98.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de ministerie- en zorgbrede uitgaven geraamd die niet specifiek zijn toe te rekenen aan een van de doelstellingen van de beleidsartikelen.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 415 717 | 265 215 | 370 582 | 322 350 | 377 502 | 299 172 | 78 330 |
Uitgaven | 315 576 | 300 833 | 325 494 | 333 861 | 363 011 | 303 719 | 59 292 |
Programma-uitgaven | 97 590 | 101 875 | 114 741 | 114 967 | 120 859 | 99 517 | 21 342 |
1. Beheer en toezicht stelsel | 90 158 | 91 826 | 102 936 | 98 153 | 101 248 | 89 992 | 11 256 |
2. Internationale samenwerking | 7 432 | 10 049 | 11 805 | 14 875 | 18 167 | 9 525 | 8 642 |
3. Verzameluitkering VWS | 0 | 0 | 0 | 1 939 | 1 444 | 0 | 1 444 |
Apparaatsuitgaven | 217 986 | 198 958 | 210 753 | 218 894 | 242 152 | 204 202 | 37 950 |
Inspectie Gezondheidszorg | 35 641 | 38 764 | 45 634 | 53 760 | 57 318 | 45 411 | 11 907 |
Sociaal Cultureel Planbureau en Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling | 9 616 | 9 147 | 11 207 | 11 768 | 11 958 | 6 518 | 5 440 |
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg | 2 806 | 2 748 | 3 021 | 3 100 | 2 965 | 2 997 | – 32 |
Gezondheidsraad | 4 679 | 4 880 | 5 168 | 5 752 | 5 730 | 3 655 | 2 075 |
Centrale Commissie Mensgebonden onderzoek | 1 144 | 1 373 | 1 591 | 1 522 | 1 559 | 1 281 | 278 |
Raad voor Gezondheidsonderzoek | 372 | 269 | 302 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Strategisch onderzoek RIVM | 22 861 | 15 810 | 16 150 | 18 238 | 19 668 | 18 107 | 1 561 |
Strategisch onderzoek NVI | 26 196 | 8 627 | 9 083 | 7 538 | 16 239 | 7 720 | 8 519 |
Inspectie Jeugdzorg | 3 544 | 3 949 | 4 541 | 5 329 | 6 679 | 5 970 | 709 |
Personeel en materieel kernministerie | 111 127 | 113 391 | 114 056 | 111 887 | 120 036 | 112 543 | 7 493 |
Ontvangsten | 17 591 | 9 976 | 10 636 | 12 673 | 13 935 | 4 080 | 9 855 |
98.3 Financiële toelichting
In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen al bij 1e en 2e suppletoire begroting (TK 32 395 XVI, nr. 1 t/m 2 en 32 565 XVI, nr. 1 t/m 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.
Programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
1. Beheer en toezicht stelsel;
2. Internationale samenwerking bevorderen;
3. Verzameluitkering VWS.
Daarnaast worden op dit artikel de apparaatsuitgaven geraamd van de Inspectie Gezondheidszorg, het Sociaal en Cultureel Planbureau, de Raad voor Maatschappelijke ontwikkeling, de Raad voor Volksgezondheid en Zorg, de Gezondheidsraad, de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek, Strategisch onderzoek RIVM, Strategisch onderzoek NVI, de Inspectie Jeugdzorg en personeel en materieel kernministerie.
1. Beheer en toezicht stelsel
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 89 992 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | 1 290 |
Stand 1e suppletoire begroting | 91 282 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 42 OD 3 ten behoeve van de uitvoeringskosten van het CVZ met betrekking tot wanbetalers en onverzekerden. De uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van wanbetalers en onverzekerden worden verantwoord op artikel 98 OD 1. | 8 822 |
2. Overige mutaties | 2 590 |
Stand 2e suppletoire begroting | 102 694 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overige mutaties | – 1 446 |
Stand realisatie 2010 | 101 248 |
2. Internationale samenwerking
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 9 525 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Het is noodzakelijk om voor de transitiedatum 10-10-2010 op een aantal zorgterreinen te investeren, zodat ook VWS vanaf de transitiedatum kan voldoen aan het rijksbreed afgesproken voorzieningenniveau op de BES-eilanden. Op het gebied van de zorg is het verschil tussen de huidige situatie op de BES en het rijksbreed afgesproken voorzieningenniveau groter dan bij andere beleidsterreinen. Daarnaast zijn er noodzakelijke kosten ter voorbereiding op de invoer van het nieuwe zorgstelsel op de BES om vanaf de transitiedatum het nieuwe zorgverzekeringstelsel in te kunnen voeren. | 5 000 |
2. Incidentele overboeking van het ministerie van BZK teneinde op korte termijn zichtbare verbetering op het gebied van VWS te realiseren op de BES-eilanden. Deze middelen zijn op de begroting van het ministerie van BZK gezet en worden nu overgeboekt om vooruitlopend op de transitiedatum 10-10-2010 zichtbare verbeteringen te realiseren op enkele prioritaire beleidsterreinen. | 3 000 |
3. Eindejaarsmarge Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). Door vertragingen van het programma United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) is in 2009 € 2 miljoen van de beschikbare middelen niet tot besteding gekomen. | 2 000 |
4. Overige mutaties | – 33 |
Stand 1e suppletoire begroting | 19 492 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | 369 |
Stand 2e suppletoire begroting | 19 861 |
Slotwetmutaties: | |
1. Betreft onderuitputting door niet tot betaling gekomen verplichtingen en vertraging in BES-projecten. | – 1 694 |
Stand realisatie 2010 | 18 167 |
3. Verzameluitkering VWS
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 0 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 43 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft subsidie Frieslab gemeente Leeuwarden. | 267 |
2. Overboeking van artikel 43 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft bijdrage aan pilot gezamenlijke beoordeling gemeente Leeuwarden | 62 |
3. Overboeking van artikel 46 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft Centrum voor Topsport en Onderwijs Eindhoven. | 365 |
4. Overboeking van artikel 46 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft bijdrage aan de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Middelburg in verband met de organisatie van de Giro D'Italia in Nederland. | 750 |
Stand 2e suppletoire begroting | 1 444 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overige mutaties | 0 |
Stand realisatie 2010 | 1 444 |
Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 204 202 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Investeringen Informatiseringsagenda VWS. Met de Informatiseringsagenda geeft VWS invulling aan Rijksbrede afspraken voor een flexibele, efficiënte en moderne Rijksoverheid. VWS legt hiermee een basis voor de verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en noodzakelijke stappen in verband met de taakstelling. Het betreft: Rijkspas, identity & access management, digitalisering van de documenthuishouding, Digitale Werkomgeving Rijk, P-Direkt, herinrichting van de financiële informatievoorziening en aanpassing van departementale bedrijfsvoeringssystemen. | 5 000 |
2. Overboeking van artikel 42 OD 2. De Tuchtcolleges worden van agentschap CIBG naar het kernministerie overgeheveld. Deze mutatie betreft de overheveling van de bijbehorende budgetten. | 4 937 |
3. Overboeking van artikel 43 OD 1. Het beschikbaar stellen van een deel van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2010 voor het programma «Zichtbare Zorg». | 4 700 |
4. Invoering rijkslogo. Het is kabinetsbeleid om rijksbreed één logo in te voeren. Daarvoor is voor 2009 budget overgeheveld. De implementatie bij buitendiensten heeft vertraging opgelopen, waardoor de middelen via de eindejaarssystematiek naar 2010 worden geschoven. | 3 750 |
5. Betreft kosten van het programma Zichtbare Zorg in 2010 als gevolg van een wijziging van de invulling van de ontwikkeling van indicatoren in de sector ziekenhuizen, een vertraging in het traject van de gehandicaptenzorg en doordat delen van betalingen aan een aantal projecten zijn verschoven naar 2010. | 2 200 |
6. Betreft benodigde herinrichtingskosten voor de centralisatie van de IGZ in Utrecht. | 1 200 |
7. In verband met vertraging van het herhuisvestingproces van de Inspectie Jeugdzorg is het gereserveerde herhuisvestingsbudget in 2009 niet tot besteding gekomen. De middelen worden doorgeschoven naar 2010. | 980 |
8. Overboeking naar artikel 42 OD 1. Deze middelen zullen vanuit het programma «Zichtbare Zorg» worden aangewend om de transparantie in de zorg te verbeteren (door subsidies te verstrekken voor onder andere etalage verstrekking mondzorg, de 3e tranche Zichtbare Zorg ziekenhuizen en medisch specialisten, data verwerking en rapportage 2009). | – 1 689 |
9. Overboeking naar artikel 42 OD 1. Ten behoeve van het programma «Zichtbare Zorg» worden subsidies verstrekt aan de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Consumentenbond voor het ontwikkelen van indicatoren in het kader van de CQ-index voor ziekenhuizen. | – 655 |
10. Overboeking naar artikel 42 OD 1. Betreft een subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren (het project «Kwaliteitsindicatoren eerstelijns fysiotherapie»). | – 102 |
11. Sociaal Flankerend beleid VWS tranche 2010. | 1 570 |
12. Overige mutaties | 3 574 |
Stand 1e suppletoire begroting | 229 667 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Desaldering ontvangst Sociaal en Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. | 1 500 |
2. Overboeking van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Betreft jaarlijkse bijdrage aan de Gezondheidsraad. | 1 054 |
3. Desaldering ontvangst Gezondheidsraad voor het verrichten van extra werkzaamheden. | 570 |
4. Desaldering ontvangst van het Centraal Informatiepunt Beroepen gezondheidszorg (CIBG) ten behoeve van kosten ICT-beheer. | 1 000 |
5. Overboeking naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het ICT-beheer van VWS wordt uitgevoerd door een shared serviceorganisatie bij IenM. | – 4 508 |
6. Ombuigingsmaatregelen. Er is voor gekozen om een deel van de eigenaarsbijdrage voor het RIVM op te schorten. | – 1 000 |
7. Overboeking van artikel 41 OD 4. De compensatie voor de transitiekosten van het NVI liep normaliter via de opdrachtgever. Inhoudelijk gezien ligt het meer voor de hand om deze boeking via de eigenaar te laten lopen. | 8 000 |
8. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven. | 3 188 |
9. Lagere uitgaven voor voormalige VWS-medewerkers die aanspraak maken op een wachtgelduitkering of gebruik maken van FPU-suppletie. Daarnaast gaat het om lagere kosten voor abonnementen woon-werkverkeer en apparaatskosten UWV, ABP en Belastingdienst. | – 1 000 |
10. Deze middelen zijn noodzakelijk om de in het jaarplan 2010 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg genoemde ontwikkeling van onderhoud en actualisering van kwaliteitsindicatoren in de verschillende sectoren van de zorg te kunnen uitvoeren. | 3 800 |
11. Het RIVM heeft te kampen met frictiekosten als gevolg van diverse uitplaatsings- en verandertrajecten. Hiervoor ontvangt het RIVM compensatie. | 2 500 |
12. Overige mutaties | 1 443 |
Stand 2e suppletoire begroting | 246 214 |
Slotwetmutaties: | |
1. Overboeking naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het ICT-beheer van VWS is sinds 2008 ondergebracht bij een shared service organisatie bij het ministerie van IenM. Betreft ICT-kosten van het 3e en 4e kwartaal 2010. | – 4 508 |
2. Onderuitputting personele en materiële uitgaven kernministerie. Het betreft onder andere de Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges (€ 0,7 miljoen), personeel- en organisatie (€ 0,7 miljoen), voorlichting en communicatie (€ 0,9 miljoen) en herinrichting financiële informatievoorziening (€ 0,8 miljoen). | – 3 700 |
3. Desaldering ontvangst van het Centraal Informatiepunt Beroepen en Gezondheidszorg (CIBG) ten behoeve van kosten ICT-beheer. | 1 000 |
4. Overige mutaties | 3 146 |
Stand realisatie 2010 | 242 152 |
Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 4 080 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 99 ontvangsten. De tranche 2010 voor de high trust boetetaakstelling uit het coalitieakkoord bedroeg voor VWS € 4,2 miljoen. Op het terrein van VWS zijn twee toezichthouders aangeslagen, te weten de IGZ en de NZa. De boetetaakstelling van € 4,2 miljoen is daarom overgeboekt naar de ontvangstenartikelen van de IGZ (€ 0,4 miljoen) en de NZA (€ 3,8 miljoen). | 4 200 |
2. Overige mutaties | 161 |
Stand 1e suppletoire begroting | 8 441 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Desaldering ontvangst van het Centraal Informatiepunt Beroepen gezondheidszorg (CIBG) ten behoeve van kosten ICT-beheer. | 1 000 |
2. Desaldering ontvangst Sociaal en Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. | 1 500 |
3. Desaldering ontvangst Gezondheidsraad. | 570 |
Stand 2e suppletoire begroting | 11 511 |
Slotwetmutaties: | |
1. Desaldering ontvangst van het Centraal Informatiepunt Beroepen en Gezondheidszorg (CIBG) ten behoeve van kosten ICT-beheer. | 1 000 |
2. Hogere ontvangsten dan geraamd. Betreft onder andere ontvangsten Sociaal Cultureel Planbureau met betrekking tot onderzoeken voor andere partijen dan VWS. | 1 424 |
Stand realisatie 2010 | 13 935 |
98.4 Slotwetmutaties
De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 98.3 Financiële toelichting.
Stand 2e suppletoire begroting | 370 213 |
Slotwetmutaties | – 7 202 |
Stand realisatie 2010 | 363 011 |
Stand 2e suppletoire begroting | 11 511 |
Slotwetmutaties | 2 424 |
Stand realisatie 2010 | 13 935 |