aan agentschappen | 18.544 | 3.119 | 21.663 | |
Overige | 18.544 | 3.119 | 21.663 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 13.985 | 887 | 14.872 | |
Doventolkvoorzieningen | 13.985 | 887 | 14.872 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 163.704 | ‒ 7.145 | 156.559 | |
Overige | 163.704 | ‒ 7.145 | 156.559 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 55.400 | ‒ 7.250 | 48.150 | |
Stimuleringsregeling wonen en zorg | 55.400 | ‒ 7.250 | 48.150 | |
3.21 | Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 20.244.749 | 1.053.369 | 21.298.118 |
Subsidies (regelingen) | 269.271 | ‒ 58.086 | 211.185 | |
Zorg merkbaar beter maken | 168.428 | ‒ 56.244 | 112.184 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 26.439 | ‒ 996 | 25.443 | |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 74.404 | ‒ 846 | 73.558 | |
Bekostiging | 19.747.900 | 1.104.300 | 20.852.200 | |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 5.297.900 | 4.300 | 5.302.200 | |
Bijdrage Wlz | 14.450.000 | 1.100.000 | 15.550.000 | |
Opdrachten | 14.774 | 4.003 | 18.777 | |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 14.774 | 4.003 | 18.777 | |
Bijdrage aan agentschappen | 491 | ‒ 20 | 471 | |
Algemeen | 491 | ‒ 20 | 471 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 185.313 | 10.932 | 196.245 | |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank | 56.641 | 653 | 57.294 | |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 128.672 | 10.279 | 138.951 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 27.000 | ‒ 7.760 | 19.240 | |
Overige | 27.000 | ‒ 7.760 | 19.240 | |
Ontvangsten | 8.450 | 14.584 | 23.034 | |
Toelichting
Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen
Subsidies
Inclusieve samenleving
Geld dat beschikbaar is voor de stimulering zorggeschikte woningen in 2024-2026 wordt deels doorgeschoven naar 2028, in totaal € 14,8 miljoen. In 2024 blijft er € 10 miljoen budget beschikbaar. Ook wordt in 2024 € 1,9 miljoen budget gekort op dit instrument als herschikking van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting. Ook valt er € 2 miljoen vrij omdat de subsidieregeling intergenerationeel wonen niet volledig wordt uitgeput.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter makenEen vertraging bij de Europese aanbesteding «Ontwikkelprogramma Complexe Zorg» leidt ertoe dat in 2024 minder kosten worden gemaakt voor de Toekomstagenda gehandicaptenzorg ("Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking"). Ook worden in 2024 minder uitgaven gedaan bij het beleidskader Gespecialiseerde cliëntondersteuning (in totaal € 1,2 miljoen). Ook zijn minder middelen nodig voor de implementatie Kwaliteitskompas (€ 1 miljoen in 2024).
Een groot deel van de herbouw binnen het Groninger Zorgakkoord zal in toekomstige jaren gerealiseerd worden, waardoor een deel van het beschikbare budget (€ 47,3 miljoen) later nodig is. Daarnaast vergt de realisatie van een dekkende infrastructuur aan gezondheidscentra in Zeeland - als onderdeel van het ompensatiepakket Vlissingen en Zeeland «Wind in Zeilen» meer tijd, waardoor deze uitgaven (€ 0,6 miljoen) ook later dan in 2024 nodig zijn. Tevens doen zich uitvoeringsmeevallers voor bij de ouderenzorg en gehandicaptenzorg (totaal € 2,2 miljoen). De overige mutaties leiden tot € 3,9 miljoen lagere uitgaven.
Kennis, informatie en innovatiebeleidEen verlaging van € 2,9 miljoen hangt samen met vertraging van enkele projecten op kennis gebied, zoals ontwikkeling van richtlijnen en kwaliteitsindicatoren. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 1,9 miljoen.
Bekostiging
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen van het Centraal Planbureau wordt verwacht dat een hogere rijksbijdrage Wlz nodig is om een fondstekort te vermijden. Daarom wordt dit budget in 2024 met € 1,1 miljard opgehoogd.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
Het CIZ verzorgt ten behoeve van de SVB de indicatiestelling Dubbele AKW voor kinderen die intensieve zorg van ouders nodig hebben. De uitvoeringskosten van het CIZ komen € 1,6 miljoen hoger uit dan geraamd. Daarnaast is de loonbijstelling van circa € 5,6 miljoen toegevoegd en heeft een technische correctie van € 3,0 miljoen plaatsgevonden.
Bijdrage aan medeoverheden
Een deel van de voorgenomen bestedingen voor domein overstijgende samenwerking (DOS) komt niet tot besteding in 2024 (€ 10,3 miljoen). Tevens is in verband met een andere instrument keuze een technische correctie van € 2,6 miljoen verwerkt.
Ontvangsten
Er is een terugontvangst van € 5,3 miljoen door lagere luitgaven aan het programma Werk aan Uitvoering (WaU). De activiteiten uit het bestedingsplan WaU zijn gedeeltelijk uitgevoerd vanwege beperkte capaciteit aan personeel en de nadruk die is gelegd op de reguliere werkzaamheden van het CIZ en de uitvoering van de wettelijke taak. Het CIZ heeft gemerkt dat het lastig is om de juiste nieuwe medewerkers aan te trekken vanuit de krappe arbeidsmarkt. De organisatie rondom de activiteiten van de WaU zijn inmiddels door het CIZ beter ingericht en bemenst. Ook waren er lagere automatiseringskosten vanwege het programma Vernieuwing IT waarbij de aanbesteding van de nieuwe contracten lager uitviel dan initieel begroot. Dit leidt voor VWS tot een terugontvangst van het CIZ van € 5,3 miljoen.
De VIPP Regeling Inzicht was een subsidieregeling (2019-2023) en had als doel om veilige en eenduidige elektronische gegevensuitwisseling te versnellen, zodat verpleegkundigen de verpleegkundige overdracht (tussen cure-care en care-cure en tussen care-care) gestandaardiseerd en elektronisch plaats kunnen te laten vinden. Dit leidt tot een kleiner risico op fouten in de overdracht, minder administratieve lasten voor zorgmedewerkers en een betere continuïteit en kwaliteit van zorg. De vaststellingen van de individuele subsidies leiden tot een incidentele hoger ontvangsten van € 9,3 miljoen.