Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze in het voorstel van wet per artikel zijn opgenomen. Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk bij de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.

Een veiligere samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.

Opsporing en vervolging

De Minister heeft een regisserende rol en is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nationaal Forensisch Instituut (NFI).

Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechterlijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.

Veiligheid en lokaal bestuur

Op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur heeft de Minister een stimulerende rol en belast met het ontwikkelen van visie, beleid en samen­ werkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.

Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur en het bedrijfsleven zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de veiligheid te vergroten en weerbaar te maken tegen onveiligheid en criminaliteit met een integrale en preventieve aanpak. Door de (wettelijke) toerusting van de burgemeester ten aanzien van zijn openbare orde taak en het aanpakken van criminaliteit tegen en gefaciliteerd door het bedrijfsleven, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s).

JenV faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van overlast, zoals overlast gerelateerd aan uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de VNG en gemeenten.

JenV is in staat in- en extern coalities te vormen die nodig zijn om lokaal bestuur en bedrijfsleven in staat te stellen onveiligheid en criminaliteit te bestrijden.

Binnen het Actieprogramma Veilig Ondernemen 2023-2026 van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing wordt door overheid en bedrijfsleven intensief samengewerkt om criminaliteit te voorkomen en terug te dringen. JenV stimuleert deze publiek-private samenwerking op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Daarbij ligt de focus op de aanpak van criminaliteit tegen het bedrijfsleven en het (on)bewust faciliteren van criminaliteit door het bedrijfsleven. In dit actieprogramma staan geprioriteerd: de aanpak preventie cybercrime voor het bedrijfsleven, de aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit en de gebiedsgerichte aanpak van (vermogens)criminaliteit.

Vervolging en berechting van verdachten van het neerhalen van vlucht MH17

De vervolging en berechting van de verdachten van het neerhalen van de vlucht MH17 heeft in Nederland plaatsgevonden onder de Nederlandse wet, ingebed in internationale steun en samenwerking. Hiertoe is nauw samengewerkt met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

In 2025 zijn geen beleidswijziging voorzien anders dan wijzigingen genoemd in de beleidsagenda. Het betreffen de volgende onderwerpen:

  • Handhavingstekorten.

  • Aanpak van geweld.

  • Aanpak personen met verward gedrag.

Tabel 21 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

1.278.413

1.492.528

1.535.128

1.547.768

1.551.505

1.546.387

1.567.652

         
 

Uitgaven

1.264.222

1.511.528

1.561.128

1.547.768

1.551.505

1.546.387

1.567.652

         
 

Apparaatsuitgaven

750.707

870.539

849.109

842.440

837.410

815.767

815.567

         

33.1

Apparaat Openbaar Ministerie

750.707

870.539

849.109

842.440

837.410

815.767

815.567

 

Personele uitgaven

598.190

703.497

676.304

673.673

671.373

663.727

663.527

 

Eigen personeel

538.690

634.458

607.226

605.595

603.310

602.647

602.447

 

Externe inhuur

57.519

67.389

67.374

66.374

66.359

59.376

59.376

 

Overig personeel

1.981

1.650

1.704

1.704

1.704

1.704

1.704

 

Materiële uitgaven

152.517

167.042

172.805

168.767

166.037

152.040

152.040

 

ICT

39.879

35.658

36.394

33.356

31.655

24.670

24.670

 

SSO's

43.258

51.266

53.442

53.442

53.431

53.430

53.430

 

Overig materieel

69.380

80.118

82.969

81.969

80.951

73.940

73.940

         
 

Programmauitgaven

513.515

640.989

712.019

705.328

714.095

730.620

752.085

         

33.2

Bestuur, informatie en technologie

49.386

62.923

97.387

95.696

90.084

89.040

88.628

 

Bijdrage aan medeoverheden

28.374

34.946

69.341

69.612

67.805

67.804

67.804

 

Regionale Informatie en Expertise Centra

27.530

32.063

60.382

60.382

60.376

60.375

60.375

 

Landelijk Informatie en Expertise Centrum

0

0

3.734

3.819

3.059

3.059

3.059

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

844

2.883

5.225

5.411

4.370

4.370

4.370

 

Subsidies (regelingen)

20.840

19.409

17.432

15.761

13.957

12.914

12.502

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.400

4.469

3.758

3.526

3.311

3.064

2.966

 

Overige Subsidies

17.440

14.940

13.674

12.235

10.646

9.850

9.536

 

Opdrachten

172

8.568

10.614

10.323

8.322

8.322

8.322

 

Overige Opdrachten

172

8.568

10.614

10.323

8.322

8.322

8.322

33.3

Opsporing en vervolging

458.968

573.827

612.046

608.116

623.355

641.580

663.457

 

Bijdrage aan agentschappen

163.299

176.573

157.732

157.678

153.251

152.471

152.471

 

NFI

103.343

113.286

100.941

101.124

101.386

100.606

100.606

 

Justid

32.924

33.783

27.806

27.609

22.927

22.927

22.927

 

Justis

27.032

29.504

28.985

28.945

28.938

28.938

28.938

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.424

7.642

6.789

6.789

6.788

6.788

6.788

 

Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)

2.424

7.642

6.789

6.789

6.788

6.788

6.788

 

Bijdrage aan medeoverheden

151.092

215.294

254.275

239.883

223.280

222.401

223.178

 

Caribisch Nederland (BES)

12.076

0

0

0

0

0

0

 

FIU.Nederland

210

8.215

8.074

8.056

8.054

8.054

8.054

 

Aanpak ondermijning

132.348

202.925

226.797

211.816

197.389

196.177

196.177

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

6.458

4.154

19.404

20.011

17.837

18.170

18.947

 

Subsidies (regelingen)

6.814

8.375

7.702

6.098

5.728

5.300

5.132

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

0

34

562

527

495

458

444

 

Overige Subsidies

6.814

8.341

7.140

5.571

5.233

4.842

4.688

 

Opdrachten

133.318

163.689

183.294

195.414

232.054

252.366

273.634

 

Schadeloosstellingen

39.305

23.235

23.235

23.235

23.230

23.230

23.230

 

Onrechtmatige Detentie

10.426

7.174

7.174

7.174

7.173

7.173

7.173

 

Caribisch Nederland (BES)

383

0

0

0

0

0

0

 

Gerechtskosten

35.069

41.674

41.675

41.675

41.665

41.665

41.665

 

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

285

0

0

0

0

0

0

 

Verkeershandhaving OM

21.236

37.544

44.555

47.137

38.033

37.396

37.396

 

Afpakken

0

658

690

691

690

690

690

 

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

16.686

14.171

15.213

15.213

15.210

15.209

15.209

 

Overige Opdrachten

9.928

39.233

50.752

60.289

106.053

127.003

148.271

 

Garanties

2.021

2.254

2.254

2.254

2.254

2.254

2.254

 

Faillissementscuratoren

2.021

2.254

2.254

2.254

2.254

2.254

2.254

33.4

Vervolging en berechting MH17-verdachten

5.161

4.239

2.586

1.516

656

0

0

 

Opdrachten

5.161

4.239

2.586

1.516

656

0

0

 

Vervolging en berechting MH17-verdachten

5.161

4.239

2.586

1.516

656

0

0

         
 

Ontvangsten

991.701

952.487

1.323.742

1.416.064

1.443.883

1.472.228

1.501.174

Budgetflexibiliteit

Geschatte budgetflexibilitieit
 

2025

Juridisch verplicht

64%

bestuurlijk gebonden

24%

beleidsmatig gereserveerd

12%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI, JustID en JUSTIS, aan DRZ, Centrale Opvang Slachtoffers van Mensenhandel en het CIOT en aan de ZBO’s College Gerechtelijk Deskundigen en Autoriteit terroristische content en kinderpornografische materiaal (ATKM) in oprichting. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

Openbaar Ministerie (OM)

Het OM is de enige instantie in Nederland die een verdachte voor de strafrechter kan brengen, afgezien van de bijzondere procedure die geldt voor ambtsdelicten van Kamerleden en bewindspersonen. Samen met de rechtspraak is het OM onderdeel van de rechterlijke macht. Het OM zorgt ervoor dat strafbare feiten worden opgespoord en vervolgd. Daarvoor wordt samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM is een landelijke organisatie verdeeld over tien arrondissementen. Deze zijn gelijk aan de tien regionale eenheden van de politie. Daarnaast richt het Landelijk Parket zich op de bestrijding van (internationaal) georganiseerde misdaad, bestrijdt het Functioneel Parket criminaliteit op het gebied van milieu, economie en fraude en worden alle beroepen tegen verkeersboetes en eenvoudige misdrijfzaken door het Parket Centrale Verwerking OM (CVOM) behandeld. De zaken waarin hoger beroep wordt aangetekend komen bij een van de vier vestigingen van het Ressortsparket.

Dit budget is bestemd voor de financiering van de apparaatsuitgaven van het OM. Het verschil ten opzichte van 2023 wordt grotendeels verklaard door de loon- en prijsontwikkelingen en daarnaast door enkele aanvullende investeringen ten behoeve van volumeontwikkelingen, de bestrijding van ondermijnende criminaliteit en het nieuwe wetboek van strafvordering.

Het OM realiseert naar verwachting de hieronder genoemde productie.

Tabel 22 Productiegegevens Openbaar Ministerie
 

Realisatie

Prognose

     
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

        

WAHV beroep-, kanton- en appèlzaken

517.719

578.949

581.917

604.000

610.352

616.391

618.623

        

Overtredingszaken

166.060

162.428

163.086

168.676

170.181

171.610

172.122

        

Misdrijfzaken

194.821

198.973

198.449

198.305

197.179

196.146

195.632

Eenvoudige misdrijfzaken

46.599

36.624

36.811

38.208

38.610

38.992

39.133

Interventie/ZSM zaken

113.365

126.764

125.602

124.190

122.721

121.305

120.617

Onderzoekszaken*

24.281

25.084

25.355

25.416

25.474

25.548

25.636

Ondermijningszaken

10.576

10.501

10.680

10.491

10.374

10.300

10.245

        

Appèlzaken

20.033

23.191

24.109

24.760

25.227

25.531

25.656

Bron: OM fact factory

De in de tabel opgenomen aantallen zijn gebaseerd op de beschikbare capaciteit van het Openbaar Ministerie voor de behandeling van zaken en het Prognosemodel Justitiële ketens.

In 2025 beoordeelt het OM naar verwachting circa 582.000 zaken van burgers die beroep instellen tegen een verkeersboete (WAHV). Deze aantallen zaken zijn de afgelopen jaren sterk gestegen door de stijging van het aantal beroepszaken die worden aangespannen door professioneel gemachtigden. Het effect van de aanpassing van de proceskostenvergoeding per 1 januari 2024 is nog niet zichtbaar in deze raming.

Verder neemt het OM in circa 163.000 overtredingszaken een strafrechtelijke beslissing. Het OM kan de zaak zelfstandig afdoen (bijvoorbeeld met een strafbeschikking of een sepot) of de zaak aan de kantonrechter voorleggen.

Het OM zet de meeste capaciteit in bij de behandeling van misdrijfzaken. De capaciteit van het OM is er op gericht om circa 37.000 eenvoudige misdrijfzaken, meestal zogenaamde feitgecodeerde misdrijven te behandelen. Bij de circa 126.000 interventiezaken is het doel dat bij veel voorkomende (wijkgerelateerde) criminaliteit de burger als verdachte, slachtoffer of betrokkene een merkbare, zichtbare en betekenisvolle (strafrechtelijke) interventie ervaart die waar mogelijk snel (ZSM) wordt uitgevoerd.

De ruim 25.000 onderzoekszaken en 10.700 ondermijningszaken omvatten de opsporing en vervolging van ernstige delicten. In ondermijningszaken ligt de focus op de aanpak van criminele activiteiten die niet primair ter kennis van de opsporingsinstanties komen via aangiften. De strafrechtelijke onderzoeken en de daaruit volgende strafzaken zijn vaak langdurig, complex en omvangrijk.

Tot slot kan een verdachte of de officier van justitie (of beiden) in appèl gaan tegen het vonnis van de strafrechter. In dat geval wordt de strafzaak door het Ressortsparket in behandeling genomen. Het gaat hier naar verwachting om circa 24.000 zaken. Het wegwerken van de ontstane voorraad bij rechtbanken zal met enige vertraging vermoedelijk leiden tot extra instroom van hoger beroepzaken bij het Ressortsparket.

33.2 Bestuur, Informatie en Technologie

Bijdragen aan medeoverheden

Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's)

 

HetRIEC/LIEC-bestel bestaat uit 10 RIEC’s en het Landelijk Informatie en Expertisecentrum (LIEC). De RIEC’s zijn regionale samenwerkingsverbanden van bestuursorganen (o.a. gemeenten en provincies), politie, OM, Belastingdienst en andere partners en hebben tot doel om de georganiseerde ondermijnende criminaliteit geïntegreerd aan te pakken. Dit betekent dat strafrechtelijke, fiscale en bestuurlijke maatregelen in samenhang met elkaar worden ingezet. De RIEC-bureaus ondersteunen de samenwerkingspartners hierbij door te fungeren als knooppunt voor informatie, kennis en expertise. Alle RIEC’s hebben een beheergemeente. In 2025 ontvangen deze ten behoeve van de RIEC-samenwerkingsverbanden specifieke uitkeringen van in totaal maximaal € 58,1 miljoen. Deze structurele algemene Rijksbijdrage voor de RIEC’s is bestemd voor het in lijn met de geldende RIEC-convenanten uitvoeren van de basiswerkzaamheden en integrale versterkingsprogramma's. Daarnaast kunnen de RIEC’s de structurele algemene Rijksbijdrage inzetten ten behoeve van regionale prioriteiten.

De basiswerkzaamheden betreffen:

  • 1. het ontwikkelen, onderhouden en delen van kennis en expertise met samenwerkingspartners;

  • 2. het bieden van juridische en bestuurlijke ondersteuning aan partners ten aanzien van de aanpak van ondermijning (inclusief advies over toepassing van de Wet Bibob);

  • 3. het vergroten van de operationele slagkracht van samenwerkingspartners;

  • 4. het vergroten van de bewustwording en bestuurlijke weerbaarheid bij samenwerkingspartners;

  • 5. het ondersteunen en adviseren van samenwerkingspartners bij het opbouwen van een sterke en veilige informatiepositie in de regio;

  • 6. het begeleiden van samenwerkingspartners bij het proces van signaal tot interventies;

  • 7. het leveren van een bijdrage aan het positioneren en functioneren van het RIEC/LIEC-bestel als geheel en de landelijke samenwerking.

De versterkingsprogramma’s dienen de regionale aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit duurzaam te versterken en de gezamenlijke slagkracht van de samenwerkingspartners in de regio te vergroten. De regionale aanpak staat in het verlengde van de brede aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit op basis van landelijke en internationale fenomenen. Om de benodigde focus te creëren is het centrale uitgangspunt de aanpak van de illegale drugsindustrie, de daarmee gepaard gaande ondermijnende effecten op de samenleving en het criminele verdienmodel.

Regionale prioriteiten zijn door de Regionale Stuurgroep RIEC bepaalde en in het meerjarenbeleidsplan uitgewerkte werkzaamheden, thema's, verschijningsvormen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en handhavingsknelpunten waarop het RIEC - in aanvulling op wat hier en in RIEC/LIEC-convenant is bepaald - inzet zal plegen.

De onderstaande bijdragen zijn exclusief loon- en prijsbijstelling. De RIEC's ontvangen in 2024 de loon- en prijsbijstelling 2024 en het totaalbedrag vormt de basis voor de begroting 2025. Dit moet t.z.t. nog aangepast worden.

Tabel 23 bijdragen aan RIEC's/LIEC (bedragen * € 1.000)

Regio

structurele algemene rijksbijdrage 2025

RIEC Noord Nederland t.n.v. gemeente Leeuwarden

5.766

RIEC Oost Nederland t.n.v. gemeente Enschede

6.192

RIEC Oost-Brabant t.n.v. gemeente Eindhoven

5.766

RIEC Zeeland West-Brabant t.n.v. gemeente Tilburg

5.766

RIEC Midden Nederland t.n.v. gemeente Utrecht

5.766

RIEC Limburg t.n.v. gemeente Maastricht

5.766

RIEC Noord Holland t.n.v. gemeente Haarlem

5.766

RIEC Den Haag t.n.v. gemeente Den Haag

5.766

RIEC Rotterdam t.n.v. gemeente Rotterdam

5.766

RIEC Amsterdam Amstelland t.n.v. gemeente Amsterdam

5.766

Totaal

58.086

Subsidies

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op een integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV de professionals in de veiligheidsketen bij uitvoering van rijksbeleid op het gebied van criminaliteitspreventie en veiligheid. Daarnaast zet het CCV de structurele bijdrage aan het Platform Veilig Ondernemen (PVO) uit. Het PVO-bestel bestaat uit 10 regionale PVO’s en een landelijk expertisecentrum (PVO-NL) dat de regionale platforms ondersteunt en de verbinding zoekt met publieke partners en landelijke branches. Via publiek-private samenwerking worden veiligheidsproblemen die ondernemers raken op regionaal niveau in kaart gebracht, bepaald welke inzet nodig is om ondernemers en het bedrijfsleven weerbaar te maken tegen criminaliteit en overlast, en worden vervolgens concrete acties ondernomen. Het nemen van preventieve maatregelen is daarbij het uitgangspunt. Het CCV draagt op deze manier bij aan de uitvoering van een groot aantal activiteiten ter ondersteuning en realisatie van beleidsdoelstellingen van JenV, o.a. op het gebied van ondermijnende criminaliteit, cybercriminaliteit, mensen­handel, buurtbemiddeling en preventieve aanpak van jeugd in kwetsbare wijken. Ook het beleid dat JenV uitvoert op het gebied van preventie, wordt voor een belangrijk deel door het CCV vormgegeven. Het CCV zorgt ervoor dat beleid dat op het departement wordt ontwikkeld, ook daadwerkelijk wordt geïmplementeerd door gemeenten, bedrijven en burgers.

Overige subsidies

Dit betreffen onder meer subsidies in het kader van de beleidsthema’s wapens en jongeren, voetbal, lokaal bestuur, criminaliteit tegen het bedrijfsleven (waaronder voor cybercriminaliteit), BOA’s, experiment gesloten coffeeshopketen, sekswerkbeleid en aanpak mensenhandel.

Overige opdrachten

Dit betreffen onder meer uitgaven voor het LIEC (bouw van een informatiesysteem), Bibob, experiment gesloten coffeeshopketen, matchfixing, de veiligheidsmonitor en de monitor online criminaliteit, online openbare orde, de wet regulering sekswerk (WRS), evaluaties, enige voetbal gerelateerde zaken, overlast, maatschappelijke onrust, lokaal bestuur en BOA’s.

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdragen aan agentschappen

Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

Het NFI is een intern verzelfstandigde organisatie die forensische diensten levert. De grondslag, doelstelling en kerntaken van het NFI zijn vastgelegd in de Regeling Taken NFI. Als primaire taak heeft zij het verlenen van forensische diensten en expertise aan de Nederlandse strafrechtketen. Een meer gedetailleerde toelichting vindt u in de agentschapsparagraaf van het NFI.

Justitiele informatiedienst (Justid)

De Justitiële Informatiedienst (justid) is opgericht cruciale justitiële informatie eenvoudig en snel te delen binnen overheidsinstanties. Ze werkt daarbij intensief samen met diverse partners binnen de strafrecht-, migratie- en jeugdketen zowel in Nederland als op Europees niveau .Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van Justid.

Dienst Justis

Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.De uitvoeringskosten en de ontvangen leges van de producten van Justis worden op het begrotingsartikel van de betreffende opdrachtgever verantwoord. Voor de uitvoeringskosten ontvangt Justis een kostendekkende bijdrage van de opdrachtgever. Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van de Dienst Justis.

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Autoriteit terroristische content en kinderpornografische materiaal (ATKM) in oprichting

De ATKM zal uitvoering geven aan EU-verordening 2021/784 inzake het tegengaan van de verspreiding van terroristische online-inhoud, de uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud en de Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal. Deze wet geeft uitvoering aan de verordening. De Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal is nog in behandeling bij de Tweede Kamer.

Bijdragen aan mede overheden

Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)

De FIU-Nederland is in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) aangewezen als de enige autoriteit waar ongebruikelijke transacties dienen te worden gemeld door meldingsplichtige instellingen, zoals banken, geldtransactiekantoren, beroeps- en bedrijfsmatige handelaren en notarissen. De belangrijkste taak van de FIU-Nederland is het analyseren van deze meldingen en het in kaart brengen van transacties en geldstromen die in verband kunnen worden gebracht met witwassen en onderliggende delicten alsmede financieren van terrorisme. Ongebruikelijke transacties die verdacht zijn verklaard, worden ter beschikking gesteld aan de diverse (bijzondere) opsporingsdiensten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten voor verder onderzoek en mogelijke vervolging.

Daarnaast verstrekt FIU-Nederland op basis van de gedane meldingen informatie omtrent het meldgedrag aan de Wwft-toezichthouders, om hen te ondersteunen in het houden van risico gebaseerd toezicht op onder meer de naleving van de meldingsplicht. Verder ontvangt FIU-Nederland informatieverzoeken van opsporingsdiensten. Deze FIU-verzoeken (voorheen LOvJ-verzoek) kunnen worden ingediend ten behoeve van opsporingsonderzoeken en zijn getoetst door de informatieofficier bij het Functioneel Parket met het taakaccent FIU (voorheen de Landelijke OvJ witwassen). Tot slot ontvangt en verzendt de FIU-Nederland verzoeken van respectievelijk naar buitenlandse FIU’s.

De FIU-Nederland is beheersmatig ondergebracht bij de Nationale Politie als een zelfstandige en operationeel onafhankelijke opererende entiteit. Beleidsmatig valt de FIU-Nederland onder het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Tabel 24 Kengetallen FIU-Nederland
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Aantal FIU-verzoeken

773

824

1.200

1.200

1.200

1.200

Aantal Eigen onderzoeksdossiers

2.693

2.877

1.500

1.500

1.500

1.500

Ondermijning

De aanpak van de georganiseerde drugscriminaliteit is in de afgelopen jaren verbreed naar een gezamenlijke samenhangende aanpak. We zetten in op het versterken van de samenhang, door uiteenlopende partners bij elkaar te brengen en de verbinding te leggen, zowel in eigen land als over de grenzen heen. We werken goed samen, van de politie tot en met banken, van Marokko tot en met Colombia.

Samen met partners zorgen we ervoor dat de aanpak inspeelt op veranderende omstandigheden en nieuwe vormen van ondermijnende criminaliteit. De brede aanpak tegen de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit wordt in 2025 langs vier lijnen voortgezet en vormgegeven: voorkomen, doorbreken, bestraffen en beschermen.

In de afgelopen jaren zijn reeds structurele middelen ter beschikking gesteld aan partners voor de uitvoering van bovenstaande aanpak. Deze middelen worden opgenomen in de begroting van de partnerorganisaties en zijn dus geen onderdeel van deze begroting.

De onderstaande opgaven zijn onderdeel van de begroting Ondermijning zoals deze in tabel 21 is weergegeven.

Preventie met gezag

De preventieve aanpak van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit en de preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit vormen samen de JenV brede preventieaanpak met als doel het wegnemen van de voedingsbodem voor (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit en ervoor te zorgen dat jongeren weerbaar worden gemaakt tegen criminaliteit of daarin niet verder afglijden. In 2025 wordt de domeinoverstijgende preventieve en wijkgerichte aanpak voortgezet; hiervoor is vanuit het programma Ondermijning € 99 mln. beschikbaar.

Terugdringen vraag en aanbod drugs

In 2025 wordt naar verwachting het wetsvoorstel «Nieuwe Psychoactieve Stoffen» (NPS) geïmplementeerd. Voor de implementatie en handhaving zijn middelen gereserveerd, deze middelen worden in 2025 verstrekt aan de uitvoeringsorganisaties.

Aanpak logistieke knooppunten

In 2025 is € 36,8 mln. beschikbaar voor de uitvoering van de mainportsplannen met het doel de drugssmokkel via grote logistieke knooppunten significant terug te brengen. Naast overkoepelende maatregelen om de aanpak in de breedte te versterken, vindt ondersteuning plaats van de aanpak op vijf grote knooppunten, waarvoor een maximaal bedrag beschikbaar is per mainport per jaar.

Tabel 25 Bijdragen aan mainports (bedragen * € 1.000)

Mainport

Gemeente

2025

2026

2027

Haven Rotterdam

Rotterdam

18.154

18.154

18.154

Havens Zeeland - West-Brabant

Borsele

3.857

3.857

3.857

Havens Noordzeekanaalgebeid

Amsterdam / Velsen / Zaanstad

1.648

1.648

1.648

Luchthaven Schiphol

Haarlemmermeer

3.890

3.890

3.890

Bloemenveilingen (weerbare sierteelt)

Westland

1.115

1.115

1.115

Totaal

 

28.664

28.664

28.664

Aanpak criminele geldstromen en verdienmodellen

Binnen de aanpak criminele geldstromen is € 20 mln. gereserveerd voor de implementatie van het Beslag Informatiesysteem. In 2025 worden deze middelen verstrekt aan de implementatiepartners. Tevens zijn middelen beschikbaar voor de implementatie van het Europese anti-witwaspakket en de EU Confiscatierichtlijn in beleid en wetgeving.

Strategisch Kennis Centrum (SKC)

Het SKC levert strategische dreigingsbeelden waarmee binnen de ondermijningsaanpak een strategische prioritering kan worden gemaakt, en lokale en landelijke partners beter in staat worden gesteld om effectieve interventies te ontwikkelen. Het budget voor het SKC is structureel € 5 mln.

Overige opsporing en vervolging

Dit betreffen onder meer bijdragen voor de Categorale Opvang Slachtoffers Mensenhandel (COSM) en overige aanpak van mensenhandel, het Europees Strafregister Informatiesysteem (ECRIS), vergoeding voor de verstrekking van persoonsgegevens van Telecomproviders aan het CIOT (Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie), de adviescommissie herziening Wet Wapens en Munitie, Platform Interceptie Decryptie & Signaalanalyse (PIDS), Internationale- en Europese arrestatiebevelen, de bestrijding van mensenhandel in Caribische delen van het Koninkrijk, het passagiersnamen register systeem (TRIP), wetsvoorstel rijden onder invloed en de Veiligheidsmonitor.

Subsidies

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV professionals op het gebied van nalevingsexpertise.

Overige subsidiesDit betreffen ondermeer subsidies voor het Coördinatiecentrum Mensenhandel (CoMensha), de Fraudehelpdesk, het Meldpunt Online Discriminatie (MOD) en Offlimits (voorheen EOKM)

Opdrachten

Schadeloosstellingen

Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.

Keteninformatievoorziening

Keteninformatievoorziening heeft als doel de ondersteuning van de informatie-uitwisseling in de strafrechtketen. In dit kader worden onder andere ketenvoorzieningen beheerd en (door)ontwikkeld bij de Justitiële Informatiedienst en wordt een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de architectuur voor de informatie voorziening in de strafrechtketen. Daarnaast wordt er ook beleidsmatig gekeken naar de kaders voor informatie uitwisseling en de uitvoerbaarheid daarvan, mede door middel van de herziening van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, en in het programma Modernisering Identiteitsvaststelling.

Onrechtmatige Detentie

Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex-justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. Over het algemeen worden deze vergoedingen vastgesteld door de rechter.

Gerechtskosten OM

Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen en tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken.

Verkeershandhaving OM

Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, bijvoorbeeld trajectcontrolesystemen. Het grillige karakter van de budgettaire reeks in de begroting voor de verkeershandhaving hangt samen met het kasstelsel dat door het OM wordt gevoerd. Hierdoor leiden (vervangings-)investeringen zoals vervanging van digitale flitspalen of trajectcontrolesystemen in sommige jaren tot hogere uitgaven dan in andere jaren. Daarnaast is er sprake van een intensivering van de geautomatiseerde verkeershandhaving.

Afpakken

Misdaad mag niet lonen. Het doorbreken van criminele netwerken en handels- en geldstromen, onder meer door de anti-witwasaanpak te intensiveren en de mogelijkheden voor het afpakken van crimineel vermogen te verruimen, is een van de prioriteiten van het kabinet.  De middelen zijn voor een belangrijk deel opgenomen onder de aanpak ondermijning.

Overige opdrachten

De implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering vergt grote inspanning van de strafrechtketen. Het betreft oa het aanpassen van digitale systemen, het opnieuw inrichten van werkprocessen en het opleiden van professionals in de keten.

Garanties

Faillissementscuratoren

De garantstellingsregeling curatoren(GSR) voorziet er in dat curatoren in faillissementen bij ontoereikendheid van de boedel de Minister een garantiestelling kunnen vragen ter dekking van de kosten om een rechtsvordering in te kunnen stellen tegen bestuurders van de rechtspersoon in geval van vermoedelijk «kennelijk onbehoorlijk bestuur». Dit stelt curatoren in faillissementen in staat om een procedure te beginnen en vermogen (activa) terug te halen voor boedel om benadeling van de crediteuren zoveel mogelijk te beperken. Per 1 juni 2023 is de garantstellingsregeling herzien. Deze is in overeenstemming gebracht met het Rijkskader voor risicoregelingen.

33.4 Vervolging en berechting van MH17-verdachten

In deze zaak is de kans gering dat de schadevergoedingsmaatregel (volledig) door de veroordeelde(n) zal worden betaald. Uitgaande van de onherroepelijke datum van het vonnis, hebben de nabestaanden van de MH17-slachtoffers vanaf 30 juli 2023 recht op een voorschot. Er is sprake van een geweldsmisdrijf, waardoor een ongemaximeerd voorschot aan de nabestaanden zal worden uitbetaald.

Ontvangsten

Tabel 26 Ontvangsten artikel 33 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

         

Art.

Ontvangsten

991.701

952.487

1.323.742

1.416.064

1.443.883

1.472.228

1.501.174

         
 

Openbaar Ministerie

8.018

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

 

Afpakken

107.222

134.860

384.360

384.360

384.360

384.360

384.360

 

Boeten en Transacties

873.909

799.960

921.750

1.013.932

1.041.751

1.070.096

1.099.042

 

Overige ontvangsten

2.552

7.667

7.632

7.772

7.772

7.772

7.772

Openbaar Ministerie

De ontvangsten die geraamd zijn voor het Openbaar Ministerie betreffen ontvangsten die voortvloeien uit de bedrijfsvoering, waar tegenover ook uitgaven geraamd zijn.

Afpakken

De ontvangsten voor het strafrechtelijk afpakken betreffen een raming en kennen een gelijke (generale) behandeling als de opbrengsten BenT. De raming bestaat uit twee delen: een raming voor afpakopbrengsten uit het criminele circuit die naar de schatkist vloeien en een raming in geval van grote schikkingen.

Boeten en Transacties (BenT)

Naast de ontvangsten uit de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, bestaat dit dossier onder andere uit boetes voor verkeersovertredingen. Hierbij kan gedacht worden aan onder andere rijden onder invloed, rijden door rood licht en het niet dragen van een autogordel. Voor verkeersboetes kunnen vervolgens geldsomtransacties worden opgelegd. De oploop van de ontvangsten hangt samen met de intensivering van de geautomatiseerde verkeershandhaving. De ontvangsten uit BenT worden aangemerkt als een generaal dossier, hetgeen inhoudt dat de BenT-ontvangsten op de begroting van JenV staan, maar afwijkingen in de geraamde ontvangsten geen last (of voordeel) vormen voor de begroting van JenV.

Licence