Algemene doelstelling
Het Commando Koninklijke Marechaussee (KMar) voert politietaken uit op grond van de Politiewet 2012 (PW). Deze taak wordt zowel nationaal als internationaal en tijdens missies uitgevoerd. Daarnaast levert het KMar capaciteit aan de CDS voor deelneming aan (militaire) missies waarbij de KMar andere taken uitvoert dan die in de PW zijn opgedragen.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is beheersverantwoordelijk en verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang, samenstelling en de vereiste mate van gereedheid van de KMar. De uitvoering is opgedragen aan de KMar. Het gezag over de KMar berust bij meerdere Ministeries. Afhankelijk van de taak zijn dat de Ministeries van Veiligheid en Justitie (inclusief het Openbaar Ministerie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Defensie.
De KMar heeft een takenpakket in binnen- en buitenland. Zij houdt zich bezig met:
-
• Het bewaken en beveiligen van Koninklijke paleizen, ambassades in risicogebieden, de Nederlandse Bank en personen;
-
• Handhaving van de Vreemdelingenwetgeving waaronder grenstoezicht en bestrijding van identiteit- en documentfraude, mensenhandel en mensensmokkel;
-
• Handhaving van de openbare orde ten behoeve van Defensie en opsporing van strafbare feiten;
-
• Bijdrage aan de opbouw van de veiligheidssector in missiegebieden;
-
• Politietaken en beveiliging van burgerluchtvaartterreinen;
-
• Samenwerking met en bijstand aan de politie.
Naast het reguliere takenpakket fungeert de KMar als strategische reserve voor de Nederlandse Politie. Door optreden in binnen- en buitenland levert de KMar direct of indirect een bijdrage aan de veiligheid van de Staat.
Beleidsconclusies
De KMar heeft een bijdrage geleverd aan de hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan belangrijke onderdelen van het ambitieniveau van Defensie. De KMar heeft in 2015 met diverse onderdelen deelgenomen aan grote en kleine internationale operaties. De Landelijke bijstandsorganisatie (Bijstandseenheid, BE) van de KMar is op verzoek van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in 2015 vrijwel geheel ingezet ten behoeve van de extra inzet bij de bewaking en beveiliging van een groot aantal objecten. Vanuit de BE is ook de eerste inzet van de Hoog Risico Beveiliging (HRB) pelotons mogelijk gemaakt. Sinds eind september 2015 heeft ook een flinke intensivering van het Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) plaatsgevonden. Het aantal gecontroleerde personen is sinds die periode meer dan verdubbeld. Daarnaast is eind 2015 het besluit genomen om een Border Security Team in te zetten voor het grenstoezicht aan de buitengrenzen van het Schengengebied.
Indicatoren algemene doelstelling
De operationele doelstellingen waaraan de KMar moet voldoen zijn gekwantificeerd en gekwalificeerd naar aantallen operationeel gerede eenheden. In onderstaande tabel is weergegeven wat de operationele beschikbaarheid moest zijn en hoeveel daarvan gerealiseerd is. Waar het aantal eenheden gedurende het jaar varieert, is het rekenkundig gemiddelde in de tabel opgenomen.
Organieke component | Totaal aantal eenheden | Operationeel gereed | Voortzettingsvermogen | ||
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | ||
Vte'n voor expeditionaire inzet | 306 | 153 | 153 | 153 | 153 |
Peloton voor Crowd and Riot Control | 1 | 1 | 0 | – | 1 |
Vte'n voor Close Protection Teams van VIP's | 26 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Toelichting
Inzet
Gedurende 2015 is door eenheden van de KMar deelgenomen aan diverse internationale operaties. Deze operaties worden vermeld onder beleidsartikel 1 Inzet. De KMar heeft aan alle inzetopdrachten voldaan.
Operationele gereedheid
De landelijke bijstandsorganisatie is in 2015 ingezet voor de HRB-taak bij verschillende objecten. Hierdoor kon het Crowd and Riot Control (CRC) peloton niet (zonder herprioritering) op korte termijn worden ingezet voor de CRC-taak. Hierdoor is deze doelstelling in 2015 niet gehaald.
Overige inzet
Het takenpakket van de KMar heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig en samenhangend geheel. Drie operationele speerpunten vormen hierbij de basis: bewaken en beveiligen, de grenspolitietaak, internationale en militaire politietaken. De KMar legt de nadruk op de veiligheid van de staat en speelt hierbij snel en flexibel in op wijzigende omstandigheden.
Bewaken en beveiligen
De KMar draagt zorg voor de bewaking en beveiliging van bepaalde vitale objecten en personen. Zij doet dit in samenwerking met nationale en internationale publieke en private partners.
Kengetallen | Prognose 2015 | Realisatie 2015 |
---|---|---|
Het percentage uitvoering Toezichtprogramma Beveiliging burgerluchtvaart | 100% | 100% |
Het aantal permanent te bewaken objecten | 7 | 7 |
Het servicepercentage beveiligde waardetransporten voor De Nederlandsche Bank | 100% | 100% |
Beschikbare operationele KMar-eenheden voor expeditionaire beveiligingsopdrachten | 26 | 26 |
Grenspolitietaak
De KMar richt zich op de bestrijding van illegale migratie, grensoverschrijdende criminaliteit en terrorisme. Deze taak wordt risicogestuurd, flexibel en efficiënt uitgevoerd door zowel de informatiepositie van de KMar als de informatiepositie van de ketenpartners optimaal te benutten. Als grenspolitie wendt de KMar bedreigingen voor Nederland en het Schengengebied af bij de grens, zowel in Nederland als in het buitenland in gezamenlijk EU-verband (ter ondersteuning van Frontex-operaties).
Kengetallen | Prognose 2015 | Realisatie 2015 |
---|---|---|
Aantal luchthavens waar grensbewaking wordt uitgevoerd | 8 | 8 |
waarvan permanent | 6 | 6 |
Aantal prioriteitsmeldingen (op luchthavens waar politietaken worden uitgevoerd) | 12.000 | 37.1231 |
Aantal verwijderingen (directe verwijderingen en verwijderingen na aanlevering van DT&V) | 6.000 | 3.5721 |
waarvan begeleid | 2.000 | 5301 |
Internationale en militaire politietaken
De KMar is als één van de vier operationele commando’s van het Ministerie van Defensie mede verantwoordelijk voor de uitvoering van het buitenland- en veiligheidsbeleid van Nederland. Vanwege de specifieke organisatiekenmerken kan de KMar met andere krijgsmachtsonderdelen of als zelfstandige politieorganisatie in binnen- en buitenland optreden.
Kengetallen | Prognose 2015 | Realisatie 2015 |
---|---|---|
Aantal misdrijfdossiers (aangeleverd aan OM Arnhem) | 725 | 540 |
Beschikbare operationele KMar-eenheden voor internationale crisis- en humanitaire operaties | 306 | 306 |
(50% operationeel gereed, 50% voortzettingsvermogen) | (zie doelstellingenmatrix) |
Artikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee (bedragen x € 1.000) | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroting 2015 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 398.677 | 388.505 | 329.085 | 337.665 | 336.732 | 311.472 | 25.260 |
Uitgaven | 400.456 | 392.326 | 328.658 | 333.990 | 337.157 | 311.472 | 25.685 |
Programmauitgaven | 7.366 | 7.140 | 2.252 | 1.617 | 1.747 | 97 | 1.650 |
Opdracht Inzet KMAR | 7.366 | 7.140 | 2.252 | 1.617 | 1.747 | 97 | 1.650 |
– waarvan gereedstelling | 7.366 | 7.140 | 2.252 | 1.617 | 1.105 | 97 | 1.008 |
– waarvan bijdragen aan SSO's1 | 642 | 642 | |||||
Apparaatsuitgaven | 393.090 | 385.186 | 326.406 | 332.373 | 335.410 | 311.375 | 24.035 |
personele uitgaven | 292.357 | 289.364 | 288.490 | 297.663 | 301.665 | 281.575 | 20.090 |
– waarvan eigen personeel | 297.383 | 301.478 | 281.575 | 19.903 | |||
– waarvan externe inhuur | 280 | 187 | 187 | ||||
materiele uitgaven | 100.733 | 95.822 | 37.916 | 34.710 | 33.745 | 29.800 | 3.945 |
– waarvan bijdragen aan SSO's1 | 2.959 | 3.167 | 1.225 | 753 | 878 | 389 | 489 |
– waarvan overige exploitatie | 97.774 | 92.655 | 36.691 | 33.957 | 32.867 | 29.411 | 3.456 |
Apparaatsontvangsten | 6.219 | 8.074 | 7.154 | 6.529 | 5.540 | 4.590 | 950 |
Toelichting op de financiële instrumenten
Verplichtingen
Er is in 2015 voor € 25,3 miljoen meer verplicht dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere personele uitgaven eigen personeel. De hogere personele uitgaven worden hieronder toegelicht.
Uitgaven
De KMar heeft het budget met € 25,7 miljoen overschreden. Deze overschrijding wordt bijna volledig veroorzaakt door de hogere apparaatsuitgaven en wordt hieronder toegelicht.
Apparaatsuitgaven
De hogere apparaatsuitgaven van € 24,0 miljoen worden vooral veroorzaakt door de hogere personeelsuitgaven (€ 20,1 miljoen).
Deze uitgaven zijn hoger door activiteiten die budgettair nog niet in de begroting waren meegenomen. Het gaat hierbij om de beveiliging van ambassades in hoog risicogebieden conform een convenant met het Ministerie van Buitenlandse Zaken (budgetsuppletie vanuit het BIV) en de uitvoering van contraterrorisme maatregelen, zoals de HRB-pelotons in het kader van de versterking van de veiligheidsketen (€ 14,4 miljoen). Dit betreft een budgetsuppletie bij de 2e suppletoire begroting in vervolg op het kabinetsbesluit «Versterking Veiligheidsketen».
Voor uitgaven ten behoeve van het vertrek van vreemdelingen, die geen of niet langer recht hebben op verblijf in Nederland is een administratieve correctie doorgevoerd. Het formatiebudget is daarbij overgeheveld van het Ministerie van Defensie naar het Ministerie van Veiligheid & Justitie voor taken die reeds bij het Ministerie van Veiligheid & Justitie waren belegd, maar nog door KMar medewerkers werden uitgevoerd (– € 2 miljoen).
Wijzigingen op het gebied van regelgeving en personele voorwaarden hebben aan de ene kant geleid tot een verhoging van de uitgaven door het vervallen van de inhouding van de VUT-equivalent, het bovensectoraal loonakkoord en de loonbijstelling van 0,8 procent (€ 8,9 miljoen). Deze kosten zijn centraal gedekt. Aan de andere kant zorgen budgetoverhevelingen van de centrale belastingafdracht door het Ministerie van Defensie voor de eindheffing WKR/WUL en aanpassingen van het werkgeversdeel van de pensioenbijdrage voor een verlaging van de uitgaven (– € 6,9 miljoen).
De overige oorzaken voor de hogere uitgaven zijn een stijging van de buitenlandtoelage door een hogere dollarkoers, een lagere uitstroom van personeel dan gepland (dit is binnen de eigen begroting opgevangen) en hogere uitgaven als gevolg van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep inzake eigen huishouding (€ 5,6 miljoen).