Het bevorderen van internationale samenwerking en uitwisseling ter ondersteuning en versterking van de kwaliteit van onderwijs, cultuur en wetenschap en ter verdere ontwikkeling van internationale competenties van scholieren en studenten, docenten, de creatieve sector en wetenschappers.
Stimuleren
Bij het uitvoeren van de algemene doelstelling ligt de nadruk enerzijds op het ondersteunen van instellingen, voor wie de internationale samenwerking noodzakelijk is voor het op peil houden van de hoge kwaliteit, en anderzijds het aantrekken van talent voor de Nederlandse kenniseconomie en tekortsectoren. Vanwege veranderende wereldwijde machtsverhoudingen zetten we daarbij in op strategische partnerschappen binnen en buiten de EU en hebben we oog voor de risico’s.
Daartoe zorgt de minister vanuit zijn stelselverantwoordelijkheid voor de benodigde internationaal-bestuurlijke randvoorwaarden, bijvoorbeeld door afspraken te maken over kwaliteitszorg en grensverkeer en door de uitwisseling van best practices. De minister opereert hierbij binnen de Europese Unie en multilaterale kaders als de Raad van Europa, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO), bilaterale contacten. Deze samenwerking is met de prioriteitslanden neergelegd in verdragen en Memorandums of Understanding. Waar nodig wordt gebruik gemaakt van stimuleringsmaatregelen als fondsen en beurzen en worden faciliterende en uitvoerende instanties gefinancierd. De bevordering van internationale samenwerking is ondersteunend aan de beleidsdoelstellingen van het Ministerie van OCW. De voorgenomen activiteiten zijn dan ook voor een belangrijk deel opgenomen in de betreffende beleidsartikelen.
Indicatoren/kengetallen
Internationale ondersteunende maatregelen houden onder andere in dat geïnvesteerd wordt in goede onderlinge verhoudingen en kennis- en informatievergaring met andere landen, waardoor communicatie, uitwisseling en samenwerking kan ontstaan. Er is verbondenheid met een aantal internationale gremia (o.a. de OESO en de Europese Commissie) waarbinnen internationale kennis, indicatoren en (achtergrond)informatie wordt opgehaald om de ontwikkeling van beleid te ondersteunen en versterken. Dit neemt niet weg dat we Nederlandse prestaties op een aantal indicatoren vergelijken met andere landen, een selectie van deze indicatoren is te vinden op de website OCW in Cijfers.
De belangrijkste conclusies op het terrein van internationaal beleid worden beschreven in het onderdeel beleidsprioriteiten.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Verplichtingen | 25.997 | 27.937 | 27.310 | 26.367 | 26.260 | 25.841 | 25.850 |
Uitgaven | 20.802 | 27.936 | 27.311 | 26.367 | 26.260 | 25.841 | 25.850 |
Subsidies (regelingen) | 8.192 | 9.672 | 9.398 | 9.317 | 9.262 | 9.248 | 9.245 |
Stichting Ons Erfdeel | 185 | 185 | 185 | 185 | 61 | 0 | 0 |
Stichting Nuffic | 988 | 1.112 | 1.112 | 1.112 | 1.112 | 1.112 | 1.112 |
Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training | 4.337 | 4.662 | 4.533 | 4.533 | 4.533 | 4.533 | 4.533 |
Internationalisering onderwijs | 1.000 | 1.033 | 1.169 | 1.169 | 1.169 | 1.169 | 1.169 |
Duitsland Instituut Amsterdam | 868 | 940 | 940 | 940 | 940 | 940 | 940 |
Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) | 667 | 686 | 687 | 686 | 686 | 686 | 686 |
Incidentele subsidies voor het uitwisselen van cultuur | 0 | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige incidentele subsidies | 147 | 927 | 772 | 692 | 761 | 808 | 805 |
Opdrachten | 3.787 | 6.477 | 5.864 | 4.990 | 4.913 | 4.913 | 4.913 |
Opdrachten | 3.787 | 6.477 | 5.864 | 4.990 | 4.913 | 4.913 | 4.913 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 1.469 | 1.709 | 1.709 | 1.709 | 1.709 | 1.709 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 1.469 | 1.709 | 1.709 | 1.709 | 1.709 | 1.709 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 8.343 | 9.838 | 9.860 | 9.871 | 9.896 | 9.541 | 9.541 |
Nederlandse Taalunie | 7.801 | 7.964 | 7.872 | 7.872 | 7.872 | 7.872 | 7.872 |
Europa College Brugge | 30 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Unesco | 12 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 |
OESO CERI | 90 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Fulbright Center | 410 | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 |
EU-programma's en activiteiten | 0 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Overige bijdragen | 0 | 1.234 | 1.348 | 1.359 | 1.384 | 1.029 | 1.029 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 430 | 442 |
Vlaams-Nederlandshuis DeBuren (Hoofdstuk 5 BuZa) | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 430 | 442 |
Ontvangsten | 1 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | % |
bestuurlijk gebonden | |
beleidsmatig gereserveerd | |
nog niet ingevuld/vrij te besteden |
Van het totale budget voor artikel 8 is voor 2025 94,8 procent juridisch verplicht.
Subsidies
Van het budget voor subsidies is 97,8 procent juridisch verplicht. Het niet verplichte deel bestaat uit gereserveerde (Homogene Groep Internationale Samenwerking) middelen voor incidentele subsidies en middelen voor Koninkrijksbeurzen.
Opdrachten
Van het budget voor opdrachten is 97,2 procent juridisch verplicht. Het betreft onder andere een aanbesteding internationalisering, uitvoerings- en evaluatiekosten ten behoeve van uitvoering van de wettelijke afspraken met Caribisch Nederland.
Bijdragen aan medeoverhedenHet budget voor 2025 is 100 procent juridisch verplicht. Het gaat om middelen die worden ingezet voor het OCW-beleid in Caribisch Nederland.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Van het budget voor de bijdragen aan (inter)nationale organisaties is89,4 procent juridisch verplicht. Het niet verplichte deel bestaat onder andere uit middelen voor het amendement Neerlandistiek.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
Het budget voor de bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken is 100 procent juridisch verplicht. De subsidiëring vindt plaats via begrotingshoofdstuk V (Buitenlandse Zaken). De middelen worden in het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar verplicht.
Subsidies
Stichting Ons Erfdeel
De Vlaams-Nederlandse vereniging Ons Erfdeel wil context brengen bij kunst, taal, geschiedenis, literatuur en maatschappelijke ontwikkelingen uit de Lage Landen. Dit realiseert Ons Erfdeel door het uitbrengen van artikelen en boeken, het publiceren van het Franstalige tijdschrift Septentrion en het digitaal publiceren van artikelen op hun Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige websites.
Nuffic
Nuffic is het expertise- en dienstencentrum voor internationalisering in het Nederlandse onderwijs; van primair en voortgezet onderwijs tot beroepsgericht en hoger onderwijs. De afgelopen jaren heeft een heroverweging plaatsgevonden van de subsidie aan Nuffic wat betreft de grondslag van de subsidie en de sturingsrelatie van het Ministerie van OCW richting Nuffic. Met het wetsvoorstel Wet wettelijke taken internationalisering onderwijs is een aantal taken van Nuffic in het kader van diplomawaardering, bevordering van de internationalisering en de advisering rondom beursverlening wettelijk geborgd. Door middel van het wetsvoorstel is de Wet Subsidiëring Landelijke Onderwijsondersteunende Activiteiten aangepast, op grond waarvan subsidie aan Nuffic kan worden verstrekt voor haar wettelijke taken.
Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training
Het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training is samen met het Nationaal Agentschap Erasmus+ Jeugd belast met het beheer en de uitvoering in Nederland van het EU programma Erasmus+. Nuffic is aangewezen als Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training voor het nieuwe Erasmus+ programma.
Internationalisering onderwijs
Dit budget wordt ingezet ten behoeve van de introductie, verankering en verdere ontwikkeling van internationalisering in het instellingsbeleid van scholen in het primair en voortgezet onderwijs middels de subsidieregeling internationalisering funderend onderwijs.
Duitsland Instituut Amsterdam (DIA)
Het Duitsland Instituut Amsterdam genereert en verspreidt kennis in Nederland over de ontwikkelingen in Duitsland op het raakvlak van onderwijs, wetenschap en maatschappij. Het instituut doet dat onder meer met behulp van wetenschappelijk onderzoek, onderwijsprojecten en voorlichtingsactiviteiten (cofinanciering met Universiteit van Amsterdam en Deutsche Akademische Austausch Dienst). Daarnaast stimuleert het DIA het onderwijs in de Duitse taal in Nederland.
Netherlands house for Education and Research (Neth-ER)
De leden van Neth-ER bestaan op dit moment uit: MBO Raad, Nuffic, Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO), Universiteiten van Nederland (UNL), Vereniging Hogescholen, Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) en Landelijke Studentenvakbond (LSVB). Het gezamenlijke doel van de vereniging is om de Nederlandse participatie aan de Europese programma’s te vergroten. Neth-ER ontvangt een subsidie van het Ministerie van OCW voor het informeren van het brede Nederlandse kennisveld over Europese beleidsontwikkelingen op het terrein van onderwijs en onderzoek.
Overige incidentele subsidies
Dit betreft o.a. middelen gereserveerd voor de Subsidieregeling Koninkrijksbeurzenprogramma. Deze regeling is bedoeld voor het verstrekken van subsidie ter ondersteuning van onderwijsmobiliteit binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
HGIS non- ODA taakstellingDe HGIS non-ODA taakstelling is geboekt als een minreeks op het instrument subsidies (Stichting Ons Erfdeel vanaf 2027 en incidentele subsidies voor het uitwisselen van cultuur vanaf 2025) en het instrument bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken (Vlaams-Nederlandshuis DeBuren vanaf 2028).
SubsidietaakstellingDe concrete invulling van de subsidietaakstelling vanaf 2026 wordt over de gehele OCW-begroting bezien en middels een Nota van Wijziging op de Ontwerpbegroting 2025 voorafgaand aan de begrotingsbehandeling van OCW aan uw Kamer voorgelegd. De begrote budgetten vanaf 2026 kunnen daarom nog aan veranderingen onderhevig zijn.
Opdrachten
Dit betreft onder andere middelen voor diverse beleidsgerichte activiteiten en onderzoeken en uitvoeringskosten Dienst Uitvoering Subsidies Instellingen (DUS-I). Daarnaast gaat het om middelen die worden ingezet voor het OCW-beleid in Caribisch Nederland. Dat behelst onder meer het ondersteunen van de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs in Caribisch Nederland naar een met Europees Nederland vergelijkbaar niveau. Verder is voor samenwerking met Curaçao, Sint Maarten en Aruba structureel een beperkt budget beschikbaar, bestemd voor het bevorderen van voorzieningen in de regio, mede ten behoeve van de inwoners van Caribisch Nederland.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft middelen voor de uitvoering van het Koninkrijksbrede programma Strategic Education Alliance (SEA) met als doel het studentsucces van Caribische studenten te verbeteren en voor het stimuleren van studeren in de nabije regio van Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
De Taalunie
De Taalunie ondersteunt de betrokken overheden in hun taalbeleid voor het Nederlands en maakt samenwerking, afstemming en uitwisseling mogelijk. Ook verzamelt, ontwikkelt en ontsluit de Nederlandse Taalunie kennis en informatie over het Nederlands met het oog op advies en dienstverlening aan sectoren, doelgroepen en individuele taalgebruiker.
Europa College Brugge
Europa College te Brugge is een post-universitaire opleiding voor onderzoek naar Europese eenwording, gefinancierd door de EU en EU-lidstaten.
UNESCO
Dit betreft middelen gereserveerd voor deelname aan diverse projecten in het kader van Unesco.
OESO CERI
Dit betreft de deelname aan diverse onderwijsprojecten en - onderzoeken in het kader van het Centre for Educational Research and Innovation (CERI), onderdeel van de OESO.
Fulbright Commission The Netherlands Fulbright Center
Verzorgt mobiliteitsprogramma’s voor het hoger onderwijs via beurzen voor uitwisseling met de Verenigde Staten (met bijdragen van de Amerikaanse regering).
Incidentele EU-programma’s en activiteiten
Dit betreft middelen gereserveerd voor incidentele activiteiten en verplichtingen in het kader van de EU en deelname aan EU-programma’s, welke bij het opstellen van de begroting nog niet concreet zijn.
Overige bijdragen
Het betreft onder andere de bijdrage van € 1 miljoen die wordt ingezet voor de versterking van internationale Neerlandistiek (Kamerstuk 2022/23, 36200-VIII, nr. 56) waarbij in de uitwerking ingezet wordt op meerdere acties met de nadruk op versterken van capaciteit. Verder betreft het middelen ter bevordering van internationale kennisuitwisseling over het slavernijverleden, onder andere in de vorm van een leerstoel voor de Caribische Landen. Dit onderzoeksprogramma is aangekondigd tijdens het Herdenkingsjaar.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
Vlaams-Nederlands Huis De Buren
Het Vlaams-Nederlands Huis De Buren is in 2004 opgericht door de Nederlandse en Vlaamse regering als een culturele organisatie en als ruimte voor debat en reflectie (subsidiëring vindt plaats via het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)).
Art. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Primair onderwijs | 29.823 | 30.747 | 30.747 | 30.747 | 30.747 | 30.747 | 30.747 |
3 | Voortgezet onderwijs | 9.606 | 9.904 | 9.904 | 9.904 | 9.904 | 9.904 | 9.904 |
6 | Hoger beroepsonderwijs | 2.873 | 2.963 | 2.963 | 2.557 | 2.178 | 2.368 | 2.566 |
7 | Wetenschappelijk onderwijs | 58.133 | 59.994 | 59.764 | 59.783 | 44.872 | 48.528 | 52.346 |
8 | Internationaal beleid | 665 | 792 | 665 | 665 | 541 | 430 | 442 |
14 | Cultuur | 8.920 | 8.219 | 6.806 | 6.556 | 6.006 | 6.006 | 2.636 |
16 | Onderzoek en wetenschappen | 454 | 2.101 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 |
95 | Apparaat kerndepartement | 2.539 | 4.383 | 4.353 | 4.353 | 4.353 | 4.353 | 4.353 |
Totaal | 113.013 | 119.103 | 115.656 | 115.019 | 99.055 | 102.790 | 103.448 |
Toelichting
De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) is sinds 1997 een budgettaire constructie binnen de Rijksbegroting. In de HGIS worden de uitgaven van de verschillende ministeries op het gebied van het buitenlandbeleid gebundeld, waarmee de onderlinge samenhang geïllustreerd wordt. Dit bevordert de samenwerking en de afstemming tussen de betrokken ministeries. Bovenstaande tabel geeft een onderverdeling weer van de HGIS-middelen van het Ministerie van OCW per artikel.