Totaaloverzicht belangrijkste beleidsmatige mutaties t.o.v. vorig jaar
In deze paragraaf wordt op hoofdlijnen inzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zijn opgetreden tussen de begroting 2024 (incl. amendementen en Nota’s van Wijziging) en de begroting 2025.
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 (inclusief NvW en amendementen) | 12.715.901 | 10.871.395 | 12.745.700 | 12.323.820 | 13.301.933 | 5.729.312 | |
Incidentele suppletoire begroting | 20.000 | 24.000 | 65.000 | 20.000 | 63.000 | 8.000 | |
Eerste suppletoire begroting mutaties | 1.514.165 | 1.071.745 | 170.463 | ‒ 480.471 | ‒ 1.526.426 | 6.401.005 | |
Eerste suppletoire begroting EZK | 14.250.066 | 11.967.140 | 12.981.163 | 11.863.349 | 11.838.507 | 12.138.317 | |
Herverkaveling Groningen | 5 | ‒ 2.996.258 | ‒ 2.488.275 | ‒ 1.202.337 | ‒ 1.045.104 | ‒ 258.503 | |
Herverkaveling Klimaat en Groene Groei | 1,2,4,5 | ‒ 5.173.893 | ‒ 6.330.300 | ‒ 6.321.119 | ‒ 6.421.621 | ‒ 6.338.527 | |
Eerste suppletoire begroting EZ | 14.250.066 | 3.796.989 | 4.162.588 | 4.339.893 | 4.371.782 | 5.541.287 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Uitfaseren Nationaal Groeifonds (HLA) | ‒ 180.000 | ‒ 730.000 | ‒ 1.200.000 | ‒ 980.000 | ‒ 2.375.000 | ||
Taakstelling Subsidies EZ (HLA) | 1,2,3 | ‒ 11.467 | ‒ 24.193 | ‒ 34.264 | ‒ 51.456 | ‒ 45.499 | |
Taakstelling Apparaat (HLA) | 1,2,3,40 | ‒ 22.023 | ‒ 41.632 | ‒ 62.232 | ‒ 78.876 | ‒ 87.292 | |
Verlaging Fonds Onderzoek Wetenschap (HLA) | 1,2,3 | ‒ 25.200 | ‒ 25.200 | ‒ 25.200 | ‒ 25.200 | ‒ 25.200 | |
Taakstelling non-ODA middelen (HLA) | 1,2 | ‒ 834 | ‒ 1.370 | ‒ 2.024 | ‒ 2.703 | ‒ 2.915 | |
Korting Specifieke Uitkeringen EZ (HLA) | 2 | ‒ 896 | |||||
Invest NL blended finance (HLA) | 3 | 0 | 100.000 | 100.000 | 50.000 | ||
Invest NL Beschermingsvoorziening economische veiligheid (HLA) | 3 | 25.000 | 25.000 | ||||
Afboeken voedingsartikel Nationaal Groeifonds | 6 | ‒ 208.855 | ‒ 393.158 | ‒ 733.509 | ‒ 617.167 | ‒ 913.405 | ‒ 949.684 |
Kasschuiven Regulier | ‒ 621.646 | 30.259 | ‒ 26.264 | 104.668 | 40.078 | 124.484 | |
Kasschuiven Klimaatfonds | ‒ 1.309.195 | ‒ 1.000 | ‒ 2.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Kasschuiven Nationaal Groeifonds | ‒ 802.664 | ‒ 29.230 | 287.358 | 44.755 | 8.381 | 53.000 | |
Overige mutaties | 62.180 | 62.362 | ‒ 57.063 | ‒ 37.812 | ‒ 26.425 | ‒ 1.620 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 11.369.886 | 3.251.698 | 2.932.819 | 2.615.617 | 2.397.176 | 2.236.561 |
Toelichting
Incidentele suppletoire begrotingVóór de eerste suppletoire is een Incidentele suppletoire begroting (ISB) aan uw Kamer gestuurd voor Maatwerkfinanciering CO2-reductie Verduurzaming Industrie (totaal € 200 mln).
Eerste suppletoire begroting mutatiesIn de eerste suppletoire begroting 2024 zijn verschillende mutaties verwerkt. De belangrijkste waren: het openstellen van de Indirecte Kosten Compensatie ETS (€ 186 mln), toevoegen van de eindejaarsmarge op Klimaatfondsmiddelen (€ 421 mln), ramingsbijstelling SDE-domein (totaal van € 4,7 mld), ramingsbijstelling schade en versterken (totaal van € 648 mln) en het toevoegen van de loon- en prijsbijstelling (totaal van € 1,2 mld).
Herverkaveling GroningenDoor het Kabinet-Schoof is besloten dat Herstel Groningen onder wordt gebracht bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Daarom zijn de middelen overgeheveld naar de begroting van BZK.
Herverkaveling Klimaat en Groene GroeiDoor het Kabinet-Schoof is besloten dat een nieuw ministerie wordt opgericht, namelijk het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. Dit heeft geleid tot een afsplitsing van middelen van die oorspronkelijk onderdeel waren van de EZK-begroting. Op de EZK-begroting waren dit de middelen op het beleidsartikel 4 (Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering), de middelen voor Verduurzaming industrie (onderdeel van beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid) en de middelen die samenhangen met mijnbouw (onderdeel van beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief). In deze reeks zijn ook de aandelen van KGG in de taakstellingen verwerkt. Dit zijn korting SPUKS, prijsrisicobuffer 10% SDE, en subsidietaakstelling.
Uitfaseren Nationaal Groeifonds (HLA)In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is besloten tot uitfasering van het Nationaal Groeifonds (NGF). De afspraken van de rondes 1 t/m 3 worden nagekomen; de middelen voor ronde 4 en 5 komen te vervallen. Hiermee wordt in totaal € 6,8 mld bezuinigd, waarvan € 5,5 mld in de meerjarenperiode t/m 2029.
Taakstelling Subsidies EZ (HLA)In het HLA is afgesproken om Rijksbreed € 1 mld structureel te bezuinigen op subsidies. Het totaal van de taakstelling voor het voormalige EZK loopt op tot € 174 mln in 2029, waarvan € 45 mln voor EZ. Sommige regelingen zijn ontzien, waaronder instrumenten met Europese cofinanciering en of instrumenten waarop wordt bezuinigd vanwege andere maatregelen in het HLA. Bij Voorjaarsnota 2025 vindt mogelijk een heroverweging plaats van de invulling op basis van dan actuele inzichten en prioriteiten.
bedragen in € miljoenen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
EZ-begroting | ‒ 11,5 | ‒ 24,2 | ‒ 34,3 | ‒ 51,5 | ‒ 45,5 |
Artikel 1 | ‒ 0,6 | ‒ 1,3 | ‒ 3,6 | ‒ 3,5 | ‒ 2,7 |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties | ‒ | ‒ 0,2 | ‒ 0,5 | ‒ 0,4 | ‒ |
Digital trust centre | ‒ | ‒ 0,2 | ‒ 0,2 | ‒ 0,2 | ‒ |
EU-cofinanciering Digital Europe | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ 1,0 | ‒ 1,6 |
Cyber security | ‒ 0,1 | ‒ 0,2 | ‒ 1,3 | ‒ 0,6 | ‒ 0,3 |
ICT beleid | ‒ 0,2 | ‒ 0,4 | ‒ 1,0 | ‒ 0,8 | ‒ 0,3 |
CSIRT - DSP | ‒ 0,3 | ‒ 0,4 | ‒ 0,6 | ‒ 0,6 | ‒ 0,6 |
Artikel 2 | ‒ 10,4 | ‒ 22,7 | ‒ 30,4 | ‒ 47,5 | ‒ 42,3 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | ‒ | ‒ 7,1 | ‒ 10,7 | ‒ 14,3 | ‒ 8,4 |
Bevorderen ondernemerschap | ‒ | ‒ 3,2 | ‒ 3,8 | ‒ 6,0 | ‒ 3,5 |
Topsectoren overig | ‒ 2,9 | ‒ 1,9 | ‒ 9,9 | ‒ 19,1 | ‒ 21,3 |
Cofinanciering EFRO incl. Interreg | ‒ | ‒ 5,0 | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijdrage aan ROM's | ‒ | ‒ 2,4 | ‒ 2,9 | ‒ 3,8 | ‒ 2,3 |
Invest-NL | ‒ | ‒ 2,5 | ‒ 3,0 | ‒ 4,0 | ‒ 2,4 |
Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI | ‒ 7,6 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
IPCEI Cloudinfrastructuur en services | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ 1,5 |
IPCEI Micro elektronica | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ 2,8 |
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen | ‒ | ‒ 0,4 | ‒ | ‒ | ‒ |
Overig | ‒ | ‒ 0,2 | ‒ 0,2 | ‒ 0,2 | ‒ 0,1 |
Artikel 40 | ‒ 0,5 | ‒ 0,2 | ‒ 0,3 | ‒ 0,5 | ‒ 0,5 |
Overig apparaat EZ/KGG | ‒ 0,5 | ‒ 0,2 | ‒ 0,3 | ‒ 0,5 | ‒ 0,5 |
Aandeel KGG-begroting | ‒ 26,0 | ‒ 66,0 | ‒ 99,0 | ‒ 170,0 | ‒ 129,0 |
Totaal | ‒ 37,5 | ‒ 90,2 | ‒ 133,3 | ‒ 221,5 | ‒ 174,5 |
Taakstelling Apparaat (HLA)In het HLA is afgesproken om € 1 mld structureel te bezuinigen op de apparaatsuitgaven van de ministeries. De taakstelling start in 2025 en loopt voor het voormalige ministerie van EZK op tot € 91 mln in 2029. Een deel van de apparaatstaakstelling wordt ingevuld op basis van een efficiencykorting van 0,5% per jaar, oplopend tot 2,5% in 2029. Daarbij worden ook de uitvoeringsorganisaties van EZ en KGG meegenomen. In totaal wordt langs deze weg € 24,6 mln bezuinigd op de bijdragen van EZ en KGG aan uitvoeringsorganisaties. Deze kortingen zijn verwerkt in de ontwerpbegrotingen van EZ en KGG. Het resterende bedrag dat oploopt naar € 66,3 mln in 2029, is in mindering gebracht op het centrale apparaatsartikel van EZ (artikel 40), in afwachting van een nadere verdeling van deze taakstelling over EZ en KGG. Aansluitende tabel geeft het overzicht van de taakstelling en hoe deze verwerkt is in de Ontwerpbegroting 2025.
Verwerking apparaatstaakstelling (bedragen in € miljoenen) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
A. Taakstelling apparaat EZ en KGG | 22,9 | 43,3 | 64,6 | 81,9 | 90,9 |
B. Efficiencykorting uitvoering (0,5% p.j.) | 5,3 | 10,3 | 15,3 | 20,2 | 24,6 |
wv. diensten (CPB, SodM, ACM), adv.raad WKR | 0,8 | 1,5 | 2,3 | 2,9 | 3,4 |
wv. agentschappen (RVO, RDI, DICTU en NEa) | 1,5 | 3,1 | 4,5 | 5,9 | 7,4 |
wv. ZBO's/RWT's (TNO, CBS, KvK en RvA) | 2,9 | 5,8 | 8,6 | 11,4 | 13,8 |
C. Resterende taakstelling EZ/KGG (=A-B) | 17,6 | 32,9 | 49,3 | 61,7 | 66,3 |
Verdeling efficiencykorting over EZ en KGG (bedragen in € miljoenen) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Efficiencykorting uitvoering (0,5% p.j.) | 5,3 | 10,3 | 15,3 | 20,2 | 24,6 |
wv. verwerkt in de EZ-begroting | 4,4 | 8,7 | 13,0 | 17,2 | 21,0 |
wv. verwerkt in de KGG-begroting | 0,8 | 1,6 | 2,4 | 3,0 | 3,6 |
Verlaging Fonds Onderzoek Wetenschap (HLA)In het HLA is afgesproken om cumulatief € 1,05 mld te bezuinigen op het Fonds Onderzoek en Wetenschap (O&W). Het voormalige EZK heeft in 2022 middelen uit dit fonds gekregen voor (cofinanciering van) Europese Partnerschappen en de Faciliteiten Toegepast Onderzoek (FTO). De taakstelling wordt daarom naar rato verdeeld over EZ en OCW. Dit resulteert in een bezuiniging van € 25,2 mln per jaar van 2025 tot en met 2029 op de betreffende posten op de EZ-begroting.
Taakstelling non-ODA middelen (HLA)In het HLA is afgesproken om te bezuinigen op non-ODA budget (Official Development Assistance) vanaf 2025, oplopend tot € 100 mln in 2029. Voor het voormalige EZK betekent deze taakstelling dat er (oplopend per jaar, tot aan 2029) tot € 6 mln wordt bezuinigd op deze budgetten. Het non-ODA budget bestaat voor het grootste deel uit het budget voor het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) en Innovatie Attaché Netwerk (IAN); daar wordt oplopend tot € 5,6 mln in 2029 op bezuinigd.
Korting Specifieke Uitkeringen (HLA)In het HLA is afgesproken om Rijksbreed de specifieke uitkeringen te verlagen met 10%. Dit leidt op de voormalige EZK-begroting tot een bezuiniging oplopend tot € 89 mln in 2029. Het overgrote deel van de taakstelling landt op de begroting van KGG. Deze mutatie is het EZ-aandeel.
Invest NL blended finance (HLA)Uit het IBO bedrijfsfinanciering is gebleken dat er kansen zijn voor Invest-NL om haar huidige taak breder te in te vullen om hiermee beter knelpunten in de bedrijfsfinanciering te kunnen adresseren, in het bijzonder bij hoog-risico-projecten met hoge maatschappelijke baten waar de rendementsdoelstelling van Invest-NL knellend kan werken. Met deze blended finance faciliteit krijgt Invest-NL de mogelijkheid om effectiever te investeren in de doorgroei van risicovolle startups en scaleups en daarmee de opschaling van belangrijke innovaties.
Invest NL Beschermingsvoorziening economische veiligheid (HLA)Onze gereedschapskist om dreigingen tegen de nationale veiligheid het hoofd te bieden is goed gevuld. Een krachtig laatste redmiddel als de Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid mag daarin niet ontbreken. Verhoogde geopolitieke spanningen vergroten echter de druk op de Beschermingsvoorziening. Daarom verruimen we de huidige voorziening van € 100 miljoen naar € 150 miljoen. Zo blijft het instrument de komende tijd voldoende slagvaardig mocht nood aan de man zijn.
Afboeken voedingsartikel Nationaal GroeifondsHet voedingsartikel voor fondsbegrotingen wordt per direct afgeschaft, omdat de systematiek van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die van een departementale begroting. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.
Kasschuiven RegulierDeze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. De grootste zijn KVK (€ 35 mln) en het herijken van het Toekomstfonds (€ 363 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel, gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet. Dat heeft geleid tot verschillende kasschuiven op Fund To Fund (€ 73 mln), SEED (€ 63 mln), ETCI (€ 68 mln) en Innovatiekrediet (€ 54 mln). Het bedrag in 2024 is hoog omdat hier nog de kasschuiven voor KGG inzitten, de begroting KGG gaat 1 januari 2025 in daarom vindt het eerste jaar van de kasschuif plaats op deze begroting. De toelichting op deze kasschuiven is terug te vinden in de KGG begroting.
Kasschuiven KlimaatfondsIn deze reeks zitten de kasschuiven voor het Klimaatfonds op de EZ begroting, er is o.a. voor Qredits (€ 7 mln) en voor Actieplan Groene en Digitale banen (€ 10 mln) geschoven. Voor Actieplan Groene en Digitale banen wordt met deze kasschuif de middelen in het goede ritme gezet om de juiste beschikkingen uit te zetten. Het bedrag in 2024 is hoog omdat hier nog de kasschuiven voor KGG inzitten, de begroting KGG gaat 1 januari 2025 in daarom vindt het eerste jaar van de kasschuif plaats op deze begroting. De toelichting op deze kasschuiven is terug te vinden in de KGG begroting.
Kasschuiven Nationaal GroeifondsIn deze reeks zitten de kasschuiven voor het Nationaal Groeifonds, er is o.a. geschoven op het voedingsartikel (€ 363 mln), Quantumdelta (€ 74 mln) en kleinere kasschuiven. De grootste kasschuif is voor het fonds zelf, hier wordt het kasbudget voor de voorwaardelijke projecten en reserveringen in een beter ritme gezet.
Overige mutatiesDeze reeks bestaat uit overboekingen met andere departementen, technische mutaties en interne overboekingen.
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 (inclusief NvW en amendementen) | 5.789.765 | 5.351.333 | 4.924.322 | 7.856.346 | 6.229.519 | 1.920.000 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Eerste sup mutaties | 78.832 | ‒ 1.126.648 | ‒ 415.399 | ‒ 561.377 | ‒ 1.060.486 | 2.454.231 | |
Eerste suppletoire begroting EZ | 5.868.597 | 4.224.685 | 4.508.923 | 7.294.969 | 5.169.033 | 4.374.231 | |
Herverkaveling Groningen | 5 | ‒ 1.708.584 | ‒ 2.103.850 | ‒ 1.848.001 | ‒ 876.405 | ‒ 752.209 | |
Herverkaveling Klimaat en Groene Groei | 1,2,4,5 | ‒ 1.898.558 | ‒ 2.113.569 | ‒ 5.218.669 | ‒ 4.053.237 | ‒ 3.398.237 | |
Eerste suppletoire begroting EZ | 5.868.597 | 617.543 | 291.504 | 228.299 | 239.391 | 223.785 | |
Ramingsbijstelling ETS | 4 | 50.000 | |||||
Bijstelling ontvangsten Mijnbouwwet | 5 | 80.000 | |||||
Bijstelling Dividenduitkering EBN | 5 | 400.000 | |||||
Frequentieveilingen | 1 | 147.427 | |||||
Tegemoetkoming Vaste Lasten | 2 | 76.700 | 56.600 | ||||
Corona overbruggingslening | 3 | 2.412 | ‒ 204.496 | 143.117 | |||
Kasschuiven | ‒ 24.600 | ‒ 21.800 | ‒ 30.000 | ‒ 23.000 | ‒ 23.000 | 187.400 | |
Overige mutaties | 195.900 | 29.389 | 29.816 | 30.082 | 24.542 | 25.424 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 6.719.736 | 497.336 | 491.037 | 235.381 | 240.933 | 436.609 |
Toelichting
Eerste suppletoire begroting mutaties Bij de eerste suppletoire begroting 2024 zijn verschillende mutaties verwerkt. De belangrijkste waren: ramingsbijstelling ontvangsten NAM (totaal € 2,31 mld), negatieve bijstelling Dividenduitkering EBN (€ 1,98 mld), en een negatieve bijstelling ETS- ontvangsten (€ 4,30 mld).
Herverkaveling Groningen Door het Kabinet-Schoof is besloten dat de budgetten voor het herstel in Groningen onder worden gebracht bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Daarom zijn de middelen overgeheveld naar de begroting van BZK.
Herverkaveling Klimaat en Groene Groei Door het Kabinet-Schoof is besloten dat een nieuw ministerie wordt opgericht, namelijk het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. Dit heeft geleid tot een afsplitsing van middelen die oorspronkelijk onderdeel waren van de EZK-begroting. Op de EZK-begroting waren dit de middelen op het beleidsartikel 4 (Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering), de middelen voor Verduurzaming industrie (onderdeel van beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid) en de middelen die samenhangen met mijnbouw (onderdeel van beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief).
Ramingsbijstelling ETSDe gestegen ETS1-prijs en, vanaf 2027, de toevoeging van de veilinginkomsten van de ETS2 opt-in leiden tot hogere verwachte veilinginkomsten. De verwachte veilinginkomsten voor 2025 vallen per saldo lager uit wegens een sterker dan verwacht effect van de marktstabiliteitsreserve.
Bijstelling ontvangsten MijnbouwwetDeze post bestaat uit winstaandelen van de vergunninghouders voor gaswinning, cijns (heffing van een percentage van deomzet) en oppervlakterecht. Een deel van deze ontvangsten zijn het gevolg van de vergoeding die NAM ontvangt op basis van het Norg akkoord.
Bijstelling Dividenduitkering EBNKGG ontvangt dividend van EBN over het geconsolideerde nettoresultaat. De verwachte winst van GasTerra, die voor 40% bij EBN terechtkomt, heeft een effect op de verwachte ontvangsten.
FrequentieveilingenDit betreft met name de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden. Hiermee is in totaal € 174,4 mln opgehaald.
Tegemoetkoming Vaste LastenVoor de Tegemoetkoming Vaste Lasten is er in 2025 en 2026 budget benodigd ivm het afhandelen van lopende beroep- en bezwaarzaken bij RVO. Gegrondverklaring van deze zaken hebben tot gevolg dat ondernemingen met terugwerkende kracht TVL-subsidie moeten ontvangen. Bij de beleidsbrief/VJN is voor 2024 generale middelen beschikbaar gesteld. Om te zorgen dat RVO in het begin van 2025 en in 2026 budget beschikbaar heeft wordt er budget opgevraagd voor 2025 en 2026. De verwachting is dat een groot deel van de beroepszaken in 2025 zullen worden afgehandeld. Echter, dit betekent niet dat alle beroepszaken in 2025 zijn afgehandeld. Hierdoor hebben zij een derde van het kas- en verplichtingenbudget genomen van 2025. Dit komt neer op 10 miljoen euro. Zij verwachten dat wij hiermee voldoende dekking zullen hebben voor 2026, mits er geen grote impactvolle beroepszaken gegrond zullen gaan in 2026.
Corona overbruggingsleningDeze ontvangsten zijn bijgesteld, ze worden met 58 mln verlaagd (doordat bedrijven failliet gegaan zijn), daarnaast worden ze ook in een nieuwe ritme gezet.
KasschuivenDeze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. Dit zijn twee kasschuiven op het Toekomstfonds, Fund to Fund (€ 119 mln) en DVI II (€ 68 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel, gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet. Het bedrag in 2024 is hoog omdat hier nog een kasschuif voor KGG inzit, de begroting KGG gaat 1 januari 2025 in daarom vindt het eerste jaar van de kasschuif plaats op deze begroting. De toelichting op deze kasschuiven is terug te vinden in de KGG begroting.
Overige mutatiesDeze reeks bestaat uit overboekingen met andere departementen, technische mutaties en interne overboekingen.