Base description which applies to whole site

3.4 Artikel 34. Straffen en beschermen

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze in het voorstel van wet per artikel zijn opgenomen. Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk bij de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.

Voorkomen dat burgers (opnieuw) dader of slachtoffer worden van criminaliteit, volwassenen en kinderen beschermen die vanwege de kwetsbare positie waarin zij verkeren bedreigd of verleid worden door (herhaalde) criminaliteit of die bedreigd worden in hun ontwikkeling en bewerkstelligen dat met een straf genoegdoening wordt geboden aan het slachtoffer en aan de samenleving als geheel.

Dit doen wij door het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven, het versterken van de positie van slachtoffers, het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het realiseren van een effectieve aanpak van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.

De minister van Justitie en Veiligheid heeft een regisserende rol ten aanzien van de brede aanpak van ondermijning. Het programma Preventie met Gezag maakt daar onderdeel van uit. Het Landelijk kwaliteitskader effectieve jeugdinterventies is voor de inzet van de middelen Preventie met Gezag niet vrijblijvend. De minister heeft een samenwerkingsrelatie met de gemeenten, brancheorganisaties en andere publieke en private partners, bijvoorbeeld met de politie, het OM, de reclassering en uit het onderwijs en de zorg, betreffende de aanpak van High Impact Crimes (HIC). Sturing geschiedt door middel van regelgeving en kaderstelling.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid is verantwoordelijk voor de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties7. Daarbij heeft de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid:

  • een uitvoerende rol bij de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de DJI, de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI en van geldelijke sancties door het CJIB;

  • een regisserende rol bij de forensische zorg. Zij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging;

  • een regisserende rol bij toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen. Regie en opleggen van financiële sancties. De uitvoering is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.

De Staatssecretaris Rechtsbescherming heeft verantwoordelijkheden ten aanzien van preventie, slachtofferzorg en jeugdbescherming.

Met betrekking tot preventie:

  • draagt de Staatssecretaris Rechtsbescherming stelselverantwoorde­ lijkheid voor het kansspelbeleid, met als doel dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen;

  • stimuleert de Staatssecretaris Rechtsbescherming preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten;

  • is hij verantwoordelijk voor de landelijke aanpak van jeugdcriminaliteit, met bijzondere aandacht voor de preventie van daderschap en herhaald daderschap, samen met de betrokken ketenpartners zoals de (jeugd)reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming. Vanuit die rol is hij medeverantwoordelijk voor het programma Preventie met Gezag.

Met betrekking tot slachtofferbeleid draagt de Staatssecretaris Rechtsbe­ scherming beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid. Ook heeft hij een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg.

Ten aanzien van Jeugdbescherming8 heeft de Staatssecre­taris Rechtsbescherming:

  • een regisserende rol en daarmee stelselverantwoordelijkheid voor jeugdbescherming en –reclassering (de uitvoering en financiering zijn per 1 januari 2015 gedecentraliseerd naar de gemeenten);

  • een uitvoerende rol bij de taken die belegd zijn bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK);

  • verantwoordelijkheid voor het stelsel op het gebied van interlandelijke adoptie en heeft daarbinnen, als Centrale Autoriteit, tevens een uitvoerende rol.

In de beleidsagenda zijn diverse onderwerpen beschreven waarvoor het Directoraat-Generaal Straffen en Beschermen een regierol speelt. Onderstaand is geen extensieve uiteenzetting van alle activiteiten en voorgenomen beleidswijzigingen die vallen onder het artikel Straffen en Beschermen. De Kamer wordt periodiek over alle relevante ontwikkelingen geïnformeerd, door middel van onder andere voortgangsbrieven.

Hierin wordt de komende jaren vooral ingezet op het ondersteunen van jongeren om voor het rechte pad te kiezen en een veilige toekomst te bieden. In het kader van het Programma Preventie met gezag ondersteunen we 27 gemeenten bij de ondersteuning van hun domein overstijgende, gebiedsgerichte aanpak van (georganiseerde en ondermijnende) jeugdcriminaliteit.

In het kader van de executieketen staan er tal van ontwikkelingen in 2025 gepland. Met alle betrokken justitieketenorganisaties wordt er de komende jaren geïnvesteerd in de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Hiervoor zijn vier prioriteiten vastgesteld, namelijk: voorkomen, doorbreken van criminele netwerken en verdienmodellen, straffen en beschermen.

Binnen het jeugdbeschermingsdomein wordt in het kader van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming gewerkt aan een eenvoudiger, gezinsgericht jeugdbeschermingsstelsel. We werken aan maatregelen gericht op betere rechtsbescherming van ouders en kinderen op het moment dat zij te maken krijgen met een jeugdbeschermingsmaatregel.

Tabel 27 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

3.991.249

4.242.299

4.279.807

4.348.369

4.415.663

4.458.125

4.478.343

         
 

Uitgaven

3.905.720

4.225.970

4.263.588

4.332.789

4.410.273

4.458.125

4.478.343

         
 

Apparaatsuitgaven

233.210

256.246

251.399

250.409

244.808

241.154

241.618

         

34.1

Apparaat Raad voor de Kinderbescherming

233.210

256.246

251.399

250.409

244.808

241.154

241.618

 

Personele uitgaven

179.619

208.948

202.704

202.450

194.495

193.243

193.707

 

Eigen personeel

171.186

202.510

196.199

195.945

187.992

186.740

187.204

 

Externe inhuur

7.419

4.976

4.976

4.976

4.975

4.975

4.975

 

Overig personeel

1.014

1.462

1.529

1.529

1.528

1.528

1.528

 

Materiële uitgaven

53.591

47.298

48.695

47.959

50.313

47.911

47.911

 

ICT

23.514

20.193

20.875

20.139

22.500

20.099

20.099

 

SSO's

18.731

17.318

17.999

17.999

17.994

17.994

17.994

 

Overig materieel

11.346

9.787

9.821

9.821

9.819

9.818

9.818

         
 

Programmauitgaven

3.672.510

3.969.724

4.012.189

4.082.380

4.165.465

4.216.971

4.236.725

         

34.2

Preventieve maatregelen

48.797

75.482

84.466

93.833

105.867

98.689

98.651

 

Bijdrage aan agentschappen

31.518

34.846

30.212

30.578

30.306

30.305

30.305

 

Dienst Justis

31.518

34.846

30.212

30.578

30.306

30.305

30.305

 

Bijdrage aan medeoverheden

11.213

30.863

44.199

53.060

61.978

55.177

55.287

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

11.182

30.747

44.083

52.944

61.862

55.061

55.171

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

31

116

116

116

116

116

116

 

Subsidies (regelingen)

4.893

6.279

6.131

5.348

5.032

4.656

4.508

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

3.997

4.920

4.826

4.147

3.904

3.612

3.497

 

Overige Subsidies

896

1.359

1.305

1.201

1.128

1.044

1.011

 

Opdrachten

1.173

3.494

3.924

4.847

8.551

8.551

8.551

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

893

1.422

1.602

2.525

6.230

6.230

6.230

 

Overige Opdrachten

280

2.072

2.322

2.322

2.321

2.321

2.321

34.3

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

3.185.436

3.465.839

3.505.383

3.579.895

3.656.689

3.707.604

3.741.019

 

Bijdrage aan agentschappen

2.864.475

3.117.769

3.126.185

3.215.803

3.285.026

3.328.351

3.361.586

 

DJI - gevangeniswezen

1.418.685

1.576.567

1.599.859

1.678.117

1.723.191

1.748.557

1.774.724

 

DJI - Forensische zorg

1.253.199

1.334.997

1.333.354

1.346.274

1.371.912

1.392.286

1.399.154

 

CJIB

192.591

206.205

192.972

191.412

189.923

187.508

187.708

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

292.913

306.018

312.595

306.382

304.370

304.769

305.212

 

Reclassering Nederland

180.885

188.826

185.328

184.456

182.339

182.563

182.904

 

Leger des Heils

26.647

27.853

29.242

28.453

28.476

28.533

28.560

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

85.381

89.339

98.025

93.473

93.555

93.673

93.748

 

Bijdrage aan medeoverheden

8.947

2.785

3.176

3.440

3.486

3.535

3.584

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

8.947

2.785

3.176

3.440

3.486

3.535

3.584

 

Subsidies (regelingen)

9.919

10.474

10.099

9.474

8.897

8.234

7.972

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

7.601

8.365

8.073

7.574

7.113

6.583

6.373

 

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

2.140

2.109

2.026

1.900

1.784

1.651

1.599

 

Overige Subsidies

178

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

9.182

28.793

53.328

44.796

54.910

62.715

62.665

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

9.142

28.793

53.328

44.796

54.910

62.715

62.665

 

Overige Opdrachten

40

0

0

0

0

0

0

34.4

Slachtofferzorg

158.242

124.663

117.156

118.735

119.697

120.396

120.396

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

66.934

71.125

72.868

74.100

74.872

75.510

75.510

 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

17.237

13.182

12.171

12.268

12.264

12.263

12.263

 

Slachtofferhulp Nederland

49.697

57.943

60.697

61.832

62.608

63.247

63.247

 

Subsidies (regelingen)

274

0

0

0

0

0

0

 

Perspectief herstelbemiddeling

197

0

0

0

0

0

0

 

Overige Subsidies

77

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

91.034

53.538

44.288

44.635

44.825

44.886

44.886

 

Slachtofferzorg

115

19.034

13.875

14.133

14.140

14.139

14.139

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

90.529

33.168

28.013

28.102

28.219

28.281

28.281

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

390

1.336

2.400

2.400

2.466

2.466

2.466

34.5

Veiligheid jeugd

280.035

303.740

305.184

289.917

283.212

290.282

276.659

 

Bijdrage aan agentschappen

203.581

225.126

227.523

229.171

230.487

230.487

230.487

 

DJI - jeugd

203.581

225.126

227.523

229.171

230.487

230.487

230.487

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

17.313

17.752

17.335

17.156

17.132

17.274

17.274

 

LBIO

4.619

3.827

3.827

3.828

3.826

3.826

3.826

 

Halt

12.694

13.925

13.508

13.328

13.306

13.448

13.448

 

Bijdrage aan medeoverheden

5.242

9.404

5.029

1.906

1.906

1.906

1.906

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

2.662

7.273

3.449

326

326

326

326

 

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

1.497

1.399

1.580

1.580

1.580

1.580

1.580

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

1.083

732

0

0

0

0

0

 

Subsidies (regelingen)

47.498

28.084

28.063

26.276

18.333

25.261

13.126

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

39.999

28.084

28.063

26.276

18.333

25.261

13.126

 

Overige Subsidies

7.499

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

6.401

23.374

27.234

15.408

15.354

15.354

13.866

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.783

4.599

4.599

4.599

4.598

4.598

4.598

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

2.613

18.775

22.635

10.809

10.756

10.756

9.268

 

Overige Opdrachten

5

0

0

0

0

0

0

         
 

Ontvangsten

226.328

233.146

139.803

146.413

147.278

148.127

148.966

Budgetflexibiliteit

Tabel 28 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

Juridisch verplicht

97%

bestuurlijk gebonden

2%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2025. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De RvdK heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en adoptie. JenV financiert de RvdK voor het grootste deel op basis van de PMJ-ramingen (pxq) en voor het overige deel op basis van een lumpsumbedrag.

De voorgenomen meerjarige productie van de RvdK is weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 29 Productiegegevens Raad voor de Kinderbescherming
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Coördinatie taakstraffen

4.127

6.125

6.125

6.125

6.125

6.125

Strafonderzoek LIJ

5.942

6.378

6.378

6.378

6.378

6.378

Strafonderzoek LIJ + aanvulling

2.907

3.172

3.172

3.172

3.172

3.172

Actualisatie straf

1.012

1.018

1.018

1.018

1.018

1.018

Onderzoeken schoolverzuim

1.190

1.777

1.777

1.777

1.777

1.777

Strafonderzoek GBM

57

56

56

56

56

56

Beschermingszaken

18.266

17.864

17.864

17.864

17.864

17.864

Adoptiegerelateerde zaken

1.810

1.895

1.895

1.895

1.895

1.895

Gezag en omgangszaken

4.524

5.171

5.171

5.171

5.171

5.171

Toetsende taak

4.693

5.875

5.875

5.875

5.875

5.875

Bron: Prognosemodel Justitiële ketens 2024

34.2 Preventieve maatregelen

Bijdragen aan agentschappen

Dienst Justis

Screeningsautoriteit Justis doet onderzoek om inzicht te krijgen in de justitiële antecedenten van personen en organisaties en relateert deze aan de (beoogde) werkzaamheden van die personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat, de veiligheid in en van de samenleving en de resocialisatie van ex-justitiabelen.

Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van de Dienst Justis.

Bijdragen aan medeoverheden

Aanpak criminaliteitsfenomenen

In 2025 zet JenV, mede ter uitvoering van het hoofdlijnenakkoord, in op preventieve dadergerichte aanpak en slachtoffergerichte aanpak van (risico- en beschermende factoren) ernstige vormen van criminaliteit in den brede (waaronder overvallen, ram- en plofkraken, steekincidenten, straatroof, online criminaliteit en drugsdelicten) en georganiseerde en ernstige vormen van geweld, zoals explosies, in het bijzonder, binnen het Koninkrijk. Delicten die grote impact op slachtoffers en op de samenleving hebben worden aangepakt door strategische inzet van een mix van slachtoffergerichte, dadergerichte en situationele preventieve én repressieve maatregelen (secundaire en tertiaire preventie), op het voorkomen en bestrijden van vermogensdelicten en overige fenomenen.

Zoals in het hoofdlijnenakkoord is opgenomen wordt de aanpak van de georganiseerde criminaliteit versterkt, van preventie (inclusief de patseraanpak), de aanpak van uithalers tot de aanpak in detentie, en blijft er ingezet worden op maatregelen en interventies die jongeren effectief uit de (zware) criminaliteit houden. Kort gezegd: er wordt ingezet op het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Voor het versterken van veiligheid wordt de strafrechtketen meer gericht op het effectief samenwerken en presteren in de strafrechtketen. Dit wordt vorm gegeven door structureel in te zetten op een domeinoverstijgende en gebiedsgerichte preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit o.a. met een integrale aanpak met inzet van kansrijke en bewezen effectieve interventies, mede op basis van het Landelijk kwaliteitskader effectieve jeugdinterventies, en door versterking van de inzet van justitiële functies in en ten behoeve van de wijk, zoals het streven dat zoveel mogelijk agenten in de wijk meer tijd echt in hun wijk kunnen doorbrengen. Inmiddels 27 op basis van data geselecteerde gemeenten geven deze aanpak van jeugdcriminaliteit concreet vorm in hun meest kwetsbare wijken, samen met de betrokken (justitiële) partners. Daarnaast krijgen 20 aanvullende gemeenten de mogelijkheid incidenteel hun preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit te verstevigen met het oog op borging binnen de periode van maximaal drie jaar.

Samenwerken met private en publieke partners, zoals andere departe­menten, gemeenten op het gebied van innovatie, preventie, onderzoek en het terugdringen van recidive door het bieden van perspectief staan hierbij centraal. Blijvende aandacht en nieuwe ontwikkelingen zijn nodig om de in de afgelopen jaren geboekte resultaten vast te houden ten behoeve van tegenhouden (van potentiële daders), voorkomen (van slachtofferschap en daderschap), opsporing en vervolging, recidivebeperking en slachtof­ferzorg.

Subsidies

Aanpak criminaliteitsfenomenen

Het voorkomen en aanpakken (van risicofactoren) van geweld in den brede en overige fenomenen is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van burgers, overheid, bedrijven en andere maatschappelijke instanties. Continue aandacht vanuit deze partijen is noodzakelijk om de geboekte resultaten binnen het Koninkrijk te verduurzamen en pas te houden met nieuwe ontwikkelingen. In 2024 is publiek-private samenwerking weer onderdeel van het programma van de Taskforce Overvallen. Deze subsidies worden verstrekt aan organisaties en stichtingen op het gebied van overvallen, woninginbraken, straatroven, heling, online criminaliteit, expressief (online) geweld en gedragsinterventies. Voorbeeld van subsidieontvanger is Stichting Laureus Nederland in het kader van «Alleen jij bepaalt wie je bent».

Overige subsidies

Deze middelen worden ingezet voor subsidies in het kader van de beleidsonderwerpen integriteit en filantropie.

Integriteit

Overheid, vrijwilligers, werkneers en werkgevers hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een integere en veilige samenleving. Door de inzet van verscheidene screeningsinstrumenten, waarbij met name gekeken wordt naar justitiële documentatie, in voorkomende gevallen aangevuld met politiegegevens, wordt gewerkt aan een breed integriteitsbeleid.

Filantropie

Nederland kent van oudsher een grote rijkdom aan maatschappelijke betrokkenheid en filantropische initiatieven. Ook de overheid en filantropie hebben een langdurige relatie. Zowel overheid als filantropie ofwel maatschappelijke betrokkenheid richten zich op het publieke domein en beogen oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Met de beleids­visie beoogt het kabinet borging en versterking van het maatschappelijk belang van filantropie. Dit gebeurt aan de hand van drie Rijksbrede speerpunten waarbij behoud van autonomie van de filantropische sector een belangrijke voorwaarde is: het stimuleren van geefgedrag, het bevorderen van transparantie en betrouwbaarheid van de sector en het bevorderen van de samenwerking tussen overheid en filantropie. JenV subsidieert daartoe verschillende initiatieven en activiteiten waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsuitgangspunten, waaronder toezicht­houdende werkzaamheden van het CBF – Toezicht op Goeddoen, de verbindende rol van de Maatschappelijke Alliantie, en het onderzoek ‘Geven in Nederland’ van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Opdrachten

Aanpak criminaliteitsfenomenen

JenV zet in op het vasthouden en verduurzamen van de afgelopen jaren geboekte resultaten binnen het Koninkrijk met opdrachten die een bijdrage leveren aan de aanpak (risicofactoren) van ernstige vormen van (gewelds)criminaliteit in den brede (waaronder overvallen, ram- en plofkraken, steekincidenten, straatroof, online criminaliteit en drugsdelicten) en overige fenomenen (zoals ondermijning en vermogens-delicten). Verder worden onder deze post uitgaven opgenomen ter ondersteuning van ontwikkeling gericht op de versterking van de verbinding tussen de domeinen zorg en veiligheid. Het betreft opdrachten die een bijdrage leveren aan het oplossen van vraagstukken rondom informatieuitwisseling, het versterken van de aanpak van geprioriteerde casussen en multiproblematiek, alsmede de ontwikkeling van wetgeving en praktische instrumenten en trainingen voor de aanpak van complexe veiligheidsvraagstukken in het zorg- en veiligheidsdomein.

Overige opdrachten

Het kabinet zet meerjarig in op de herijking van het kansspelbeleid. Uitgangspunt is dat de Nederlandse burger op een veilige en verantwoorde manier kan deelnemen aan kansspelen bij vergunde aanbieders van kansspelen. Na de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand in 2024 zal 2025 in het teken staan van bijsturing en wijzigingen in wet- en regelgeving naar aanleiding van de evaluatie en andere onderzoeken op het gebied van kansspelen. Hierbij worden ook de effecten van de in het HLA voorgenomen verhoging van de kansspelbelasting naar 37,8% meegewogen

Onder deze post worden tevens de uitgaven geraamd voor opdrachten en onderzoeken in het kader van de inzet van de verschillende monitoringsinstrumenten en de herijking van de uitgangspunten voor het kansspelbeleid, door implementatie van wet- en regelgeving en diverse beleidsonderzoeken.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdragen aan agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.

De staatssecretaris geeft een bijdrage9 aan DJI voor Gevangeniswezen regulier en Forensische zorg.

Tabel 30 Belangrijkste productiegegevens 2025 DJI volwassenen

Productie 2025

Aantal

Dagprijs in €

Strafrechtelijke sanctiecapaciteit (direct inzetbaar)

9.798

435

FPC-capaciteit

1.843

781

In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen uitgebreider en meerjarig toegelicht. Ook de uitgaven die DJI doet voor de capaciteit Caribisch Nederland (BES) zijn terug te vinden in de agentschapsparagraaf van DJI.

Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid. Het heeft twee kerntaken. Allereerst is het belast met de tenuitvoerlegging van geldelijke sancties. Daarnaast is het CJIB het administratie- en informatiecentrum voor de executieketen (AICE) met betrekking tot de uitvoering van straf­ rechtelijke beslissingen. Met zijn activiteiten levert het CJIB een bijdrage aan het gezag van de overheid. In de agentschapsparagraaf van het CJIB is nadere informatie, zoals de productiegegevens, te vinden.

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Reclasseringsorganisaties

In Europees Nederland zijn drie erkende reclasseringsorganisaties (3RO) actief: Reclassering Nederland (RN), de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) en het Leger des Heils Jeugd bescherming en Reclassering (LJR). In de praktijk werken de drie organisaties nauw met elkaar samen, met elk hun eigen aandachtsgebied:

  • De SVG richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek;

  • Het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de reclassering;

  • Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep, maar bedient alle andere cliënten.

De reclasseringsorganisaties kennen vier hoofdproductgroepen: adviezen, toezichten, werkstraffen en elektronische monitoring. De geraamde productie voor 2025 van de vier productgroepen van de drie reclasseringsorganisaties is weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 31 Productiegegevens reclasseringsorganisaties

Productgroep

Aantal

Gemiddelde Prijs

 

Instroom adviezen

49.186

€ 1.330,55

 

Instroom toezichten *

9.166

€ 27,80

**

Instroom elektronische monitoring *

1.838

€ 26,16

*

Instroom werkstraffen

30.227

€ 1.250,00

**

* Bekostiging geschiedt op basis van het aantal toezichtsdagen

** In het nieuwe kostprijsmodel geldt voor toezichten een iets andere kostprijs voor RN dan voor SVG en LJ&R. In de tabel is daarom een benadering weergegeven.

Bron: Prognosemodel Justitiële Ketens 2025

Overige bijdrage ZBO’s/RWT’s

JenV geeft prioriteit aan een intensivering van de inzet op de-radicalisering. De middelen zijn bedoeld voor verbetering van de samenwerking in de keten, om interventies gericht op disengagement en de-radicalisering zo goed mogelijk persoonsgericht in te zetten en voor het evalueren en verder ontwikkelen/beproeven van bestaande en nieuwe interventies gericht op disengagement en de-radicalisering in justitieel kader.

Bijdragen aan medeoverheden

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

Deze post betreft met name de bijdragen aan gemeenten in het kader van nazorg aan ex-gedetineerden. Zij benutten deze bijdrage om lokaal nazorgtrajecten voor ex-gedetineerden te financieren.

Subsidies

Intra- en extramurale sanctieuitvoering

JenV verstrekt subsidies aan een aantal (vrijwilligers-)organisaties die verschillende activiteiten verrichten om de kans op een duurzame resocialisatie en het terugdringen van recidive te vergroten. Daarnaast worden deze middelen ingezet voor diverse (incidentele) subsidies op het terrein van sanctiebeleid en forensische zorg.

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN)

Deze middelen worden ingezet voor de erkende reclasseringsorganisatie Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN). De SRCN richt zich op de reclasseringstaak in Caribisch Nederland.

Opdrachten

Dit betreft o.a. opdrachten op het terrein van forensische zorg, sanctie-uitvoering en het terugdringen recidive.

Zo is op 1 januari 2020 de wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (wet USB) in werking getreden, waarmee de verantwoordelijkheid voor de tenuitvoerlegging van straffen is overgegaan van het Openbaar Ministerie naar de toenmalige Minister voor Rechtsbescherming, nu Staatssecretaris Rechtsbescherming. Het duurzaam bestendigen van de wet USB heeft de komende jaren onverminderd aandacht nodig, evenals het realiseren van verbeteringen in het functioneren van de executieketen. In 2024 is er bij het invoeren dan ook aandacht voor verdere digitalisering, verduurzaming en waar nodig herijking van de nieuwe werkwijze voortvloeiend uit de wet USB en het vergroten van het verandervermogen door toepassing van de ketendoelarchitectuur.

34.4 Slachtofferzorg

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit JenV voor de bureaukosten. Het Schadefonds Geweldsmisdrijven geeft een financiële uitkering aan slachtoffers van een in Nederland opzettelijk gepleegd geweldsmisdrijf met ernstig psychisch of fysiek letsel wanneer zij hun schade niet op andere wijze vergoed krijgen.

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit en krijgt hiervoor een bijdrage van JenV.

Opdrachten

Slachtofferzorg

De focus ligt op het zo goed mogelijk tot uitvoering brengen van de slachtofferrechten en –voorzieningen die het afgelopen decennium zijn geïntroduceerd. De implementatie van het laatste onderdeel van de Wet Uitbreiding Slachtofferrechten, het beperkt spreekrecht voor TBS/PIJ Verlengingszittingen vindt naar verwachting plaats in 2025 evenals de implementatie van het Amendement Van Wijngaarden/Van Toorenburg in het kader van de privacy van slachtoffers in het strafdossier. Tevens staat het informeren en raadplegen van slachtoffers tijdens de tenuitvoerleggingsfase centraal door de gefaseerde taakoverdracht van het OM naar het CJIB.

Schadefonds Geweldsmisdrijven

Onder deze post worden de financiële uitkeringen voor slachtoffers van opzettelijk gepleegde geweldsmisdrijven die hierdoor ernstig lichamelijk of psychisch letsel hebben opgelopen, geraamd indien deze schade niet op andere wijze wordt vergoed. Deze uitkering wordt verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

Als de rechter een schadevergoedingsmaatregel oplegt en veroordeelde niet binnen acht maanden na het onherroepelijk worden van het vonnis (volledig) aan zijn betalingsverplichting voldoet, treedt de voorschotre­ geling in werking. Dit houdt in dat de Staat het resterende bedrag uitkeert aan slachtoffers en nabestaanden. De Staat zet de inning op de dader voort. Deze voorschotregeling is gemaximeerd tot € 5.000,- maar ongemaximeerd bij gewelds- en zedenmisdrijven. Als blijkt dat de vordering op de veroor­deelde oninbaar is, komt het restant voor rekening van JenV.

34.5 Veiligheid Jeugd

Bijdragen aan agentschappen

DJI-Jeugd

DJI zorgt voor de tenuitvoerlegging van voorlopige hechtenis en van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen, die door de rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een forensisch centrum jeugd (FCJ) of in een kleinschalige voorziening justitiële jeugd (KVJJ). In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capaciteit en financiën voor de justitiële jeugd uitgebreider en meerjarig toegelicht.

Tabel 32 Belangrijkste productiegegevens 2025 DJI jeugd

Productie 2025

Aantal

Dagprijs in €

Capaciteit justitiële jeugdinrichtingen (direct inzetbaar)

616

1014

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)

Het LBIO verricht in opdracht van JenV wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning internationale alimentatie). JenV financiert het LBIO op basis van vastgestelde normaantallen en prijzen per product. De normaantallen worden tegen een vaste prijs vergoed en de meer- of minderproductie wordt tegen het variabele kostendeel afgerekend.

Tabel 33 Prognose productiegegevens LBIO
 

2025

2026

2027

Aantallen producten

   

Alimentatie

20.150

20.150

20.150

Internationale alimentatie

3.975

3.975

3.975

Kosten per geïnde euro (€)

   

Alimentatie

0,13

0,13

0,13

Internationale alimentatie

0,19

0,19

0,19

Bron: LBIO Meerjarenbeleidsplan 2023-2027

Halt

Halt voorziet in opdracht van JenV in de landelijke coördinatie en uitvoering van de zogenoemde Halt-afdoening. De Halt-afdoening is een kortdurende buitenstrafrechtelijke maatwerkinterventie met als doel om grensoverschrijdend gedrag van jongeren zo vroeg mogelijk te stoppen en genoegdoening te bieden aan slachtoffers en maatschappij. Hierbij sluit Halt aan bij de leefwereld van de jongeren. Per 2025 is er een nieuwe kostprijs van toepassing voor een Halt-afdoening. De subsidie 2025 wordt hierop gebaseerd. In de regel wordt het kostprijsmodel of het tarief iedere drie jaar herijkt of eerder als daar aanleiding toe is.

Bijdragen aan medeoverheden

Jeugdbescherming en jeugdsancties

Vanuit het programma ‘Preventie met gezag’ wordt structureel geïnvesteerd in preventie en aanpak van jeugdcriminaliteit. Samen met diverse betrokken partners (waaronder de RvdK, GI's, OM en rechtspraak) wordt ingezet op een brede domeinoverstijgende preventieve aanpak om te voorkomen dat kinderen, jongeren en jongvolwassenen in de leeftijd van 8 tot 27 jaar in aanraking komen met criminaliteit of daarin verder doorgroeien.

Gemeenten en hun lokale, regionale en justitiële partners vervullen hierin een sleutelrol. Een onderdeel van het programma Preventie met gezag betreft de versterking van de jeugdstrafrechtketen. Bijzondere aandacht is nodig voor personen met meervoudige problematiek. Zij zijn namelijk oververtegenwoordigd in de strafrechtketen en hebben vaak problemen op meerdere gebieden die elkaar versterken, zoals een licht verstandelijke beperking (LVB), schulden, psychiatrie en verslaving. Door in te zetten op zowel de brede doelgroep met multiproblematiek als op mensen met een LVB, helpt JenV het risico op criminaliteit en recidive te verminderen.

Via het programma Ondersteuning Uithuisplaatsingen gedupeerden Kinderopvangtoeslag (UHP KOT) in opdracht van JenV, VWS en de VNG wordt uitvoering gegeven aan een aanpak voor gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag en hun kinderen die te maken hebben (gehad) met een uithuisplaatsing.

De inzet van het Ondersteuningsteam zal in ieder geval ook in 2025 gecontinueerd worden. Het Ondersteuningsteam staat naast ouders en kinderen, brengt met hen de situatie en wensen in kaart en begeleidt de ouders en kinderen bij het zetten van de noodzakelijke vervolgstappen. Daarnaast leveren de Gecertificeerde Instellingen en de RvdK extra inzet om de getroffen gezinnen te ondersteunen.

BES Voogdijraad

De BES Voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken (onderzoeks- en adviestaken en rekestrerende taken en coördinatie bij strafzaken) die zij uitvoert in Caribisch Nederland, namelijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarnaast vervult de BES Voogdijraad ook de rol van de Centrale Autoriteit in Caribisch Nederland.

Overige bijdrage medeoverheden

Via het programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming wordt in opdracht van JenV, VWS en de VNG gewerkt aan verbetering en vereenvou­diging van het stelsel voor jeugdbescherming. Proeftuinen en andere regio’s worden gestimuleerd en ondersteund om anders te werken zodat kinderen en gezinnen beter en sneller worden geholpen. De borging van het programma «Geweld hoort nergens thuis» is ondergebracht bij het programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.

De Commissie Rechtsbescherming en Rechtsstatelijkheid in het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming heeft aanbevelingen gedaan hoe in het toekomstige stelsel de rechtsbescherming te borgen. Op 24 april 2024 heeft het kabinet hierover een beleidsreactie naar uw Kamer gestuurd (TK 2023/2024, 31839-1018), waarin is aangegeven hoe deze aanbevelingen worden betrokken bij de ontwikkeling van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.

In 2025 wordt verder geïnvesteerd in de rechtsbescherming van ouders en kinderen die een traject in de jeugdbescherming doorlopen. De huidige pilot met kosteloze rechtsbijstand wordt medio 2024 geëvalueerd, waarna wordt besloten of en hoe na 2024 kosteloze rechtsbijstand wordt gecontinueerd. Voor verdere verbetering van de rechtsbescherming gaat eind 2024 een wetsvoorstel in consultatie en vervolgens naar de Raad van State.

Subsidies

Jeugdbescherming en jeugdsancties

Deze middelen zet JenV onder meer in voor subsidiëring van het Centrum Internationale Kinderontvoering en voor Fiom onder meer met het oog op de nazorg van adoptie. Daarnaast wordt een deel van deze middelen ingezet voor de werkzaamheden van de onafhankelijke Commissie onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie, en voor eventuele erkenningsmaatregelen voor belanghebbenden.

Voor het afleiden van het gezag, van voorlichting en informatie aan ambtenaren van de burgerlijke stand en andere belanghebbenden tot wijziging van de burgerzakensystemen van de gemeenten zijn ook middelen beschikbaar. Net zoals voor het actualiseren van het naamrecht en in het bijzonder voor de regeling kosteloze naamswijziging voor nazaten van tot slaafgemaakten.

Tot slot, om de continuïteit van de gecertificeerde instellingen (GI’s) te waarborgen, is voldoende gekwalificeerd personeel nodig. In 2025 worden de GI’s ondersteund met maatregelen om de werkdruk te verlagen.

Opdrachten

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

In het kader van het coördineren van taakstraffen zet de Raad voor de Kinderbescherming opdrachten voor erkende gedragsinterventies in de markt uit voor passende interventies bij de betrokken jeugdigen.

Jeugdbescherming en jeugdsancties

De middelen worden ingezet voor diverse projecten en onderzoeken op het terrein van jeugdbeleid, waaronder herstelrecht (mediation) in jeugdstrafzaken.

Daarnaast worden de middelen ingezet worden voor de uitvoering van het wetsvoorstel rondom draagmoedershap (en een register hiervoor) en voor onderzoek naar de (on-)mogelijkheden van deelgezag en/of meerou-derschap. Hierbij wordt onder meer ingezet op het waarborgen van de belangen van kinderen en ouders – ongeacht de gezinsvorm - en het versterken van de toegang tot afstammingsinformatie.

Ontvangsten

Tabel 34 Ontvangsten artikel 34 (bedragen * € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

         

Art.

Ontvangsten

226.328

233.146

139.803

146.413

147.278

148.127

148.966

         
 

Leges Dienst Justis

35.215

58.639

46.739

46.739

46.739

46.739

46.739

 

Verhaal administratiekosten CJIB

72.646

75.476

84.562

91.172

92.037

92.886

93.725

 

Overige ontvangsten

118.467

99.031

8.502

8.502

8.502

8.502

8.502

De ontvangsten bestaan voornamelijk uit de door het CJIB ontvangen administratiekostenvergoedingen en ontvangsten van de Dienst Justis uit leges (voornamelijk de leges i.v.m. VOG).

7

De wettelijke grondslag wordt onder meer gegeven door het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering, de Penitentiaire beginselenwet, de Beginselenwet verpleging terbeschikking­ gestelden, de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen en de Vreemdelingenwet.

8

De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden op het terrein van jeugdbescherming en jeugdsancties zijn de jeugdwet, artikel 77 Wetboek van Strafrecht en artikel 553 Wetboek van Strafvordering. De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden op het terrein van adoptie is opgenomen in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka).

9

Bij het artikelonderdeel 34.5 wordt DJI-jeugd nader toegelicht.

Licence