Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen | Stand na suppletoire begroting (incl. ISBs)1 | Mutaties 5eISB | Stand 5eISB | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 2.191.632 | 16.710.361 | 32.700 | 16.677.661 | 1.382.200 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 12.303.000 | 12.303.000 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 941.632 | 4.407.361 | 32.700 | 4.374.661 | 1.382.200 | |||
UITGAVEN | 1.075.493 | 5.779.244 | 942.700 | 4.836.544 | 1.642.200 | 200.000 | 200.000 | 100.000 |
Waarvan juridisch verplicht | 83% | 39% | 53%2 | |||||
Subsidies | 205.011 | 3.321.901 | 38.500 | 3.283.401 | 1.363.000 | 0 | 0 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 39.131 | 39.581 | 39.581 | |||||
Eurostars | 18.132 | 18.132 | 18.132 | |||||
Bevorderen Ondernemerschap | 21.390 | 59.776 | 59.776 | |||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 22.361 | 15.025 | 15.025 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 6.161 | 7.661 | 7.661 | |||||
Verduurzaming industrie | 61.400 | 48.000 | 48.000 | |||||
Startup-beleid | 14.400 | 13.155 | 13.155 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 21.000 | 48.264 | 48.264 | |||||
Invest NL | 0 | 10.271 | 10.271 | |||||
Noodloket (TOGS) | 0 | 1.636.000 | 1.636.000 | |||||
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland | 0 | 9.000 | 9.000 | |||||
Qredits | 0 | 31.000 | 31.000 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 1.371.000 | 41.500 | 1.329.500 | 1.357.000 | ||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 14.000 | 3.000 | 17.000 | 6.000 | ||||
Overige subsidies | 1.036 | 1.036 | 1.036 | |||||
Leningen | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 0 | 100.000 | 100.000 | 10.000 | ||||
Garanties | 57.211 | 1.499.211 | 900.000 | 599.211 | 250.000 | 200.000 | 200.000 | 100.000 |
BMKB | 36.744 | 239.744 | 239.744 | |||||
Garantieregeling voor kredieten tot 50.000 (Corona) | 0 | 164.000 | 164.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.722 | 8.722 | 8.722 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 86.745 | 86.745 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 0 | 1.000.000 | 900.000 | 100.000 | 250.000 | 200.000 | 200.000 | 100.000 |
Garanties MKB Financiering | 0 | 0 | 0 | |||||
Opdrachten | 10.561 | 9.933 | 0 | 9.933 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 4.134 | 3.843 | 3.843 | |||||
Caribisch Nederland | 1.056 | 1.121 | 1.121 | |||||
Regeldruk | 2.206 | 2.206 | 2.206 | |||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | 665 | |||||
Small Business Innovation Research | 2.500 | 2.098 | 2.098 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 93.235 | 146.137 | 4.200 | 141.937 | 19.200 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 82.448 | 145.621 | 4.200 | 141.421 | 19.200 | |||
Bijdrage Agentschap Telecom | 516 | 516 | 516 | |||||
Invest-NL | 10.271 | 0 | 0 | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWTs | 316.624 | 318.966 | 0 | 318.966 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 170.860 | 172.662 | 172.662 | |||||
Kamer van Koophandel | 121.757 | 122.320 | 122.320 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 24.007 | 23.984 | 23.984 | |||||
Bijdragen aan medeoverheden | 6.800 | 8.400 | 0 | 8.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sterke Regio's en Nota Ruimte | 6.800 | 8.400 | 8.400 | |||||
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 386.051 | 363.696 | 0 | 363.696 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal Innoveren | 40.851 | 41.027 | 41.027 | |||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 165.059 | 137.481 | 137.481 | |||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 50.121 | 53.871 | 53.871 | |||||
Topsectoren overig | 10.834 | 12.900 | 12.900 | |||||
Ruimtevaart (ESA) | 96.430 | 96.615 | 96.615 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.536 | 9.036 | 9.036 | |||||
Bijdragen organisaties | 5.720 | 5.266 | 5.266 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 7.500 | 7.500 | 7.500 | |||||
Stortingen begrotingsreserve | 0 | 11.000 | 0 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 0 | 1.000 | 1.000 | |||||
Storting reserve Garanties MKB Financiering | 0 | 10.000 | 10.000 | |||||
ONTVANGSTEN | 129.867 | 152.467 | 0 | 152.467 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit | 0 | 10.000 | 10.000 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | |||||
Onttrekking reserve GO | 0 | 324 | 324 | |||||
MKB Financiering | 0 | 0 | 0 | |||||
Luchtvaartkredietregeling | 6.116 | 6.116 | 6.116 | |||||
Rijksoctrooiwet | 36.012 | 37.723 | 37.723 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.094 | 5.094 | |||||
F-35 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | |||||
Diverse ontvangsten | 21.645 | 32.210 | 32.210 |
Kamerstuk 35413, nrs.1en2, Kamerstuk 35438 nrs.1en 2, Kamerstuk 35451, nrs.1en2, Kamerstuk 35450XIII, nrs.1en2 en Kamerstuk 35472, nrs.1, 2en3.
Toelichting
Verplichtingen
De mutatie van het verplichtingenbudget in 2020 wordt in belangrijke mate veroorzaakt door verlaging van het budget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) die loopt van 1juni tot en met 30september 2020 (TVL1.0) met 495mln en de toevoeging van budget voor de TVL2.0 van 454mln voor de periode 1oktober tot en met 31december 2020 en 1.357mln voor de periode 1januari tot en met 30juni 2021. Ten behoeve van de tegemoetkoming vaste lasten voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius wordt daarnaast in 2020 3,0 beschikbaar gesteld en in 2021 6,0mln.
Ook is het verplichtingenbudget in 2020 met 10mln verhoogd voor leningen aan kleine garantiefondsen/regelingen in de reisbranche. Hiernaast wordt in 2020 het verplichtingenbudget voor de uitvoeringskosten van de TVL1.0 met 4,2mln verlaagd. In 2021 wordt voor de uitvoeringskosten van RVO.nl voor de TVL19,2mln geraamd. Onder de uitgaven worden deze mutaties nader toegelicht.
Uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)
De TVLbiedt bedrijven in sectoren die hard geraakt zijn door de overheidsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus een tegemoetkoming voor de vaste lasten. In het kader van het Steun- en herstelpakket biedt het kabinet deze bedrijven ook na 1oktober ondersteuning, om ze in staat te stellen de noodzakelijke aanpassingen in hun bedrijfsvoering te doen.
De TVLwordt daartoe met negen maanden verlengd (TVL2.0), waarbij het maximale subsidiebedrag wordt verhoogd naar 90.000 per drie maanden. Zo kan de TVLbeter tegemoet komen aan de behoeften van het (midden)grote mkb, voor wie de huidige cap van 50.000 voor vier maanden te laag is om een wezenlijke bijdrage aan de vaste kosten te leveren. Bovendien wordt de TVLvanaf 1januari gerichter ingezet op de bedrijven die het sterkst worden beperkt in hun bedrijfsvoering.
Voor de periode tot en met 31december wordt de TVLverlengd onder de huidige voorwaarden, dat wil zeggen dat bedrijven met een omzetverlies van meer dan 30% in aanmerking komen. Vanaf 1januari worden de voorwaarden voor de TVLaangescherpt door deze omzetdervingsgrens te verhogen naar 40%. Voor de periode 1april tot en met 30juni wordt de grens op 45% gesteld. De overige voorwaarden voor de TVLblijven ongewijzigd: zo blijft het percentage van de vaste kosten dat de TVLvergoedt 50%.
De kosten van de eerste periode van de TVL2.0 (1oktober31december) worden globaal geraamd op 654mln. Aangezien de betalingen voor de eerste periode deels nog begin 2021 zullen plaatsvinden, wordt van deze kosten 454mln geraamd in 2020 en 200mln in 2021. Ingeschat wordt dat de kosten dalen naar 594mln voor de tweede periode (1januari31maart) en 563mln voor de derde periode (1april30juni).
Het budget voor de TVL1.0 in het Noodpakket banen en economie 2.0 wordt met 500mln verlaagd, om aan te sluiten op de actuele kostenraming. Daarnaast wordt 5mln aan het budget toegevoegd in verband met de openstelling van de regeling voor de recreatieve vliegsector.
Tegemoetkoming vaste lasten mkb Caribisch Nederland
Ten behoeve van de tegemoetkoming vaste lasten voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius wordt daarnaast in 2020 3,0 beschikbaar gesteld en in 2021 6,0mln.
Qredits
Aan Qredits werd eerder een subsidie van 6mln verstrekt voor het verlenen van uitstel van de aflossingsverplichting voor de duur van 6 maanden met rentekorting aan ondernemers die door Qredits gefinancierd zijn1. De nu resterende ruimte van de van EZK ontvangen subsidie (2mln) zet Qredits in voor een nieuwe periode van uitstel van aflossingsverplichting met rentekorting voor die ondernemers waarvoor dit echt noodzakelijk is, eveneens voor de duur van 6 maanden. Uitstel van aflossing voor deze tweede periode wordt tot uiterlijk 31december 2020 verleend en de duur van het uitstel loopt tot uiterlijk 31mei 2021.
Leningen
Bedrijfssteun
In mei dit jaar heeft het kabinet besloten om de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) een lening te verstrekken van 150 miljoen2. Door deze lening kan SGR consumenten schadeloos blijven stellen bij een faillissement van aangesloten reisorganisaties. Tevens kan door deze steun het vouchersysteem in stand blijven, wat de druk op de liquiditeitspositie van de reisaanbieders verkleint. Naast SGR bestaan echter nog enkele andere kleine garantiefondsen/regelingen, die zich ten tijde van het uitwerken van de steun aan SGR nog niet bij het Rijk voor steun hadden gemeld. Een drietal fondsen heeft inmiddels aangegeven van eenzelfde soort faciliteit tegen dezelfde voorwaarden gebruik te willen maken, namelijk VZR Garant, het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) en de Stichting Garantie- en Waarborgfonds Zeilreizen. Daarover vindt op dit moment nog nader overleg plaats. Vooralsnog wordt voor leningen aan de kleine garantiefondsen/regelingen 10mln in 2021 aan de EZK-begroting toegevoegd.
Garanties
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona)
De kasbuffer voor de Coronamodule van de Garantie Ondernemingsfinanciering van 1mld wordt meerjarig gespreid over de looptijd van de garanties (de periode 20202026). Op basis van de daadwerkelijke benutting van de Coronamodule van de Garantie Ondernemingsfinanciering zal de raming in 2021 worden geactualiseerd.
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage RVO.nl
Voor de uitvoeringskosten van de Tegemoetkoming vaste lasten mkb is in 2020 nog voldoende budget beschikbaar uit Noodpakket banen en economie 1.0 en 2.0. Dit budget wordt in 2020 met 4,2mln verlaagd. Voor de uitvoeringskosten in 2021 wordt voor de TVL1.0 4,2mln en voor de TVL2.0 15,0mln begroot.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.