Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen | Stand na suppletoire begroting (incl. ISB's)1 | Mutaties 4e ISB | Stand 4e ISB | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 2.191.632 | 15.160.361 | 1.000.000 | 16.160.361 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 12.303.000 | 12.303.000 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 941.632 | 2.857.361 | 1.000.000 | 3.857.361 | ||||
UITGAVEN | 1.075.493 | 4.279.244 | 1.000.000 | 5.279.244 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 83% | 46%2 | 42%3 | |||||
Subsidies | 205.011 | 1.936.901 | 985.000 | 2.921.901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 39.131 | 39.581 | 39.581 | |||||
Eurostars | 18.132 | 18.132 | 18.132 | |||||
Bevorderen Ondernemerschap | 21.390 | 59.776 | 59.776 | |||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 22.361 | 15.025 | 15.025 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 6.161 | 7.661 | 7.661 | |||||
Verduurzaming industrie | 61.400 | 48.000 | 48.000 | |||||
Startup-beleid | 14.400 | 13.155 | 13.155 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 21.000 | 48.264 | 48.264 | |||||
Invest NL | 0 | 10.271 | 10.271 | |||||
Noodloket (TOGS) | 0 | 1.636.000 | 1.636.000 | |||||
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland | 0 | 9.000 | 9.000 | |||||
Qredits | 0 | 31.000 | 31.000 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 975.000 | 975.000 | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 10.000 | 10.000 | ||||||
Overige subsidies | 1.036 | 1.036 | 1.036 | |||||
Garanties | 57.211 | 1.499.211 | 0 | 1.499.211 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 36.744 | 239.744 | 239.744 | |||||
Garantieregeling voor kredieten tot 50.000 (Corona) | 0 | 164.000 | 164.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.722 | 8.722 | 8.722 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 86.745 | 86.745 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 0 | 1.000.000 | 1.000.000 | |||||
Garanties MKB Financiering | 0 | 0 | 0 | |||||
Opdrachten | 10.561 | 9.933 | 0 | 9.933 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 4.134 | 3.843 | 3.843 | |||||
Caribisch Nederland | 1.056 | 1.121 | 1.121 | |||||
Regeldruk | 2.206 | 2.206 | 2.206 | |||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | 665 | |||||
Small Business Innovation Research | 2.500 | 2.098 | 2.098 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 93.235 | 131.137 | 15.000 | 146.137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 82.448 | 130.621 | 15.000 | 145.621 | ||||
Bijdrage Agentschap Telecom | 516 | 516 | 516 | |||||
Invest-NL | 10.271 | 0 | 0 | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWTs | 316.624 | 318.966 | 0 | 318.966 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 170.860 | 172.662 | 172.662 | |||||
Kamer van Koophandel | 121.757 | 122.320 | 122.320 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 24.007 | 23.984 | 23.984 | |||||
Bijdragen aan medeoverheden | 6.800 | 8.400 | 0 | 8.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sterke Regio's en Nota Ruimte | 6.800 | 8.400 | 8.400 | |||||
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 386.051 | 363.696 | 0 | 363.696 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal Innoveren | 40.851 | 41.027 | 41.027 | |||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 165.059 | 137.481 | 137.481 | |||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 50.121 | 53.871 | 53.871 | |||||
Topsectoren overig | 10.834 | 12.900 | 12.900 | |||||
Ruimtevaart (ESA) | 96.430 | 96.615 | 96.615 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.536 | 9.036 | 9.036 | |||||
Bijdragen organisaties | 5.720 | 5.266 | 5.266 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 7.500 | 7.500 | 7.500 | |||||
Stortingen begrotingsreserve | 0 | 11.000 | 0 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 0 | 1.000 | 1.000 | |||||
Storting reserve Garanties MKB Financiering | 0 | 10.000 | 10.000 | |||||
ONTVANGSTEN | 129.867 | 152.467 | 0 | 152.467 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit | 0 | 10.000 | 10.000 | |||||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | |||||
Onttrekking reserve GO | 0 | 324 | 324 | |||||
MKB Financiering | 0 | 0 | 0 | |||||
Luchtvaartkrediet-regeling | 6.116 | 6.116 | 6.116 | |||||
Rijksoctrooiwet | 36.012 | 37.723 | 37.723 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.094 | 5.094 | |||||
F-35 | 7.000 | 7.000 | 7000 | |||||
Diverse ontvangsten | 21.645 | 32.210 | 32210 |
Kamerstuk 35413, nrs.1 en2, Kamerstuk 35438 nrs.1en2, Kamerstuk 35451, nrs.1 en2 en Kamerstuk 35450XIII, nrs.1 en2.
Toelichting
Verplichtingen
In totaal wordt 1mld aan verplichtingenbudget toegevoegd aan de EZK-begroting voor de Tegemoetkoming vast lasten. Dit is inclusief een bedrag van 15mln voor de uitvoeringskosten van RVO.nl.
Uitgaven
Subsidies
MKB-sectoren die het hardst geraakt worden door de crisis doordat ze de effecten voelen van de overheidsmaatregelen waaronder de horeca kunnen een tegemoetkoming krijgen voor hun vaste lasten (Tegemoetkoming vaste lasten). De tegemoetkoming bedraagt maximaal 20.000 euro voor drie maanden en wordt bepaald op basis van de omvang van het bedrijf, het omzetverlies en de vaste lasten. De toegang tot deze regeling begint bij een omzetverlies van 30%. De sectoren die onder de huidige TOGS vallen komen voor de regeling in aanmerking. In totaal wordt 975mln beschikbaar gesteld voor deze regeling in Europees Nederland. Ten behoeve van de tegemoetkoming vaste lasten voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius wordt daarnaast 10mln beschikbaar gesteld.
Bijdragen aan agentschappen
De uitvoeringskosten voor de Tegemoetkoming vaste lasten worden geraamd op 25mln. Van de uitvoeringskosten voor de TOGS blijft naar verwachting ongeveer 10mln over, wat in mindering is gebracht op dit bedrag. Derhalve wordt voor de uitvoeringskosten van RVO.nl samenhangend met de Tegemoetkoming vaste lasten 15mln aan de EZK-begroting toegevoegd.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.