Voorkomen dat burgers (opnieuw) dader of slachtoffer worden van criminaliteit, volwassenen en kinderen beschermen die vanwege de kwetsbare positie waarin zij verkeren bedreigd of verleid worden door (herhaalde) criminaliteit of die bedreigd worden in hun ontwikkeling en bewerkstelligen dat met een straf genoegdoening wordt geboden aan het slachtoffer en aan de samenleving als geheel.
Dit doen wij door het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven, het versterken van de positie van slachtoffers, het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het realiseren van een effectieve aanpak van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.
De minister van Justitie en Veiligheid heeft een regisserende rol ten aanzien van de brede aanpak van ondermijning. Het programma Preventie met Gezag maakt daar onderdeel van uit. Het Landelijk kwaliteitskader effectieve jeugdinterventies is voor de inzet van de middelen Preventie met Gezag niet vrijblijvend. De minister heeft een samenwerkingsrelatie met de gemeenten, brancheorganisaties en andere publieke en private partners, bijvoorbeeld met de politie, het OM, de reclassering en uit het onderwijs en de zorg, betreffende de aanpak van High Impact Crimes (HIC). Sturing geschiedt door middel van regelgeving en kaderstelling.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid is verantwoordelijk voor de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties7. Daarbij heeft de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid:
– een uitvoerende rol bij de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de DJI, de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI en van geldelijke sancties door het CJIB;
– een regisserende rol bij de forensische zorg. Zij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging;
– een regisserende rol bij toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen. Regie en opleggen van financiële sancties. De uitvoering is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.
De Staatssecretaris Rechtsbescherming heeft verantwoordelijkheden ten aanzien van preventie, slachtofferzorg en jeugdbescherming.
Met betrekking tot preventie:
– draagt de Staatssecretaris Rechtsbescherming stelselverantwoorde lijkheid voor het kansspelbeleid, met als doel dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen;
– stimuleert de Staatssecretaris Rechtsbescherming preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten;
– is hij verantwoordelijk voor de landelijke aanpak van jeugdcriminaliteit, met bijzondere aandacht voor de preventie van daderschap en herhaald daderschap, samen met de betrokken ketenpartners zoals de (jeugd)reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming. Vanuit die rol is hij medeverantwoordelijk voor het programma Preventie met Gezag.
Met betrekking tot slachtofferbeleid draagt de Staatssecretaris Rechtsbe scherming beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid. Ook heeft hij een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg.
Ten aanzien van Jeugdbescherming8 heeft de Staatssecretaris Rechtsbescherming:
– een regisserende rol en daarmee stelselverantwoordelijkheid voor jeugdbescherming en –reclassering (de uitvoering en financiering zijn per 1 januari 2015 gedecentraliseerd naar de gemeenten);
– een uitvoerende rol bij de taken die belegd zijn bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK);
– verantwoordelijkheid voor het stelsel op het gebied van interlandelijke adoptie en heeft daarbinnen, als Centrale Autoriteit, tevens een uitvoerende rol.
In de beleidsagenda zijn diverse onderwerpen beschreven waarvoor het Directoraat-Generaal Straffen en Beschermen een regierol speelt. Onderstaand is geen extensieve uiteenzetting van alle activiteiten en voorgenomen beleidswijzigingen die vallen onder het artikel Straffen en Beschermen. De Kamer wordt periodiek over alle relevante ontwikkelingen geïnformeerd, door middel van onder andere voortgangsbrieven.
Hierin wordt de komende jaren vooral ingezet op het ondersteunen van jongeren om voor het rechte pad te kiezen en een veilige toekomst te bieden. In het kader van het Programma Preventie met gezag ondersteunen we 27 gemeenten bij de ondersteuning van hun domein overstijgende, gebiedsgerichte aanpak van (georganiseerde en ondermijnende) jeugdcriminaliteit.
In het kader van de executieketen staan er tal van ontwikkelingen in 2025 gepland. Met alle betrokken justitieketenorganisaties wordt er de komende jaren geïnvesteerd in de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Hiervoor zijn vier prioriteiten vastgesteld, namelijk: voorkomen, doorbreken van criminele netwerken en verdienmodellen, straffen en beschermen.
Binnen het jeugdbeschermingsdomein wordt in het kader van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming gewerkt aan een eenvoudiger, gezinsgericht jeugdbeschermingsstelsel. We werken aan maatregelen gericht op betere rechtsbescherming van ouders en kinderen op het moment dat zij te maken krijgen met een jeugdbeschermingsmaatregel.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 3.991.249 | 4.242.299 | 4.279.807 | 4.348.369 | 4.415.663 | 4.458.125 | 4.478.343 |
Uitgaven | 3.905.720 | 4.225.970 | 4.263.588 | 4.332.789 | 4.410.273 | 4.458.125 | 4.478.343 | |
Apparaatsuitgaven | 233.210 | 256.246 | 251.399 | 250.409 | 244.808 | 241.154 | 241.618 | |
34.1 | Apparaat Raad voor de Kinderbescherming | 233.210 | 256.246 | 251.399 | 250.409 | 244.808 | 241.154 | 241.618 |
Personele uitgaven | 179.619 | 208.948 | 202.704 | 202.450 | 194.495 | 193.243 | 193.707 | |
Eigen personeel | 171.186 | 202.510 | 196.199 | 195.945 | 187.992 | 186.740 | 187.204 | |
Externe inhuur | 7.419 | 4.976 | 4.976 | 4.976 | 4.975 | 4.975 | 4.975 | |
Overig personeel | 1.014 | 1.462 | 1.529 | 1.529 | 1.528 | 1.528 | 1.528 | |
Materiële uitgaven | 53.591 | 47.298 | 48.695 | 47.959 | 50.313 | 47.911 | 47.911 | |
ICT | 23.514 | 20.193 | 20.875 | 20.139 | 22.500 | 20.099 | 20.099 | |
SSO's | 18.731 | 17.318 | 17.999 | 17.999 | 17.994 | 17.994 | 17.994 | |
Overig materieel | 11.346 | 9.787 | 9.821 | 9.821 | 9.819 | 9.818 | 9.818 | |
Programmauitgaven | 3.672.510 | 3.969.724 | 4.012.189 | 4.082.380 | 4.165.465 | 4.216.971 | 4.236.725 | |
34.2 | Preventieve maatregelen | 48.797 | 75.482 | 84.466 | 93.833 | 105.867 | 98.689 | 98.651 |
Bijdrage aan agentschappen | 31.518 | 34.846 | 30.212 | 30.578 | 30.306 | 30.305 | 30.305 | |
Dienst Justis | 31.518 | 34.846 | 30.212 | 30.578 | 30.306 | 30.305 | 30.305 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 11.213 | 30.863 | 44.199 | 53.060 | 61.978 | 55.177 | 55.287 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 11.182 | 30.747 | 44.083 | 52.944 | 61.862 | 55.061 | 55.171 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 31 | 116 | 116 | 116 | 116 | 116 | 116 | |
Subsidies (regelingen) | 4.893 | 6.279 | 6.131 | 5.348 | 5.032 | 4.656 | 4.508 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 3.997 | 4.920 | 4.826 | 4.147 | 3.904 | 3.612 | 3.497 | |
Overige Subsidies | 896 | 1.359 | 1.305 | 1.201 | 1.128 | 1.044 | 1.011 | |
Opdrachten | 1.173 | 3.494 | 3.924 | 4.847 | 8.551 | 8.551 | 8.551 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 893 | 1.422 | 1.602 | 2.525 | 6.230 | 6.230 | 6.230 | |
Overige Opdrachten | 280 | 2.072 | 2.322 | 2.322 | 2.321 | 2.321 | 2.321 | |
34.3 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 3.185.436 | 3.465.839 | 3.505.383 | 3.579.895 | 3.656.689 | 3.707.604 | 3.741.019 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.864.475 | 3.117.769 | 3.126.185 | 3.215.803 | 3.285.026 | 3.328.351 | 3.361.586 | |
DJI - gevangeniswezen | 1.418.685 | 1.576.567 | 1.599.859 | 1.678.117 | 1.723.191 | 1.748.557 | 1.774.724 | |
DJI - Forensische zorg | 1.253.199 | 1.334.997 | 1.333.354 | 1.346.274 | 1.371.912 | 1.392.286 | 1.399.154 | |
CJIB | 192.591 | 206.205 | 192.972 | 191.412 | 189.923 | 187.508 | 187.708 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 292.913 | 306.018 | 312.595 | 306.382 | 304.370 | 304.769 | 305.212 | |
Reclassering Nederland | 180.885 | 188.826 | 185.328 | 184.456 | 182.339 | 182.563 | 182.904 | |
Leger des Heils | 26.647 | 27.853 | 29.242 | 28.453 | 28.476 | 28.533 | 28.560 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 85.381 | 89.339 | 98.025 | 93.473 | 93.555 | 93.673 | 93.748 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 8.947 | 2.785 | 3.176 | 3.440 | 3.486 | 3.535 | 3.584 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 8.947 | 2.785 | 3.176 | 3.440 | 3.486 | 3.535 | 3.584 | |
Subsidies (regelingen) | 9.919 | 10.474 | 10.099 | 9.474 | 8.897 | 8.234 | 7.972 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 7.601 | 8.365 | 8.073 | 7.574 | 7.113 | 6.583 | 6.373 | |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 2.140 | 2.109 | 2.026 | 1.900 | 1.784 | 1.651 | 1.599 | |
Overige Subsidies | 178 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 9.182 | 28.793 | 53.328 | 44.796 | 54.910 | 62.715 | 62.665 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 9.142 | 28.793 | 53.328 | 44.796 | 54.910 | 62.715 | 62.665 | |
Overige Opdrachten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.4 | Slachtofferzorg | 158.242 | 124.663 | 117.156 | 118.735 | 119.697 | 120.396 | 120.396 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 66.934 | 71.125 | 72.868 | 74.100 | 74.872 | 75.510 | 75.510 | |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 17.237 | 13.182 | 12.171 | 12.268 | 12.264 | 12.263 | 12.263 | |
Slachtofferhulp Nederland | 49.697 | 57.943 | 60.697 | 61.832 | 62.608 | 63.247 | 63.247 | |
Subsidies (regelingen) | 274 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Perspectief herstelbemiddeling | 197 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige Subsidies | 77 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 91.034 | 53.538 | 44.288 | 44.635 | 44.825 | 44.886 | 44.886 | |
Slachtofferzorg | 115 | 19.034 | 13.875 | 14.133 | 14.140 | 14.139 | 14.139 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 90.529 | 33.168 | 28.013 | 28.102 | 28.219 | 28.281 | 28.281 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 390 | 1.336 | 2.400 | 2.400 | 2.466 | 2.466 | 2.466 | |
34.5 | Veiligheid jeugd | 280.035 | 303.740 | 305.184 | 289.917 | 283.212 | 290.282 | 276.659 |
Bijdrage aan agentschappen | 203.581 | 225.126 | 227.523 | 229.171 | 230.487 | 230.487 | 230.487 | |
DJI - jeugd | 203.581 | 225.126 | 227.523 | 229.171 | 230.487 | 230.487 | 230.487 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 17.313 | 17.752 | 17.335 | 17.156 | 17.132 | 17.274 | 17.274 | |
LBIO | 4.619 | 3.827 | 3.827 | 3.828 | 3.826 | 3.826 | 3.826 | |
Halt | 12.694 | 13.925 | 13.508 | 13.328 | 13.306 | 13.448 | 13.448 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 5.242 | 9.404 | 5.029 | 1.906 | 1.906 | 1.906 | 1.906 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 2.662 | 7.273 | 3.449 | 326 | 326 | 326 | 326 | |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 1.497 | 1.399 | 1.580 | 1.580 | 1.580 | 1.580 | 1.580 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 1.083 | 732 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 47.498 | 28.084 | 28.063 | 26.276 | 18.333 | 25.261 | 13.126 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 39.999 | 28.084 | 28.063 | 26.276 | 18.333 | 25.261 | 13.126 | |
Overige Subsidies | 7.499 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 6.401 | 23.374 | 27.234 | 15.408 | 15.354 | 15.354 | 13.866 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.783 | 4.599 | 4.599 | 4.599 | 4.598 | 4.598 | 4.598 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 2.613 | 18.775 | 22.635 | 10.809 | 10.756 | 10.756 | 9.268 | |
Overige Opdrachten | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 226.328 | 233.146 | 139.803 | 146.413 | 147.278 | 148.127 | 148.966 |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 97% |
bestuurlijk gebonden | 2% |
beleidsmatig gereserveerd | 1% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2025. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De RvdK heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en adoptie. JenV financiert de RvdK voor het grootste deel op basis van de PMJ-ramingen (pxq) en voor het overige deel op basis van een lumpsumbedrag.
De voorgenomen meerjarige productie van de RvdK is weergegeven in onderstaande tabel.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Coördinatie taakstraffen | 4.127 | 6.125 | 6.125 | 6.125 | 6.125 | 6.125 |
Strafonderzoek LIJ | 5.942 | 6.378 | 6.378 | 6.378 | 6.378 | 6.378 |
Strafonderzoek LIJ + aanvulling | 2.907 | 3.172 | 3.172 | 3.172 | 3.172 | 3.172 |
Actualisatie straf | 1.012 | 1.018 | 1.018 | 1.018 | 1.018 | 1.018 |
Onderzoeken schoolverzuim | 1.190 | 1.777 | 1.777 | 1.777 | 1.777 | 1.777 |
Strafonderzoek GBM | 57 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Beschermingszaken | 18.266 | 17.864 | 17.864 | 17.864 | 17.864 | 17.864 |
Adoptiegerelateerde zaken | 1.810 | 1.895 | 1.895 | 1.895 | 1.895 | 1.895 |
Gezag en omgangszaken | 4.524 | 5.171 | 5.171 | 5.171 | 5.171 | 5.171 |
Toetsende taak | 4.693 | 5.875 | 5.875 | 5.875 | 5.875 | 5.875 |
Bron: Prognosemodel Justitiële ketens 2024
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Justis
Screeningsautoriteit Justis doet onderzoek om inzicht te krijgen in de justitiële antecedenten van personen en organisaties en relateert deze aan de (beoogde) werkzaamheden van die personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat, de veiligheid in en van de samenleving en de resocialisatie van ex-justitiabelen.
Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van de Dienst Justis.
Bijdragen aan medeoverheden
Aanpak criminaliteitsfenomenen
In 2025 zet JenV, mede ter uitvoering van het hoofdlijnenakkoord, in op preventieve dadergerichte aanpak en slachtoffergerichte aanpak van (risico- en beschermende factoren) ernstige vormen van criminaliteit in den brede (waaronder overvallen, ram- en plofkraken, steekincidenten, straatroof, online criminaliteit en drugsdelicten) en georganiseerde en ernstige vormen van geweld, zoals explosies, in het bijzonder, binnen het Koninkrijk. Delicten die grote impact op slachtoffers en op de samenleving hebben worden aangepakt door strategische inzet van een mix van slachtoffergerichte, dadergerichte en situationele preventieve én repressieve maatregelen (secundaire en tertiaire preventie), op het voorkomen en bestrijden van vermogensdelicten en overige fenomenen.
Zoals in het hoofdlijnenakkoord is opgenomen wordt de aanpak van de georganiseerde criminaliteit versterkt, van preventie (inclusief de patseraanpak), de aanpak van uithalers tot de aanpak in detentie, en blijft er ingezet worden op maatregelen en interventies die jongeren effectief uit de (zware) criminaliteit houden. Kort gezegd: er wordt ingezet op het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Voor het versterken van veiligheid wordt de strafrechtketen meer gericht op het effectief samenwerken en presteren in de strafrechtketen. Dit wordt vorm gegeven door structureel in te zetten op een domeinoverstijgende en gebiedsgerichte preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit o.a. met een integrale aanpak met inzet van kansrijke en bewezen effectieve interventies, mede op basis van het Landelijk kwaliteitskader effectieve jeugdinterventies, en door versterking van de inzet van justitiële functies in en ten behoeve van de wijk, zoals het streven dat zoveel mogelijk agenten in de wijk meer tijd echt in hun wijk kunnen doorbrengen. Inmiddels 27 op basis van data geselecteerde gemeenten geven deze aanpak van jeugdcriminaliteit concreet vorm in hun meest kwetsbare wijken, samen met de betrokken (justitiële) partners. Daarnaast krijgen 20 aanvullende gemeenten de mogelijkheid incidenteel hun preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit te verstevigen met het oog op borging binnen de periode van maximaal drie jaar.
Samenwerken met private en publieke partners, zoals andere departementen, gemeenten op het gebied van innovatie, preventie, onderzoek en het terugdringen van recidive door het bieden van perspectief staan hierbij centraal. Blijvende aandacht en nieuwe ontwikkelingen zijn nodig om de in de afgelopen jaren geboekte resultaten vast te houden ten behoeve van tegenhouden (van potentiële daders), voorkomen (van slachtofferschap en daderschap), opsporing en vervolging, recidivebeperking en slachtofferzorg.
Subsidies
Aanpak criminaliteitsfenomenen
Het voorkomen en aanpakken (van risicofactoren) van geweld in den brede en overige fenomenen is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van burgers, overheid, bedrijven en andere maatschappelijke instanties. Continue aandacht vanuit deze partijen is noodzakelijk om de geboekte resultaten binnen het Koninkrijk te verduurzamen en pas te houden met nieuwe ontwikkelingen. In 2024 is publiek-private samenwerking weer onderdeel van het programma van de Taskforce Overvallen. Deze subsidies worden verstrekt aan organisaties en stichtingen op het gebied van overvallen, woninginbraken, straatroven, heling, online criminaliteit, expressief (online) geweld en gedragsinterventies. Voorbeeld van subsidieontvanger is Stichting Laureus Nederland in het kader van «Alleen jij bepaalt wie je bent».
Overige subsidies
Deze middelen worden ingezet voor subsidies in het kader van de beleidsonderwerpen integriteit en filantropie.
Integriteit
Overheid, vrijwilligers, werkneers en werkgevers hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een integere en veilige samenleving. Door de inzet van verscheidene screeningsinstrumenten, waarbij met name gekeken wordt naar justitiële documentatie, in voorkomende gevallen aangevuld met politiegegevens, wordt gewerkt aan een breed integriteitsbeleid.
Filantropie
Nederland kent van oudsher een grote rijkdom aan maatschappelijke betrokkenheid en filantropische initiatieven. Ook de overheid en filantropie hebben een langdurige relatie. Zowel overheid als filantropie ofwel maatschappelijke betrokkenheid richten zich op het publieke domein en beogen oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Met de beleidsvisie beoogt het kabinet borging en versterking van het maatschappelijk belang van filantropie. Dit gebeurt aan de hand van drie Rijksbrede speerpunten waarbij behoud van autonomie van de filantropische sector een belangrijke voorwaarde is: het stimuleren van geefgedrag, het bevorderen van transparantie en betrouwbaarheid van de sector en het bevorderen van de samenwerking tussen overheid en filantropie. JenV subsidieert daartoe verschillende initiatieven en activiteiten waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsuitgangspunten, waaronder toezichthoudende werkzaamheden van het CBF – Toezicht op Goeddoen, de verbindende rol van de Maatschappelijke Alliantie, en het onderzoek ‘Geven in Nederland’ van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Opdrachten
Aanpak criminaliteitsfenomenen
JenV zet in op het vasthouden en verduurzamen van de afgelopen jaren geboekte resultaten binnen het Koninkrijk met opdrachten die een bijdrage leveren aan de aanpak (risicofactoren) van ernstige vormen van (gewelds)criminaliteit in den brede (waaronder overvallen, ram- en plofkraken, steekincidenten, straatroof, online criminaliteit en drugsdelicten) en overige fenomenen (zoals ondermijning en vermogens-delicten). Verder worden onder deze post uitgaven opgenomen ter ondersteuning van ontwikkeling gericht op de versterking van de verbinding tussen de domeinen zorg en veiligheid. Het betreft opdrachten die een bijdrage leveren aan het oplossen van vraagstukken rondom informatieuitwisseling, het versterken van de aanpak van geprioriteerde casussen en multiproblematiek, alsmede de ontwikkeling van wetgeving en praktische instrumenten en trainingen voor de aanpak van complexe veiligheidsvraagstukken in het zorg- en veiligheidsdomein.
Overige opdrachten
Het kabinet zet meerjarig in op de herijking van het kansspelbeleid. Uitgangspunt is dat de Nederlandse burger op een veilige en verantwoorde manier kan deelnemen aan kansspelen bij vergunde aanbieders van kansspelen. Na de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand in 2024 zal 2025 in het teken staan van bijsturing en wijzigingen in wet- en regelgeving naar aanleiding van de evaluatie en andere onderzoeken op het gebied van kansspelen. Hierbij worden ook de effecten van de in het HLA voorgenomen verhoging van de kansspelbelasting naar 37,8% meegewogen
Onder deze post worden tevens de uitgaven geraamd voor opdrachten en onderzoeken in het kader van de inzet van de verschillende monitoringsinstrumenten en de herijking van de uitgangspunten voor het kansspelbeleid, door implementatie van wet- en regelgeving en diverse beleidsonderzoeken.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.
De staatssecretaris geeft een bijdrage9 aan DJI voor Gevangeniswezen regulier en Forensische zorg.
Productie 2025 | Aantal | Dagprijs in € |
---|---|---|
Strafrechtelijke sanctiecapaciteit (direct inzetbaar) | 9.798 | 435 |
FPC-capaciteit | 1.843 | 781 |
In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen uitgebreider en meerjarig toegelicht. Ook de uitgaven die DJI doet voor de capaciteit Caribisch Nederland (BES) zijn terug te vinden in de agentschapsparagraaf van DJI.
Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid. Het heeft twee kerntaken. Allereerst is het belast met de tenuitvoerlegging van geldelijke sancties. Daarnaast is het CJIB het administratie- en informatiecentrum voor de executieketen (AICE) met betrekking tot de uitvoering van straf rechtelijke beslissingen. Met zijn activiteiten levert het CJIB een bijdrage aan het gezag van de overheid. In de agentschapsparagraaf van het CJIB is nadere informatie, zoals de productiegegevens, te vinden.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Reclasseringsorganisaties
In Europees Nederland zijn drie erkende reclasseringsorganisaties (3RO) actief: Reclassering Nederland (RN), de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) en het Leger des Heils Jeugd bescherming en Reclassering (LJR). In de praktijk werken de drie organisaties nauw met elkaar samen, met elk hun eigen aandachtsgebied:
– De SVG richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek;
– Het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de reclassering;
– Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep, maar bedient alle andere cliënten.
De reclasseringsorganisaties kennen vier hoofdproductgroepen: adviezen, toezichten, werkstraffen en elektronische monitoring. De geraamde productie voor 2025 van de vier productgroepen van de drie reclasseringsorganisaties is weergegeven in onderstaande tabel.
Productgroep | Aantal | Gemiddelde Prijs | |
---|---|---|---|
Instroom adviezen | 49.186 | € 1.330,55 | |
Instroom toezichten * | 9.166 | € 27,80 | ** |
Instroom elektronische monitoring * | 1.838 | € 26,16 | * |
Instroom werkstraffen | 30.227 | € 1.250,00 | ** |
* Bekostiging geschiedt op basis van het aantal toezichtsdagen | |||
** In het nieuwe kostprijsmodel geldt voor toezichten een iets andere kostprijs voor RN dan voor SVG en LJ&R. In de tabel is daarom een benadering weergegeven. |
Bron: Prognosemodel Justitiële Ketens 2025
Overige bijdrage ZBO’s/RWT’s
JenV geeft prioriteit aan een intensivering van de inzet op de-radicalisering. De middelen zijn bedoeld voor verbetering van de samenwerking in de keten, om interventies gericht op disengagement en de-radicalisering zo goed mogelijk persoonsgericht in te zetten en voor het evalueren en verder ontwikkelen/beproeven van bestaande en nieuwe interventies gericht op disengagement en de-radicalisering in justitieel kader.
Bijdragen aan medeoverheden
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
Deze post betreft met name de bijdragen aan gemeenten in het kader van nazorg aan ex-gedetineerden. Zij benutten deze bijdrage om lokaal nazorgtrajecten voor ex-gedetineerden te financieren.
Subsidies
Intra- en extramurale sanctieuitvoering
JenV verstrekt subsidies aan een aantal (vrijwilligers-)organisaties die verschillende activiteiten verrichten om de kans op een duurzame resocialisatie en het terugdringen van recidive te vergroten. Daarnaast worden deze middelen ingezet voor diverse (incidentele) subsidies op het terrein van sanctiebeleid en forensische zorg.
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN)
Deze middelen worden ingezet voor de erkende reclasseringsorganisatie Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN). De SRCN richt zich op de reclasseringstaak in Caribisch Nederland.
Opdrachten
Dit betreft o.a. opdrachten op het terrein van forensische zorg, sanctie-uitvoering en het terugdringen recidive.
Zo is op 1 januari 2020 de wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (wet USB) in werking getreden, waarmee de verantwoordelijkheid voor de tenuitvoerlegging van straffen is overgegaan van het Openbaar Ministerie naar de toenmalige Minister voor Rechtsbescherming, nu Staatssecretaris Rechtsbescherming. Het duurzaam bestendigen van de wet USB heeft de komende jaren onverminderd aandacht nodig, evenals het realiseren van verbeteringen in het functioneren van de executieketen. In 2024 is er bij het invoeren dan ook aandacht voor verdere digitalisering, verduurzaming en waar nodig herijking van de nieuwe werkwijze voortvloeiend uit de wet USB en het vergroten van het verandervermogen door toepassing van de ketendoelarchitectuur.
34.4 Slachtofferzorg
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit JenV voor de bureaukosten. Het Schadefonds Geweldsmisdrijven geeft een financiële uitkering aan slachtoffers van een in Nederland opzettelijk gepleegd geweldsmisdrijf met ernstig psychisch of fysiek letsel wanneer zij hun schade niet op andere wijze vergoed krijgen.
Slachtofferhulp Nederland (SHN)
Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit en krijgt hiervoor een bijdrage van JenV.
Opdrachten
Slachtofferzorg
De focus ligt op het zo goed mogelijk tot uitvoering brengen van de slachtofferrechten en –voorzieningen die het afgelopen decennium zijn geïntroduceerd. De implementatie van het laatste onderdeel van de Wet Uitbreiding Slachtofferrechten, het beperkt spreekrecht voor TBS/PIJ Verlengingszittingen vindt naar verwachting plaats in 2025 evenals de implementatie van het Amendement Van Wijngaarden/Van Toorenburg in het kader van de privacy van slachtoffers in het strafdossier. Tevens staat het informeren en raadplegen van slachtoffers tijdens de tenuitvoerleggingsfase centraal door de gefaseerde taakoverdracht van het OM naar het CJIB.
Schadefonds Geweldsmisdrijven
Onder deze post worden de financiële uitkeringen voor slachtoffers van opzettelijk gepleegde geweldsmisdrijven die hierdoor ernstig lichamelijk of psychisch letsel hebben opgelopen, geraamd indien deze schade niet op andere wijze wordt vergoed. Deze uitkering wordt verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven.
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen
Als de rechter een schadevergoedingsmaatregel oplegt en veroordeelde niet binnen acht maanden na het onherroepelijk worden van het vonnis (volledig) aan zijn betalingsverplichting voldoet, treedt de voorschotre geling in werking. Dit houdt in dat de Staat het resterende bedrag uitkeert aan slachtoffers en nabestaanden. De Staat zet de inning op de dader voort. Deze voorschotregeling is gemaximeerd tot € 5.000,- maar ongemaximeerd bij gewelds- en zedenmisdrijven. Als blijkt dat de vordering op de veroordeelde oninbaar is, komt het restant voor rekening van JenV.
34.5 Veiligheid Jeugd
Bijdragen aan agentschappen
DJI-Jeugd
DJI zorgt voor de tenuitvoerlegging van voorlopige hechtenis en van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen, die door de rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een forensisch centrum jeugd (FCJ) of in een kleinschalige voorziening justitiële jeugd (KVJJ). In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capaciteit en financiën voor de justitiële jeugd uitgebreider en meerjarig toegelicht.
Productie 2025 | Aantal | Dagprijs in € |
---|---|---|
Capaciteit justitiële jeugdinrichtingen (direct inzetbaar) | 616 | 1014 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)
Het LBIO verricht in opdracht van JenV wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning internationale alimentatie). JenV financiert het LBIO op basis van vastgestelde normaantallen en prijzen per product. De normaantallen worden tegen een vaste prijs vergoed en de meer- of minderproductie wordt tegen het variabele kostendeel afgerekend.
2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|
Aantallen producten | |||
Alimentatie | 20.150 | 20.150 | 20.150 |
Internationale alimentatie | 3.975 | 3.975 | 3.975 |
Kosten per geïnde euro (€) | |||
Alimentatie | 0,13 | 0,13 | 0,13 |
Internationale alimentatie | 0,19 | 0,19 | 0,19 |
Bron: LBIO Meerjarenbeleidsplan 2023-2027
Halt
Halt voorziet in opdracht van JenV in de landelijke coördinatie en uitvoering van de zogenoemde Halt-afdoening. De Halt-afdoening is een kortdurende buitenstrafrechtelijke maatwerkinterventie met als doel om grensoverschrijdend gedrag van jongeren zo vroeg mogelijk te stoppen en genoegdoening te bieden aan slachtoffers en maatschappij. Hierbij sluit Halt aan bij de leefwereld van de jongeren. Per 2025 is er een nieuwe kostprijs van toepassing voor een Halt-afdoening. De subsidie 2025 wordt hierop gebaseerd. In de regel wordt het kostprijsmodel of het tarief iedere drie jaar herijkt of eerder als daar aanleiding toe is.
Bijdragen aan medeoverheden
Jeugdbescherming en jeugdsancties
Vanuit het programma ‘Preventie met gezag’ wordt structureel geïnvesteerd in preventie en aanpak van jeugdcriminaliteit. Samen met diverse betrokken partners (waaronder de RvdK, GI's, OM en rechtspraak) wordt ingezet op een brede domeinoverstijgende preventieve aanpak om te voorkomen dat kinderen, jongeren en jongvolwassenen in de leeftijd van 8 tot 27 jaar in aanraking komen met criminaliteit of daarin verder doorgroeien.
Gemeenten en hun lokale, regionale en justitiële partners vervullen hierin een sleutelrol. Een onderdeel van het programma Preventie met gezag betreft de versterking van de jeugdstrafrechtketen. Bijzondere aandacht is nodig voor personen met meervoudige problematiek. Zij zijn namelijk oververtegenwoordigd in de strafrechtketen en hebben vaak problemen op meerdere gebieden die elkaar versterken, zoals een licht verstandelijke beperking (LVB), schulden, psychiatrie en verslaving. Door in te zetten op zowel de brede doelgroep met multiproblematiek als op mensen met een LVB, helpt JenV het risico op criminaliteit en recidive te verminderen.
Via het programma Ondersteuning Uithuisplaatsingen gedupeerden Kinderopvangtoeslag (UHP KOT) in opdracht van JenV, VWS en de VNG wordt uitvoering gegeven aan een aanpak voor gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag en hun kinderen die te maken hebben (gehad) met een uithuisplaatsing.
De inzet van het Ondersteuningsteam zal in ieder geval ook in 2025 gecontinueerd worden. Het Ondersteuningsteam staat naast ouders en kinderen, brengt met hen de situatie en wensen in kaart en begeleidt de ouders en kinderen bij het zetten van de noodzakelijke vervolgstappen. Daarnaast leveren de Gecertificeerde Instellingen en de RvdK extra inzet om de getroffen gezinnen te ondersteunen.
BES Voogdijraad
De BES Voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken (onderzoeks- en adviestaken en rekestrerende taken en coördinatie bij strafzaken) die zij uitvoert in Caribisch Nederland, namelijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarnaast vervult de BES Voogdijraad ook de rol van de Centrale Autoriteit in Caribisch Nederland.
Overige bijdrage medeoverheden
Via het programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming wordt in opdracht van JenV, VWS en de VNG gewerkt aan verbetering en vereenvoudiging van het stelsel voor jeugdbescherming. Proeftuinen en andere regio’s worden gestimuleerd en ondersteund om anders te werken zodat kinderen en gezinnen beter en sneller worden geholpen. De borging van het programma «Geweld hoort nergens thuis» is ondergebracht bij het programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.
De Commissie Rechtsbescherming en Rechtsstatelijkheid in het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming heeft aanbevelingen gedaan hoe in het toekomstige stelsel de rechtsbescherming te borgen. Op 24 april 2024 heeft het kabinet hierover een beleidsreactie naar uw Kamer gestuurd (TK 2023/2024, 31839-1018), waarin is aangegeven hoe deze aanbevelingen worden betrokken bij de ontwikkeling van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.
In 2025 wordt verder geïnvesteerd in de rechtsbescherming van ouders en kinderen die een traject in de jeugdbescherming doorlopen. De huidige pilot met kosteloze rechtsbijstand wordt medio 2024 geëvalueerd, waarna wordt besloten of en hoe na 2024 kosteloze rechtsbijstand wordt gecontinueerd. Voor verdere verbetering van de rechtsbescherming gaat eind 2024 een wetsvoorstel in consultatie en vervolgens naar de Raad van State.
Subsidies
Jeugdbescherming en jeugdsancties
Deze middelen zet JenV onder meer in voor subsidiëring van het Centrum Internationale Kinderontvoering en voor Fiom onder meer met het oog op de nazorg van adoptie. Daarnaast wordt een deel van deze middelen ingezet voor de werkzaamheden van de onafhankelijke Commissie onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie, en voor eventuele erkenningsmaatregelen voor belanghebbenden.
Voor het afleiden van het gezag, van voorlichting en informatie aan ambtenaren van de burgerlijke stand en andere belanghebbenden tot wijziging van de burgerzakensystemen van de gemeenten zijn ook middelen beschikbaar. Net zoals voor het actualiseren van het naamrecht en in het bijzonder voor de regeling kosteloze naamswijziging voor nazaten van tot slaafgemaakten.
Tot slot, om de continuïteit van de gecertificeerde instellingen (GI’s) te waarborgen, is voldoende gekwalificeerd personeel nodig. In 2025 worden de GI’s ondersteund met maatregelen om de werkdruk te verlagen.
Opdrachten
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
In het kader van het coördineren van taakstraffen zet de Raad voor de Kinderbescherming opdrachten voor erkende gedragsinterventies in de markt uit voor passende interventies bij de betrokken jeugdigen.
Jeugdbescherming en jeugdsancties
De middelen worden ingezet voor diverse projecten en onderzoeken op het terrein van jeugdbeleid, waaronder herstelrecht (mediation) in jeugdstrafzaken.
Daarnaast worden de middelen ingezet worden voor de uitvoering van het wetsvoorstel rondom draagmoedershap (en een register hiervoor) en voor onderzoek naar de (on-)mogelijkheden van deelgezag en/of meerou-derschap. Hierbij wordt onder meer ingezet op het waarborgen van de belangen van kinderen en ouders – ongeacht de gezinsvorm - en het versterken van de toegang tot afstammingsinformatie.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 226.328 | 233.146 | 139.803 | 146.413 | 147.278 | 148.127 | 148.966 |
Leges Dienst Justis | 35.215 | 58.639 | 46.739 | 46.739 | 46.739 | 46.739 | 46.739 | |
Verhaal administratiekosten CJIB | 72.646 | 75.476 | 84.562 | 91.172 | 92.037 | 92.886 | 93.725 | |
Overige ontvangsten | 118.467 | 99.031 | 8.502 | 8.502 | 8.502 | 8.502 | 8.502 |
De ontvangsten bestaan voornamelijk uit de door het CJIB ontvangen administratiekostenvergoedingen en ontvangsten van de Dienst Justis uit leges (voornamelijk de leges i.v.m. VOG).