Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
VERPLICHTINGEN | 14.232.632 | 16.677.661 | ‒ 702.934 | 372.441 | 16.347.168 |
Waarvan garantieverplichtingen | 11.585.000 | 12.303.000 | 0 | 0 | 12.303.000 |
Waarvan overige verplichtingen | 2.647.632 | 4.374.661 | ‒ 702.934 | 372.441 | 4.044.168 |
UITGAVEN | 4.059.493 | 4.836.544 | ‒ 845.169 | ‒ 236.672 | 3.754.703 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | 53% | 86% | ||
Subsidies | 1.881.011 | 3.283.401 | ‒ 806.200 | ‒ 236.437 | 2.240.764 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 39.131 | 39.581 | 2.080 | ‒ 25.213 | 16.448 |
Eurostars | 18.132 | 18.132 | ‒ 757 | 17.375 | |
Bevorderen Ondernemerschap | 21.390 | 59.776 | ‒ 39.038 | ‒ 1.910 | 18.828 |
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 22.361 | 15.025 | ‒ 200 | ‒ 1.322 | 13.503 |
Bijdrage aan ROM's | 6.161 | 7.661 | 184 | ‒ 782 | 7.063 |
Verduurzaming industrie | 61.400 | 48.000 | ‒ 42.787 | 5.213 | |
Startup-beleid | 14.400 | 13.155 | 463 | ‒ 4.495 | 9.123 |
Urgendamaatregelen industrie | 21.000 | 48.264 | 5.500 | ‒ 35.000 | 18.764 |
Invest-NL | 0 | 10.271 | 311 | ‒ 2.582 | 8.000 |
Noodloket (TOGS) | 1.645.000 | 1.636.000 | ‒ 775.000 | 4.200 | 865.200 |
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland | 0 | 9.000 | ‒ 5.700 | 3.300 | |
Qredits | 31.000 | 31.000 | 31.000 | ||
Tegemoetkoming vaste lasten | 0 | 1.329.500 | ‒ 120.000 | 1.209.500 | |
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 0 | 17.000 | 17.000 | ||
Overige subsidies | 1.036 | 1.036 | ‒ 500 | ‒ 89 | 447 |
Leningen | 0 | 100.000 | ‒ 60.000 | 0 | 40.000 |
Bedrijfssteun | 0 | 100.000 | ‒ 60.000 | 40.000 | |
Garanties | 1.335.211 | 599.211 | 153 | 0 | 599.364 |
BMKB | 239.744 | 239.744 | 153 | 239.897 | |
Klein Krediet Corona garantieregeling | 0 | 164.000 | 164.000 | ||
Groeifaciliteit | 8.722 | 8.722 | 8.722 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 86.745 | 86.745 | 86.745 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 1.000.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Opdrachten | 10.561 | 9.933 | 116 | ‒ 51 | 9.998 |
Onderzoek en opdrachten | 4.134 | 3.843 | ‒ 7 | ‒ 25 | 3.811 |
Caribisch Nederland | 1.056 | 1.121 | 40 | ‒ 11 | 1.150 |
ICT beleid | 0 | 0 | 244 | 244 | |
Regeldruk | 2.206 | 2.206 | ‒ 736 | 1.470 | |
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | ‒ 116 | 7 | 556 |
Invest-NL | 0 | 0 | 88 | 88 | |
Small Business Innovation Research | 2.500 | 2.098 | ‒ 45 | 626 | 2.679 |
Bijdrage aan agentschappen | 123.235 | 141.937 | 4.986 | ‒ 18.111 | 128.812 |
Bijdrage RVO.nl | 112.448 | 141.421 | 3.619 | ‒ 18.102 | 126.938 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 516 | 516 | 153 | ‒ 9 | 660 |
Invest-NL | 10.271 | 0 | 1.214 | 1.214 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT’s | 316.624 | 318.966 | 34.236 | 3.769 | 356.971 |
Bijdrage aan TNO | 170.860 | 172.662 | 30.292 | 3.769 | 206.723 |
Kamer van Koophandel | 121.757 | 122.320 | 3.231 | 125.551 | |
Bijdrage aan NWO-TTW | 24.007 | 23.984 | 713 | 24.697 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 6.800 | 8.400 | ‒ 1.600 | 18.813 | 25.613 |
Sterke Regio's en Nota Ruimte | 6.800 | 8.400 | ‒ 1.600 | ‒ 6.800 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 0 | 0 | 25.613 | 25.613 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 386.051 | 363.696 | ‒ 17.960 | ‒ 4.655 | 341.081 |
Internationaal Innoveren | 40.851 | 41.027 | ‒ 659 | ‒ 518 | 39.850 |
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 165.059 | 137.481 | ‒ 21.625 | 409 | 116.265 |
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 50.121 | 53.871 | 2.811 | 5.683 | 62.365 |
Topsectoren overig | 10.834 | 12.900 | ‒ 605 | ‒ 5.093 | 7.202 |
Ruimtevaart (ESA) | 96.430 | 96.615 | 2.541 | 9 | 99.165 |
Bijdrage NBTC | 9.536 | 9.036 | 214 | 9.250 | |
Bijdragen organisaties | 5.720 | 5.266 | ‒ 637 | ‒ 395 | 4.234 |
Economische ontwikkeling en technologie | 7.500 | 7.500 | ‒ 4.750 | 2.750 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 11.000 | 1.100 | 0 | 12.100 |
Storting reserve BMKB | 0 | 1.000 | 1.100 | 2.100 | |
Storting reserve Garanties MKB Financiering | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
ONTVANGSTEN | 129.867 | 152.467 | 266 | ‒ 15.856 | 136.877 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Onttrekking reserve GO | 0 | 324 | 324 | ||
Luchtvaartkrediet-regeling | 6.116 | 6.116 | ‒ 4.075 | 2.041 | |
Rijksoctrooiwet | 36.012 | 37.723 | 8.277 | 46.000 | |
Eurostars | 5.094 | 5.094 | ‒ 3.952 | 1.142 | |
F-35 | 7.000 | 7.000 | ‒ 3.719 | 3.281 | |
Noodloket (TOGS) | 0 | 0 | 1.700 | 1.700 | |
Diverse ontvangsten | 21.645 | 32.210 | 266 | ‒ 14.087 | 18.389 |
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzicht van de stand in de Miljoenennota worden het verplichtingenbudget met € 372 mln verhoogd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:
– Een verhoging van het verplichtingenbudget voor de voorgenomen stortingen van de kasbuffers in de begrotingsreserves voor de BMKB-C (€ 203 mln), de Garantie Ondernemingsfinanciering inclusief de Coronamodule (€ 175 mln) en de regeling Klein Krediet Corona (€ 164 mln).
– Een neerwaarste bijstelling van het budget voor de TVL van per saldo € 120 mln. Het budget voor de TVL wordt met € 300 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de TVL 1.0 wordt gedaan dan het aanvankelijk geraamde budget. Daarnaast wordt het budget voor de TVL 2.0 met € 180 mln verhoogd, waarvan € 140 mln voor verbreding van de TVL en met € 40 mln voor een eenmalige opslag voor ondernemingen met een eet- of drinkgelegenheid.
– Een neerwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget voor Urgenda van € 35 mln betreft onderuitputting op de middelen voor het eerste en tweede maatregelenpakket Urgenda voor de Industrie. Projecten stimulering energiebesparing warmtenetten en stimulering specifieke maatregelen Industrie (samen ‒ € 8 mln) worden niet meer in 2020 gerealiseerd. Verder betreft het hier de verwachtte onderuitputting op de door RVO uitgevoerde VEKI-regeling (- € 10 mln). Mede als gevolg van de Coronaproblematiek valt het beroep op de regeling voor versnelde investeringen tegen. Daarnaast wordt onderuitputting voor twee specifieke maatregelen doorgeschoven voor realisatie in 2021. Het betreft hier stimulering warmteprojecten en CO2 afvang Industrie en levering glastuinbouw (samen ‒ € 17 mln).
– Een neerwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget voor Verduurzaming Industrie met € 16,4 mln. Dit betreft voornamelijk onderuitputting als gevolg van vertraging in de uitvoering van twee specifieke verduurzamingsprojecten in de Industrie waarvoor een maatwerksubsidie was voorzien in 2020 (- € 14 mln), mede als gevolg van de doorlooptijd van de Europese staatssteuntoets. Daarnaast wordt het verschil verklaard uit een overboeking naar OCW voor verbreding van de Gochem-regeling (- € 2 mln) via NWO/SIA.
– Een verlaging van de bijdrage RVO.nl met € 18,1 mln waarvan de belangrijkste oorzaak is dat de uitvoeringskosten voor de Coronamaatregelen zoals TOGS, TVL, BMKB-C, GO-C en KKC lager uitvallen dan aanvankelijk geraamd (- € 15 mln). Daarnaast vindt een budgetoverheveling plaats van € 2,7 mln naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de lokale kosten van het Inovatie Attaché Netwerk.
– Een verhoging van het verplichtingenbudget van de TO2 instellingen, NWO-TTW en de KvK met in totaal € 8,8 mln samenhangend met de in 2021 ontvangen loon- en prijsbijstelling zodat de commitering voor deze instellingen kan worden aangegaan.
– Een verhoging van het budget voor de regeling MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) voor het verstrekken van specifieke uitkeringen aan de provincies voor de decentrale uitvoering van de regeling.
– Een verlaging van het budget voor Sterke Regio's doordat de geraamde bijdrage aan de provincie Limburg van € 6,8 mln voor regionale economische structuurversterking niet in 2021 zal plaatsvinden. Na afwikkeling van de verstrekte lening voor industriepark Swentibold (naar verwachting in 2021, zie ook de toelichting op de ontvangsten) zal een bijdrage aan de provincie ter beschikking worden gesteld.
Uitgaven
Subsidies
MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren
Voor de decentrale uitvoering van de regeling MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren is € 25,6 mln overgeheveld naar de categorie bijdrage aan medeoverheden (zie toelichting bij de categorie bijdrage medeoverheden).
Verduurzaming industrie
Het verschil in kas van ‒ € 42,8 mln betreft voor het grootste deel onderuitputting op de middelen bestemd voor pilots en demo’s en haalbaarheidsstudies (ca. ‒ € 27 mln) vanwege een achterblijvend meerjarig kasritme van uitfinanciering van de DEI+ en TSE-regeling. Daarnaast ontstaat onderuitputting door vertraging in de uitvoering van twee specifieke projecten waarvoor een maatwerksubsidie was voorzien in 2020 (- € 11 mln), mede als gevolg van de doorlooptijd van de Europese staatssteuntoets. Daarnaast wordt het verschil verklaard uit een overboeking naar OCW voor verbreding van de Gochem-regeling (- € 2 mln) via NWO/SIA.
Urgenda
Het verschil in kas van ‒ € 35 mln betreft onderuitputting op de middelen voor het eerste en tweede maatregelenpakket Urgenda voor de Industrie. Projecten stimulering energiebesparing warmtenetten en stimulering specifieke maatregelen Industrie (samen ‒ € 8 mln) worden niet meer in 2020 gerealiseerd. Verder betreft het hier de verwachtte onderuitputting op de door RVO uitgevoerde VEKI-regeling (- € 10 mln). Mede als gevolg van de Coronaproblematiek valt het beroep op de regeling voor versnelde investeringen tegen. Daarnaast wordt onderuitputting voor twee specifieke maatregelen doorgeschoven voor realisatie in 2021. Het betreft hier stimulering warmteprojecten en CO2 afvang Industrie en levering glastuinbouw (samen ‒ € 17 mln).
Tegemoetkoming Vaste Lasten
Het budget voor de TVL wordt met € 300 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de TVL 1.0 wordt gedaan dan het aanvankelijk geraamde budget. Daarnaast wordt het budget voor de TVL 2.0 met € 180 mln verhoogd, waarvan € 140 mln voor verbreding van de TVL en met € 40 mln voor een eenmalige opslag voor ondernemingen met een eet- of drinkgelegenheid.
TOGS Caribisch Nederland
Het budget van de TOGS voor Caribisch Nederland wordt met € 5,7 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de regeling wordt gedaan dan de aanvankelijke raming.
Bijdrage aan agentschappen
RVO.nl
De bijdrage aan RVO.nl is met € 18,1 mln verlaagd. Dit is in het bijzonder een gevolg van lager dan geraamde uitvoeringskosten voor de verschillende Coronaregelingen zoals de TOGS, TVL, de KKC, de BMKB-C en de GO-C (- € 15 mln). Daarnaast is € 2,7 mln overgeheveld naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken ten behoeve van het lokale personeel van het Innovatie Attaché Netwerk.
Bijdrage aan medeoverheden
Sterke Regio's
De geraamde bijdrage aan de provincie Limburg van € 6,8 mln voor regionale economische structuurversterking zal niet in 2021 plaatsvinden. Na afwikkeling van de verstrekte lening voor industriepark Swentibold (naar verwachting in 2021, zie ook de toelichting op de ontvangsten) zal een bijdrage aan de provincie ter beschikking worden gesteld.
MKB Innovatiestimulering Regio en Topectoren
Voor de decentrale uitvoering van de regeling MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) wordt in 2020 € 25,6 mln via een specifieke uitkering aan de provincies ter beschikking gesteld.
Ontvangsten
Luchtvaartkrediet regeling
Als gevolg van het niet succesvol afronden van een aantal projecten in de voorgaande jaren zullen de ontvangsten voor de luchtvaartkredieten in 2020 naar verwachting € 4,1 mln lager liggen dan de raming.
Rijksoctrooiwet
De octrooi-ontvangsten komen naar verwachting € 8,3 mln hoger uit dan de raming. De octrooiontvangsten in Nederland berusten voor het overgrote deel op de in Nederland gevalideerde Europese octrooien die zijn verleend door het Europees Octrooibureau (EOB). Deze octrooiontvangsten op basis van Europees verleende octrooien bestaan voor 90-95% uit de jaarlijks te betalen (per jaar oplopende) instandhoudingstaksen. Het EOB heeft zijn octrooiverleningsprocessen efficiënter gemaakt en heeft de afgelopen jaren aanzienlijk méér octrooien verleend, met als gevolg ook méér Europese octrooien die hier gevalideerd zijn en in stand worden gehouden (met meer ontvangsten). Sinds 2013 is een trend waarneembaar dat octrooien via betaling van (jaarlijks hogere) instandhoudingstaksen bovendien langer (ook tussen het 15e en 20e levensjaar) in stand worden gehouden, met als gevolg méér en hogere ontvangsten (voortvloeiend uit zowel gevalideerde Europese octrooien alsook Nederlandse Rijksoctrooien).
Eurostars
De EU-ontvangsten voor Eurostars vallen naar verwachting € 3,9 mln lager uit dan de raming. De EU-ontvangsten worden gerealiseerd op basis van daadwerkelijk uitgaven aan deelnemende partijen. Deze kunnen jaarlijks fluctueren.
F-35
De ontvangsten F-35 vallen € 3,7 mln lager uit dan de raming. Vanwege een lager dan geraamde omzet van de industrie ligt ook de afdracht door de industrie op een lager niveau dan de raming.
Diverse ontvangsten
De overige ontvangsten vallen € 14,1 mln lager uit. De geraamde aflossing van een lening door de provincie Limburg in het kader van industrieparkt Swentibold kan namelijk niet in 2020 worden gerealiseerd. Het afwikkelen van de grondexploitatie vraagt namelijk meer tijd. Naar verwachting vindt de afwikkeling van de lening plaats in 2021. Daarnaast is een ontvangst gerealiseerd van RVO doordat de opdracht voor de uitvoering in 2019 op een lager niveau is vastgesteld dan het oorspronkelijk aan RVO ter beschikking gestelde budget.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB (inclusief het Coronaluik), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) inclusief de Coronamodule van de GO, de Groeifaciliteit (GF) en de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering. Voor de regeling Klein Krediet Corona wordt een nieuwe begrotingsreserve ingesteld. De reguliere GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2020 stortingen voorgenomen voor de kasbuffers voor de volgende garantieregelingen: de BMKB-C (€ 203 mln), de GO inclusief de GO-C (€ 175 mln) en de regelng KKC (€ 164 mln). Dit betreft de kasbuffers die dit jaar aan de EZK-begroting zijn toegevoegd in het kader van de Coronamaatregelen. Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteit en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regeling definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2020 | 108.333 |
+ Geraamde storting | 2.100 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 110.433 |
Stand 1/1/2020 | 71.210 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 324 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 70.886 |
Stand 1/1/2020 | 24.546 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 10.000 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 14.546 |
Stand 1/1/2020 | 9.696 |
+ Geraamde storting | 10.000 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 19.696 |