Base description which applies to whole site

2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid vijfde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragenx1.000)

Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen

Stand na suppletoire begroting (incl. ISBs)1

Mutaties 5eISB

Stand 5eISB

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

VERPLICHTINGEN

2.191.632

16.710.361

32.700

16.677.661

1.382.200

0

0

0

Waarvan garantieverplichtingen

1.250.000

12.303.000

12.303.000

Waarvan overige verplichtingen

941.632

4.407.361

32.700

4.374.661

1.382.200

UITGAVEN

1.075.493

5.779.244

942.700

4.836.544

1.642.200

200.000

200.000

100.000

Waarvan juridisch verplicht

83%

39%

53%2

Subsidies

205.011

3.321.901

38.500

3.283.401

1.363.000

0

0

0

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

39.131

39.581

39.581

Eurostars

18.132

18.132

18.132

Bevorderen Ondernemerschap

21.390

59.776

59.776

Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG

22.361

15.025

15.025

Bijdrage aan ROM's

6.161

7.661

7.661

Verduurzaming industrie

61.400

48.000

48.000

Startup-beleid

14.400

13.155

13.155

Urgendamaatregelen industrie

21.000

48.264

48.264

Invest NL

0

10.271

10.271

Noodloket (TOGS)

0

1.636.000

1.636.000

Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland

0

9.000

9.000

Qredits

0

31.000

31.000

Tegemoetkoming vaste lasten

1.371.000

41.500

1.329.500

1.357.000

Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland

14.000

3.000

17.000

6.000

Overige subsidies

1.036

1.036

1.036

Leningen

0

100.000

0

100.000

10.000

0

0

0

Bedrijfssteun

0

100.000

100.000

10.000

Garanties

57.211

1.499.211

900.000

599.211

250.000

200.000

200.000

100.000

BMKB

36.744

239.744

239.744

Garantieregeling voor kredieten tot 50.000 (Corona)

0

164.000

164.000

Groeifaciliteit

8.722

8.722

8.722

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

11.745

86.745

86.745

Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona)

0

1.000.000

900.000

100.000

250.000

200.000

200.000

100.000

Garanties MKB Financiering

0

0

0

Opdrachten

10.561

9.933

0

9.933

0

0

0

0

Onderzoek en opdrachten

4.134

3.843

3.843

Caribisch Nederland

1.056

1.121

1.121

Regeldruk

2.206

2.206

2.206

Regiekosten regionale functie

665

665

665

Small Business Innovation Research

2.500

2.098

2.098

Bijdragen aan agentschappen

93.235

146.137

4.200

141.937

19.200

0

0

0

Bijdrage RVO.nl

82.448

145.621

4.200

141.421

19.200

Bijdrage Agentschap Telecom

516

516

516

Invest-NL

10.271

0

0

Bijdragen aan ZBO's/RWTs

316.624

318.966

0

318.966

0

0

0

0

Bijdrage aan TNO

170.860

172.662

172.662

Kamer van Koophandel

121.757

122.320

122.320

Bijdrage aan NWO-TTW

24.007

23.984

23.984

Bijdragen aan medeoverheden

6.800

8.400

0

8.400

0

0

0

0

Sterke Regio's en Nota Ruimte

6.800

8.400

8.400

Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties

386.051

363.696

0

363.696

0

0

0

0

Internationaal Innoveren

40.851

41.027

41.027

PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag)

165.059

137.481

137.481

TO2 (Deltares, MARIN en NLR)

50.121

53.871

53.871

Topsectoren overig

10.834

12.900

12.900

Ruimtevaart (ESA)

96.430

96.615

96.615

Bijdrage NBTC

9.536

9.036

9.036

Bijdragen organisaties

5.720

5.266

5.266

Economische ontwikkeling en technologie

7.500

7.500

7.500

Stortingen begrotingsreserve

0

11.000

0

11.000

0

0

0

0

Storting reserve BMKB

0

1.000

1.000

Storting reserve Garanties MKB Financiering

0

10.000

10.000

ONTVANGSTEN

129.867

152.467

0

152.467

0

0

0

0

BMKB

33.000

33.000

33.000

Groeifaciliteit

8.000

8.000

8.000

Onttrekking reserve Groeifaciliteit

0

10.000

10.000

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

13.000

13.000

13.000

Onttrekking reserve GO

0

324

324

MKB Financiering

0

0

0

Luchtvaartkredietregeling

6.116

6.116

6.116

Rijksoctrooiwet

36.012

37.723

37.723

Eurostars

5.094

5.094

5.094

F-35

7.000

7.000

7.000

Diverse ontvangsten

21.645

32.210

32.210

1

Kamerstuk 35413, nrs.1en2, Kamerstuk 35438 nrs.1en 2, Kamerstuk 35451, nrs.1en2, Kamerstuk 35450XIII, nrs.1en2 en Kamerstuk 35472, nrs.1, 2en3.

2

Van het budget is 5% bestuurlijk gebonden. Dit betreft de kasbuffer voor de GO-Corona module en de kasbuffer voor de Klein Krediet Corona garantieregeling.

Toelichting

Verplichtingen

De mutatie van het verplichtingenbudget in 2020 wordt in belangrijke mate veroorzaakt door verlaging van het budget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) die loopt van 1juni tot en met 30september 2020 (TVL1.0) met 495mln en de toevoeging van budget voor de TVL2.0 van 454mln voor de periode 1oktober tot en met 31december 2020 en 1.357mln voor de periode 1januari tot en met 30juni 2021. Ten behoeve van de tegemoetkoming vaste lasten voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius wordt daarnaast in 2020 3,0 beschikbaar gesteld en in 2021 6,0mln.

Ook is het verplichtingenbudget in 2020 met 10mln verhoogd voor leningen aan kleine garantiefondsen/regelingen in de reisbranche. Hiernaast wordt in 2020 het verplichtingenbudget voor de uitvoeringskosten van de TVL1.0 met 4,2mln verlaagd. In 2021 wordt voor de uitvoeringskosten van RVO.nl voor de TVL19,2mln geraamd. Onder de uitgaven worden deze mutaties nader toegelicht.

Uitgaven

Subsidies

Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)

De TVLbiedt bedrijven in sectoren die hard geraakt zijn door de overheidsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus een tegemoetkoming voor de vaste lasten. In het kader van het Steun- en herstelpakket biedt het kabinet deze bedrijven ook na 1oktober ondersteuning, om ze in staat te stellen de noodzakelijke aanpassingen in hun bedrijfsvoering te doen.

De TVLwordt daartoe met negen maanden verlengd (TVL2.0), waarbij het maximale subsidiebedrag wordt verhoogd naar 90.000 per drie maanden. Zo kan de TVLbeter tegemoet komen aan de behoeften van het (midden)grote mkb, voor wie de huidige cap van 50.000 voor vier maanden te laag is om een wezenlijke bijdrage aan de vaste kosten te leveren. Bovendien wordt de TVLvanaf 1januari gerichter ingezet op de bedrijven die het sterkst worden beperkt in hun bedrijfsvoering.

Voor de periode tot en met 31december wordt de TVLverlengd onder de huidige voorwaarden, dat wil zeggen dat bedrijven met een omzetverlies van meer dan 30% in aanmerking komen. Vanaf 1januari worden de voorwaarden voor de TVLaangescherpt door deze omzetdervingsgrens te verhogen naar 40%. Voor de periode 1april tot en met 30juni wordt de grens op 45% gesteld. De overige voorwaarden voor de TVLblijven ongewijzigd: zo blijft het percentage van de vaste kosten dat de TVLvergoedt 50%.

De kosten van de eerste periode van de TVL2.0 (1oktober31december) worden globaal geraamd op 654mln. Aangezien de betalingen voor de eerste periode deels nog begin 2021 zullen plaatsvinden, wordt van deze kosten 454mln geraamd in 2020 en 200mln in 2021. Ingeschat wordt dat de kosten dalen naar 594mln voor de tweede periode (1januari31maart) en 563mln voor de derde periode (1april30juni).

Het budget voor de TVL1.0 in het Noodpakket banen en economie 2.0 wordt met 500mln verlaagd, om aan te sluiten op de actuele kostenraming. Daarnaast wordt 5mln aan het budget toegevoegd in verband met de openstelling van de regeling voor de recreatieve vliegsector.

Tegemoetkoming vaste lasten mkb Caribisch Nederland

Ten behoeve van de tegemoetkoming vaste lasten voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius wordt daarnaast in 2020 3,0 beschikbaar gesteld en in 2021 6,0mln.

Qredits

Aan Qredits werd eerder een subsidie van 6mln verstrekt voor het verlenen van uitstel van de aflossingsverplichting voor de duur van 6 maanden met rentekorting aan ondernemers die door Qredits gefinancierd zijn1. De nu resterende ruimte van de van EZK ontvangen subsidie (2mln) zet Qredits in voor een nieuwe periode van uitstel van aflossingsverplichting met rentekorting voor die ondernemers waarvoor dit echt noodzakelijk is, eveneens voor de duur van 6 maanden. Uitstel van aflossing voor deze tweede periode wordt tot uiterlijk 31december 2020 verleend en de duur van het uitstel loopt tot uiterlijk 31mei 2021.

Leningen

Bedrijfssteun

In mei dit jaar heeft het kabinet besloten om de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) een lening te verstrekken van 150 miljoen2. Door deze lening kan SGR consumenten schadeloos blijven stellen bij een faillissement van aangesloten reisorganisaties. Tevens kan door deze steun het vouchersysteem in stand blijven, wat de druk op de liquiditeitspositie van de reisaanbieders verkleint. Naast SGR bestaan echter nog enkele andere kleine garantiefondsen/regelingen, die zich ten tijde van het uitwerken van de steun aan SGR nog niet bij het Rijk voor steun hadden gemeld. Een drietal fondsen heeft inmiddels aangegeven van eenzelfde soort faciliteit tegen dezelfde voorwaarden gebruik te willen maken, namelijk VZR Garant, het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) en de Stichting Garantie- en Waarborgfonds Zeilreizen. Daarover vindt op dit moment nog nader overleg plaats. Vooralsnog wordt voor leningen aan de kleine garantiefondsen/regelingen 10mln in 2021 aan de EZK-begroting toegevoegd.

Garanties

Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona)

De kasbuffer voor de Coronamodule van de Garantie Ondernemingsfinanciering van 1mld wordt meerjarig gespreid over de looptijd van de garanties (de periode 20202026). Op basis van de daadwerkelijke benutting van de Coronamodule van de Garantie Ondernemingsfinanciering zal de raming in 2021 worden geactualiseerd.

Bijdragen aan agentschappen

Bijdrage RVO.nl

Voor de uitvoeringskosten van de Tegemoetkoming vaste lasten mkb is in 2020 nog voldoende budget beschikbaar uit Noodpakket banen en economie 1.0 en 2.0. Dit budget wordt in 2020 met 4,2mln verlaagd. Voor de uitvoeringskosten in 2021 wordt voor de TVL1.0 4,2mln en voor de TVL2.0 15,0mln begroot.

Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.

1

Zie Kamerbrief Noodpakket banen en economie van 17maart jl., Kamerstuk 35 420, nr.2.

2

Tweede Kamer, vergaderjaar 20192020, Kamerstuk 35 420, nr.72.

Licence