Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 32. Rechtspleging en rechtsbijstand

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze in het voorstel van wet per artikel zijn opgenomen. Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk bij de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.

Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.

Als stelselverantwoordelijke schept de Staatssecretaris Rechtsbescherming optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Staatssecretaris heeft:

  • Een financierende rol voor de rechtspraak en houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht;

  • Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand en het Bureau Financieel Toezicht.5 Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren;

  • Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.6

In 2025 zijn geen beleidswijziging voorzien anders dan wijzigingen genoemd in de beleidsagenda. In de beleidsagenda worden de volgende onderwerpen genoemd.

  • Een versterkte justitiële strafrechtketen.

  • Een sterke digitale rechtsstaat.

  • Aanpak van mensenhandel en seksuele misdrijven.

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

2.168.152

2.357.371

2.317.778

2.290.687

2.259.399

2.247.892

2.233.974

         
 

Uitgaven

2.096.196

2.357.371

2.317.778

2.290.687

2.259.399

2.247.892

2.233.974

         
 

Apparaatsuitgaven

38.277

41.333

38.315

38.427

38.250

38.024

38.024

         

32.1

Apparaat Hoge Raad

38.277

41.333

38.315

38.427

38.250

38.024

38.024

 

Personele uitgaven

33.895

35.233

34.416

34.528

34.351

34.127

34.127

 

Eigen personeel

31.642

34.513

33.696

33.808

33.632

33.408

33.408

 

Externe inhuur

2.253

720

720

720

719

719

719

 

Materiële uitgaven

4.382

6.100

3.899

3.899

3.899

3.897

3.897

 

ICT

2.203

3.176

1.203

1.203

1.203

1.203

1.203

 

SSO's

297

598

616

616

616

616

616

 

Overig materieel

1.882

2.326

2.080

2.080

2.080

2.078

2.078

         
 

Programmauitgaven

2.057.919

2.316.038

2.279.463

2.252.260

2.221.149

2.209.868

2.195.950

         

32.2

Adequate toegang tot het rechtsbestel

666.790

749.865

719.646

708.119

683.918

668.706

655.521

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

40.229

43.253

43.061

43.059

43.051

43.050

43.050

 

Raad voor Rechtsbijstand

30.607

32.927

32.591

32.589

32.584

32.583

32.583

 

Bureau Financieel Toezicht

9.622

10.326

10.470

10.470

10.467

10.467

10.467

 

Bijdrage aan medeoverheden

205

0

0

0

0

0

0

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

205

0

0

0

0

0

0

 

Subsidies (regelingen)

34.052

44.134

35.055

35.556

33.401

30.914

29.932

 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

617

1.251

975

921

870

813

790

 

Juridisch Loket

33.393

38.983

32.639

33.284

31.262

28.927

28.005

 

Overige Subsidies

42

3.900

1.441

1.351

1.269

1.174

1.137

 

Opdrachten

592.304

662.478

641.530

629.504

607.466

594.742

582.539

 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

3.598

6.288

11.289

11.289

11.286

11.286

11.286

 

Toevoegingen rechtsbijstand

586.870

651.415

626.641

615.752

593.717

580.993

568.790

 

Mediation in Strafrecht

1.473

2.245

1.945

1.945

1.945

1.945

1.945

 

Overige Opdrachten

363

2.530

1.655

518

518

518

518

32.3

Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

1.391.129

1.566.173

1.559.817

1.544.141

1.537.231

1.541.162

1.540.429

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

55.708

67.436

69.691

69.999

69.829

69.531

68.435

 

Autoriteit Persoonsgegevens

36.361

45.198

49.001

49.329

49.169

49.168

48.168

 

College voor de Rechten van de Mens

10.506

12.407

11.171

11.168

11.166

10.869

10.773

 

Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen

2.088

2.392

2.285

2.268

2.263

2.263

2.263

 

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

5.421

5.689

5.689

5.689

5.687

5.687

5.687

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.332

1.750

1.545

1.545

1.544

1.544

1.544

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.326.753

1.485.746

1.476.137

1.460.827

1.454.712

1.459.653

1.460.290

 

Bijdragen Rechtspleging

0

49

49

49

49

49

49

 

Caribisch Nederland (BES)

0

12.345

6.844

7.095

7.094

7.093

7.093

 

Raad voor de rechtspraak

1.326.134

1.472.950

1.465.102

1.452.541

1.446.427

1.451.369

1.452.006

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

619

402

4.142

1.142

1.142

1.142

1.142

 

Subsidies (regelingen)

8.648

10.410

10.740

10.066

9.441

8.729

8.455

 

Rechtspleging

614

640

615

577

542

500

485

 

Wetgeving

1.172

1.474

1.416

1.328

1.248

1.154

1.118

 

Perspectief herstelbemiddeling

0

2.175

2.403

2.277

2.162

2.030

1.970

 

Overige Subsidies

6.862

6.121

6.306

5.884

5.489

5.045

4.882

 

Opdrachten

20

2.581

3.249

3.249

3.249

3.249

3.249

 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

15

537

537

537

537

537

537

 

Caribisch Nederland (BES)

5

405

401

401

401

401

401

 

Overige Opdrachten

0

1.639

2.311

2.311

2.311

2.311

2.311

         
 

Ontvangsten

249.600

199.598

170.448

173.005

174.960

176.916

178.246

Budgetflexibiliteit

Tabel 15 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

Juridisch verplicht

98%

bestuurlijk gebonden

1%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zijn volledig juridisch verplicht.

De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

Hoge Raad (HR)

De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof — en in voorkomende gevallen de rechtbank — in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet. De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Raad voor Rechtsbijstand (RvR)

Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.

Bureau Financieel Toezicht (BFT)

Het Bureau Financieel Toezicht houdt financieel toezicht op notarissen en gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Subsidies

Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)

De SGC behandelt klachten van consumenten tegen ondernemers door middel van bindende adviezen. De SGC heeft op dit moment 64 geschillen­commissies die klachten in een groot aantal sectoren behandelen. De SGC ontvangt voor een deel van de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van JenV. De geschillencommissies leveren met hun laagdrempelige werkwijze een belangrijke bijdrage aan duurzame geschil oplossing en vormen een alternatief voor de gang naar de rechter

Stichting het Juridisch Loket (hJL)

Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van het Juridisch loket. Het Juridisch Loket is een advies- en doorverwijsinstelling voor eerstelijns rechtshulp, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.

Overige subsidies

Dit betreft de subsidie die de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) ontvangt voor de instandhouding van de commissie Algemeen (vangnetcommissie) ter uitvoering van de Imple­ mentatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.

Opdrachten

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

Het bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de WSNP-bewindvoerder die een schuldsanering naar behoren afwikkelt.

Toevoegingen Rechtsbijstand

De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.

Het in het Hoofdlijnenakkoord opgenomen maatregelenpakket ten aanzien van de beperking van de asielinstroom heeft geleid tot een budgettaire mutatie vanaf 2027 op de Toevoegingen Raad voor Rechtsbijstand. Het initiatief voor de uitwerking van het maatregelenpakket ligt bij de Minister van Asiel en Migratie.

Tabel 16 Productiegegevens Raad voor Rechtsbijstand
 

20231

20242

2025

2026

2027

2028

2029

Strafzaken (ambtshalve)

       

Aantal afgegeven toevoegingen

48.294

47.318

47.428

47.209

47.159

47.109

47.073

Uitgaven (mln.)

109,9

111,5

111,8

111,2

111,1

111,0

110,9

        

Strafzaken (regulier)

       

Aantal afgegeven toevoegingen

71.503

76.823

77.437

77.712

77.885

77.981

77.981

Uitgaven (mln.)

69,1

76,1

76,7

77,0

77,1

77,2

77,2

        

Civiele zaken

       

Aantal afgegeven toevoegingen

160.308

179.369

177.394

175.836

175.285

174.902

174.793

Uitgaven (mln.)

172,2

201,9

199,7

198,0

197,3

196,9

196,8

        

Bestuur

       

Aantal afgegeven toevoegingen

55.009

41.228

41.729

41.848

41.675

41.841

41.954

Uitgaven (mln.)

47,7

37,4

37,9

38,0

37,8

38,0

38,1

        

Piketdiensten

       

Aantal afgegeven toevoegingen

108.365

108.305

108.343

108.308

108.310

108.264

108.139

Uitgaven (mln.)

44,3

51,3

51,4

51,3

51,3

51,3

51,3

        

Lichte adviestoevoeging

       

Aantal afgegeven toevoegingen

11.643

11.596

11.777

11.945

12.104

12.263

12.321

Uitgaven (mln.)

2,6

3,3

3,4

3,4

3,5

3,5

3,5

        

Asiel

       

Aantal afgegeven toevoegingen

42.465

52.012

54.252

53.139

40.352

27.191

27.191

Uitgaven (mln.)

83,4

85,9

88,5

87,2

66,1

44,5

44,5

        

Het Juridisch Loket

       

Aantal klantencontacten

720.000

720.000

720.000

720.000

720.000

720.000

720.000

Uitgaven (mln.)

33,4

39,0

32,6

33,3

31,3

28,9

28,0

        

Overige (mln.)3

€ 50,7

€ 35,3

€ 26,9

€ 21,4

€ 21,1

€ 42,1

€ 42,1

        

Uitvoeringslasten Rechtsbijstand

       

Raad voor Rechtsbijstand (mln.)

€ 28,2

€ 30,1

€ 30,0

€ 29,7

€ 29,7

€ 29,7

€ 29,7

        

Totaal uitgaven (mln.)

€ 641,6

€ 671,8

€ 658,8

€ 650,5

€ 626,4

€ 623,3

€ 622,2

Bronnen: Raad voor Rechtsbijstand en het Prognosemodel Justitiële Ketens 2024

1

De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel bij realisatie wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.

2

Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv), ECC, ODR en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.

3

Rogatoire commissie, inning en restitutie, investeringen/ implementatiekosten

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staat dat elke lidstaat van de Europese Unie een gegevensbeschermingsautoriteit heeft die onafhankelijk toezicht houdt op het gebruik van persoonsgegevens. In Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De taken en bevoegdheden van de AP staan in de AVG en zijn verder uitgewerkt in de Uitvoeringswet AVG (UAVG). De AP houdt toezicht, doet onderzoek, geeft adviezen (bijvoorbeeld over nieuwe wet- en regelgeving die gaat over de verwerking van persoons­gegevens), geeft voorlichting over privacywet­geving, verstrekt informatie en verschaft helderheid over de uitleg van wettelijke normen. De AP is bij de uitvoering van haar taken gehouden aan de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Binnen de AP is in een aparte directie de coördinerend algoritmetoezichthouder ondergebracht. Deze directie werkt aan vroegtijdige, overkoepelende risicosignalering en heeft de coördinatie van het toezicht op algoritmes en AI met bijzondere aandacht voor transpa­rantie, discriminatie en willekeur. De Staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties is beleidsmatig verantwoordelijk voor dit onderdeel.

College voor de Rechten van de Mens

Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) is het nationale mensenrechteninstituut van Nederland. Als onafhankelijke toezichthouder belicht, beschermt en bevordert het College de mensen-rechten in zowel Europees als Caribisch Nederland. Daartoe voert het College de taken uit die bij de Wet College voor de rechten van de mens zijn opgedragen. Het College doet onderzoek, adviseert de regering en het parlement, rapporteert aan internationale comités, geeft voorlichting, bevordert mensenrechteneducatie en oordeelt in individuele gevallen over discriminatie. Het College is tevens toezichthouder voor het VN-verdrag handicap. Het rapporteert jaarlijks over de manier waarop dat verdrag in Nederland wordt uitgevoerd en nageleefd.

Nederlands Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)

Het NRGD waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het NRGD. Het NRGD heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)

De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade.

Bijdrage medeoverheden

Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in Caribisch Nederland en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage aan het Gemeenschappelijk Hof van Justitie en het Openbaar Ministerie wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. De juridische dienstverlening op de BES is geborgd door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand wordt kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Voorts wordt een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint-Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet persoonsgegevens BES. Tot slot wordt de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de Rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren.

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak (Rvdr)

De Staatssecretaris Rechtsbescherming bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Raad voor de rechtspraak (Rvdr) is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Staatssecretaris Rechtsbe­scherming aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.

Prijsafspraken

In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van JenV. Er zijn met de Rvdr prijsafspraken gemaakt voor de periode 2023-2025.

Instroom, financiering en productie

Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Rvdr zijn begro­tingsvoorstel ingediend bij de Minister voor Rechtsbescherming op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens, op basis van de prijzen zoals zijn vastgelegd in het Prijsakkoord 2023-2025. Hieruit volgt dat de instroom naar boven is bijgesteld ten opzichte van de instroomprognose in de vorige begroting.

Tabel 17 Instroomontwikkeling rechtspraak
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Instroom totaal aantal (x 1.000)

1.394

1.511

1.578

1.569

1.558

1.559

1.557

Jaarlijkse mutatie

0%

8%

4%

‒ 1%

‒ 1%

0%

0%

Tabel 18 Financiële bijdrage Raad voor de rechtspraak (bedragen * € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Begroting 2024 (x € 1.000)

 

1.364.075

1.409.943

1.396.532

1.356.181

1.355.056

1.354.996

Mutatie ( x € 1.000)

 

108.875

55.159

56.009

90.246

78.988

79.685

Begroting 2025 ( x € 1.000)

1.326.477

1.472.950

1.465.102

1.452.541

1.446.427

1.434.044

1.434.681

Met deze bijdrage is onderstaande productieafspraak met de Raad voor de rechtspraak gemaakt.

Tabel 19 Productieafspraak rechtspraak
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Productie totaal aantal (x 1.000)

1.395

1.511

1.436

1.428

1.415

1.405

1.403

Jaarlijkse mutatie

2%

8%

‒ 5%

‒ 1%

‒ 1%

‒ 1%

0%

Toelichting

In de mutatie in de bijdrage aan de Rvdr is onder meer compensatie voor loon- en prijsontwikkeling (loon- en prijsbijstelling) verwerkt, een verhoging vanwege het aantal geraamde rechtszaken in latere jaren (Prognosemodel Justitiële Ketens) en een verlaging vanwege een geraamde daling vanaf 2025 van het aantal vreemdelingenzaken (Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingenketen). Tevens is ten opzichte van de vastgestelde MPP de verlaging van de JenV-begroting op het terrein van Rechtspraak verwerkt, die samenhangt met het maatregelenpakket ten aanzien van de beperking van de asielinstroom, waarvan het initiatief voor de uitwerking bij de Minister van Asiel en Migratie ligt.

Subsidies

Subsidie Rechtspleging

De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).

Subsidie Wetgeving

De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid (Academie voor Wetgeving en Academie voor Overheidsjuristen) en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten (NJCM).

Ontvangsten

Tabel 20 Ontvangsten artikel 32 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

         

Art.

Ontvangsten

249.600

199.598

170.448

173.005

174.960

176.916

178.246

         
 

Bureau Financieel Toezicht (BFT)

1.640

5.981

5.981

5.981

5.981

5.981

5.981

 

Autoriteit Persoonsgegevens

868

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

 

Raad voor de rechtspraak

1.584

2.666

2.666

2.666

2.666

2.666

2.666

 

Griffierechten

152.463

158.201

152.051

154.608

156.563

158.519

159.849

 

Overige ontvangsten

93.045

27.750

4.750

4.750

4.750

4.750

4.750

Griffierechten

Het Ministerie van JenV ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten.

5

Zie: Wet op de rechtsbijstand, Wet op het notarisambt,

6

Zie: Wet op de schuldsanering natuurlijke personen

Licence