Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.
Als stelselverantwoordelijke schept de Staatssecretaris Rechtsbescherming optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Staatssecretaris heeft:
– Een financierende rol voor de rechtspraak en houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht;
– Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand en het Bureau Financieel Toezicht.5 Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren;
– Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.6
In 2025 zijn geen beleidswijziging voorzien anders dan wijzigingen genoemd in de beleidsagenda. In de beleidsagenda worden de volgende onderwerpen genoemd.
– Een versterkte justitiële strafrechtketen.
– Een sterke digitale rechtsstaat.
– Aanpak van mensenhandel en seksuele misdrijven.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.168.152 | 2.357.371 | 2.317.778 | 2.290.687 | 2.259.399 | 2.247.892 | 2.233.974 |
Uitgaven | 2.096.196 | 2.357.371 | 2.317.778 | 2.290.687 | 2.259.399 | 2.247.892 | 2.233.974 | |
Apparaatsuitgaven | 38.277 | 41.333 | 38.315 | 38.427 | 38.250 | 38.024 | 38.024 | |
32.1 | Apparaat Hoge Raad | 38.277 | 41.333 | 38.315 | 38.427 | 38.250 | 38.024 | 38.024 |
Personele uitgaven | 33.895 | 35.233 | 34.416 | 34.528 | 34.351 | 34.127 | 34.127 | |
Eigen personeel | 31.642 | 34.513 | 33.696 | 33.808 | 33.632 | 33.408 | 33.408 | |
Externe inhuur | 2.253 | 720 | 720 | 720 | 719 | 719 | 719 | |
Materiële uitgaven | 4.382 | 6.100 | 3.899 | 3.899 | 3.899 | 3.897 | 3.897 | |
ICT | 2.203 | 3.176 | 1.203 | 1.203 | 1.203 | 1.203 | 1.203 | |
SSO's | 297 | 598 | 616 | 616 | 616 | 616 | 616 | |
Overig materieel | 1.882 | 2.326 | 2.080 | 2.080 | 2.080 | 2.078 | 2.078 | |
Programmauitgaven | 2.057.919 | 2.316.038 | 2.279.463 | 2.252.260 | 2.221.149 | 2.209.868 | 2.195.950 | |
32.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 666.790 | 749.865 | 719.646 | 708.119 | 683.918 | 668.706 | 655.521 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 40.229 | 43.253 | 43.061 | 43.059 | 43.051 | 43.050 | 43.050 | |
Raad voor Rechtsbijstand | 30.607 | 32.927 | 32.591 | 32.589 | 32.584 | 32.583 | 32.583 | |
Bureau Financieel Toezicht | 9.622 | 10.326 | 10.470 | 10.470 | 10.467 | 10.467 | 10.467 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 205 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 205 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 34.052 | 44.134 | 35.055 | 35.556 | 33.401 | 30.914 | 29.932 | |
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 617 | 1.251 | 975 | 921 | 870 | 813 | 790 | |
Juridisch Loket | 33.393 | 38.983 | 32.639 | 33.284 | 31.262 | 28.927 | 28.005 | |
Overige Subsidies | 42 | 3.900 | 1.441 | 1.351 | 1.269 | 1.174 | 1.137 | |
Opdrachten | 592.304 | 662.478 | 641.530 | 629.504 | 607.466 | 594.742 | 582.539 | |
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 3.598 | 6.288 | 11.289 | 11.289 | 11.286 | 11.286 | 11.286 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 586.870 | 651.415 | 626.641 | 615.752 | 593.717 | 580.993 | 568.790 | |
Mediation in Strafrecht | 1.473 | 2.245 | 1.945 | 1.945 | 1.945 | 1.945 | 1.945 | |
Overige Opdrachten | 363 | 2.530 | 1.655 | 518 | 518 | 518 | 518 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 1.391.129 | 1.566.173 | 1.559.817 | 1.544.141 | 1.537.231 | 1.541.162 | 1.540.429 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 55.708 | 67.436 | 69.691 | 69.999 | 69.829 | 69.531 | 68.435 | |
Autoriteit Persoonsgegevens | 36.361 | 45.198 | 49.001 | 49.329 | 49.169 | 49.168 | 48.168 | |
College voor de Rechten van de Mens | 10.506 | 12.407 | 11.171 | 11.168 | 11.166 | 10.869 | 10.773 | |
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen | 2.088 | 2.392 | 2.285 | 2.268 | 2.263 | 2.263 | 2.263 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.421 | 5.689 | 5.689 | 5.689 | 5.687 | 5.687 | 5.687 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.332 | 1.750 | 1.545 | 1.545 | 1.544 | 1.544 | 1.544 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.326.753 | 1.485.746 | 1.476.137 | 1.460.827 | 1.454.712 | 1.459.653 | 1.460.290 | |
Bijdragen Rechtspleging | 0 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 | |
Caribisch Nederland (BES) | 0 | 12.345 | 6.844 | 7.095 | 7.094 | 7.093 | 7.093 | |
Raad voor de rechtspraak | 1.326.134 | 1.472.950 | 1.465.102 | 1.452.541 | 1.446.427 | 1.451.369 | 1.452.006 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 619 | 402 | 4.142 | 1.142 | 1.142 | 1.142 | 1.142 | |
Subsidies (regelingen) | 8.648 | 10.410 | 10.740 | 10.066 | 9.441 | 8.729 | 8.455 | |
Rechtspleging | 614 | 640 | 615 | 577 | 542 | 500 | 485 | |
Wetgeving | 1.172 | 1.474 | 1.416 | 1.328 | 1.248 | 1.154 | 1.118 | |
Perspectief herstelbemiddeling | 0 | 2.175 | 2.403 | 2.277 | 2.162 | 2.030 | 1.970 | |
Overige Subsidies | 6.862 | 6.121 | 6.306 | 5.884 | 5.489 | 5.045 | 4.882 | |
Opdrachten | 20 | 2.581 | 3.249 | 3.249 | 3.249 | 3.249 | 3.249 | |
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 15 | 537 | 537 | 537 | 537 | 537 | 537 | |
Caribisch Nederland (BES) | 5 | 405 | 401 | 401 | 401 | 401 | 401 | |
Overige Opdrachten | 0 | 1.639 | 2.311 | 2.311 | 2.311 | 2.311 | 2.311 | |
Ontvangsten | 249.600 | 199.598 | 170.448 | 173.005 | 174.960 | 176.916 | 178.246 |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 98% |
bestuurlijk gebonden | 1% |
beleidsmatig gereserveerd | 1% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zijn volledig juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Hoge Raad (HR)
De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof — en in voorkomende gevallen de rechtbank — in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet. De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Raad voor Rechtsbijstand (RvR)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het Bureau Financieel Toezicht houdt financieel toezicht op notarissen en gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Subsidies
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
De SGC behandelt klachten van consumenten tegen ondernemers door middel van bindende adviezen. De SGC heeft op dit moment 64 geschillencommissies die klachten in een groot aantal sectoren behandelen. De SGC ontvangt voor een deel van de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van JenV. De geschillencommissies leveren met hun laagdrempelige werkwijze een belangrijke bijdrage aan duurzame geschil oplossing en vormen een alternatief voor de gang naar de rechter
Stichting het Juridisch Loket (hJL)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van het Juridisch loket. Het Juridisch Loket is een advies- en doorverwijsinstelling voor eerstelijns rechtshulp, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.
Overige subsidies
Dit betreft de subsidie die de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) ontvangt voor de instandhouding van de commissie Algemeen (vangnetcommissie) ter uitvoering van de Imple mentatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Het bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de WSNP-bewindvoerder die een schuldsanering naar behoren afwikkelt.
Toevoegingen Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
Het in het Hoofdlijnenakkoord opgenomen maatregelenpakket ten aanzien van de beperking van de asielinstroom heeft geleid tot een budgettaire mutatie vanaf 2027 op de Toevoegingen Raad voor Rechtsbijstand. Het initiatief voor de uitwerking van het maatregelenpakket ligt bij de Minister van Asiel en Migratie.
20231 | 20242 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Strafzaken (ambtshalve) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 48.294 | 47.318 | 47.428 | 47.209 | 47.159 | 47.109 | 47.073 |
Uitgaven (mln.) | 109,9 | 111,5 | 111,8 | 111,2 | 111,1 | 111,0 | 110,9 |
Strafzaken (regulier) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 71.503 | 76.823 | 77.437 | 77.712 | 77.885 | 77.981 | 77.981 |
Uitgaven (mln.) | 69,1 | 76,1 | 76,7 | 77,0 | 77,1 | 77,2 | 77,2 |
Civiele zaken | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 160.308 | 179.369 | 177.394 | 175.836 | 175.285 | 174.902 | 174.793 |
Uitgaven (mln.) | 172,2 | 201,9 | 199,7 | 198,0 | 197,3 | 196,9 | 196,8 |
Bestuur | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 55.009 | 41.228 | 41.729 | 41.848 | 41.675 | 41.841 | 41.954 |
Uitgaven (mln.) | 47,7 | 37,4 | 37,9 | 38,0 | 37,8 | 38,0 | 38,1 |
Piketdiensten | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 108.365 | 108.305 | 108.343 | 108.308 | 108.310 | 108.264 | 108.139 |
Uitgaven (mln.) | 44,3 | 51,3 | 51,4 | 51,3 | 51,3 | 51,3 | 51,3 |
Lichte adviestoevoeging | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 11.643 | 11.596 | 11.777 | 11.945 | 12.104 | 12.263 | 12.321 |
Uitgaven (mln.) | 2,6 | 3,3 | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Asiel | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 42.465 | 52.012 | 54.252 | 53.139 | 40.352 | 27.191 | 27.191 |
Uitgaven (mln.) | 83,4 | 85,9 | 88,5 | 87,2 | 66,1 | 44,5 | 44,5 |
Het Juridisch Loket | |||||||
Aantal klantencontacten | 720.000 | 720.000 | 720.000 | 720.000 | 720.000 | 720.000 | 720.000 |
Uitgaven (mln.) | 33,4 | 39,0 | 32,6 | 33,3 | 31,3 | 28,9 | 28,0 |
Overige (mln.)3 | € 50,7 | € 35,3 | € 26,9 | € 21,4 | € 21,1 | € 42,1 | € 42,1 |
Uitvoeringslasten Rechtsbijstand | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand (mln.) | € 28,2 | € 30,1 | € 30,0 | € 29,7 | € 29,7 | € 29,7 | € 29,7 |
Totaal uitgaven (mln.) | € 641,6 | € 671,8 | € 658,8 | € 650,5 | € 626,4 | € 623,3 | € 622,2 |
Bronnen: Raad voor Rechtsbijstand en het Prognosemodel Justitiële Ketens 2024
De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel bij realisatie wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.
Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv), ECC, ODR en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staat dat elke lidstaat van de Europese Unie een gegevensbeschermingsautoriteit heeft die onafhankelijk toezicht houdt op het gebruik van persoonsgegevens. In Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De taken en bevoegdheden van de AP staan in de AVG en zijn verder uitgewerkt in de Uitvoeringswet AVG (UAVG). De AP houdt toezicht, doet onderzoek, geeft adviezen (bijvoorbeeld over nieuwe wet- en regelgeving die gaat over de verwerking van persoonsgegevens), geeft voorlichting over privacywetgeving, verstrekt informatie en verschaft helderheid over de uitleg van wettelijke normen. De AP is bij de uitvoering van haar taken gehouden aan de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Binnen de AP is in een aparte directie de coördinerend algoritmetoezichthouder ondergebracht. Deze directie werkt aan vroegtijdige, overkoepelende risicosignalering en heeft de coördinatie van het toezicht op algoritmes en AI met bijzondere aandacht voor transparantie, discriminatie en willekeur. De Staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties is beleidsmatig verantwoordelijk voor dit onderdeel.
College voor de Rechten van de Mens
Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) is het nationale mensenrechteninstituut van Nederland. Als onafhankelijke toezichthouder belicht, beschermt en bevordert het College de mensen-rechten in zowel Europees als Caribisch Nederland. Daartoe voert het College de taken uit die bij de Wet College voor de rechten van de mens zijn opgedragen. Het College doet onderzoek, adviseert de regering en het parlement, rapporteert aan internationale comités, geeft voorlichting, bevordert mensenrechteneducatie en oordeelt in individuele gevallen over discriminatie. Het College is tevens toezichthouder voor het VN-verdrag handicap. Het rapporteert jaarlijks over de manier waarop dat verdrag in Nederland wordt uitgevoerd en nageleefd.
Nederlands Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)
Het NRGD waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het NRGD. Het NRGD heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade.
Bijdrage medeoverheden
Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in Caribisch Nederland en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage aan het Gemeenschappelijk Hof van Justitie en het Openbaar Ministerie wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. De juridische dienstverlening op de BES is geborgd door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand wordt kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Voorts wordt een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint-Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet persoonsgegevens BES. Tot slot wordt de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de Rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren.
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak (Rvdr)
De Staatssecretaris Rechtsbescherming bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Raad voor de rechtspraak (Rvdr) is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Staatssecretaris Rechtsbescherming aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.
Prijsafspraken
In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van JenV. Er zijn met de Rvdr prijsafspraken gemaakt voor de periode 2023-2025.
Instroom, financiering en productie
Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Rvdr zijn begrotingsvoorstel ingediend bij de Minister voor Rechtsbescherming op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens, op basis van de prijzen zoals zijn vastgelegd in het Prijsakkoord 2023-2025. Hieruit volgt dat de instroom naar boven is bijgesteld ten opzichte van de instroomprognose in de vorige begroting.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Instroom totaal aantal (x 1.000) | 1.394 | 1.511 | 1.578 | 1.569 | 1.558 | 1.559 | 1.557 |
Jaarlijkse mutatie | 0% | 8% | 4% | ‒ 1% | ‒ 1% | 0% | 0% |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 (x € 1.000) | 1.364.075 | 1.409.943 | 1.396.532 | 1.356.181 | 1.355.056 | 1.354.996 | |
Mutatie ( x € 1.000) | 108.875 | 55.159 | 56.009 | 90.246 | 78.988 | 79.685 | |
Begroting 2025 ( x € 1.000) | 1.326.477 | 1.472.950 | 1.465.102 | 1.452.541 | 1.446.427 | 1.434.044 | 1.434.681 |
Met deze bijdrage is onderstaande productieafspraak met de Raad voor de rechtspraak gemaakt.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Productie totaal aantal (x 1.000) | 1.395 | 1.511 | 1.436 | 1.428 | 1.415 | 1.405 | 1.403 |
Jaarlijkse mutatie | 2% | 8% | ‒ 5% | ‒ 1% | ‒ 1% | ‒ 1% | 0% |
Toelichting
In de mutatie in de bijdrage aan de Rvdr is onder meer compensatie voor loon- en prijsontwikkeling (loon- en prijsbijstelling) verwerkt, een verhoging vanwege het aantal geraamde rechtszaken in latere jaren (Prognosemodel Justitiële Ketens) en een verlaging vanwege een geraamde daling vanaf 2025 van het aantal vreemdelingenzaken (Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingenketen). Tevens is ten opzichte van de vastgestelde MPP de verlaging van de JenV-begroting op het terrein van Rechtspraak verwerkt, die samenhangt met het maatregelenpakket ten aanzien van de beperking van de asielinstroom, waarvan het initiatief voor de uitwerking bij de Minister van Asiel en Migratie ligt.
Subsidies
Subsidie Rechtspleging
De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).
Subsidie Wetgeving
De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid (Academie voor Wetgeving en Academie voor Overheidsjuristen) en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten (NJCM).
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 249.600 | 199.598 | 170.448 | 173.005 | 174.960 | 176.916 | 178.246 |
Bureau Financieel Toezicht (BFT) | 1.640 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | |
Autoriteit Persoonsgegevens | 868 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Raad voor de rechtspraak | 1.584 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | |
Griffierechten | 152.463 | 158.201 | 152.051 | 154.608 | 156.563 | 158.519 | 159.849 | |
Overige ontvangsten | 93.045 | 27.750 | 4.750 | 4.750 | 4.750 | 4.750 | 4.750 |
Griffierechten
Het Ministerie van JenV ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten.