Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, Beheer en Onderhoud, aanleg, verkenning en planstudie en netwerkgebonden kosten.
Het artikel hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds (IF) is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32, 34 en 36 op de IenM begroting (XII). De doelstellingen van deze beleidsartikelen zijn:
-
– Artikel 32: Bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;
-
– Artikel 34: Betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd;
-
– Artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving.
12. Hoofdwegennet | Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN* | Verschil a.g.v. uitvoering | Slotwetmutaties 2011** | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | |||
Verplichtingen | 2 343 084 | 3 959 152 | 1 879 765 | 5 072 103 | 2 274 880 | 3 739 149 | – 1 464 269 | – 280 280 | – 1 183 989 | – 528 248 | |
Uitgaven | 2 467 308 | 3 058 410 | 2 908 606 | 3 269 934 | 2 577 371 | 3 086 172 | – 508 801 | – 280 280 | – 228 521 | 38 746 | |
12.01 Verkeersmanagement | 66 215 | 59 233 | 56 527 | 57 150 | 50 137 | 50 529 | – 392 | – 1 027 | 635 | 0 | |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 52 145 | 53 924 | 56 527 | 57 150 | 50 137 | 50 529 | – 392 | – 1 027 | 635 | 0 | |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 14 070 | 5 309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.02 Beheer en onderhoud | 1 090 900 | 1 230 533 | 827 211 | 1 209 404 | 322 966 | 1 023 854 | – 700 888 | – 503 560 | – 197 328 | – 6 345 | |
12.02.01 Basispakket B&O | 859 239 | 977 849 | 657 227 | 1 031 823 | 178 572 | 835 014 | – 656 442 | – 485 366 | – 171 076 | 32 | |
12.02.02 Servicepakket B&O | 231 661 | 246 621 | 102 253 | 80 592 | 72 016 | 61 357 | 10 659 | 0 | 10 659 | – 99 | |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 6 063 | 67 731 | 96 989 | 72 378 | 127 483 | – 55 105 | – 18 194 | – 36 911 | – 6 278 | ||
12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit | 898 165 | 1 385 754 | 1 652 932 | 1 709 262 | 1 340 525 | 1 775 886 | – 435 361 | – 133 764 | – 301 597 | 32 608 | |
12.03.01 Realisatieprogramma | 761 343 | 1 307 071 | 1 610 236 | 1 699 800 | 1 340 525 | 1 661 397 | – 320 872 | – 127 106 | – 193 766 | 32 608 | |
12.03.02 Planstudie na tracébesluit | 136 822 | 78 683 | 42 696 | 9 462 | 0 | 114 489 | – 114 489 | – 6 658 | – 107 831 | 0 | |
12.04.01 GIV/PPS | 138 564 | 290 684 | 261 065 | 225 341 | 374 846 | 190 564 | 184 282 | – 22 502 | 206 784 | 23 780 | |
12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit | 273 464 | 92 206 | 110 871 | 68 777 | 42 027 | 45 339 | – 3 312 | – 59 815 | 56 503 |
| – 11 296 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 174 | 5 336 | 4 371 | 10 758 | 2 927 | 7 831 | 0 | 7 831 | – 10 406 | |
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit | 273 464 | 92 032 | 105 535 | 64 406 | 31 269 | 42 412 | – 11 143 | – 59 815 | 48 672 | – 890 | |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 446 870 | 0 | 446 870 | 440 388 | 6 482 |
| – 1 | ||||
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 387 073 | 0 | 387 073 | 381 348 | 5 725 | – 1 | |||||
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 59 797 | 0 | 59 797 | 59 040 | 757 | 0 | |||||
Van totale uitgaven: |
|
|
| ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 3 356 | 2 971 | 5 099 | 0 | 5 099 |
|
|
| |||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 504 124 | 1 622 386 | 1 170 895 | 1 510 612 | 767 552 | 1 200 889 | – 433 337 |
|
|
| |
– Restant | 963 184 | 1 436 024 | 1 734 355 | 1 756 351 | 1 804 720 | 1 885 283 | – 80 563 |
|
|
|
|
12.09 Ontvangsten | 55 987 | 141 399 | 123 019 | 217 125 | 98 380 | 159 772 | – 61 392 |
| – 61 392 | – 8 687 |
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bijVJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor ee nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3 , 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6 .
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere verplichtingenrealisatie van circa € 1 miljard wordt enerzijds verklaard door het pas in januari 2012 onherroepelijk worden van het tracebesluit op een van de deelprojecten van A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere. Anderzijds wordt het verklaard door een verschuiving van de gunning van A4/A9 omlegging Badhoevedorp naar 2012 (onder meer omdat het bestuurlijk overleg meer tijd vergde dan eerder voorzien) en door het niet geheel in 2011 vastleggen van het geraamde projectbudget A4 Delft-Schiedam.
Voor het overige gaat het om het saldo van kleinere bijstellingen, met name stalen kunstwerken en N62 Rijksbijdrage Goes.
De lagere realisatie wordt grotendeels verklaard doordat een bedrag van € 200 miljoen voor onderhoud wegen, dat was voorzien voor 2011, al in 2010 is voldaan. Deze lagere realisatie wordt deels geneutraliseerd door het meerjarig aansluiten van het budget voor Beheer en Onderhoud met de meerjarige onderhoudsplanning, zoals in de begroting 2012 is toegelicht.
Het budget voor Mobiliteitsaanpakmaatregelen was in de begroting 2011 opgenomen onder art 12.03.01. Dit budget bevatte een aantal maatregelen, die betrekking hadden op Beheer en Onderhoud. Bij Miljoenennota 2012 is het budget (ter grootte van circa € 10 miljoen) hiervoor omgezet naar art 12.02.02, waar de overige middelen voor beheer en onderhoud zijn opgenomen.
De lagere realisatie wordt in belangrijke mate veroorzaakt door een lager benodigd budget in 2011 voor de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken. Het budget in de begroting voor 2011 was gebaseerd op een globale raming van het project. Inmiddels is er meer zicht in de daadwerkelijke planning en bijbehorende meerjarige kostenramingen, waarbij de duurdere bruggen in latere jaren worden aangepakt. Het verschil tussen beide ramingen betreft dus een wijziging van het kasritme en bepaalt in de belangrijke mate de lagere realisatie.
De lagere realisatie heeft in belangrijke mate te maken met de overheveling van de projecten A12 Lunetten-Veenendaal en A15 Maasvlakte – Vaanplein naar Geïntegreerde contractvormen (12.04 GIV/PPS). Voor een nadere toelichting op het realisatieprogramma wordt verwezen naar de toelichting bij artikel. 12.03.01.
Dit betreft hoofdzakelijk het overboeken van projecten (en budgetten) Rw 50 Ewijk-Valburg en N 31 Leeuwarden (De Haak) naar de realisatiefase (12.03.01).
De hogere realisatie wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de overeenkomst met de provincie Noord-Brabant om de jaarlijkse betaling te versnellen en in één bedrag van € 107 mln. te betalen en het overhevelen van de projecten A12 Lunetten – Veenendaal en A15 Maasvlakte – Vaanplein van het realisatieprogramma naar Geïntegreerde contractvormen(12.04 GIV/PPS).
De hogere uitgaven worden verklaard doordat in 2011 de verkenningen voor Rotterdam Vooruit, Holland Rijnland, Haaglanden en ZOV Brabantstad zijn voortgezet. Daarnaast zijn in 2011 nieuwe verkenningen voor de Nieuwe Westelijke Oeververbinding, A1-zone, N35 Wierden-Nijverdal en diverse kleinere verkenningen gestart. Bij Miljoenennota 2012/Najaarsnota 2011 zijn voorzieningen getroffen om het tekort op te heffen. Het betreft verkenningen waarin ook andere participanten ( o.a. Regio's Provincies,en gemeenten) deelnemen. Zij leveren ook een van tevoren afgesproken bijdrage in de kosten van de verkenningen.
In december 2010 is door de Tweede Kamer een amendement van het lid De Rouwe aangenomen dat € 21,6 mln. toewijst aan de N23 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32500-XII nr. 13). Deze bijdrage is voor een deel bestemd voor medefinanciering van een nieuwe oeververbinding bij de Roggebotsluis (Flevoland – Overijssel, € 10 mln.) en voor een ander deel voor de verbinding Hoorn – Enkhuizen (Noord-Holland, € 11,6 mln.). De nu opgenomen lagere realistie wordt met name veroorzaakt door het feit dat het amendement het begrotingsgeld geheel aan 2011 heeft toegekend, terwijl de programmering pas in een latere fase is voorzien.
De hogere realisatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door loon- en prijsbijstelling van dit budget.
Verder is, naast de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek, een terugboeking vanuit Hoofdstuk XII van de niet benutte middelen voor het programma Beter Benutten aangebracht omdat het programma trager op gang is gekomen dan verwacht. Het gaat om communicatie, taskforce mobiliteitsmanagement en proceskosten regio’s. Omdat het programma volledig uit het Infrastructuurfonds is gefinancierd, worden de middelen teruggeboekt naar het oorspronkelijk budget zodat deze beschikbaar kunnen blijven voor de uitvoering van deze beleidsprioriteit.
In overeenstemming met het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.
Artikel 12 Hoofdwegennet | Categorie | artikel 12.01 | artikel 12.02 | artikel 12.03 | artikel 12.04 | artikel 12.05 | artikel 12.06 | Uitgaven | artikel 12.09 | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 | 50 529 | 1 023 854 | 1 743 617 | 190 564 | 23 739 |
| 3 032 303 | – 159 772 | 2 872 531 | ||
Amendement nr 13, lid de Rouwe | Intensiver.ing/Extensivering | 21 600 | 21 600 | 21 600 | |||||||
Desalderingen FES (NvW) | Intensivering/Extensivering | 32 269 | 32 269 | 32 269 | |||||||
Begroting 2011 | 50 529 | 1 023 854 | 1 775 886 | 190 564 | 45 339 | 0 | 3 086 172 | – 159 772 | 2 926 400 | ||
Aanpassing Bekostigingssestematiek RWS | Neutraal | – 1 027 | – 503 560 | – 133 764 | – 22 502 | – 59 815 | 440 388 | – 280 280 | – 280 280 | ||
Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet | Neutraal | – 2 200 | – 197 560 | 65 733 | 136 083 | 2 200 | 4 256 | – 4 256 | 0 | ||
Overboeking van/naar art 17 Megaprojecten VenV | Intensivering/Extensivering | – 20 019 | – 20 019 | – 20 019 | |||||||
Versnelde betaling in 2010 voor Onderhoud 2011 | Intertemporeel | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | |||||||
DBFM A12 lunettern-Veenendaal | Intensivering/Extensivering | – 3 896 | – 77 902 | 3 805 | – 77 993 | – 77 993 | |||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | |||||||
Kasschuif algemene middelen | Intertemporeel | 100 000 | 100 000 | 100 000 | |||||||
Saldo 2010 | Intertemporeel | 10 366 | – 24 914 | – 21 512 | – 66 823 | – 102 883 | – 28 870 | – 131 753 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2011 | – 1 027 | – 699 290 | – 434 140 | 25 524 | 84 426 | 442 588 | – 581 919 | – 33 126 | – 615 045 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2011 | 49 502 | 324 564 | 1 341 746 | 216 088 | 129 765 | 442 588 | 2 504 253 | – 192 898 | 2 311 355 | ||
Aanpassing Bekostigingssestematiek RWS | Neutraal | 3 242 | 3 242 | 3 242 | |||||||
Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet | Neutraal | 0 | 6 543 | 368 697 | – 44 188 | – 338 508 | – 1 423 | – 8 879 | 8 879 | 0 | |
Overboeking van/naar art 14 Regionaal, lokale infras | Intensivering/Extensivering | 0 | 0 | 515 | – 56 322 | 0 | – 55 807 | – 55 807 | |||
Kasschuiven | Intertemporeel | – 62 286 | – 218 522 | – 7 928 | 428 469 | 139 733 | 71 450 | 211 183 | |||
Loon- en prijsbijstelling | Intensivering/Extensivering | 635 | 5 264 | 19 190 | 2 925 | 5 991 | 6 163 | 40 168 | 40 168 | ||
Conversie apparaat naar Hfdst XII | Intensivering/Extensivering | – 107 | – 107 | – 107 | |||||||
Amendement nr 13, lid de Rouwe | Intensivering/Extensivering | – 21 600 | – 21 600 | – 21 600 | |||||||
Taakstellingen | Intensivering/Extensivering | – 457 | – 457 | – 457 | |||||||
Overboeking naar Hfdst XII art 39 BDU | Intensivering/Extensivering | 5 380 | – 9 000 | – 3 620 | – 3 620 | ||||||
Overboeking naar Hfdst XII art 34 Betrouwbare netwerken | Intensivering/Extensivering | – 6 018 | – 6 018 | – 6 018 | |||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | – 2 002 | 126 | 1 328 | – 548 | – 548 | |||||
Mutaties miljoenennota 2012 | 635 | – 49 239 | 175 386 | – 49 191 | 4 233 | 4 283 | 86 107 | 80 329 | 166 436 | ||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 50 137 | 275 325 | 1 517 132 | 166 897 | 133 998 | 446 871 | 2 590 360 | – 112 569 | 2 477 791 | ||
Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet | Neutraal | – 8 575 | – 149 699 | 157 297 | 5 541 | 4 564 | – 4 564 | 0 | |||
Overboeking van/naar art 17 Megaprojecten VenV | Intensivering/Extensivering | 2 440 | 2 440 | 2 440 | |||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 4 627 | 4 627 | 4 627 | |||||||
DBFM A15 Maasvlakte-Vaanplein | Intensivering/Extensivering | – 4 859 | – 33 959 | 5 546 | – 33 272 | – 33 272 | |||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 67 420 | – 25 557 | 21 326 | – 93 283 | – 30 094 | 10 066 | – 20 028 | |||
Mutaties najaarsnota 2011 | 0 | 53 986 | – 209 215 | 184 169 | – 80 675 | 0 | – 51 735 | 5 502 | – 46 233 | ||
Stand tweede suppletoire wet 2011 | 50 137 | 329 311 | 1 307 917 | 351 066 | 53 323 | 446 871 | 2 538 625 | – 107 067 | 2 431 558 | ||
Overboekingen binnen artikel 12 Hoofdwegennet | Neutraal | 71 | – 71 | 0 | 0 | ||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 25 | 25 | 25 | |||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 6 371 | 32 537 | 23 780 | – 11 225 | – 1 | 38 720 | 8 687 | 47 407 | ||
Mutaties slotwet 2011 | 0 | – 6 346 | 32 608 | 23 780 | – 11 296 | – 1 | 38 745 | 8 687 | 47 432 | ||
Realisatie 2011 | 50 137 | 322 965 | 1 340 525 | 374 846 | 42 027 | 446 870 | 2 577 370 | – 98 380 | 2 478 990 |
Deze mutatie is aangebracht naar aanleiding van het amendement van het lid de Rouwe (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 13), waarmee binnen het wegenbudget gelden zijn vrijgemaakt om aan twee kralen uit de N23 een impuls te geven. Het gaat hierbij om de Roggebotsluis (€ 10 mln.) en de aansluiting A7 (€ 11,6 mln.).
In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende is leeg geboekt. Dit betekent dat FES-financiering via het ontvangstenartikel IF/19.10 is komen te vervallen en wordt omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).
Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, is in deze suppletoire begroting voorgesteld op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling in te voegen met de hoofdproducten «Apparaatskosten RWS» en «Overige netwerkgebonden kosten» respectievelijk «Overige netwerkoverstijgende kosten» op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 14 zijn budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119 nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.
Deze mutaties betreffen overboekingen binnen het artikel voornamelijk als gevolg van de verwerking van mee- en tegenvallers.
Dit betreft een overboeking naar artikel 17 voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A22 Niet invoeren kilometerheffing).
Dit betreft een terugboeking van een in 2010 verrichte versnelde betaling voor het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet.
Deze mutatie betreft een overboeking naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A2 Lunetten – Veenendaal (DBFM: Design Build Finance Maintain – ontwerp, bouw, financiering en onderhoud).
Naar het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is ten behoeve van het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard € 5 mln. overgeboekt.
Dit betreft de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek.
Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.
Naast de verwerking van bijdragen van derden op de verschillende aanlegprojecten, zijn de mutaties voornamelijk het gevolg van fasewisselingen op de projecten A1/6/9 Schiphol/Amsterdam – Almere, A2 Passage Maastricht, A4 Delft – Schiedam, A50 Ewijk – Valburg, A12 Zoetermeer – Zoetermeer Centrum en de N31 Leeuwarden (De Haak).
Uit dit artikel heeft een overboeking naar artikel 14 plaats gevonden van hoofdzakelijk het RSP-budget voor de A7 ZRG, fase 2.
Door middel van deze kasschuif is zoveel mogelijk aangesloten bij de actuele inzichten in de programmering.
Deze mutatie is het gevolg van een gewijzigde dekking van het amendement van het lid de Rouwe (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 13) met betrekking tot de N23.
Het gaat hier om de overboeking van de verschillende projecten, waarvan de betaalbaarstelling via de BDU zal verlopen. Het betreft de aansluiting A13/N209 Doenkadeviaduct, ruimtelijke mobiliteitsaanpak Maastricht-Noord, N62 Sloe- en tractaatweg, A58 Reconstructie kruispunt, Quick-wins Haaglanden en kwaliteitsnetwerk goederenvervoer Zeeuws-Vlaanderen.
Daarnaast verloopt het project A12 pilot spitsmijden niet meer via de BDU. De BDU reservering wordt teruggeboekt naar het project Spitsmijden A12 corridor op artikel 12.
De overboeking naar artikel 34 in de begroting van HXII heeft betrekking op de financiering van de per 1 januari 2011 nieuw gevormde DGMO directie Beter Benutten.
Dit betreffen overboekingen met de begroting van HXII ten behoeve van de taakuitvoering van de Inspectie overbelading (IVW) alsmede indexeringsgelden over 2010.
Naast de verwerking van het saldo van mee- en tegenvallers, is het beschikbare budget op het project A15 Maasvlakte – Vaanplein omgezet naar het geïntegreerde contractartikel inclusief een DBFM reeks.
Dit betreft een terugboeking uit artikel 17 van de niet benodigde gelden ten behoeve van het project Anders Betalen voor Mobiliteit.
Het programma Beter Benutten is trager op gang gekomen dan verwacht en omdat het programma op HXII volledig uit het Infrastructuurfonds is gefinancierd, worden de middelen teruggeboekt vanuit HXII naar het oorspronkelijk budget zodat deze beschikbaar kunnen blijven voor de uitvoering van deze beleidsprioriteit Beter Benutten.
Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A15 Maasvlakte – Vaanplein.