Stand ontwerp- begroting incl. Nota's van Wijziging | Mutaties incidentele suppletoire begroting | Stand na incidentele suppletoire begroting | Mutaties | Mutaties | Mutaties | Mutaties | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Verplichtingen | 11 322 114 | 295 000 | 11 617 114 | 295 000 | 531 000 | 118 000 | 0 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 11 494 506 | 295 000 | 11 789 506 | 295 000 | 531 000 | 118 000 | 0 | |
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | 5 970 130 | 295 000 | 6 265 130 | 295 000 | 531 000 | 118 000 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
BNI-afdrachten | 4 272 701 | 295 000 | 4 567 701 | 295 000 | 531 000 | 118 000 | 0 | |
BTW-afdrachten | 1 461 809 | 0 | 1 461 809 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invoerrechten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Plastic-grondslag | 235 620 | 0 | 235 620 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 | Europees Ontwikkelingsfonds | 85 983 | 0 | 85 983 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 85 983 | 0 | 85 983 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 18 261 | 0 | 18 261 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Raad van Europa | 11 000 | 0 | 11 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbank | 7 261 | 0 | 7 261 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | 5 376 | 0 | 5 376 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
EIPA | 348 | 0 | 348 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||
Programmatische ondersteuning: CECP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Europa College beurzenprogramma | 570 | 0 | 570 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programmatische ondersteuning: Taskforce Verenigd Koninkrijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
EU-sanctiebeleid | 208 | 0 | 208 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Benelux bijdrage | 4 250 | 0 | 4 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.5 | Europese Vredesfaciliteit | 430 756 | 0 | 430 756 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Europese Vredesfaciliteit | 430 756 | 0 | 430 756 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.6 | Invoerrechten aan de Europese Unie | 4 984 000 | 0 | 4 984 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Invoerrechten | 4 984 000 | 0 | 4 984 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 3 882 204 | 0 | 3 882 204 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 1 245 998 | 0 | 1 245 998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Invoerrechten | 1 245 998 | 0 | 1 245 998 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige ontvangsten EU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.11 | Europees herstelfonds | 2 635 956 | 0 | 2 635 956 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting verplichtingen en uitgaven
De Europese Raad heeft op 1 februari jl. een politiek akkoord bereikt op de tussentijdse herziening (Mid Term Review) van het Meerjarig Financieel Kader (MFK) en in het bijzonder de oprichting van de Oekraïne-faciliteit. Dit leidt in de jaren 2024 tot en met 2027 tot een toename van de raming van de Nederlandse EU-afdrachten met in totaal EUR 1,2 miljard, waarvan EUR 1 miljard voor het onderdeel niet-terugbetaalbare steun van de Oekraïne-faciliteit en EUR 200 miljoen voor onder andere het Flexibiliteitsinstrument en de Solidariteits- en noodhulpreserve.
Gegeven de benodigde flexibiliteit van de Oekraïne-faciliteit, is er op dit moment nog geen informatie beschikbaar over het betaalritme van de steun aan Oekraïne. De verwachting is dat de Commissie dit op korte termijn voor het jaar 2024 zal verwerken in een aanvullende Europese begroting. De opgegeven mutatie is gebaseerd op de inschatting dat er met name in de eerste jaren middelen nodig zijn. In de conceptverordening ter oprichting van de Oekraïne-faciliteit bedragen de jaarlijkse giften ofwel de niet-terugbetaalbare steun maximaal EUR 5 miljard. Daarom wordt er voorlopig vanuit gegaan dat de EUR 17 miljard aan niet-terugbetaalbare steun als volgt wordt verdeeld (op EU-niveau): in 2024 tot en met 2026 EUR 5 miljard per jaar en in 2027 de resterende EUR 2 miljard. De mutatie laat het Nederlandse bni-aandeel (5,9%) zien. Naar verwachting slaan de budgettaire effecten van de overige Mid Term Review-onderdelen (voor Nederland EUR 200 miljoen) met name in het jaar 2026 neer. Dit kan echter worden opgevangen door de onderuitputting op de Europese begroting in andere jaren.
Bij de eerste suppletoire begroting 2024 zal de raming worden bijgesteld op basis van het actuele beeld. Op dat moment zullen ook andere bijstellingen worden verwerkt, waaronder de onderuitputting op de EU-begroting in 2024. Uw Kamer is hier al over geïnformeerd bij de aanname van de Raadspositie in juli 2023, waarbij ook is aangegeven dat ervoor was gekozen om deze aanzienlijke onderuitputting destijds nog niet in de raming te verwerken omdat de uitkomsten van de Mid Term Review nog ongewis waren1.