Base description which applies to whole site

Artikel 12 Hoofdwegennet

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg en verkenning en planstudie. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de beleidsbegroting 2011 (XII). Het Infrastructuurfondsartikel hoofdwegen is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32 (bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit), 34 (betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd) en 36 (bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving).

Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering

Overzicht van de budgettaire gevolgen van de uitvoering (in € 1 000)
  

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

1 879 765

4 679 376

3 673 148

3 004 574

3 104 281

2 257 781

1 668 045

Uitgaven

2 908 606

2 991 367

3 032 303

2 891 910

3 065 098

3 750 751

2 423 745

12.01 Verkeersmanagement

56 527

57 150

50 529

50 315

50 296

50 293

51 299

12.01.01 Basispakket verkeersmanagement

56 527

57 150

50 529

50 315

50 296

50 293

51 299

12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

       

12.02 Beheer en onderhoud

827 211

1 012 740

1 023 854

970 519

960 634

931 902

831 392

12.02.01 Basispakket B&O

657 227

821 620

835 014

831 903

801 804

867 739

810 015

12.02.02 Servicepakket B&O

102 253

80 592

61 357

32 051

32 479

2 861

21 203

12.02.04 Groot variabel onderhoud

67 731

110 528

127 483

106 565

126 351

61 302

174

12.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit

1 652 933

1 728 817

1 743 617

1 246 118

869 889

601 074

239 817

12.03.01 Realisatieprogramma

1 610 236

1 719 044

1 629 127

1 094 992

755 480

563 644

228 594

12.03.02 Planstudie na tracèbesluit

42 696

9 774

114 489

151 125

114 409

37 430

11 223

12.04.01 GIV/PPS

261 065

185 147

190 564

166 486

249 969

220 307

124 026

12.05 Verkenningen en planstudie voor tracebesluit

110 870

7 513

23 739

458 472

934 310

1 947 175

1 177 211

12.05.01 Verkenningen

5 336

6 204

2 927

2 827

0

0

0

12.05.02 Planstudie voor tracèbesluit

105 535

1 309

20 812

455 645

934 310

1 947 175

1 177 211

Van totale uitgaven:

       

Apparaatsuitgaven

3 356

3 734

0

0

0

0

0

Baten-lastendiensten

1 170 895

1 302 583

1 229 448

1 110 487

1 105 172

1 068 930

1 011 477

Restant

1 734 355

1 685 050

1 802 855

1 781 423

1 959 926

2 681 821

1 412 267

12.09 Ontvangsten

123 019

239 796

159 772

93 403

289 778

312 927

289 549

Budgetflexibiliteit

Absolute budgetflexibiliteit in € x 1 000

12.01 en 12.02 Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud

juridisch verplicht

41 410

complementair noodzakelijk

bestuurlijk gebonden

 

beleidsmatig nog niet ingevuld

beleidsmatig verplicht

48 611

 
    

12.03 en 12.05 Aanleg en planstudie voor en na tracebesluit

juridisch verplicht

917 617

complementair noodzakelijk

bestuurlijk gebonden

305 872

beleidsmatig nog niet ingevuld

beleidsmatig verplicht

321 283

 
    

12.04 GIV/PPS

  

juridisch verplicht

168 062

complementair noodzakelijk

bestuurlijk gebonden

 

beleidsmatig nog niet ingevuld

beleidsmatig verplicht

  

12.01 en 12.02 Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud

De onder beheer en onderhoud opgenomen bedragen hebben betrekking op het groot variabel onderhoud en zijn volledig beleidsmatig verplicht. De middelen zijn noodzakelijk om de renovatie van de stalenbruggen uit te kunnen voeren.

12.03 en 12.05 Aanleg en planstudie na tracébesluit en verkenning en planstudie voor tracébesluit

De categorie bestuurlijk gebonden houdt dat gedeelte in dat in afspraken met de regio aan planstudies wordt uitgevoerd. De categorie beleidsmatig verplicht betreft lopende c.q. te starten projecten die nog niet volledig tot juridische verplichten hebben geleid alsmede de agentschapsbijdragen van VenW op de diverse projecten.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Het hiervoor geraamde budget is voor meer dan de helft reeds juridisch verplicht; het restant is beleidsmatig verplicht.

12.01 Verkeersmanagement

Motivering

Met verkeersmanagement streeft VenW naar optimaal gebruik van en informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur.

In het Beleidskader Benutten heeft VenW concrete invulling gegeven aan de pijler Benutten (verkeersmanagement) naast de pijlers Bouwen en Beprijzen. De negen acties uit het Beleidskader Benutten worden momenteel gericht uitgevoerd.

Met verkeersmanagement draagt VenW als volgt concreet bij aan onder meer de doelstellingen uit de Nota Mobiliteit:

  • reistijdwinst en daarmee voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur;

  • veiligere verkeersafwikkeling met minder ongevallen;

  • gelijkmatiger verkeersafwikkeling en daarmee brandstofbesparing en lagere uitstoot van CO2;

  • verbeterde reis- en route-informatie en daarmee tot beter geïnformeerde reizigers en een betere benutting van de weginfrastructuur.

Basispakket Verkeersmanagement

Producten

Bij het vormgeven van verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in vijf maatregelcategorieën:

  • verkeersgeleiding bij grote drukte;

  • hulpverlening ten behoeve van doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);

  • reistijd- en route-informatie;

  • maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag;

  • voorlichting over rijkswegen.

Vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale wordt een proactieve sturing voorgestaan. Het instrumentarium voor deze sturing van het verkeer wordt steeds verder verfijnd. Zo worden regelscenario’s geoptimaliseerd, zijn de afgelopen jaren afspraken met politie en hulpverleners geconcretiseerd en worden verkeerscentrales van de andere wegbeheerders en die van RWS steeds verder met elkaar verknoopt voor een optimale bediening van weggebruikers van deur tot deur.

Bij de uitvoering van verkeersmanagement wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd (gebiedsgericht verkeersmanagement). In nauw overleg met de regionale overheden worden maatregelpakketten ontwikkeld die als het meest effectief worden gezien.

Er wordt gewerkt in een twintigtal samenwerkingsverbanden (grote en middelgrote stedelijke agglomeraties). Bij een aantal van deze samenwerkingsverbanden heeft dit reeds geleid tot maatregelpakketten. Voorbeelden hiervan zijn het KAN-gebied (Arnhem–Nijmegen), het SIRE-gebied (regio Eindhoven), de regio Haaglanden en het Stadsgewest Rotterdam.

Met de Mobiliteitsaanpak wordt een groot aantal pakketten benuttingsmaatregelen in de periode 2010–2012 gerealiseerd waarmee een direct merkbare verbetering van de filetop 50 wordt bereikt.

De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) is in 2007 opgericht met als doel de benutting van bestaande wegen te verbeteren. Tot 2012 wordt de databank constant uitgebreid met nieuwe data en wordt de kwaliteit van de gegevens op het afgesproken niveau gebracht.

Met dynamisch verkeersmanagement wordt beoogd de bestaande infrastructuur beter te benutten. In combinatie met het actief reguleren van het verkeer heeft dit geleid tot verbeterde doorstroming van het verkeer en heeft dit dus een positief effect op het aantal voertuigverliesuren.

Meetbare gegevens bij Verkeersmanagement

Specificatie bedieningsareaal:

Areaalomschrijving

omvang

2009

2010

2011

 

Eenheid

   

Verkeerssignalering

km

1 200

1 200

1 200

Verkeerscentrales

Aantal

6

6

6

Spits- en plusstroken

km

152

215

315

Toelichting

  • 1. In tegenstelling tot voorgaande jaren is specificatie van de spits- en plusstroken opgenomen in aantal km in plaats van aantallen spits- en plusstroken. Het opnemen van het aantal kilometers geeft een beter beeld van de daadwerkelijke ontwikkeling van het areaal en is bovendien basis voor een betrouwbaarder cijferbeeld.

    Binnen het totale aanlegpakket is een belangrijke rol weggelegd voor de uitbreiding van spits- en plusstroken. Dit verklaart dan ook de forse toename van het aantal km in de periode 2009 t/m 2011. De toename van 2009 naar 2011 wordt met name verklaard door de uitbreidingen op de A9 (+ 36 km), de A12 (+ 38 km) en de A2/76 (+ 34 km).

Indicatoren:

Indicator

Eenheid

realisatie 2009

streefwaarde 2010

streefwaarde 2011

Op alle bemeten wegvakken wordt gemiddeld over het jaar minimaal 95% van de tijd betrouwbare reis en route-informatie geleverd die binnen 5 min. Zowel beschikbaar is voor de DRIP’s als voor de serviceproviders.

% van bemeten rijbaan lengte

94%

95%

95%

     

Op de drukste trajecten van het rijkswegennet bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 15 minuten.

% van de gevallen

81%

80%

80%

     

Op de overige rijkswegen bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 30 minuten.

% van de gevallen

93%

80%

80%

Toelichting

Voor verkeersmanagement wordt gebruik gemaakt van een indicator die een duiding geeft van de effecten van het uitgevoerde programma. Deze indicator geeft aan hoe snel Rijkswaterstaat betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIP’s) zet en hoe snel die informatie beschikbaar is voor serviceproviders.

Daarnaast is er een indicator, die aangeeft hoe snel Rijkswaterstaat na een ongeval ter plekke is om de weg zo snel mogelijk weer vrij te kunnen geven voor het verkeer. Met name als gevolg van minder files op de minder drukke trajecten zijn de gerealiseerde waarden voor wat betreft de aanrijtijden in 2009 hoger uitgevallen dan de streefwaarde voor 2009 (80%).

Basispakket

Areaaleenheid

Omvang 2011

Totaalbudget 2011 in € 1 000

Verkeersmanagement

Rijbanen met verkeerssignalering (km)

1 200

50 529

12.02 Beheer en onderhoud

Motivering

Het rijkswegennet (en de onmiddellijke omgeving daarvan) in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is (het faciliteren van vlot, veilig en comfortabel vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.

Producten

Het beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, bruggen en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en exploitatie.

In de begroting 2010 is reeds opgemerkt dat de kosten van beheer en onderhoud toenemen en dat de budgetten onder druk komen te staan. Voortschrijdend inzicht heeft dit beeld bevestigd en er sprake is van voortdurende budgetspanning bij het beheer en onderhoud en het inlopen van achterstanden ten opzichte van de normen. De spanning doet zich voor binnen regulier beheer en onderhoud en bij renovatie en vervanging.

Mede aan de hand van de uitkomsten van de audits naar het beheer en onderhoud op de afzonderlijke netwerken (Hoofdwatersystemen, Hoofwegennet en Hoofdvaarwegennet) zal worden bezien welke beheersmaatregelen kunnen worden ingezet om budget en kosten meer met elkaar in overeenstemming te brengen.

Basispakket beheer en onderhoud

Een voorwaarde voor optimaal gebruik van het wegennet is beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales, verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Deze kunnen het best worden gegarandeerd indien de infrastructuur preventief beheerd en onderhouden wordt. Dit in tegenstelling tot correctief onderhoud, waarbij de beheerder geconfronteerd wordt met functieverlies en de gebruiker ongewild voor onaangename verrassingen wordt geplaatst. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het basispakket.

De uitgaven voor het basispakket beheer en onderhoud bestaan in hoofdlijn uit:

  • uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;

  • uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;

  • uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen;

  • klein variabel en vast onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.

De kosten voor de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken, alsmede van de noodzakelijke vervanging van de betonverharding van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens worden vooralsnog voorgefinancierd vanuit aanleg en gedekt uit Beheer en Onderhoud. Het onderzoek naar de betonnen viaducten en bruggen nadert zijn afronding. Om een integraal en meerjarig beeld te krijgen zal in het komende jaar de totale omvang van de renovatie- en vervangingsproblematiek die ook op langere termijn op ons af gaat komen in beeld worden gebracht. Structureel zijn voor vervangingen en renovaties op dit moment geen middelen gereserveerd in het MIRT.

Servicepakket Beheer en Onderhoud

• Servicepakket Meer Veilig en Meer Vlot

De in 2007 ingestelde impuls verkeersveiligheid voor de niet-autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk, wordt in 2011 afgerond. Er wordt geïnvesteerd in enerzijds het realiseren van essentiële herkenbaarheidskenmerken en anderzijds in een aantal kosteneffectieve verkeersveiligheidsmaatregelen, zoals het aanbrengen van bermverharding of het ombouwen van een kruispunt tot rotonde. Deze afrondende werkzaamheden worden gefinancierd uit de in 2010 ontvangen bijdrage.

• Servicepakket Meer Kwaliteit Leefomgeving

Binnen dit servicepakket worden bijdragen geleverd aan het meerjarenprogramma ontsnippering en het meerjarenprogramma bodemsanering. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden.

De ontsnipperingswerken worden uitgevoerd in samenspraak met alle betrokkenen. Hiermee is een realistisch, uitvoerbaar ontsnipperingsprogramma ontstaan, dat aansluit op en is afgestemd met de ontsnipperingsmaatregelen van andere overheden.

Groot Variabel onderhoud

De betonweg A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is aan het eind van zijn levensduur gekomen. Deze wordt gesloopt en in de periode 2009 tot en met 2011 vervangen door een ZOAB-weg. Daarnaast wordt de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken opgepakt. Van de 274 bruggen met een stalen rijdek in het hoofdwegennet is bij vooral oudere exemplaren in toenemende mate sprake van ernstige scheurvorming in de stalen rijdekken. Deze scheurvorming wordt veroorzaakt door een aanzienlijk hogere belasting met zwaar vrachtverkeer dan indertijd bij het ontwerp kon worden voorzien. Van de 14 stalen bruggen die tot en met 2018 moeten worden aangepakt is de Scharsterijnerbrug inmiddels afgerond. Op basis van de meest recente planning kan de Calandbrug vervroegd worden aangepakt. Deze is dan ook aan onderstaande opsomming (programmering t/m 2014) toegevoegd. De Suurhoffbrug, Brienenoordbrug (Westelijke boog) en de Wantybrug staan vooralsnog gepland in de periode 2014–2018.

De volgende stalen bruggen worden aangepakt:

In de programmering t/m 2014

Vaste bruggen

Beweegbare bruggen

Afgerond

Geprogrammeerd na 2014

Scharberg (Elsloo)

Gideonbrug

Scharsterrijnbrug

Brienenoordbrug (westelijke boog)

Galecopperbrug

Ketelbrug

 

Suurhoffbrug

Beek (Geleen)

Kruiswaterbrug

 

Wantybrug

Muiden

Calandbrug

  

Ewijk

   

Kreekrak

   

Meetbare gegevens

In de kabinetsreactie op het IBO Beleid en Onderhoud (Kamerstukken 2006–2007, 30 800 XII, nr. 57) is toegezegd om extracomptabele informatie te verstrekken over de wijze waarop de middelen voor beheer en onderhoud worden aangewend. Ter invulling daarvan is hieronder een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, bruggen en viaducten (kunstwerken), systemen voor DVM, verkeersvoorzieningen, arealen voor landschap en milieu en exploitatie. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde: van jaar tot jaar kan het actueel uitgegeven percentage fluctueren.

• Basispakket Beheer en onderhoud

Specificatie areaal rijkswegen

 

2009

2010

2011

Rijbaanlengte (in km)

Hoofdrijbaan

5 701

5 700

5 720

Rijbaanlengte (in km)

Verbindingswegen en op- en afritten

1 382

1 399

1 411

Areaal asfalt (in km2)

Hoofdrijbaan

73

73

74

Areaal asfalt (in km2)

Verbindingswegen en op- en afritten

12

12

12

Groen areaal (in km2)

 

207

207

207

Basispakket

Areaaleenheid

Omvang 2011

Totaal budget 2011

Beheer, onderhoud en ontwikkeling

Oppervlakte wegdek in km2

86

835 014

Indicatoren

Eenheid % areaal

Realisatie 2009

Streefwaarde 2010

Streefwaarde 2011

De verharding van de rijkswegen voldoet aan alle onderhoudsnormen

95%

98%

95%

95%

De bruggen, viaducten en tunnels in de rijkswegen voldoen aan alle onderhoudsnormen

90%

85%

88%

90%

Toelichting

Voor het jaar 2011 hanteert VenW dezelfde twee indicatoren als in de begroting 2010, namelijk een indicator die de conditie van de wegen aangeeft en één die de kwaliteit van bruggen en viaducten in het rijkswegennet weergeeft. Hiermee wordt inzicht geboden in de prestaties op het gebied van beheer en onderhoud.

• Servicepakket Beheer en onderhoud

De bekostiging van het servicepakket is hieronder weergegeven.

Servicepakket (Budget x € 1 000)

2009

2010

2011

Plan van aanpak Beheer en Onderhoud

68 354

40 246

0

Meer veilig en meer Vlot

26 275

18 671

0

Meer kwaliteit leefomgeving

7 624

16 875

61 357

Kunderberg

 

4 800

 

Totaal

102 253

80 592

61 357

• Groot variabel onderhoud

Groot variabel onderhoud (Budget x € 1 000)

2009

2010

2011

Kunstwerken

21 848

72 465

125 266

Deklaag A 32

17 481

3 460

0

Sloop en nieuwbouw A1 Hengelo–Duitse grens

28 401

34 603

2 217

Totaal

67 730

110 528

127 483

12.03 Aanleg, benutting en planstudie na tracébesluit

Motivering

Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.

Dynamisch Verkeersmanagement

Producten

In 2007 heeft VenW een start gemaakt met een investeringsprogramma voor DVM. In de periode 2009–2012 wordt een bedrag van € 200 mln. geïnvesteerd. Het gaat daarbij met name om een betere benutting van de wegen, vooral op de file top-50 en om het verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. Bij dit investeringsprogramma houdt VenW ook rekening met het groot onderhoud om de hinder voor de weggebruiker te beperken.

Daarnaast voert VenW met het oog op de langere termijn een aantal proeven uit op die het effect van meer innovatieve verkeersmaatregelen moeten aantonen. Zo wordt vanaf 2011 op de ring Amsterdam een proef met sturend verkeersmanagement uitgevoerd gericht op een meer gecoördineerde inzet van maatregelen op het gebied van regionaal verkeersmanagement. Hiervoor is € 50 mln. uitgetrokken. In Rotterdam is De Verkeersonderneming gestart. Om de files op en rond de A15 te verminderen, hebben de gemeente en stadsregio Rotterdam, het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat één organisatie opgericht met één aanpak voor verkeersmanagement én mobiliteitsmanagement om de bereikbaarheid van deze belangrijke mainport van de Nederlandse economie te verbeteren.

In 2011 zal ook een start worden gemaakt met het onderzoeken van de mogelijkheden van coöperatieve systemen van in-car technologie en wegkant. Nederland zal hiermee een bijdrage leveren aan de proeven die in Europees verband worden gestart.

Tenslotte wordt een aantal proeven uitgevoerd naar het effect van dynamische snelheden op veiligheid, doorstroming en milieu.

  • De proeven met dynamische snelheden op de A1, A58 en de A12 zijn inmiddels afgerond. De resultaten daarvan zullen nog in 2010 naar de Tweede Kamer worden gezonden.

  • Voor de twee proeven op de A12 en de A20 is in 2009 een bedrag van € 8 mln. uitgetrokken. De resultaten van deze proeven zijn in 2010 (A12) en 2011 (A20) gereed.

Op basis van de proeven zal worden bekeken of, en zo ja op welke wijze, deze verkeersmaatregelen structureel ingezet kunnen worden.

Tot slot zet VenW in het kader van DVM in op nog verdere verbetering van de reisinformatie aan de weggebruiker.

Spoedaanpak Wegen/Fileplan ZSM

De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk dertig wegprojecten met spoed op te pakken. Samen vormen deze projecten de Spoedaanpak Wegen.

Naast de wetswijziging is ook de interne werkwijze geïntensiveerd en er zijn afspraken gemaakt met de GWW-sector om tot een snelle aanbesteding en realisatie van de projecten te komen. De 23 nog uit te voeren projecten uit het fileplan Zichtbaar Snel Meetbaar (ZSM) worden onder de Spoedaanpak Wegen uitgevoerd.

Overige realisatieprojecten

De volgende projecten zijn opengesteld en worden opgenomen onder de kleine projecten/afronding projecten:

  • A2 Holendrecht–Maarssen (2x5);

  • A7 Rondweg Sneek;

  • A2 Everdingen–Deil;

  • A2 Zaltbommel–Empel;

  • A2 St Joost–Urmond;

  • A12 Utrecht West aansluitingen.

  • A2 Rondweg Den Bosch;

  • A2 Tangenten Eindhoven;

Daarnaast zijn de volgende projecten overgegaan naar het realisatieprogramma:

  • N50 Ramspol–Ens;

  • A2 Maasbracht–Geleen, 1e fase;

  • ZSM 1+2;

  • A2 Oudenrijn–Everdingen;

  • A15 Maasvlakte–Vaanplein.

De belangrijkste financiële aanpassingen betreffen de volgende projecten:

  • A28 Utrecht–Amersfoort: kostenstijging als gevolg van spoedaanpak;

  • A2 Holendrecht–Oudenrijn: er is sprake van een meevaller vanwege meevallende realisatie op de deeltrajecten tussen Maarssen en Holendrecht;

  • A2 Tangent Eindhoven: hier zijn meeruitgaven door index en claims van aannemers. Dekking vindt plaats uit A2 Holendrecht en A2 EDZE waar sprake is van een meevaller.

  • ZSM1+2: het budget is verhoogd met € 178 mln voor kostenstijging als gevolg van spoedaanpak en met € 45 mln door extra inzet van capaciteit door de spoedaanpak. Daarnaast is bijna € 5 mln toegevoegd voor het ecoduct Rumelaar.

  • Dynamisch verkeersmanagement: er is € 46 mln naar de BDU overgeboekt voor Benutting/OWN alsmede is ruim € 15 mln overgeboekt naar beheer en onderhoud voor het DVM-MA pakket (onderhoudsdeel).

  • A73 Venlo/Maas: de hogere kosten (€ 97 mln.) hebben te maken met de tunneltechnische installatie, hogere kosten a.g.v. de beperkte openstelling per februari 2008 en de uitbreiding van de scope met de Koninginnelaan.

Tot eind 2011 zullen diverse projecten worden opgeleverd waaronder 13 spoedaanpakprojecten, A50 Valburg–Grijsoord en N57 Middelburg–Veersedam.

Planstudieprogramma na tracébesluit

Er zijn de volgende mutaties in de tabel planstudie na TB:

  • A50 Ewijk–Valburg is overgegaan naar tabel Categorie 1 (na tracébesluit).

  • N31 Leeuwarden is overgegaan naar tabel Categorie 1 (na tracébesluit).

In 2011 wil VenW de volgende mijlpalen realiseren:

Mijlpaal

Project

Oplevering

A9 Velsen–Raasdorp 1

 

A9 Raasdorp–Badhoevedorp1

 

A1 ’t Gooi1

 

A1/A6 Diemen–Muiderberg–Almere Stad west Oostbaan1

 

A4 Badhoevedorp–Nieuwe Meer1

 

A10 Nieuwe Meer–Amstel1

 

A27 Everdingen–Lunetten1

 

A1 Watergraafsmeer–Diemen1

 

A2 Leenderheide–Valkenswaard1

 

A12 Woerden–Oudenrijn1

 

A27 Lunetten–Rijnsweerd1

 

A28 Hattemerbroek–Lankhorst1

 

A58 Eindhoven–Oirschot1

 

A29 knooppunt Vaanplein–aansluiting Barendrecht

 

A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum

 

A50 Valburg–Grijsoord

 

N57 Rondweg Middelburg–Veersedam

  

Start realisatie

A9 Alkmaar–Uitgeest1

 

A2/A76 Maasbracht–Geleen1

 

A2 Den Bosch–Eindhoven1

 

A12 Gouda–Woerden

 

A12 Waterberg–Velperbroek1

 

A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere 2

 

A4 Delft–Schiedam2

 

A15 Maasvlakte–Vaanplein

 

A29 knooppunt Vaanplein–aansluiting Barendrecht

 

A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum

 

A4 Dinteloord–Bergen op Zoom (omlegging Steenbergen)

 

A2 Meerenakkerweg

 

A2 Passage Maastricht2

 

A50 Ewijk–Valburg

 

N31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden)

1

spoedaanpak.

2

Crisis en herstelwet.

Projectoverzicht behorende bij 12.03.01: Realisatieprogramma hoofdwegennet

 

Totaal

Budget in € mln

Oplevering MIT/SNIP

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

later

huidig

vorig

CATEGORIE 0

            

Projecten Nationaal

            

ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding)

2 441

2 207

929

461

464

220

221

140

6

 

2014

2014

Dynamisch verkeersmanagement

212

274

87

41

28

15

41

   

2012

2012

Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hoofdwegennet

1

14

1

       

nvt

nvt

Projecten Noordwest-Nederland

            

A10 Amsterdam praktijkproef FES

51

51

6

6

13

10

17

   

2011

2010

N9 Koedijk–De Stolpen

78

77

37

12

10

12

7

   

2011

2011

Projecten Utrecht

            

A2 Holendrecht–Oudenrijn

1 366

1 342

962

165

150

84

4

   

2012

2012

A2 Oudenrijn–Everdingen

123

 

19

21

52

29

1

   

2012

 

A28 Utrecht–Amersfoort

258

215

5

35

99

89

30

   

2012

2012

Projecten Zuidvleugel

            

A4 Burgerveen–Leiden

687

693

222

84

89

100

61

131

1

 

2014

2014

A12 Den Haag–Gouda benutting

237

236

215

18

4

     

2009

2009

A15 Maasvlakte Vaanplein 1

1 428

 

148

62

221

240

230

288

221

18

2015

2015

Projecten Zuidwestelijke delta

            

N57 Veersedam–Middelburg

215

214

146

43

26

     

2011

2011

Projecten Limburg

            

A2 Maasbracht–Geleen, 1e fase

185

  

26

77

69

14

   

2013

 

A73 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR

941

844

848

57

19

14

3

   

2008

2008

A2/A76 Maatregelenpakket Limburg 2

114

98

23

43

28

7

   

13

2010/2015

2011

Projecten Oost-Nederland

            

A1 Apeldoorn Dev.Oost

4

  

0

4

       

A2 Everdingen–Deil/Zaltbommel–Empel 3

512

519

348

112

53

     

2010/2011

2010/2011

N34 omleiding Ommen

48

48

23

14

8

3

    

2011

2011

N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal)

245

243

53

41

49

43

54

4

1

 

2013

2013

N50 Ramspol–Ens

134

111

18

15

35

53

13

   

2013

2013

Projecten Noord-Nederland

            

A7 Rondweg Sneek

79

79

37

21

21

     

2010

2010

Overige projecten

            

Kleine projecten / Afronding projecten

227

143

 

176

41

10

    

nvt

nvt

Programma aansluitingen

102

108

 

6

35

19

43

   

nvt

nvt

Quick Wins FES

51

51

1

12

12

10

17

   

2011

2011

Totaal uitvoeringsprogramma

9 740

 

4 128

1 470

1 537

1 026

755

563

229

31

  

Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planstudieprojecten

   

249

92

69

0

0

0

   

Begroting (IF 12.03.01)

   

1 719

1 629

1 095

755

564

229

   
1

Inclusief aan- en uitsluitende infrastructuur mainport Rotterdam.

2

Betreft amendement Van Hijum (29 800 A, nr. 8); aanleg spitsstrook A2 St.Joost–Urmond wordt opgeleverd in 2010 en aanpassing aansluiting Nuth op A76 wordt opgelverd in 2015.

3

Oplevering 2x3 in 2010; oplevering 2x4 Everdingen–Deil in 2011.

Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 en 12.05.02: Planstudie hoofdwegennet voor en na tracébesluit

Bedrag in € mln

Raming kosten

Budget

Planning

    

Uitvoering

Projectomschrijving

min.

max.

taakstellend

2010

2011

2012

2013

2014

2015

periode

CATEGORIE 1 (na tracébesluit)

          

Projecten Nationaal

          

Innovatieprogramma Geluid en Lucht, incl. maatregelen geluid

  

95

      

2004–2010

Projecten Limburg

          

A74 Venlo

  

132

tb

     

2010–2012

Projecten Oost-Nederland

          

A50 Ewijk–Valburg 1

  

317

tb

     

2011–2014

Projecten Noord-Nederland

          

N31 Leeuwarden (Haak van Leeuwarden) 2

  

194

tb

     

2011–2014

           

CATEGORIE 1 (voor tracébesluit)

          

Tracé/-projectbesluit t/m 2011

          

Projecten Noordwest-Nederland

          

A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere 3

  

4 230

tb

     

2011–2020

A9 Alkmaar–Uitgeest

   

wab

     

2011–2012

A9 Omlegging Badhoevedorp

  

314

 

tb

    

2012–2015

Projecten Utrecht

          

A27/A1 Utrecht Noord-knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten

  

380

 

tb

    

2012–2015

Projecten Zuidvleugel

          

A4 Delft–Schiedam

  

898

tb

     

2011–2015

N11 Leiden/Zoeterwoude–Alphen a/d Rijn

    

tb

     

A12 Bypass Nootdorp

    

tb

    

2011–2012

A12 Zoetermeer–Zoetermeer centrum

    

tb

    

2011

Projecten Zuidwestelijke delta

          

N61 Hoek–Schoondijke

  

129

 

tb

    

2012–2014

Projecten Brabant

          

A4 Dinteloord–Bergen op Zoom, exclusief Omlegging Halsteren

  

305

tb

     

2011–2013

Projecten Limburg

          

A2 Passage Maastricht

  

554

tb

     

2011–2016

Projecten Oost-Nederland

          

A12 Ede–Grijsoord 4

  

126

 

tb

    

2012–2014

A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid

  

41

 

tb

    

2012–2014

N18 Varsseveld–Enschede

  

313

 

tb

    

2012–2016

Projecten Noord-Nederland

          

N33 Assen–Zuidbroek

  

186

tb

     

2012–2014

N31 Harlingen (traverse Harlingen)7

  

140

 

tb

    

2012–2017

           

Tracé-/projectbesluit na 2011

          

Projecten Noordwest-Nederland

          

A10 Zuidas (hoofdweggedeelte) 5

  

135

  

tb

   

vanaf 2013

Projecten Utrecht

          

A28/A1 Knooppunt Hoevelaken

      

tb

  

2016–2020

A2/A12/A27 Ring Utrecht

      

tb

  

2016–2020

Projecten Zuidvleugel

          

A13/A16/A20 Rotterdam

          

Projecten Zuidwestelijke delta

          

N62 Goes–Vlissingen

  

84

      

2011–2014

Projecten Brabant

          

A27 Utrecht–Lunetten–Hooipolder

     

tb

   

2013–2018

Projecten Oost-Nederland

          

A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen 6

  

647

       

N35 Zwolle–Wythmen

  

51

  

tb

   

2013–2014

Projecten Noord-Nederland

          

A6/A7 Knooppunt Joure 7

  

70

  

tb

   

2012–2014

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase7

  

624

       

Totaal categorie 1

  

9 965

       
           

CATEGORIE 2

          

Projecten Limburg

          

A2 Maasbracht–Geleen 2e fase

      

tb

  

2016–2018

           

Totaal uitvoeringsprogramma

   

11

535

1 007

1 049

1 985

1 188

 

Overprogrammering

    

– 400

– 400

    

Begroting (IF 12.03.02/ 12.05.02)

   

11

135

607

1 049

1 985

1 188

 

Legenda

tb = tracébesluit

wab=wegaanpassingsbesluit

1

Taakstellend budget betreft gedeelte A50 Ewijk-Valburg. A50 Valburg-Grijsoord is ZSM II.

2

Excl. Bijdragen RSP (27 mln) en provincie en gemeente (36 mln)

3

Hierin is opgenomen A6/A9, kruising natte as A1 en groene uitweg.

4

Project inclusief budget staan in relatie met A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen.

5

Exclusief financiering ad € 187 mln uit FES-budget Noordvleugel.

6

Taakstellend budget is inclusief € 112,5 mln aan regiobijdrage en € 262,5 mln aan geanticipeerde inkomsten door een vorm van beprijzing (pp2006)

7

Budget en financiering van deze projecten aan rijksinfrastructuur vinden plaats vanuit art. 14.03

12.04 Geïntegreerde contractvormen

Motivering

Door middel van uitvoering van deze infraprojecten waarbij sprake is van publiek-private financiering wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden.

Producten

De exploitatiebijdragen (Westerschelde Tunnel) zijn overgeheveld naar het ministerie van Financiën in het kader van de overdracht aan de Provincie Zeeland.

De volgende drie projecten worden momenteel via DBFM aanbesteed:

  • A15 Maasvlakte–Vaanplein;

  • A12 Utrecht–Maasbergen–Veenendaal;

  • N33 Assen–Zuidbroek.

De voorbereiding van de aanbesteding van het project Schiphol–Amsterdam–Almere (opgeknipt in vier DBFM-deelcontracten en één DB-contract) is gestart.

De komende periode (2010–2011) is voor de volgende projecten een PPC in uitvoering of wordt een PPC gepland:

  • N18 Varsseveld–Enschede (update);

  • Driehoek A1–A28–A27;

  • A27 Hooipolder–Lunetten;

  • A7 Zuidelijke Ringweg Groningen;

  • A6/A7 knooppunt Joure;

  • N31 traverse Harlingen;

  • Ring Utrecht.

De projecten A7 Zuidelijke Ringweg Groningen en A6/A7 knooppunt Joure maken onderdeel uit van de Crisis- en Herstelwet.

Projectoverzicht behorende bij 12.04 geïntegreerde contractvormen hoofdwegennet

 

Totaal

Budgetten in € mln

Oplevering

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

later

huidig

vorig

CATEGORIE 0

            

Projecten Noordwest-Nederland

            

Aflossing tunnels 1

845

843

238

51

51

53

54

55

55

287

  

A10 tweede Coentunnel 2

2 173

2 159

311

129

120

94

177

145

49

1 147

2012

2012

Projecten Brabant

            

A59 Rosmalen–Geffen, PPS

288

288

130

15

14

14

14

14

14

71

2005

2005

Projecten Noord-Nederland

            

N31 Leeuwarden–Drachten

127

127

96

5

5

5

5

5

5

1

2007

2007

             

Totaal categorie 0

3 433

 

776

201

191

166

250

220

124

1 506

  

Begroting (IF 12.04)

   

201

191

166

250

220

124

   
1

Aflossing tunnels: verplichting loopt t/m 2026.

2

Verplichting loopt t/m 2 037 en is incl. Westrandweg.

12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit

Motivering

Om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering (planstudie voor tracébesluit).

Verkenningen

Producten

Wijziging in de verkenningentabel:

  • Verkenningen A58, N65 en A67 worden inhoudelijk en procesmatig op elkaar afgestemd. De N65 wordt meegenomen in het traject van de A58. De planning is gericht op een nemen over een startbeslissing in het voorjaar van 2010.

  • Verkenning A7 Zuidelijke Ringweg Groningen is afgerond in 2009; komt in planstudiefase.

  • Verkenning A73 Ewijk–Rijkevoort: besloten is nu niet verder te verkennen en aan de hand van de uitkomsten van de NMCA te bezien of een verkenning wordt gestart.

  • Verkenning N35 Zwolle–Wijthmen is begin 2010 afgerond; komt in planstudie. Mogelijke verkenningen op andere trajectdelen N35.

Planstudieprogramma vóór tracébesluit

  • Het budget van de A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere is verhoogd naar ruim € 4 mrd (prijspeil 2009) op basis van de afgeronde OTB-raming. De kostenstijging wordt veroorzaakt door benodigde ontwerpwijzigingen, niet eerder meegenomen kosten voor verkeersmanagementmaatregelen gedurende de bouw en het ophogen van de post voor risicoreserveringen.

  • Het budget van de A4 Delft–Schiedam is verhoogd naar € 898 mln. om de kosten van het in het Standpunt gekozen alternatief te kunnen dekken.

  • Het pakket A73/A74; de A73 is gerealiseerd.

  • De volgende projecten zijn toegevoegd in de tabel planstudie vóór TB:

    • A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid

    • A12 Nootdorp bypass en A12 Zoetermeer

    • N35 Zwolle Wijthmen

Projectoverzicht behorende bij 12.05.02 Verkenning en planstudie voor tracébesluit

De planstudies voor tracébesluit zijn opgenomen onder 12.03.

Projectoverzicht behorende bij 12.05.01 Verkenningen

Verkenningenprogramma

A. Lopende verkenningen

Gebied

Probleem

Referentiekader

Gereed

Projecten Zuidvleugel

   

As Leiden–Katwijk (Integrale Benadering Holland Rijnland)

Bereikbaarheid en ruimtelijke opgaven

Notaoverleg MIRT december 2007

2010

Verkenning Haaglanden

Bereikbaarheid in samenhang met ruimtelijke opgaven, openbaar vervoer, functioneren toeleidende wegen en onderliggend (stedelijk) hoofdwegennet

LMCA Hoofdwegen

2011

Verkenning Rotterdam Vooruit

Bereikbaarheid in relatie tot ruimtelijke ordening, economie, verkeer en vervoer, landschap en natuur

LMCA Hoofdwegen

2010

Projecten Brabant

   

A58 Sint Annabosch–Galder

Bereikbaarheid

Startbeslissing Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2010

 

Projecten Oost-Nederland

   

A1-zone Gebiedsgerichte verkenning (inclusief corridor Apeldoorn–Deventer–Azelo)

Bereikbaarheid

Bestuurlijk Overleg MIT voorjaar 2006 en MIRT voorjaar 2009

2011

N35 Wierden–Nijverdal

Bereikbaarheid

Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2010

2011

Licence