In miljoenen euro | 2024 |
---|---|
Stand Miljoenennota | 63.634 |
Meevallers | ‒ 105 |
Wajong | ‒ 15 |
Centraal orgaan opvang asielzoekers | ‒ 17 |
Onderuitputting | ‒ 42 |
Overige meevallers | ‒ 30 |
Tegenvallers | 24 |
Tegenvallers | 24 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 15 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 15 |
Technisch | 1 |
Technisch | 1 |
Niet-kaderrelevant | 17 |
Niet-sectorrelevant | 17 |
Stand Najaarsnota | 63.556 |
In miljoenen euro | 2024 |
---|---|
Stand Miljoenennota | 2.501 |
Meevallers | 38 |
Onderuitputting | 33 |
Overige meevallers | 6 |
Technisch | 1 |
Technisch | 1 |
Niet-sectorrelevant | 7 |
Niet-sectorrelevant | 7 |
Stand Najaarsnota | 2.547 |
Uitgaven
Meevallers
Wajong
De raming voor de Wajong is naar beneden bijgesteld op basis van de realisatiecijfers tot en met augustus 2024. Dit komt voornamelijk door een daling van de gemiddelde jaaruitkering van de oude Wajongregelingen.
Centraal orgaan opvang asielzoekers
Deze post betreft een bijstelling van 17 miljoen euro doordat er minder uitgegeven is aan voorinburgering dan oorspronkelijk begroot. De onderuitputting volgt uit de uitvoeringsinformatie van het COA, waaruit blijkt dat zij minder trajecten voorinburgering kunnen aanbieden door met name een tekort aan capaciteit.
Onderuitputting
Uit realisatiegegevens blijkt dat er 42 miljoen euro minder wordt uitgegeven dan begroot. Dit betreft onder andere lagere uitgaven aan subsidies (19 miljoen euro). Zo is onder meer de subsidie aan het Noodfonds Energie lager uitgevallen door een lager aantal aanvragen van huishoudens dan verwacht. Daarnaast zijn er lager uitvallende uitvoeringskosten als gevolg van lager uitvallende uitvoeringstoetsen (8,5 miljoen euro). Verder is een deel van de gereserveerde middelen voor het waarborgfonds saneringskredieten niet uitgegeven door een lager aantal borgstellingen dan geraamd.
Overige meevallers
Deze post bevat meevallers met een beperkte budgettaire omvang, waaronder lagere uitgaven aan de tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB). Deze lagere uitgaven zijn het gevolg van een lager gebruik van deze regeling dan begroot.
Tegenvallers
Deze post bevat meerdere tegenvallers met een beperkte budgettaire omvang, waaronder hogere uitgaven aan de wet kindgebonden budget (WKB). De voorschotten van de WKB die ouders ontvangen komen naar verwachting lager uit. Daarentegen zijn er meer nabetalingen, met name over het afgelopen toeslagjaar 2023. Per saldo leidt dit tot een tegenvaller.
Overboekingen met andere begrotingen
Onder deze post vallen diverse overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, waaronder een overboeking vanaf de SZW-begroting naar het Gemeentefonds voor het begeleiden van statushouders naar een betaalde baan.
Technisch
Deze post betreft enkele kleine desalderingen (gelijktijdige bijstelling van uitgaven en ontvangsten).
Niet-kaderrelevant
Deze post bestaat uit verschillende mutaties van rijksbijdragen aan sociale fondsen. Onder andere de rijksbijdragen voor de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten zijn naar boven bijgesteld.
Niet-belastingontvangsten
Meevallers
Onderuitputting
Uit de realisatiegegevens blijkt dat er 32,5 miljoen euro meer is ontvangen dan geraamd. Dit betreft onder andere een terugvordering vanuit COA voor voorinburgering middelen uit 2023 (8 miljoen euro), terugvorderingen van de specifieke uitkering (SPUK) inburgering doordat een aantal gemeenten minder trajecten hebben aangeboden dan vooraf verdeeld (5 miljoen euro) en terugontvangsten van de SPUK-onderwijsroute vanuit gemeenten die minder trajecten hebben aangeboden dan vooraf de verdeling was (4 miljoen euro).
Overige meevallers
Deze post bevat meerdere meevallers met een beperkte budgettaire omvang, zoals hogere terugontvangsten op de wet kindgebonden budget (WKB).
Technisch
Deze post betreft enkele kleine desalderingen (gelijktijdige bijstelling van uitgaven en ontvangsten).
Niet-kaderrelevant
Deze post bestaat uit verschillende mutaties van terugontvangsten van rijksbijdragen aan sociale fondsen. Onder andere de terugontvangsten van de rijksbijdragen aan de uitvoeringskosten van de regeling zelfstandig en zwanger (ZEZ) zijn naar boven bijgesteld.
In miljoenen euro | 2024 |
---|---|
Stand Miljoenennota | 77.849 |
Meevallers | ‒ 49 |
Onderuitputting | ‒ 3 |
Algemene Ouderdomswet | ‒ 20 |
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering | ‒ 26 |
Overige meevallers | 0 |
Tegenvallers | 204 |
Ziektewet | 88 |
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen | 64 |
Verlofregelingen | 47 |
Overige tegenvallers | 5 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 2 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 2 |
Kadercorrecties | 33 |
Werkloosheidswet | 32 |
Overige kadercorrecties | 1 |
Stand Najaarsnota | 78.035 |
In miljoenen euro | 2024 |
---|---|
Stand Miljoenennota | 205 |
Kadercorrecties | ‒ 7 |
Kadercorrecties | ‒ 7 |
Stand Najaarsnota | 198 |
Uitgaven
Meevallers
Onderuitputting
Uit realisatiegegevens blijkt dat er 3 miljoen euro minder wordt uitgegeven dan verwacht. Dit betreft voornamelijk lager uitvallende uitvoeringskosten UWV als gevolg van lager uitvallende uitvoeringstoetsen.
Algemene Ouderdomswet
De raming voor de Algemene Ouderdomswet (AOW) is naar beneden bijgesteld op basis van de realisatiecijfers tot en met augustus 2024. Er zijn lagere uitgaven door een lager gemiddeld opbouwpercentage, waardoor de AOW-uitkering gemiddeld lager is. Anderzijds zijn er hogere uitgaven door een hoger aandeel alleenstaanden, die een hogere AOW-uitkering ontvangen dan paren, en een licht hoger aantal AOW-gerechtigden. Per saldo zijn de uitgaven neerwaarts met 20 miljoen euro bijgesteld.
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering
De Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) kent een meevaller van ongeveer 25 miljoen euro. Ongeveer de helft daarvan komt door een lagere gemiddelde uitkering, de andere helft door een lager volume door een hogere uitstroom.
Overige meevallers
Deze post bestaat uit een beperkte meevaller op de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen.
Tegenvallers
Ziektewet
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Ziektewet opwaarts bijgesteld voor 2024. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door een stijging in het ZW-volume. In de raming stijgt het volume van ziekte bij zwangerschap, no-risk polis en bij de eindedienstverbanders ten opzichte van de vorige raming.
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen
Dit betreft een per saldo tegenvaller van 64 miljoen euro voortkomend uit een tegenvaller in de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikt (WGA) van 110 miljoen euro en een meevaller in de Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten (IVA) van 46 miljoen euro. De IVA kent een meevaller die voortkomt uit minder overgangen van de WGA naar de IVA dan eerder verwacht. Daardoor hangt deze meevaller samen met de tegenvaller in de WGA. De WGA kent een tegenvaller die veroorzaakt wordt door een hoger dan verwachte instroom en een lager dan verwachte uitstroom. Ook een lager dan verwachte doorstroom naar de IVA draagt bij aan de tegenvaller.
Verlofregelingen
De uitgaven voor de verlofregelingen worden in 2024 opwaarts bijgesteld met 47,1 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door een opwaartse bijstelling van 22,5 miljoen euro voor de werknemers met zwangerschaps- en bevallingsverlof, adoptieverlof en pleegzorgverlof (WAZO) door een hoger aantal rechthebbende van deze regeling. De raming voor de uitkeringslasten voor de zelfstandige-en-zwanger-regeling (ZEZ) wordt naar beneden bijgesteld met 8,4 miljoen euro als gevolg van een lagere gemiddelde prijs. De raming voor het aanvullend geboorteverlof voor partners (WIEG) wordt opwaarts bijgesteld met 16,7 miljoen euro. Een hoger aantal rechthebbenden dan voorheen geraamd heeft er namelijk voor gekozen om gebruik te maken van deze verlofregeling. Als laatst worden de uitkeringslasten van de Wet betaald ouderschapsverlof (WBO) opwaarts bijgesteld met 16,3 miljoen euro. Dit is het gevolg van een sterkere toename van het gebruik dan voorheen werd ingeschat. Bij alle verlofregelingen valt de prijs van de gemiddelde uitkering lager uit dan geraamd.
Overige tegenvallers
Deze post bevat meerdere tegenvallers met een beperkte budgettaire omvang, waaronder hogere uitgaven aan de compensatieregeling transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid (CRTV LAO). Deze hogere uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt door een hogere gemiddelde uitkering dan eerder geraamd.
Overboekingen met andere begrotingen
Onder deze post vallen diverse overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, waaronder overboekingen van uitvoeringskosten tussen hoofdstukken 15 en 40 van de SZW-begroting.
Kadercorrecties
Werkloosheidswet
Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV zijn de Werkloosheidswet (WW) uitgaven in 2024 met 39 miljoen euro naar boven bijgesteld. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een hoger dan verwachte instroom in de WW. Voor uitgaven aan de WW wordt het uitgavenkader aangepast.
Overige kadercorrecties
De uitgaven aan de Ziektewet (ZW) worden via een kadercorrectie naar boven bijgesteld. Dit komt doordat minder werkgevers eigenrisicodrager zijn, waardoor m eer werknemers publiek verzekerd zijn voor de ZW. Doordat meer werknemers publiek verzekerd zijn, wordt het uitgavenkader opwaarts bijgesteld.
Niet-belastingontvangsten
Kadercorrecties
Deze post omvat de ontvangsten op de Ufo-premie (Uitvoeringsfonds voor de overheid), die betrekking heeft op het verhalen van WW-lasten op overheidswerkgevers die eigenrisicodrager zijn. Deze ontvangsten zijn naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling wordt veroorzaakt door een lagere verwachting van het aantal overheidswerknemers dat een beroep zal doen op de WW.
In miljoenen euro | 2024 |
---|---|
Stand Miljoenennota | 0 |
Stand Najaarsnota | 0 |
Op de begroting Koppeling Uitkeringen hebben geen veranderingen plaatsgevonden na Miljoenennota 2025.