Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg en verkenning en planstudie. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de beleidsbegroting 2011 (XII). Het Infrastructuurfondsartikel hoofdwegen is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32 (bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit), 34 (betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd) en 36 (bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving).
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 879 765 | 4 679 376 | 3 673 148 | 3 004 574 | 3 104 281 | 2 257 781 | 1 668 045 | |
Uitgaven | 2 908 606 | 2 991 367 | 3 032 303 | 2 891 910 | 3 065 098 | 3 750 751 | 2 423 745 | |
12.01 Verkeersmanagement | 56 527 | 57 150 | 50 529 | 50 315 | 50 296 | 50 293 | 51 299 | |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 56 527 | 57 150 | 50 529 | 50 315 | 50 296 | 50 293 | 51 299 | |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | ||||||||
12.02 Beheer en onderhoud | 827 211 | 1 012 740 | 1 023 854 | 970 519 | 960 634 | 931 902 | 831 392 | |
12.02.01 Basispakket B&O | 657 227 | 821 620 | 835 014 | 831 903 | 801 804 | 867 739 | 810 015 | |
12.02.02 Servicepakket B&O | 102 253 | 80 592 | 61 357 | 32 051 | 32 479 | 2 861 | 21 203 | |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 67 731 | 110 528 | 127 483 | 106 565 | 126 351 | 61 302 | 174 | |
12.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 1 652 933 | 1 728 817 | 1 743 617 | 1 246 118 | 869 889 | 601 074 | 239 817 | |
12.03.01 Realisatieprogramma | 1 610 236 | 1 719 044 | 1 629 127 | 1 094 992 | 755 480 | 563 644 | 228 594 | |
12.03.02 Planstudie na tracèbesluit | 42 696 | 9 774 | 114 489 | 151 125 | 114 409 | 37 430 | 11 223 | |
12.04.01 GIV/PPS | 261 065 | 185 147 | 190 564 | 166 486 | 249 969 | 220 307 | 124 026 | |
12.05 Verkenningen en planstudie voor tracebesluit | 110 870 | 7 513 | 23 739 | 458 472 | 934 310 | 1 947 175 | 1 177 211 | |
12.05.01 Verkenningen | 5 336 | 6 204 | 2 927 | 2 827 | 0 | 0 | 0 | |
12.05.02 Planstudie voor tracèbesluit | 105 535 | 1 309 | 20 812 | 455 645 | 934 310 | 1 947 175 | 1 177 211 | |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– | Apparaatsuitgaven | 3 356 | 3 734 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– | Baten-lastendiensten | 1 170 895 | 1 302 583 | 1 229 448 | 1 110 487 | 1 105 172 | 1 068 930 | 1 011 477 |
– | Restant | 1 734 355 | 1 685 050 | 1 802 855 | 1 781 423 | 1 959 926 | 2 681 821 | 1 412 267 |
12.09 Ontvangsten | 123 019 | 239 796 | 159 772 | 93 403 | 289 778 | 312 927 | 289 549 |
Budgetflexibiliteit
12.01 en 12.02 Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud | |||
---|---|---|---|
juridisch verplicht | 41 410 | complementair noodzakelijk | |
bestuurlijk gebonden | beleidsmatig nog niet ingevuld | ||
beleidsmatig verplicht | 48 611 | ||
12.03 en 12.05 Aanleg en planstudie voor en na tracebesluit | |||
juridisch verplicht | 917 617 | complementair noodzakelijk | |
bestuurlijk gebonden | 305 872 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
beleidsmatig verplicht | 321 283 | ||
12.04 GIV/PPS | |||
juridisch verplicht | 168 062 | complementair noodzakelijk | |
bestuurlijk gebonden | beleidsmatig nog niet ingevuld | ||
beleidsmatig verplicht |
12.01 en 12.02 Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud
De onder beheer en onderhoud opgenomen bedragen hebben betrekking op het groot variabel onderhoud en zijn volledig beleidsmatig verplicht. De middelen zijn noodzakelijk om de renovatie van de stalenbruggen uit te kunnen voeren.
12.03 en 12.05 Aanleg en planstudie na tracébesluit en verkenning en planstudie voor tracébesluit
De categorie bestuurlijk gebonden houdt dat gedeelte in dat in afspraken met de regio aan planstudies wordt uitgevoerd. De categorie beleidsmatig verplicht betreft lopende c.q. te starten projecten die nog niet volledig tot juridische verplichten hebben geleid alsmede de agentschapsbijdragen van VenW op de diverse projecten.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Het hiervoor geraamde budget is voor meer dan de helft reeds juridisch verplicht; het restant is beleidsmatig verplicht.
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft VenW naar optimaal gebruik van en informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur.
In het Beleidskader Benutten heeft VenW concrete invulling gegeven aan de pijler Benutten (verkeersmanagement) naast de pijlers Bouwen en Beprijzen. De negen acties uit het Beleidskader Benutten worden momenteel gericht uitgevoerd.
Met verkeersmanagement draagt VenW als volgt concreet bij aan onder meer de doelstellingen uit de Nota Mobiliteit:
• reistijdwinst en daarmee voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur;
• veiligere verkeersafwikkeling met minder ongevallen;
• gelijkmatiger verkeersafwikkeling en daarmee brandstofbesparing en lagere uitstoot van CO2;
• verbeterde reis- en route-informatie en daarmee tot beter geïnformeerde reizigers en een betere benutting van de weginfrastructuur.
Basispakket Verkeersmanagement
Producten
Bij het vormgeven van verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in vijf maatregelcategorieën:
• verkeersgeleiding bij grote drukte;
• hulpverlening ten behoeve van doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
• reistijd- en route-informatie;
• maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag;
• voorlichting over rijkswegen.
Vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale wordt een proactieve sturing voorgestaan. Het instrumentarium voor deze sturing van het verkeer wordt steeds verder verfijnd. Zo worden regelscenario’s geoptimaliseerd, zijn de afgelopen jaren afspraken met politie en hulpverleners geconcretiseerd en worden verkeerscentrales van de andere wegbeheerders en die van RWS steeds verder met elkaar verknoopt voor een optimale bediening van weggebruikers van deur tot deur.
Bij de uitvoering van verkeersmanagement wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd (gebiedsgericht verkeersmanagement). In nauw overleg met de regionale overheden worden maatregelpakketten ontwikkeld die als het meest effectief worden gezien.
Er wordt gewerkt in een twintigtal samenwerkingsverbanden (grote en middelgrote stedelijke agglomeraties). Bij een aantal van deze samenwerkingsverbanden heeft dit reeds geleid tot maatregelpakketten. Voorbeelden hiervan zijn het KAN-gebied (Arnhem–Nijmegen), het SIRE-gebied (regio Eindhoven), de regio Haaglanden en het Stadsgewest Rotterdam.
Met de Mobiliteitsaanpak wordt een groot aantal pakketten benuttingsmaatregelen in de periode 2010–2012 gerealiseerd waarmee een direct merkbare verbetering van de filetop 50 wordt bereikt.
De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) is in 2007 opgericht met als doel de benutting van bestaande wegen te verbeteren. Tot 2012 wordt de databank constant uitgebreid met nieuwe data en wordt de kwaliteit van de gegevens op het afgesproken niveau gebracht.
Met dynamisch verkeersmanagement wordt beoogd de bestaande infrastructuur beter te benutten. In combinatie met het actief reguleren van het verkeer heeft dit geleid tot verbeterde doorstroming van het verkeer en heeft dit dus een positief effect op het aantal voertuigverliesuren.
Meetbare gegevens bij Verkeersmanagement
Specificatie bedieningsareaal:
Areaalomschrijving | omvang | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|
Eenheid | ||||
Verkeerssignalering | km | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Verkeerscentrales | Aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken | km | 152 | 215 | 315 |
Toelichting
1. In tegenstelling tot voorgaande jaren is specificatie van de spits- en plusstroken opgenomen in aantal km in plaats van aantallen spits- en plusstroken. Het opnemen van het aantal kilometers geeft een beter beeld van de daadwerkelijke ontwikkeling van het areaal en is bovendien basis voor een betrouwbaarder cijferbeeld.
Binnen het totale aanlegpakket is een belangrijke rol weggelegd voor de uitbreiding van spits- en plusstroken. Dit verklaart dan ook de forse toename van het aantal km in de periode 2009 t/m 2011. De toename van 2009 naar 2011 wordt met name verklaard door de uitbreidingen op de A9 (+ 36 km), de A12 (+ 38 km) en de A2/76 (+ 34 km).
Indicatoren:
Indicator | Eenheid | realisatie 2009 | streefwaarde 2010 | streefwaarde 2011 |
---|---|---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt gemiddeld over het jaar minimaal 95% van de tijd betrouwbare reis en route-informatie geleverd die binnen 5 min. Zowel beschikbaar is voor de DRIP’s als voor de serviceproviders. | % van bemeten rijbaan lengte | 94% | 95% | 95% |
Op de drukste trajecten van het rijkswegennet bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 15 minuten. | % van de gevallen | 81% | 80% | 80% |
Op de overige rijkswegen bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 30 minuten. | % van de gevallen | 93% | 80% | 80% |
Toelichting
Voor verkeersmanagement wordt gebruik gemaakt van een indicator die een duiding geeft van de effecten van het uitgevoerde programma. Deze indicator geeft aan hoe snel Rijkswaterstaat betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIP’s) zet en hoe snel die informatie beschikbaar is voor serviceproviders.
Daarnaast is er een indicator, die aangeeft hoe snel Rijkswaterstaat na een ongeval ter plekke is om de weg zo snel mogelijk weer vrij te kunnen geven voor het verkeer. Met name als gevolg van minder files op de minder drukke trajecten zijn de gerealiseerde waarden voor wat betreft de aanrijtijden in 2009 hoger uitgevallen dan de streefwaarde voor 2009 (80%).
Basispakket | Areaaleenheid | Omvang 2011 | Totaalbudget 2011 in € 1 000 |
---|---|---|---|
Verkeersmanagement | Rijbanen met verkeerssignalering (km) | 1 200 | 50 529 |
12.02 Beheer en onderhoud
Motivering
Het rijkswegennet (en de onmiddellijke omgeving daarvan) in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is (het faciliteren van vlot, veilig en comfortabel vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.
Producten
Het beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, bruggen en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en exploitatie.
In de begroting 2010 is reeds opgemerkt dat de kosten van beheer en onderhoud toenemen en dat de budgetten onder druk komen te staan. Voortschrijdend inzicht heeft dit beeld bevestigd en er sprake is van voortdurende budgetspanning bij het beheer en onderhoud en het inlopen van achterstanden ten opzichte van de normen. De spanning doet zich voor binnen regulier beheer en onderhoud en bij renovatie en vervanging.
Mede aan de hand van de uitkomsten van de audits naar het beheer en onderhoud op de afzonderlijke netwerken (Hoofdwatersystemen, Hoofwegennet en Hoofdvaarwegennet) zal worden bezien welke beheersmaatregelen kunnen worden ingezet om budget en kosten meer met elkaar in overeenstemming te brengen.
Basispakket beheer en onderhoud
Een voorwaarde voor optimaal gebruik van het wegennet is beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales, verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Deze kunnen het best worden gegarandeerd indien de infrastructuur preventief beheerd en onderhouden wordt. Dit in tegenstelling tot correctief onderhoud, waarbij de beheerder geconfronteerd wordt met functieverlies en de gebruiker ongewild voor onaangename verrassingen wordt geplaatst. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het basispakket.
De uitgaven voor het basispakket beheer en onderhoud bestaan in hoofdlijn uit:
• uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
• uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
• uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen;
• klein variabel en vast onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
De kosten voor de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken, alsmede van de noodzakelijke vervanging van de betonverharding van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens worden vooralsnog voorgefinancierd vanuit aanleg en gedekt uit Beheer en Onderhoud. Het onderzoek naar de betonnen viaducten en bruggen nadert zijn afronding. Om een integraal en meerjarig beeld te krijgen zal in het komende jaar de totale omvang van de renovatie- en vervangingsproblematiek die ook op langere termijn op ons af gaat komen in beeld worden gebracht. Structureel zijn voor vervangingen en renovaties op dit moment geen middelen gereserveerd in het MIRT.
Servicepakket Beheer en Onderhoud
• Servicepakket Meer Veilig en Meer Vlot
De in 2007 ingestelde impuls verkeersveiligheid voor de niet-autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk, wordt in 2011 afgerond. Er wordt geïnvesteerd in enerzijds het realiseren van essentiële herkenbaarheidskenmerken en anderzijds in een aantal kosteneffectieve verkeersveiligheidsmaatregelen, zoals het aanbrengen van bermverharding of het ombouwen van een kruispunt tot rotonde. Deze afrondende werkzaamheden worden gefinancierd uit de in 2010 ontvangen bijdrage.
• Servicepakket Meer Kwaliteit Leefomgeving
Binnen dit servicepakket worden bijdragen geleverd aan het meerjarenprogramma ontsnippering en het meerjarenprogramma bodemsanering. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden.
De ontsnipperingswerken worden uitgevoerd in samenspraak met alle betrokkenen. Hiermee is een realistisch, uitvoerbaar ontsnipperingsprogramma ontstaan, dat aansluit op en is afgestemd met de ontsnipperingsmaatregelen van andere overheden.
Groot Variabel onderhoud
De betonweg A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is aan het eind van zijn levensduur gekomen. Deze wordt gesloopt en in de periode 2009 tot en met 2011 vervangen door een ZOAB-weg. Daarnaast wordt de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken opgepakt. Van de 274 bruggen met een stalen rijdek in het hoofdwegennet is bij vooral oudere exemplaren in toenemende mate sprake van ernstige scheurvorming in de stalen rijdekken. Deze scheurvorming wordt veroorzaakt door een aanzienlijk hogere belasting met zwaar vrachtverkeer dan indertijd bij het ontwerp kon worden voorzien. Van de 14 stalen bruggen die tot en met 2018 moeten worden aangepakt is de Scharsterijnerbrug inmiddels afgerond. Op basis van de meest recente planning kan de Calandbrug vervroegd worden aangepakt. Deze is dan ook aan onderstaande opsomming (programmering t/m 2014) toegevoegd. De Suurhoffbrug, Brienenoordbrug (Westelijke boog) en de Wantybrug staan vooralsnog gepland in de periode 2014–2018.
De volgende stalen bruggen worden aangepakt:
Vaste bruggen | Beweegbare bruggen | Afgerond | Geprogrammeerd na 2014 |
---|---|---|---|
Scharberg (Elsloo) | Gideonbrug | Scharsterrijnbrug | Brienenoordbrug (westelijke boog) |
Galecopperbrug | Ketelbrug | Suurhoffbrug | |
Beek (Geleen) | Kruiswaterbrug | Wantybrug | |
Muiden | Calandbrug | ||
Ewijk | |||
Kreekrak |
Meetbare gegevens
In de kabinetsreactie op het IBO Beleid en Onderhoud (Kamerstukken 2006–2007, 30 800 XII, nr. 57) is toegezegd om extracomptabele informatie te verstrekken over de wijze waarop de middelen voor beheer en onderhoud worden aangewend. Ter invulling daarvan is hieronder een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, bruggen en viaducten (kunstwerken), systemen voor DVM, verkeersvoorzieningen, arealen voor landschap en milieu en exploitatie. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde: van jaar tot jaar kan het actueel uitgegeven percentage fluctueren.
• Basispakket Beheer en onderhoud
Specificatie areaal rijkswegen | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte (in km) | Hoofdrijbaan | 5 701 | 5 700 | 5 720 |
Rijbaanlengte (in km) | Verbindingswegen en op- en afritten | 1 382 | 1 399 | 1 411 |
Areaal asfalt (in km2) | Hoofdrijbaan | 73 | 73 | 74 |
Areaal asfalt (in km2) | Verbindingswegen en op- en afritten | 12 | 12 | 12 |
Groen areaal (in km2) | 207 | 207 | 207 |
Basispakket | Areaaleenheid | Omvang 2011 | Totaal budget 2011 |
---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek in km2 | 86 | 835 014 |
Indicatoren | Eenheid % areaal | Realisatie 2009 | Streefwaarde 2010 | Streefwaarde 2011 |
---|---|---|---|---|
De verharding van de rijkswegen voldoet aan alle onderhoudsnormen | 95% | 98% | 95% | 95% |
De bruggen, viaducten en tunnels in de rijkswegen voldoen aan alle onderhoudsnormen | 90% | 85% | 88% | 90% |
Toelichting
Voor het jaar 2011 hanteert VenW dezelfde twee indicatoren als in de begroting 2010, namelijk een indicator die de conditie van de wegen aangeeft en één die de kwaliteit van bruggen en viaducten in het rijkswegennet weergeeft. Hiermee wordt inzicht geboden in de prestaties op het gebied van beheer en onderhoud.
• Servicepakket Beheer en onderhoud
De bekostiging van het servicepakket is hieronder weergegeven.
Servicepakket (Budget x € 1 000) | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|
Plan van aanpak Beheer en Onderhoud | 68 354 | 40 246 | 0 |
Meer veilig en meer Vlot | 26 275 | 18 671 | 0 |
Meer kwaliteit leefomgeving | 7 624 | 16 875 | 61 357 |
Kunderberg | 4 800 | ||
Totaal | 102 253 | 80 592 | 61 357 |
• Groot variabel onderhoud
Groot variabel onderhoud (Budget x € 1 000) | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|
Kunstwerken | 21 848 | 72 465 | 125 266 |
Deklaag A 32 | 17 481 | 3 460 | 0 |
Sloop en nieuwbouw A1 Hengelo–Duitse grens | 28 401 | 34 603 | 2 217 |
Totaal | 67 730 | 110 528 | 127 483 |
12.03 Aanleg, benutting en planstudie na tracébesluit
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Dynamisch Verkeersmanagement
Producten
In 2007 heeft VenW een start gemaakt met een investeringsprogramma voor DVM. In de periode 2009–2012 wordt een bedrag van € 200 mln. geïnvesteerd. Het gaat daarbij met name om een betere benutting van de wegen, vooral op de file top-50 en om het verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. Bij dit investeringsprogramma houdt VenW ook rekening met het groot onderhoud om de hinder voor de weggebruiker te beperken.
Daarnaast voert VenW met het oog op de langere termijn een aantal proeven uit op die het effect van meer innovatieve verkeersmaatregelen moeten aantonen. Zo wordt vanaf 2011 op de ring Amsterdam een proef met sturend verkeersmanagement uitgevoerd gericht op een meer gecoördineerde inzet van maatregelen op het gebied van regionaal verkeersmanagement. Hiervoor is € 50 mln. uitgetrokken. In Rotterdam is De Verkeersonderneming gestart. Om de files op en rond de A15 te verminderen, hebben de gemeente en stadsregio Rotterdam, het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat één organisatie opgericht met één aanpak voor verkeersmanagement én mobiliteitsmanagement om de bereikbaarheid van deze belangrijke mainport van de Nederlandse economie te verbeteren.
In 2011 zal ook een start worden gemaakt met het onderzoeken van de mogelijkheden van coöperatieve systemen van in-car technologie en wegkant. Nederland zal hiermee een bijdrage leveren aan de proeven die in Europees verband worden gestart.
Tenslotte wordt een aantal proeven uitgevoerd naar het effect van dynamische snelheden op veiligheid, doorstroming en milieu.
• De proeven met dynamische snelheden op de A1, A58 en de A12 zijn inmiddels afgerond. De resultaten daarvan zullen nog in 2010 naar de Tweede Kamer worden gezonden.
• Voor de twee proeven op de A12 en de A20 is in 2009 een bedrag van € 8 mln. uitgetrokken. De resultaten van deze proeven zijn in 2010 (A12) en 2011 (A20) gereed.
Op basis van de proeven zal worden bekeken of, en zo ja op welke wijze, deze verkeersmaatregelen structureel ingezet kunnen worden.
Tot slot zet VenW in het kader van DVM in op nog verdere verbetering van de reisinformatie aan de weggebruiker.
Spoedaanpak Wegen/Fileplan ZSM
De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk dertig wegprojecten met spoed op te pakken. Samen vormen deze projecten de Spoedaanpak Wegen.
Naast de wetswijziging is ook de interne werkwijze geïntensiveerd en er zijn afspraken gemaakt met de GWW-sector om tot een snelle aanbesteding en realisatie van de projecten te komen. De 23 nog uit te voeren projecten uit het fileplan Zichtbaar Snel Meetbaar (ZSM) worden onder de Spoedaanpak Wegen uitgevoerd.
Overige realisatieprojecten
De volgende projecten zijn opengesteld en worden opgenomen onder de kleine projecten/afronding projecten:
• A2 Holendrecht–Maarssen (2x5);
• A7 Rondweg Sneek;
• A2 Everdingen–Deil;
• A2 Zaltbommel–Empel;
• A2 St Joost–Urmond;
• A12 Utrecht West aansluitingen.
• A2 Rondweg Den Bosch;
• A2 Tangenten Eindhoven;
Daarnaast zijn de volgende projecten overgegaan naar het realisatieprogramma:
• N50 Ramspol–Ens;
• A2 Maasbracht–Geleen, 1e fase;
• ZSM 1+2;
• A2 Oudenrijn–Everdingen;
• A15 Maasvlakte–Vaanplein.
De belangrijkste financiële aanpassingen betreffen de volgende projecten:
• A28 Utrecht–Amersfoort: kostenstijging als gevolg van spoedaanpak;
• A2 Holendrecht–Oudenrijn: er is sprake van een meevaller vanwege meevallende realisatie op de deeltrajecten tussen Maarssen en Holendrecht;
• A2 Tangent Eindhoven: hier zijn meeruitgaven door index en claims van aannemers. Dekking vindt plaats uit A2 Holendrecht en A2 EDZE waar sprake is van een meevaller.
• ZSM1+2: het budget is verhoogd met € 178 mln voor kostenstijging als gevolg van spoedaanpak en met € 45 mln door extra inzet van capaciteit door de spoedaanpak. Daarnaast is bijna € 5 mln toegevoegd voor het ecoduct Rumelaar.
• Dynamisch verkeersmanagement: er is € 46 mln naar de BDU overgeboekt voor Benutting/OWN alsmede is ruim € 15 mln overgeboekt naar beheer en onderhoud voor het DVM-MA pakket (onderhoudsdeel).
• A73 Venlo/Maas: de hogere kosten (€ 97 mln.) hebben te maken met de tunneltechnische installatie, hogere kosten a.g.v. de beperkte openstelling per februari 2008 en de uitbreiding van de scope met de Koninginnelaan.
Tot eind 2011 zullen diverse projecten worden opgeleverd waaronder 13 spoedaanpakprojecten, A50 Valburg–Grijsoord en N57 Middelburg–Veersedam.
Planstudieprogramma na tracébesluit
Er zijn de volgende mutaties in de tabel planstudie na TB:
• A50 Ewijk–Valburg is overgegaan naar tabel Categorie 1 (na tracébesluit).
• N31 Leeuwarden is overgegaan naar tabel Categorie 1 (na tracébesluit).
In 2011 wil VenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | A9 Velsen–Raasdorp 1 |
A9 Raasdorp–Badhoevedorp1 | |
A1 ’t Gooi1 | |
A1/A6 Diemen–Muiderberg–Almere Stad west Oostbaan1 | |
A4 Badhoevedorp–Nieuwe Meer1 | |
A10 Nieuwe Meer–Amstel1 | |
A27 Everdingen–Lunetten1 | |
A1 Watergraafsmeer–Diemen1 | |
A2 Leenderheide–Valkenswaard1 | |
A12 Woerden–Oudenrijn1 | |
A27 Lunetten–Rijnsweerd1 | |
A28 Hattemerbroek–Lankhorst1 | |
A58 Eindhoven–Oirschot1 | |
A29 knooppunt Vaanplein–aansluiting Barendrecht | |
A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum | |
A50 Valburg–Grijsoord | |
N57 Rondweg Middelburg–Veersedam | |
Start realisatie | A9 Alkmaar–Uitgeest1 |
A2/A76 Maasbracht–Geleen1 | |
A2 Den Bosch–Eindhoven1 | |
A12 Gouda–Woerden | |
A12 Waterberg–Velperbroek1 | |
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere 2 | |
A4 Delft–Schiedam2 | |
A15 Maasvlakte–Vaanplein | |
A29 knooppunt Vaanplein–aansluiting Barendrecht | |
A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum | |
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom (omlegging Steenbergen) | |
A2 Meerenakkerweg | |
A2 Passage Maastricht2 | |
A50 Ewijk–Valburg | |
N31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden) |
Projectoverzicht behorende bij 12.03.01: Realisatieprogramma hoofdwegennet
Totaal | Budget in € mln | Oplevering MIT/SNIP | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 2 441 | 2 207 | 929 | 461 | 464 | 220 | 221 | 140 | 6 | 2014 | 2014 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 212 | 274 | 87 | 41 | 28 | 15 | 41 | 2012 | 2012 | |||
Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hoofdwegennet | 1 | 14 | 1 | nvt | nvt | |||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 51 | 51 | 6 | 6 | 13 | 10 | 17 | 2011 | 2010 | |||
N9 Koedijk–De Stolpen | 78 | 77 | 37 | 12 | 10 | 12 | 7 | 2011 | 2011 | |||
Projecten Utrecht | ||||||||||||
A2 Holendrecht–Oudenrijn | 1 366 | 1 342 | 962 | 165 | 150 | 84 | 4 | 2012 | 2012 | |||
A2 Oudenrijn–Everdingen | 123 | 19 | 21 | 52 | 29 | 1 | 2012 | |||||
A28 Utrecht–Amersfoort | 258 | 215 | 5 | 35 | 99 | 89 | 30 | 2012 | 2012 | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A4 Burgerveen–Leiden | 687 | 693 | 222 | 84 | 89 | 100 | 61 | 131 | 1 | 2014 | 2014 | |
A12 Den Haag–Gouda benutting | 237 | 236 | 215 | 18 | 4 | 2009 | 2009 | |||||
A15 Maasvlakte Vaanplein 1 | 1 428 | 148 | 62 | 221 | 240 | 230 | 288 | 221 | 18 | 2015 | 2015 | |
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||||||
N57 Veersedam–Middelburg | 215 | 214 | 146 | 43 | 26 | 2011 | 2011 | |||||
Projecten Limburg | ||||||||||||
A2 Maasbracht–Geleen, 1e fase | 185 | 26 | 77 | 69 | 14 | 2013 | ||||||
A73 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR | 941 | 844 | 848 | 57 | 19 | 14 | 3 | 2008 | 2008 | |||
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg 2 | 114 | 98 | 23 | 43 | 28 | 7 | 13 | 2010/2015 | 2011 | |||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
A1 Apeldoorn Dev.Oost | 4 | 0 | 4 | |||||||||
A2 Everdingen–Deil/Zaltbommel–Empel 3 | 512 | 519 | 348 | 112 | 53 | 2010/2011 | 2010/2011 | |||||
N34 omleiding Ommen | 48 | 48 | 23 | 14 | 8 | 3 | 2011 | 2011 | ||||
N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) | 245 | 243 | 53 | 41 | 49 | 43 | 54 | 4 | 1 | 2013 | 2013 | |
N50 Ramspol–Ens | 134 | 111 | 18 | 15 | 35 | 53 | 13 | 2013 | 2013 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
A7 Rondweg Sneek | 79 | 79 | 37 | 21 | 21 | 2010 | 2010 | |||||
Overige projecten | ||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 227 | 143 | 176 | 41 | 10 | nvt | nvt | |||||
Programma aansluitingen | 102 | 108 | 6 | 35 | 19 | 43 | nvt | nvt | ||||
Quick Wins FES | 51 | 51 | 1 | 12 | 12 | 10 | 17 | 2011 | 2011 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 9 740 | 4 128 | 1 470 | 1 537 | 1 026 | 755 | 563 | 229 | 31 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planstudieprojecten | 249 | 92 | 69 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Begroting (IF 12.03.01) | 1 719 | 1 629 | 1 095 | 755 | 564 | 229 |
Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 en 12.05.02: Planstudie hoofdwegennet voor en na tracébesluit
Bedrag in € mln | Raming kosten | Budget | Planning | Uitvoering | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | min. | max. | taakstellend | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | periode |
CATEGORIE 1 (na tracébesluit) | ||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||
Innovatieprogramma Geluid en Lucht, incl. maatregelen geluid | 95 | 2004–2010 | ||||||||
Projecten Limburg | ||||||||||
A74 Venlo | 132 | tb | 2010–2012 | |||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||
A50 Ewijk–Valburg 1 | 317 | tb | 2011–2014 | |||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
N31 Leeuwarden (Haak van Leeuwarden) 2 | 194 | tb | 2011–2014 | |||||||
CATEGORIE 1 (voor tracébesluit) | ||||||||||
Tracé/-projectbesluit t/m 2011 | ||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere 3 | 4 230 | tb | 2011–2020 | |||||||
A9 Alkmaar–Uitgeest | wab | 2011–2012 | ||||||||
A9 Omlegging Badhoevedorp | 314 | tb | 2012–2015 | |||||||
Projecten Utrecht | ||||||||||
A27/A1 Utrecht Noord-knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten | 380 | tb | 2012–2015 | |||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||
A4 Delft–Schiedam | 898 | tb | 2011–2015 | |||||||
N11 Leiden/Zoeterwoude–Alphen a/d Rijn | tb | |||||||||
A12 Bypass Nootdorp | tb | 2011–2012 | ||||||||
A12 Zoetermeer–Zoetermeer centrum | tb | 2011 | ||||||||
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||||
N61 Hoek–Schoondijke | 129 | tb | 2012–2014 | |||||||
Projecten Brabant | ||||||||||
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom, exclusief Omlegging Halsteren | 305 | tb | 2011–2013 | |||||||
Projecten Limburg | ||||||||||
A2 Passage Maastricht | 554 | tb | 2011–2016 | |||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||
A12 Ede–Grijsoord 4 | 126 | tb | 2012–2014 | |||||||
A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid | 41 | tb | 2012–2014 | |||||||
N18 Varsseveld–Enschede | 313 | tb | 2012–2016 | |||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
N33 Assen–Zuidbroek | 186 | tb | 2012–2014 | |||||||
N31 Harlingen (traverse Harlingen)7 | 140 | tb | 2012–2017 | |||||||
Tracé-/projectbesluit na 2011 | ||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||
A10 Zuidas (hoofdweggedeelte) 5 | 135 | tb | vanaf 2013 | |||||||
Projecten Utrecht | ||||||||||
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken | tb | 2016–2020 | ||||||||
A2/A12/A27 Ring Utrecht | tb | 2016–2020 | ||||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||
A13/A16/A20 Rotterdam | ||||||||||
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||||
N62 Goes–Vlissingen | 84 | 2011–2014 | ||||||||
Projecten Brabant | ||||||||||
A27 Utrecht–Lunetten–Hooipolder | tb | 2013–2018 | ||||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||
A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen 6 | 647 | |||||||||
N35 Zwolle–Wythmen | 51 | tb | 2013–2014 | |||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
A6/A7 Knooppunt Joure 7 | 70 | tb | 2012–2014 | |||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase7 | 624 | |||||||||
Totaal categorie 1 | 9 965 | |||||||||
CATEGORIE 2 | ||||||||||
Projecten Limburg | ||||||||||
A2 Maasbracht–Geleen 2e fase | tb | 2016–2018 | ||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 11 | 535 | 1 007 | 1 049 | 1 985 | 1 188 | ||||
Overprogrammering | – 400 | – 400 | ||||||||
Begroting (IF 12.03.02/ 12.05.02) | 11 | 135 | 607 | 1 049 | 1 985 | 1 188 |
Legenda
tb = tracébesluit
wab=wegaanpassingsbesluit
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Door middel van uitvoering van deze infraprojecten waarbij sprake is van publiek-private financiering wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden.
Producten
De exploitatiebijdragen (Westerschelde Tunnel) zijn overgeheveld naar het ministerie van Financiën in het kader van de overdracht aan de Provincie Zeeland.
De volgende drie projecten worden momenteel via DBFM aanbesteed:
• A15 Maasvlakte–Vaanplein;
• A12 Utrecht–Maasbergen–Veenendaal;
• N33 Assen–Zuidbroek.
De voorbereiding van de aanbesteding van het project Schiphol–Amsterdam–Almere (opgeknipt in vier DBFM-deelcontracten en één DB-contract) is gestart.
De komende periode (2010–2011) is voor de volgende projecten een PPC in uitvoering of wordt een PPC gepland:
• N18 Varsseveld–Enschede (update);
• Driehoek A1–A28–A27;
• A27 Hooipolder–Lunetten;
• A7 Zuidelijke Ringweg Groningen;
• A6/A7 knooppunt Joure;
• N31 traverse Harlingen;
• Ring Utrecht.
De projecten A7 Zuidelijke Ringweg Groningen en A6/A7 knooppunt Joure maken onderdeel uit van de Crisis- en Herstelwet.
Projectoverzicht behorende bij 12.04 geïntegreerde contractvormen hoofdwegennet
Totaal | Budgetten in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Aflossing tunnels 1 | 845 | 843 | 238 | 51 | 51 | 53 | 54 | 55 | 55 | 287 | ||
A10 tweede Coentunnel 2 | 2 173 | 2 159 | 311 | 129 | 120 | 94 | 177 | 145 | 49 | 1 147 | 2012 | 2012 |
Projecten Brabant | ||||||||||||
A59 Rosmalen–Geffen, PPS | 288 | 288 | 130 | 15 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 71 | 2005 | 2005 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden–Drachten | 127 | 127 | 96 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2007 | 2007 |
Totaal categorie 0 | 3 433 | 776 | 201 | 191 | 166 | 250 | 220 | 124 | 1 506 | |||
Begroting (IF 12.04) | 201 | 191 | 166 | 250 | 220 | 124 |
12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
Motivering
Om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering (planstudie voor tracébesluit).
Verkenningen
Producten
Wijziging in de verkenningentabel:
• Verkenningen A58, N65 en A67 worden inhoudelijk en procesmatig op elkaar afgestemd. De N65 wordt meegenomen in het traject van de A58. De planning is gericht op een nemen over een startbeslissing in het voorjaar van 2010.
• Verkenning A7 Zuidelijke Ringweg Groningen is afgerond in 2009; komt in planstudiefase.
• Verkenning A73 Ewijk–Rijkevoort: besloten is nu niet verder te verkennen en aan de hand van de uitkomsten van de NMCA te bezien of een verkenning wordt gestart.
• Verkenning N35 Zwolle–Wijthmen is begin 2010 afgerond; komt in planstudie. Mogelijke verkenningen op andere trajectdelen N35.
Planstudieprogramma vóór tracébesluit
• Het budget van de A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere is verhoogd naar ruim € 4 mrd (prijspeil 2009) op basis van de afgeronde OTB-raming. De kostenstijging wordt veroorzaakt door benodigde ontwerpwijzigingen, niet eerder meegenomen kosten voor verkeersmanagementmaatregelen gedurende de bouw en het ophogen van de post voor risicoreserveringen.
• Het budget van de A4 Delft–Schiedam is verhoogd naar € 898 mln. om de kosten van het in het Standpunt gekozen alternatief te kunnen dekken.
• Het pakket A73/A74; de A73 is gerealiseerd.
• De volgende projecten zijn toegevoegd in de tabel planstudie vóór TB:
• A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid
• A12 Nootdorp bypass en A12 Zoetermeer
• N35 Zwolle Wijthmen
Projectoverzicht behorende bij 12.05.02 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
De planstudies voor tracébesluit zijn opgenomen onder 12.03.
Projectoverzicht behorende bij 12.05.01 Verkenningen
Verkenningenprogramma
Gebied | Probleem | Referentiekader | Gereed |
---|---|---|---|
Projecten Zuidvleugel | |||
As Leiden–Katwijk (Integrale Benadering Holland Rijnland) | Bereikbaarheid en ruimtelijke opgaven | Notaoverleg MIRT december 2007 | 2010 |
Verkenning Haaglanden | Bereikbaarheid in samenhang met ruimtelijke opgaven, openbaar vervoer, functioneren toeleidende wegen en onderliggend (stedelijk) hoofdwegennet | LMCA Hoofdwegen | 2011 |
Verkenning Rotterdam Vooruit | Bereikbaarheid in relatie tot ruimtelijke ordening, economie, verkeer en vervoer, landschap en natuur | LMCA Hoofdwegen | 2010 |
Projecten Brabant | |||
A58 Sint Annabosch–Galder | Bereikbaarheid | Startbeslissing Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2010 |
|
Projecten Oost-Nederland | |||
A1-zone Gebiedsgerichte verkenning (inclusief corridor Apeldoorn–Deventer–Azelo) | Bereikbaarheid | Bestuurlijk Overleg MIT voorjaar 2006 en MIRT voorjaar 2009 | 2011 |
N35 Wierden–Nijverdal | Bereikbaarheid | Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2010 | 2011 |