Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting Hoofdstuk XII 2016 bij beleidsartikel 15 OV-keten.
14. Regionaal, lokale infrastructuur | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | ||
Verplichtingen | 65.062 | 602.679 | 240.876 | 2.994 | 113.677 | 182.873 | – 69.196 | 1) |
Uitgaven | 238.852 | 215.678 | 163.374 | 134.964 | 141.544 | 278.714 | – 137.170 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 142.033 | 58.664 | 149.178 | 128.685 | 100.603 | 133.159 | – 32.556 | |
14.01.02 Planuitw.progr. Reg/lok | 0 | 0 | 11.159 | 25 | 0 | 22.868 | – 22.868 | 2) |
14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok | 142.033 | 58.664 | 138.019 | 128.633 | 100.603 | 113.210 | – 12.607 | 3) |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 2.919 | 2.919 | |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 41.580 | 45.185 | 9.334 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 55.239 | 111.829 | 4.862 | 6.306 | 40.941 | 145.555 | – 104.614 | |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 2.539 | 3.432 | 4.862 | 6.306 | 4.891 | 93.298 | – 88.407 | 4) |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 52.700 | 108.397 | 0 | 0 | 36.050 | 36.050 | 0 | |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.207 | – 16.207 | 5) |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 1.210 | 844 | 175 | 0 | 175 |
-
Ad 1) In 2016 is gelet op de voortgang van het RSP-programma het verplichtingenbudget met € 80 miljoen verhoogd. Daarnaast heeft op het RSP-programma in 2016 budgetoverheveling plaatsgevonden naar het Provinciefonds, Gemeentefonds en BTW-compensatiefonds waardoor zowel de kas als de verplichting in 2016 is verlaagd (– € 148 miljoen). Tot slot zijn diverse discrepanties opgetreden van per saldo – € 1 miljoen.
-
Ad 2) Op dit artikelonderdeel is in 2016 sprake van een onderprogrammering van € 18 miljoen. Daarnaast zijn in verband met de fase overgang van de Amstelveenlijn de voor dit project geraamde uitgaven (€ 5 miljoen) overgeboekt van het planstudieartikel (artikelonderdeel 14.01.02) naar het realisatieartikel (artikelonderdeel 14.01.03).
-
Ad 3) In verband met de fase overgang van de Amstelveenlijn zijn de voor dit project geraamde uitgaven (€ 5 miljoen) overgeboekt van het planstudieartikel (artikelonderdeel 14.01.02) naar het realisatieartikel (artikelonderdeel 14.01.03). Door de voorspoedige realisatie van het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe zijn in 2016 meer mijlpaalbetalingen gerealiseerd dan geprognosticeerd (€ 12 miljoen). Tot slot is het project HOV NET vertraagd waardoor de voor 2016 geplande mijlpaal niet gerealiseerd (€ 29 miljoen).
-
Ad 4) In 2016 is gelet op de voortgang van het RSP-programma € 80 miljoen aan uitgaven verschoven van 2017 naar 2016. Daarnaast heeft in 2016 budgetoverheveling plaatsgevonden naar het Provinciefonds (€ 102 miljoen), Gemeentefonds (€ 23 miljoen) en BTW-compensatiefonds (€ 6 miljoen). Voorts is in verband met het afgeven van de realisatiebeschikking voor Groningen–Leeuwarden in 2016 € 26 miljoen overgeboekt naar artikel 13 Spoorwegen. Tot slot is er sprake van lagere uitgaven bij de projecten Sporen in Assen (€ 8 miljoen) en Leeuwarden Werpsterhoek (€ 5 miljoen).
-
Ad 5) Voor een toelichting op deze verschillen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen (per project) bij deze artikelonderdelen.
Financiële toelichting
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden voor de ontvangers buiten de G3 (de drie grote steden) en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2016 bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 15 OV-keten.
Algemeen
Producten
Regionale/lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten is geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionaal/lokaal
Projectbudget | Planning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PB of TB | Openstelling | Toelichting | |||||
Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2016 | 2016 | 2016 | ||||
Verplicht | |||||||
Gebonden | |||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Ombouw Amstelveenlijn | 77 | 2020 | 1) | ||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) | 272 | 2) | |||||
Bestemd | 51 | 48 | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||||
Gesignaleerde risico's | |||||||
Afronding | |||||||
Programma | 400 | 48 | |||||
Begroting (IF 14.01.02) | 400 | 48 |
Toelichting:
-
Ad 1) Ombouw Amstelveenlijn
Het project Ombouw Amstelveenlijn is in 2016 overgegaan van planuitwerkingsprogramma (14.01.02) naar realisatieprogramma (14.01.03).
-
Ad 2) Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor)
Zoals gemeld in de begroting 2017 is het project Verkeersruit Eindhoven niet voortgezet (Kamerstukken II 2015–2016 34 300 A, nr. 16).
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Kasbudget 2016 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2016 | 2016 | 2016 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 44 | 43 | – 1 | 1.186 | 1.186 | 2017 | 2017 | |
Utrecht Tram naar De Uithof | 4 | 4 | 0 | 110 | 110 | 2018 | 2018 | |
Ombouw Amstelveenlijn | 5 | 5 | 77 | 2020 | 1) | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 27 | 39 | 12 | 112 | 101 | Regio | Regio | 2) |
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen Rijn-Gouwelijn) | 29 | – 29 | 203 | 203 | 2018 | 2020 | 3) | |
Rotterdamsebaan | 0 | 0 | 305 | 306 | Regio | Regio | ||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 9 | 9 | 0 | 894 | 894 | 2006–2016 | 2016 | |
Afronding | 0 | 1 | 1 | |||||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 113 | 101 | – 12 | 2.810 | 2.877 | |||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 113 | 101 | – 12 | |||||
Overprogrammering (–) | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
-
Ad 1) Ombouw Amstelveenlijn
Het project Ombouw Amstelveenlijn is in 2016 overgegaan van planuitwerkingsprogramma (14.01.02) naar realisatieprogramma (14.01.03).
-
Ad 2) A12/A20 Parallelstructuur Gouwe
Door de voorspoedige realisatie van het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe zijn in 2016 meer mijlpaalbetalingen gerealiseerd dan geprognosticeerd. Daarnaast is in verband met de (met de realisatie samenhangende) storting in het BTW compensatiefonds het projectbudget verlaagd.
-
Ad 3) HOV Net Zuid Holland Noord
Dit project bestaat uit drie onderdelen (Leiden–Katwijk, Leiden–Utrecht en Gouda–Alphen aan den Rijn). Het project heeft vertraging opgelopen in de uitvoering waardoor geen mijlpalen in 2016 zijn gedeclareerd. De realisatie van Leiden–Katwijk hangt samen met het project Rijnlandroute waarvoor onlangs de aannemer is geselecteerd. De Provincie, NS en Prorail voeren nog overleg over de bedieningsgarantie op Leiden–Utrecht en de daarmee gepaarde exploitatiekosten, die nu hoger worden geraamd dan aanvankelijk was geprognosticeerd. Daarmee loopt het project vertraging op. De realisatie van Leiden–Utrecht is vertraagd vanwege onduidelijkheid over de bedieningsgarantie. Hierover vindt afstemming plaats tussen de provincie Zuid-Holland, Prorail en NS. De realisatie van Gouda–Alphen aan den Rijn is vertraagd, maar is inmiddels gestart.
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
In 2016 is besloten om de resterende Investeringsruimte Regionaal/Lokaal over te hevelen naar de Investeringsruimte Spoorwegen en de Investeringsruimte Hoofdwegennet zodat men beter in staat is een integrale afweging te maken. Indien een regio aanspraak wil maken op een subsidie voor een groot regionaal/lokaal project zal dit worden afgewogen tegenover andere investeringen vanuit artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 13 Spoorwegen. Zie ook Ontwerpbegroting 2017 voor een nadere toelichting.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
In 2016 zijn conform de begroting geen uitgaven gedaan op dit artikelonderdeel.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II 2007–2008 27 658, nr. 43)2. Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).
Producten
Kasbudget 2016 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2016 | 2016 | 2016 | |||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
93 | 5 | – 88 | 417 | 249 | 1) | |||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 36 | 36 | 0 | 534 | 535 | |||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 16 | 0 | – 16 | 82 | 65 | 2) | ||
Afronding | 1 | – 1 | – 1 | |||||
Begroting (IF 14.03) | 146 | 41 | – 105 | 1.033 | 848 | |||
LMCA Spoor: spoordriehoek3 | 17 | 5 | – 12 | 135 | 135 | 3) | ||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 162 | 46 | – 117 | 1.168 | 983 |
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol-Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 miljoen uit het MIRT ten behoeve van de A7 ZRG fase 2.
Toelichting:
-
Ad 1) Concrete bereikbaarheidsprojecten
De lagere realisatie 2016 wordt veroorzaakt doordat het binnen het RSP geraamde project Assen wordt gefinancierd via de gemeente Assen. Daarnaast hebben uitkeringen plaatsgevonden in 2016 via zowel Provincie-, Gemeente- en het BTW compensatiefonds waarvoor uitgaven weliswaar geraamd worden op dit artikelonderdeel maar de verantwoording plaatsvindt via de genoemde fondsen.
-
Ad 2) Ruimtelijk economisch programma
De REP-middelen worden via het Provinciefonds uitgekeerd.
-
Ad 3) LMCA Spoor: spoordriehoek
Zie toelichting bij artikelonderdeel 13.03.