Besluitvorming
Het inkomstenkader zorgt voor stabiliteit van de lastendruk voor huishoudens en bedrijven en helpt bij het beheersen van de overheidsfinanciën. De manier om dit te doen is het compenseren van beleidsaanpassingen met gevolgen voor de inkomsten van het Rijk. De onderstaande tabel bevat een overzicht van de besluitvorming over de derving die aan de inkomstenkant is ontstaan sinds de Miljoenennota 2025 en de dekking daarvan.
Het kabinet draait de voorgestelde verhoging van het btw-tarief op cultuur, media en sport terug. De Kamer had met de motie Van Dijk c.s. gevraagd om een alternatieve invulling. Dit levert een structurele derving op van 1,3 miljard euro vanaf 2026. Als dekking wordt ongeveer de helft van de reguliere inflatiecompensatie binnen de inkomstenbelasting (via de tabelcorrectiefactor) per 1 januari 2026 niet toegekend. Dit betekent dat de belastingschijven en heffingskortingen binnen de inkomstenbelasting beperkt worden gecompenseerd voor hogere inflatie.
De energiebelasting voor huishoudens wordt verlaagd. De belastingvermindering binnen de energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat ongeacht de hoeveelheid verbruikte energie in mindering wordt gebracht op de energierekening. Deze belastingvermindering wordt in 2026, 2027 en 2028 voor met 200 miljoen euro verhoogd. In 2026 bedraagt de belastingvermindering hierdoor 529,10 euro.
Het kabinet geeft binnen box 3 definitief invulling aan de dekking voor de budgettaire derving door Hoge Raad-arresten uit juni 2024 en het jaar uitstel van de Wet werkelijk rendement. Conform de Kamerbrief uit december 2024 bestaat deze invulling uit een hoger forfait voor overige bezittingen (stijging van 1,78%-punt per 2026) en een verlaging van het heffingsvrije vermogen (naar 51.396 euro). Het forfaitaire rendement voor overige bezittingen stijgt doordat vanaf 2026 ook huurinkomsten en voordelen als gevolg van eigen gebruik worden meegerekend. Het definitieve heffingsvrije vermogen wordt vastgesteld op basis van de cMEV-raming van het CPB in augustus.
Het kabinet introduceert een fiscale regeling om medewerkersparticipaties voor startups en scale-ups te stimuleren. Deze regeling biedt medewerkers van innovatieve startups en scale-ups een lagere belastingheffing in box 1, met als doel om innovatieve bedrijven en het aantrekken van talent te stimuleren. De lagere heffing wordt zo vormgegeven dat de grondslag van het inkomen uit aandelenopties wordt versmald tot 65%. Daardoor is het effectieve tarief ongeveer gelijk aan wat de heffing zou zijn als de aandelenopties in box 2 zouden zijn belast. De grondslagversmalling wordt vormgegeven in de loonheffing. De dekking bestaat uit de afschaffing van de meewerkaftrek en de stakingsaftrek.
Het toeslagpartnerschap wordt vereenvoudigd door het afschaffen van het criterium samengestelde gezinnen per 2027. Toeslagpartnerschap is één van de grootste knelpunten in het huidige toeslagenstelsel, zowel voor burgers als voor de uitvoeringsorganisaties. Het partnerbegrip is onduidelijk en sluit niet altijd goed aan op de situatie van mensen. Hierdoor ontstaan nu onwenselijke toeslagenpartnerschappen, zoals bij mantelzorgers, mensen die tijdelijk een familielid of vriend in huis nemen, of mensen die gaan samenwonen (woningdelers) omdat zij geen eigen woning kunnen betalen. De regel dat mensen toeslagpartner worden als zij samenwonen met één andere volwassene en er daarnaast een minderjarig kind van één van beiden op het adres is ingeschreven, wordt om deze reden afgeschaft. Dit wordt gedekt door het verlagen van de vermogensgrenzen in het kindgebonden budget en de zorgtoeslag tot 113.000 euro (alleenstaanden) en 150.000 (partners).
Standen in € mln. (+ = saldoverbeterend) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | struc | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Btw cultuur, media en sport | ||||||||
1 | Schrappen btw verhoging op cultuur, media en sport | ‒ 1326 | ‒ 1326 | ‒ 1326 | ‒ 1326 | ‒ 1326 | ‒ 1326 | |
2 | Beperkt toepassen van de tabelcorrectiefactor | 1336 | 1336 | 1336 | 1336 | 1336 | 1336 | |
Stelpost fiscale regelingen en constructies | ||||||||
3 | Stelpost fiscale regelingen en constructies | ‒ 259 | ‒ 259 | ‒ 259 | ‒ 259 | ‒ 259 | ‒ 259 | |
4 | Aanpakken constructie «vleugje zuivel» in alcoholvrije dranken | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | ||
5 | Aanpakken schenk- en erfbelasting constructie estate planningstools in huwelijksvermogensrecht | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
6 | Beperkt toepassen van de tabelcorrectiefactor | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 | |
Box 3 | ||||||||
7 | Uitstel WWR inclusief niet voorinvullen eigen gebruik | 190 | ‒ 189 | ‒ 2381 | 0 | |||
8 | Dekking d.m.v. verhoging forfait inclusief verlagen heffingsvrije vermogen in 2026 en 2027 | 1267 | 1267 | 0 | ||||
Overige besluitvorming voorjaar 2025 | ||||||||
9 | Verhoging arbeidsongeschiktheidspremies | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 | |
10 | Verlagen energiebelasting huishoudens | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | 0 | 0 | 0 | |
11 | Invoeren fiscale regeling werknemersopties voor startups en scale-ups | ‒ 20 | ‒ 20,6 | ‒ 21,2 | ‒ 21,8 | ‒ 25 | ||
12 | Stakingsaftrek 75% versoberen en in 2030 afschaffen | 14 | 14 | 14 | 19 | 19 | ||
13 | Meewerkaftrek 75% versoberen en in 2030 afschaffen | 5 | 5 | 5 | 7 | 7 | ||
14 | Aanpassen samenvoegbepaling arbeidskorting over sociale zekerheidsuitkeringen | 34 | 33 | 33 | 33 | 32 | ||
15 | Kadercorrectie: middelen voor sociale advocatuur en sociaal domein, naar aanleiding van samenvoegbepaling arbeidskorting | ‒ 34 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 32 | ||
16 | Uitstel pensioen bedrag ineens | ‒ 13 | ‒ 13 | 0 | ||||
17 | Verlagen lage Aof-premie | ‒ 130 | ‒ 165 | 0 | ||||
18 | Verhogen hoge Aof-premie | 130 | 165 | 0 | ||||
19 | Laten vervallen criterium samengestelde gezinnen binnen de zorgtoeslag | ‒ 1,5 | ‒ 18 | ‒ 18 | ‒ 18 | ‒ 18 | ‒ 18 | |
20 | Verlagen vermogensgrens binnen de zorgtoeslag | 5 | 62 | 70 | 74 | 70 | 70 | |
21 | Kadercorrectie voor dekking vervallen samengestelde gezinnen binnen het WKB via verlagen vermogensgrens zorgtoeslag | ‒ 4 | ‒ 44 | ‒ 52 | ‒ 56 | ‒ 52 | ‒ 52 | |
22 | Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven | ‒ 542 | ‒ 524 | ‒ 491 | ‒ 492 | ‒ 492 | ‒ 492 | |
23 | Doorwerking ontwikkeling zorgpremies op zorgtoeslag | 102 | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | |
24 | Compensatie zorgpremies via tarief eerste en tweede schijf IB (voor deel burgers) | 264 | 253 | 237 | 237 | 237 | 237 | |
25 | Compensatie zorgpremies via Aof (voor deel bedrijven) | 176 | 170 | 160 | 160 | 160 | 160 | |
Herijkingen | ||||||||
26 | Tijdelijke tariefkorting motorrijtuigenbelasting (mrb) | 36 | 38 | 15 | 7 | 1 | 26 | 17 |
27 | Aanpassen toeslagpartnerbegrip zorgtoeslag: oplossing voor achterblijvers noodgedwongen elders verblijvende partner | 0,3 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
Overige ontwikkelingen | ||||||||
28 | Ingekomen en uitgezonden werknemers betrekken bij de invoering van een constant forfait van 27% voor expats | 21 | 25 | 30 | 31 | 31 | ||
29 | Verhogen forfait leefkilometers IB aftrek specifieke zorgkosten | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
30 | Matigingsbeleid belastingrente erfbelasting | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 |
31 | RVU-vrijstelling verlengen met 3 jaar en drempelbedrag verhogen | ‒ 23 | ‒ 48 | ‒ 74 | ‒ 72 | ‒ 43 | 0 | |
32 | Verhogen RVU-heffing voor 3 jaar (tot max. 65%) | 23 | 48 | 52 | 52 | 43 | 0 | |
33 | Verhogen AOF-premie voor 3 jaar (dekking rest) | 0 | 0 | 22 | 20 | 0 | 0 | |
34 | Enveloppe voor verlenging RVU-vrijstelling na ijkmoment | ‒ 14 | ‒ 43 | ‒ 86 | ||||
35 | Reservering verhogen RVU-heffing | 0 | 9 | 52 | ||||
36 | Reservering verhogen AOF-premie | 14 | 34 | 34 | ||||
37 | Amendementen bij het wetsvoorstel Belastingplan 2025 | ‒ 2 | 11 | 9 | 5 | 10 | 20 | 104 |
38 | Doorwerking afschaffen belastingrente op zorgtoeslag | 2,1 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,4 | 2,4 | |
39 | Indexatie van de doelmatigheidsgrens op de invorderingsrente binnen de zorgtoeslag | ‒ 0,4 | ‒ 0,5 | ‒ 0,5 | ‒ 0,5 | ‒ 0,5 | ‒ 0,5 | |
40 | Jaar uitstel verhogen AWf-premie voor Wpc | ‒ 96 | 0 | |||||
41 | Kadercorrectie jaar uitstel verhogen AWf-premie voor Wpc | 96 | 0 | |||||
Belastingplan 2026 | ||||||||
42 | Aanpassing SW voor biologisch kind | ‒ 9 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 |
43 | Verruimen/verduidelijken fietsregeling loonbelasting | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | |
44 | Afschaffen kwarttarieven motorrijtuigenbelasting (MRB) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
45 | Verhogen budgetreserve MIA | ‒ 35 | 0 | |||||
46 | Verlagen budgetreserve VAMIL | 35 | 0 | |||||
47 | Aanpassing aangiftetermijn erfbelasting | ‒ 1 | ‒ 10 | ‒ 13 | ‒ 15 | ‒ 15 | ‒ 15 | |
Totaal stand inkomstenkader | 195 | 1005 | ‒ 1149 | ‒ 46 | 155 | 198 | 271 |
Toelichting maatregelen
1. Schrappen btw-verhoging op cultuur, media en sport
Conform de motie Van Dijk c.s. wordt de verhoging van het btw-tarief op cultuur, media en sport naar 21% teruggedraaid. Dit levert een structurele derving op van 1,3 miljard euro vanaf 2026.
2. Beperkt toepassen van de tabelcorrectiefactor (TCF)
De tabelcorrectiefactor is een parameter die volgt uit de inflatiecijfers van het CBS (de berekeningswijze is wettelijk vastgelegd), waarmee onder andere de inkomstenbelasting standaard wordt aangepast aan de inflatie. De tabelcorrectiefactor binnen de inkomstenbelasting wordt voor 51% toegepast (per 1 januari 2026), in plaats van 100%. Dit betekent dat de belastingschijven en heffingskortingen binnen de inkomstenbelasting beperkt worden gecompenseerd voor hogere inflatie. Dit is een lastenverzwaring ten opzichte van het basispad. Dit percentage is inclusief de dekking voor de stelpost fiscale regelingen en constructies uit de TCF.
3. Stelpost fiscale regelingen en constructies
In het HLA is een stelpost opgenomen om fiscale regelingen af te bouwen en onbedoelde belastingconstructies aan te pakken.
4. Aanpakken constructie «vleugje zuivel» in alcoholvrije dranken
Op alcoholvrije dranken zoals frisdrank en vruchtensappen wordt verbruiksbelasting geheven. Zuivel- en sojadranken zijn vrijgesteld van verbruiksbelasting. Door een klein beetje zuivel toe te voegen aan frisdrank of vruchtensappen is het mogelijk de dranken onder de uitzondering te brengen en zo de heffing te omzeilen. Met deze maatregel wordt deze constructie aangepakt. Ook suikerrijke zuiveldranken, zoals chocolade- en frambozenmelk worden hierdoor voortaan belast.
5. Aanpakken schenk- en erfbelasting constructie estate planningstools in huwelijksvermogensrecht
Gehuwden kunnen in het zicht van overlijden de huwelijkse voorwaarden zo aanpassen dat erfbelasting voor een groot deel wordt vermeden. Om dit te voorkomen wordt voorgesteld dat wanneer er sprake is van een gemeenschap van goederen, schenk- of erfbelasting wordt geheven voor zover een belastingplichtige meer dan 50% verkrijgt bij ontbinding van die gemeenschap. Deze aanpassing volgt op een uitspraak van de Hoge Raad en leidt tot een opbrengst.
6. Beperkt toepassen van de tabelcorrectiefactor (TCF)
De tabelcorrectiefactor is een parameter die volgt uit de inflatiecijfers van het CBS (de berekeningswijze is wettelijk vastgelegd), waarmee onder andere de inkomstenbelasting standaard wordt aangepast aan de inflatie. De tabelcorrectiefactor binnen de inkomstenbelasting wordt voor 46,2% toegepast (per 1 januari 2026), in plaats van 51%. Dit betekent dat er binnen de belastingschijven en heffingskortingen in de inkomstenbelasting beperkt worden gecompenseerd voor hogere inflatie. Dit is een lastenverzwaring ten opzichte van het basispad. Dit percentage is een tweede stap, bovenop de dekking voor het terugdraaien van de verhoging van de btw cultuur, media en sport.
7. Uitstel WWR inclusief niet voorinvullen eigen gebruik
De implementatie van de Wet Tegenbewijsregeling (compensatiestelsel) heeft geleid tot een jaar uitstel van de Wet Werkelijk Rendement (toekomstig stelsel) tot 2028. Daarnaast heeft de Hoge Raad geoordeeld dat bij de tegenbewijsregeling box 3 het eigen gebruik van onroerende zaken op nihil wordt gesteld, zolang er geen wettelijke regeling is. Ook heeft er een herijking van de Wet Tegenbewijs plaatsgevonden naar aanleiding van het certificeringsproces met het CPB.
8. Dekking d.m.v. verhoging forfait inclusief verlagen heffingsvrije vermogen in 2026 en 2027
In het najaar is het kabinet een dekking overeengekomen om de derving van het uitstellen van de WWR en het niet kunnen belasten van eigen gebruik binnen de Wet Tegenbewijsregeling tot en met 2025 te dekken met twee maatregelen: een verhoging van het forfait voor overige bezittingen en een verlaging van het heffingsvrij vermogen. Het forfait voor overige bezittingen wordt verhoogd naar 7,78%. Het heffingsvrij vermogen wordt verlaagd naar 51.396 euro. Dit leidt tot een opbrengst in 2026 en 2027, tot aan de invoering van de WWR in 2028. Deze dekking zit reeds in het basispad van het CEP, en in de saldoberekeningen en hebben een positief effect op het saldo in 2026 en een negatief effect in 2027.
9. Verhoging arbeidsongeschiktheidspremies
De Aof-premie wordt structureel verhoogd. Dit levert 225 miljoen euro op.
10. Verlagen energiebelasting huishoudens
Energiebelasting (EB) wordt geheven over het verbruik van aardgas en elektriciteit. De EB kent ook een belastingvermindering. Dit is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat ongeacht de hoeveelheid verbruikte energie in mindering wordt gebracht op de energierekening Met deze maatregel wordt de belastingvermindering in 2026, 2027 en 2028 voor 200 miljoen euro verhoogd. In 2026 wordt de belastingvermindering hierdoor 529,10 euro.
11. Invoeren fiscale regeling werknemersopties voor startups en scale-ups
Er wordt een nieuwe fiscale regeling geïntroduceerd ter stimulering van medewerkersparticipatie voor startups en scale-ups. De regeling biedt medewerkers van dit soort bedrijven een lagere loonbelasting door de grondslag van inkomen uit aandelenopties te versmallen tot 65%. Ook wordt het moment van heffing uitgesteld tot het moment van de daadwerkelijke verkoop van de aandelen. Dit leidt tot een derving. Dit wordt gedekt door de stakingsaftrek en de meewerkaftrek stapsgewijs af te schaffen.
12. Stakingsaftrek 75% versoberen en in 2030 afschaffen
De stakingsaftrek is een regeling in de IB voor ondernemers die stoppen (bijvoorbeeld door verkoop van de onderneming) waardoor er over een deel van de stakingswinst geen belasting betaald hoeft te worden. Uit de evaluatie blijkt dat de regeling geen legitiem doel heeft. Met deze maatregel wordt de aftrek per 2027 verlaagd naar 908 euro en per 2030 afgeschaft, ter dekking van de nieuwe regeling voor startups en scale-ups.
13. Meewerkaftrek 75% versoberen en in 2030 afschaffen
De meewerkaftrek is een regeling in de IB waardoor ondernemers van wie de partner onbetaald in de onderneming meewerkt, minder belasting over hun winst hoeven te betalen. Uit de evaluatie blijkt dat het doel van de regeling achterhaald en niet meer legitiem is. Tijdens de totstandkoming van de regeling was het voor een IB-ondernemer niet toegestaan om zijn of haar partner in dienst te nemen. Tegenwoordig is dit wel mogelijk. Met deze maatregel worden de aftrekpercentages van de winst per 2027 verlaagd en wordt de regeling per 2030 afgeschaft, ter dekking van de nieuwe regeling voor startups en scale-ups.
14. Aanpassen samenvoegbepaling arbeidskorting over sociale zekerheidsuitkeringen
In maart is het parlement geïnformeerd dat het kabinet naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad de reikwijdte van de arbeidskorting gaat inperken, via de zogeheten samenvoegbepaling. Hierdoor is de arbeidskorting niet meer van toepassing op sociale zekerheidsuitkeringen die via de werkgever worden betaald.
15. Kadercorrectie: middelen voor sociale advocatuur en sociaal domein, naar aanleiding van samenvoegbepaling arbeidskorting
Een kadercorrectie om het mogelijk te maken dat de middelen uit de maatregel Aanpassen samenvoegbepaling arbeidskorting over sociale zekerheidsuitkeringen, kunnen worden aangewend voor sociale advocatuur en binnen het sociaal domein.
16. Uitstel pensioen bedrag ineens
De invoering van de Wet herziening bedrag ineens is opnieuw uitgesteld. Pensioenuitvoerders hebben aangegeven na instemming van beide Kamers ten minste zes tot negen maanden nodig te hebben om deelnemers goed te kunnen informeren over het keuzerecht voor opname van een bedrag ineens van het ouderdomspensioen. Daarom wordt de invoering uitgesteld naar 1 juli 2026. Dit leidt tot een derving in 2025 en 2026.
17. Verlagen lage Aof-premie
In 2022 heeft het kabinet, als onderdeel van het «MKB-pakket» geld vrijgemaakt voor een extra verlaging van het lage Aof-tarief. Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2025 (BP 2025) in de Tweede Kamer is dat pakket gewijzigd en de premieverlaging kleiner geworden. De aanpassingen waren daarmee niet in elk jaar even groot, waardoor het Aof-tarief voor kleine werkgevers nu een afwijkend verloop kent en het verschil met het hoge tarief in 2026 en 2027 incidenteel oploopt. Met deze maatregel wordt de korting via het lage tarief voor het mkb in 2026 en 2027 gelijk gehouden. Hiervoor wordt het lage Aof-tarief verlaagd met 0,21%-punt in 2026 en 0,23%-punt in 2027.
18. Verhogen hoge Aof-premie
Om het gelijk houden van de korting voor het mkb in de Aof-premie te dekken wordt het hoge Aof-tarief verhoogd met 0,03%-punt in 2026 en 0,04%-punt in 2027.
19. Laten vervallen criterium samengestelde gezinnen binnen de zorgtoeslag
Het toeslagpartnerschap wordt vereenvoudigd door het afschaffen van het criterium samengestelde gezinnen per 2027. Toeslagpartnerschap is één van de grootste knelpunten in het huidige toeslagenstelsel, zowel voor burgers als voor de uitvoerbaarheid. Het partnerbegrip is onduidelijk en sluit niet altijd goed aan op de situatie van mensen. Hierdoor ontstaan nu onwenselijke toeslagenpartnerschappen, zoals bij mantelzorgers, mensen die tijdelijk een familielid of vriend in huis nemen, of mensen die gaan samenwonen (woningdelers) omdat zij geen eigen woning kunnen betalen. Deze maatregel wordt gedekt door het verlagen van de vermogensgrens in het kindgebonden budget (deze valt niet binnen het inkomstenkader) en de zorgtoeslag.
20. Verlagen vermogensgrens binnen de zorgtoeslag
Het schrappen van het criterium voor samengestelde gezinnen in de toeslagen wordt gedekt door de vermogensgrenzen in de zorgtoeslag (en kindgebonden budget) voor alleenstaanden en partners respectievelijk te verlagen naar 113.000 en 150.000 euro.
21. Kadercorrectie voor dekking vervallen samengestelde gezinnen binnen het WKB via verlagen vermogensgrens zorgtoeslag
Het afschaffen van het criterium samengestelde gezinnen binnen het kindgebonden budget wordt deels gefinancierd met het verlagen van de vermogensgrens in de zorgtoeslag. Om dit mogelijk te maken wordt het kader gecorrigeerd.
22. Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven
De meevaller binnen de Zvw-uitgaven is gebruikt om tegenvallers elders aan de uitgavenkant te dekken. Volgens de begrotingsregels moeten de lasten worden verzwaard voor het deel van de Zvw-meevaller dat elders is ingezet aan de uitgavenkant. Conform reguliere systematiek wordt dit gecompenseerd via de eerste en tweede schijf van de IB (voor het deel dat burgers afdragen) en de Aof-premie (voor het deel dat werkgevers afdragen).
23. Doorwerking ontwikkeling zorgpremies op zorgtoeslag
Zie maatregel Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven.
24. Compensatie zorgpremies via tarief eerste en tweede schijf IB (voor deel burgers)
Zie maatregel Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven.
25. Compensatie zorgpremies via Aof (voor deel bedrijven)
Zie maatregel Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven.
26. Herijking tijdelijke tariefkorting motorrijtuigenbelasting (mrb)
In het Belastingplan 2025 is bepaald dat er een tijdelijke mrb-tariefkorting wordt ingevoerd voor emissievrije personenauto’s. De raming van deze maatregel is aangepast naar aanleiding van het doorlopen van het certificeringsproces met het CPB. Met deze herijking wordt dit verwerkt.
27. Herijking aanpassen toeslagpartnerbegrip zorgtoeslag: oplossing voor achterblijvers noodgedwongen elders verblijvende partner
Deze maatregel is onderdeel van de maatregel Aanpassen toeslagpartnerbegrip: oplossing voor achterblijvers noodgedwongen elders verblijvende partner, uit de Miljoenennota 2025 (tabel 8, maatregel G5). Deze maatregel kost minder dan destijds verwacht.
28. Ingekomen en uitgezonden werknemers betrekken bij de invoering van een constant forfait van 27% voor expats
Conform de tweede nota van wijziging van het BP25 geldt het nieuwe constante forfait van 27% van de expatregeling voor ingekomen en uitgezonden werknemers, zoals militairen en diplomaten. Ten aanzien van de ingekomen werknemers is sprake van een derving die al is meegenomen in de Miljoenennota 2025. Voor de uitgezonden werknemers leidt de versobering van 30% naar 27% tot een opbrengst die nog niet was verwerkt.
29. Verhogen forfait leefkilometers IB aftrek specifieke zorgkosten
In het BP2025 en de tweede nota van wijziging zijn de vervoerskosten in de regeling aftrek specifieke zorgkosten in de IB aangepast, onder andere door invoering van een forfait voor leefkilometers. Dit forfait is vervolgens verhoogd. De wijzigingen zijn in werking getreden per 1 januari 2025. Dit leidt tot een derving die nog niet was verwerkt.
30. Matigingsbeleid belastingrente erfbelasting
Naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad hanteert de Belastingdienst een matigingsbeleid voor belastingrente die wordt geheven bij de erfbelasting. Dit komt er op neer dat bij een foutieve of een onvolledige aangifte de rente niet meer wordt geheven over de verschuldigde belasting, maar over het verschil tussen de verkeerde en de definitieve aangifte. Dit leidt tot een derving.
31. RVU-vrijstelling voor drie jaar verlengen en bedrag verhogen
In oktober 2024 is er een akkoord bereikt over de Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU). Met dit nieuwe akkoord wordt de drempelvrijstelling in de RVU-heffing per 2026 verhoogd en voor drie jaar verlengd. Daarnaast is er middels een envelop geld gereserveerd voor het mogelijk verlengen van de drempelvrijstelling daarna. Dit wordt deels gedekt door een verhoging van het tarief van de RVU-heffing in stappen tot 65% in 2028 en voor het overige door een verhoging van premie voor het AOF.
32. Verhogen RVU-heffing voor drie jaar
Zie maatregel 31.
33. Verhogen AOF-premie voor drie jaar
Zie maatregel 31.
34. Enveloppe voor verlenging RVU-vrijstelling na ijkmoment
Zie maatregel 31.
35. Reservering verhogen RVU-heffing
Zie maatregel 31.
36. Reservering verhogen AOF-premie (RVU)
Zie maatregel 31.
37. Amendementen bij het wetsvoorstel Belastingplan 2025
Bij de behandeling van het wetsvoorstel BP25 zijn acht amendementen aangenomen. De som van deze amendementen leidt tot een structurele opbrengst van 104 miljoen euro. De structurele overdekking komt door het amendement Grinwis, Stoffer en Van Dijk waarmee de uitbetaling van de algemene heffingskorting is verbreed. Dit leidt tot een derving van 102 miljoen euro in 2028, afbouwend naar nul in 2039. Er is echter een structurele dekking tegenover gezet door de reguliere inflatiecompensatie binnen de inkomstenbelasting (via de TCF) beperkt toe te passen. Hierdoor wordt er structureel meer geld opgehaald en leidt de som van alle amendementen dus tot een structurele overdekking.
38. Doorwerking afschaffen belastingrente op zorgtoeslag
De afschaffing van de belastingrente op terugvorderingen en nabetalingen werkt door op de zorgtoeslag.
39. Indexatie van de doelmatigheidsgrens op de invorderingsrente binnen de zorgtoeslag
De indexering van UR IW 1990 art. 33. De doelmatigheidsgrens op de invorderingsrente wordt geïndexeerd.
40. Jaar uitstel verhogen AWf-premie voor Wpc
In de Voorjaarnota 2024 is het besluit verwerkt om de crisisuitgaven van de Wet personeelsbehoud bij crisis (Wpc) te dekken door middel van een premieverhoging van het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf). Er is destijds een kadercorrectie toegepast binnen het inkomstenkader om de dekking via de AWf-premie mogelijk te maken. De begrotingsregels bieden hier de mogelijkheid toe, omdat het een hervorming betreft. Het ingaan van de Wpc is een jaar vertraagd. Daarmee is de dekking ook een jaar later pas nodig. Dit uitstel wordt middels een kadercorrectie verwerkt.
41. Kadercorrectie jaar uitstel verhogen AWf-premie voor Wpc
Zie maatregel Jaar uitstel verhogen AWf-premie voor Wpc.
42. Aanpassing schenk- en erfbelasting voor biologisch kind
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat er binnen de schenk- en erfbelasting geen onderscheid mag worden gemaakt tussen kinderen die zijn geboren binnen of buiten het huwelijk. Ter reparatie wordt voorgesteld om biologische kinderen voor de schenk- en erfbelasting gelijk te stellen met juridische kinderen, zodat ook biologische kinderen recht hebben op de kindvrijstelling en het lagere tarief. Dit leidt tot een derving.
43. Verruimen/verduidelijken fietsregeling loonbelasting
Op dit moment geldt er een bijtellingsregeling voor de terbeschikkinggestelde (elektrische) fiets. Deze bijtelling geldt alleen voor fietsen die ook worden gebruikt voor privédoeleinden. Een fiets die wordt gebruikt voor woon-werkverkeer wordt geacht voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld. Dit levert problemen op voor fietsen die voor woon-werkverkeer worden gebruikt, maar over het algemeen niet mee naar huis worden genomen, zoals hubfietsen. Met deze maatregel wordt de fietsregeling verduidelijkt zodat dit onbedoelde effect wordt verholpen. De maatregel zorgt ervoor dat voor ‘zakelijke’ fietsen die over het algemeen niet thuis worden gestald geen bijtelling geldt. Dit leidt tot een derving.
44. Afschaffen kwarttarieven motorrijtuigenbelasting (mrb)
In de mrb zijn er twee kwarttarieven. Eén voor motorijtuigen die worden gehouden door kermis- of circusexploitanten en één voor motorrijtuigen die zijn ingericht als werktuig of -plaats. Met deze maatregel worden deze kwarttarieven afgeschaft. Dit leidt tot een opbrengst.
45. Verhogen budgetreserve milieu-investeringsaftrek (MIA)
Het budget van de MIA is in 2024 wederom overschreden door het grote aantal aanvragen. Dit betekent dat er geen ruimte meer is bij een eventuele overschrijding in 2025 of 2026. Vanuit het oogpunt van budgettaire beheersbaarheid is dat niet wenselijk. Met deze maatregel wordt de MIA budgetreserve verhoogd met 35 miljoen euro. Dit voorkomt dat ondernemers onverhoopt geen gebruik meer van de MIA kunnen maken als gevolg van een verhoogd risico op vroegtijdige sluiting van de regeling. Dit leidt tot een derving. Deze wordt gedekt door de budgetreserve van de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) te verlagen.
46. Verlagen budgetreserve VAMIL
Ter dekking van de verhoging van de MIA budgetreserve wordt de budgetreserve van de VAMIL met 35 miljoen euro verlaagd. In tegenstelling tot de MIA werd het budget van de VAMIL de afgelopen jaren niet volledig opgemaakt.
47. Aanpassing aangiftetermijn erfbelasting
Voor de erfbelasting geldt een aangiftetermijn van acht maanden na het overlijden. Deze termijn is voor de burger vaak te kort om juist en volledig aangifte erfbelasting te kunnen doen. Met deze maatregel wordt de aangiftetermijn verlengd. Dit leidt tot een derving.
Budgettaire verwerking moties en amendementen najaar 2024.
Bij de Algemene Politieke Beschouwingen 2024 en de behandeling van de verschillende begrotingen en het Belastingplan, is een aantal amendementen en moties aangenomen met gevolgen voor de inkomsten. De gevolgen hiervan voor het inkomstenkader worden in deze Voorjaarsnota verwerkt. Het opgetelde effect is opgenomen in het inkomstenkader. Hieronder worden alle moties en amendementen die verwerkt zijn weergegeven.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Structureel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Stapgswijs verhogen eerste schijf werkkostenregeling van 1,92% naar 2,16% | ‒ 20 | ‒ 20 | ‒ 59 | ‒ 59 | ‒ 59 | ‒ 59 | ‒ 59 |
2 | Stapgswijs afschaffen heffingskorting groen beleggen inkomstenbelasting (IB) | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Stapsgewijs afschaffen box 3 vrijstelling groen beleggen | 19 | 19 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 |
4 | Verhogen plafond periodieke giftenaftrek IB van € 250.000 naar € 1,5 miljoen | ‒ 4 | ‒ 8 | ‒ 11 | ‒ 15 | ‒ 19 | ‒ 19 | ‒ 19 |
5 | Terugdraaien afschaffing giftenaftrek in de vennootschapsbelasting (Vpb) | ‒ 24 | ‒ 24 | ‒ 24 | ‒ 24 | ‒ 24 | ‒ 24 | ‒ 24 |
6 | Verlagen budgetten willekeurige afschrijving milieu-investering (VAMIL) en milieu-investeringsaftrek (MIA) | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
7 | Twee jaar aftoppingsgrens pensioenopbouw 2e en 3e pijler niet indexeren | 18 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
8 | Schrappen vermindering uitbetaling algemene heffingskorting (AHK) met de arbeidskorting (AK) bij de alleenverdieners maatregel | ‒ 102 | ‒ 92 | ‒ 83 | 0 | |||
9 | Tabelcorrectiefactor (TCF) IB voor 95,7% toepassen | 103 | 103 | 103 | 103 | |||
10 | Verhogen budget Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 |
11 | Verhogen arbeidsongeschiktheidsfonds (AOF) premie met 0,04% | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
12 | Terugdraaien drempel generieke renteaftrekbeperking (earningsstripping) voor vastgoedlichamen met verhuurd vastgoed buiten toepassing laten | ‒ 53 | ‒ 48 | ‒ 44 | ‒ 43 | ‒ 42 | ‒ 41 | ‒ 40 |
13 | Beperken verhoging percentage generieke renteaftrekbeperking tot 24,5% | 51 | 48 | 45 | 43 | 41 | 41 | 41 |
14 | Terugdraaien afschaffing verlaagde motorrijtuigenbelasting (mrb) tarief personenauto's die rijden op Compressed Natural Gas (CNG), Liquified Natural Gas (LNG) of Liquified Petroleum Gas (LPG) | ‒ 54 | ‒ 54 | ‒ 54 | ‒ 54 | ‒ 54 | ‒ 54 | |
15 | Verlagen budget MIA | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
16 | Taakstellende invoering belasting op e-sigaretten (vapes) | 75 | 75 | 75 | ||||
17 | Kadercorrectie belasting op e-sigaretten (vapes) | ‒ 75 | ‒ 75 | ‒ 75 | ||||
Totaal | ‒ 2 | 11 | 9 | 5 | 10 | 20 | 104 |
Toelichting maatregelen
1. Stapsgewijs verhogen eerste schijf werkkostenregeling van 1,92% naar 2,16%
Het percentage van de eerste schijf van de vrije ruimte van de werkkostenregeling wordt in 2025 verhoogd van 1,92% naar 2% en vanaf 2027 naar 2,16%. Hiermee krijgen werkgevers, relatief gezien met name het mkb, meer fiscale ruimte voor goed werkgeverschap. Door uitbreiding van de vrije ruimte kunnen werkgevers bijvoorbeeld makkelijker duurzame arbeidsvoorwaarden, sportabonnementen of een extra thuiswerkvergoedingen aanbieden.
2. Stapgswijs afschaffen heffingskorting groen beleggen IB
De vrijstelling groen beleggen is met ingang van 1 januari 2025 verlaagd naar 26.312 euro en de heffingskorting groen beleggen is met ingang van 1 januari 2025 verlaagd naar 0,1%. Zowel de vrijstelling groen beleggen als de heffingskorting groen beleggen vervallen per 1 januari 2027.
3. Stapsgewijs afschaffen box 3 vrijstelling groen beleggen
Zie onderdeel 2.
4. Verhogen plafond periodieke giftenaftrek IB van 250.000 naar 1,5 miljoen euro
Sinds 1 januari 2023 geldt voor de aftrek van periodieke giften aan ANBI’s en verenigingen een plafond van 250.000 euro per kalenderjaar per huishouden, waarbij overgangsrecht geldt tot en met 2026. Per 1 januari 2025 zijn als gevolg van een amendement periodieke giften tot een plafond van 1,5 miljoen euro per kalenderjaar per huishouden aftrekbaar.
5. Terugdraaien afschaffing giftenaftrek in de vennootschapsbelasting
Als gevolg van het amendement is de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting (ten hoogste 50% van de winst met een maximum van 100.000 euro) niet afgeschaft.
6. Verlagen budgetten willekeurige afschrijving milieu-investering (VAMIL) en milieu-investeringsaftrek (MIA)
Als onderdeel van de dekking van amendement 36602, nr. 90 is het budget voor de MIA en de Vamil met ingang van 1 januari 2025 met (in totaal) 10 miljoen euro verlaagd. Hiermee is rekening gehouden bij de jaarlijkse aanpassing van de Milieulijst.
7. Twee jaar aftoppingsgrens pensioenopbouw tweede en derde pijler niet indexeren
De aftoppingsgrens van het pensioengevend loon uit de Wet op de loonbelasting 1964 en de maximale premiegrondslag voor het bepalen van de jaarruimte voor inleg van premies voor lijfrenten uit de Wet inkomstenbelasting 2001, worden bij het begin van kalenderjaar 2025 en 2026 niet geïndexeerd. De niet-indexering is voorgesteld ter dekking van het in stand houden van de giftenaftrek in de winstbelasting en het verruimen van de giftenaftrek in de IB.
8. Schrappen vermindering uitbetaling algemene heffingskorting (AHK) met de arbeidskorting (AK) bij de alleenverdienersmaatregel
Door het amendement is de fiscale oplossing voor eenverdieners (beoogde inwerkingtreding per 2028) aangepast. In het BP2025 werd een gerichte verruiming van de uitbetaling van de algemene heffingskorting (AHK) aan de minstverdienende partner geregeld. Oorspronkelijk moest hierbij aan twee voorwaarden voldaan worden. Eén van de voorwaarden is met dit amendement vervallen. Het gaat om de vermindering van het uit te betalen bedrag met het bedrag van de arbeidskorting waar de (bijna-)alleenverdiener recht op heeft. De inkomensgrens en afbouw van de uitbetaling met het verzamelinkomen blijft bestaan.
9. Tabelcorrectiefactor (TCF) IB voor 95,7% toepassen
Ter dekking van de budgettaire gevolgen worden de bedragen in de belastingwetten die geïndexeerd worden bij het begin van het jaar 2028 niet vermenigvuldigd met de tabelcorrectiefactor (TCF), maar met een afwijkende formule (1 + (95,7% x (TCF ‒ 1)). Daardoor worden de bedragen minder geïndexeerd.
10. Verhogen budget Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO)
Het budget voor de afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (S&O), ook wel WBSO genoemd, wordt structureel verhoogd met 100 miljoen euro. De afdrachtvermindering S&O is de belangrijkste Nederlandse subsidie voor innovatieve bedrijven, waar ook kleinere bedrijven toegang toe hebben. Om juist innovatieve- en onderzoeksprojecten binnen die kleinere bedrijven meer te stimuleren, worden de percentages afdrachtvermindering voor startende en kleinere bedrijven en de grens tot waar het hogere percentage van de eerste schijf loopt, verhoogd.
11. Verhogen arbeidsongeschiktheidsfonds (AOF) premie met 0,04%
De verhoging van het budget voor de afdrachtvermindering S&O wordt structureel gedekt door een verhoging van de Aof-premie met 0,04%.
12. Terugdraaien drempel generieke renteaftrekbeperking (earningsstripping) voor vastgoedlichamen met verhuurd vastgoed buiten toepassing laten
In het BP2025 was een antifragmentatiemaatregel opgenomen als gevolg waarvan de door de drempel geboden aftrekruimte in de generieke renteaftrekbeperking buiten toepassing zou blijven voor vastgoedlichamen met aan derden verhuurd vastgoed. De Kamer heeft met dit amendement besloten om deze antifragmentatiemaatregel niet in te voeren. De dekking hiervoor is gevonden in het gedeeltelijk niet doorvoeren van de voorgenomen verhoging van het percentage van de generieke renteaftrekbeperking. Dit betekent dat het verschil tussen de rentelasten en rentebaten ter zake van geldleningen (saldo aan renten) niet aftrekbaar is voor zover het hoger is dan 24,5% van de gecorrigeerde winst, dit percentage zou aanvankelijk 25% zijn.
13. Beperken verhoging percentage generieke renteaftrekbeperking tot 24,5%
Zie onderdeel 12.
14. Terugdraaien afschaffing verlaagde motorrijtuigenbelasting (mrb) tarief personenauto's die rijden op Compressed Natural Gas (CNG), Liquified Natural Gas (LNG) of Liquified Petroleum Gas (LPG)
In het Belastingplan 2024 is besloten om per 1 januari 2026 de kortingsregeling in de motorrijtuigenbelasting af te schaffen voor personenauto’s die rijden op CNG, LNG of LPG. Via een amendement op het BP2025 is echter geregeld dat deze regeling toch behouden blijft. De hierdoor ontstane derving (54 miljoen euro) is gedekt door het budget van de MIA te verlagen.
15. Verlagen budget met MIA
Als onderdeel van de dekking van amendement 36602, nr. 66 wordt het budget van de MIA vanaf 2026 met 54 miljoen euro verlaagd via een aanpassing van de Milieulijst, die jaarlijks wordt vastgesteld.
16. Taakstellende invoering belasting op e-sigaretten (vapes)
Ter dekking van de OCW-begroting is taakstellend per 2029 de invoering van een belasting op e-sigaretten (vapes) opgenomen. De vormgeving en uitvoerbaarheid van deze maatregel wordt op dit moment onderzocht.
17. Kadercorrectie belasting op e-sigaretten (vapes)
Een kadercorrectie om dekking van de OCW-begroting mogelijk te maken.