Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2016 bij beleidsartikel 15 OV-keten.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 240.876 | 404.561 | 182.873 | 140.335 | 150.195 | 77.903 | 75.832 |
Uitgaven | 163.374 | 139.982 | 278.714 | 366.011 | 327.649 | 166.891 | 185.417 |
Waarvan juridisch verplicht: | 92% | ||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 149.178 | 127.145 | 133.159 | 197.040 | 169.301 | 95.156 | 125.408 |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 11.159 | 957 | 22.868 | 41.655 | 6.592 | 1.889 | 47.563 |
14.01.03 Realisatieprogr reg/lok | 138.019 | 125.055 | 113.210 | 150.923 | 153.084 | 83.689 | 64.959 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 1.133 | – 2.919 | 4.462 | 9.626 | 9.579 | 12.886 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 9.334 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.111 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 4.862 | 12.837 | 145.555 | 168.971 | 158.348 | 71.735 | 50.898 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 4.862 | 12.374 | 93.298 | 119.065 | 109.107 | 12.984 | 18.378 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 0 | 0 | 36.050 | 33.700 | 33.034 | 42.544 | 16.000 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 463 | 16.207 | 16.206 | 16.207 | 16.207 | 16.520 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Restant | 163.374 | 139.982 | 278.714 | 366.011 | 327.649 | 166.891 | 185.417 |
14.09 Ontvangsten | 1.210 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking worden de budgetten in 2016 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2016. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | Uitgaven | 278.714 | 366.011 | 327.649 | 166.891 | 185.417 | 99.636 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 133.159 | 197.040 | 169.301 | 95.156 | 125.408 | 77.442 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.111 | 0 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 145.555 | 168.971 | 158.348 | 71.735 | 50.898 | 22.194 | |
14.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | Uitgaven | 110.941 | 85.982 | 2.396 | 36.080 | 66.654 | 77.205 | 121.873 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 110.941 | 85.982 | 2.396 | 36.080 | 66.654 | 77.205 | 121.873 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU voor de ontvangers buiten de G3 (de drie grote steden) en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in de Begroting hoofdstuk XII 2016 en beleidsartikel 15 OV-keten en de Lange Termijn Spooragenda (LTSa).
Algemeen
Producten
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenM al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Nieuw opgenomen projecten
Exploitatiebijdrage stoptreindiensten Limburg
De stoptreindiensten Roermond – Maastricht Randwyck en Sittard – Heerlen maken per 11 december 2016 geen onderdeel meer uit van het hoofdrailnet, maar van de regionale (multimodale) vervoerconcessie in Limburg. De decentralisatie van deze twee diensten verloopt voor IenM budgetneutraal. De concessieprijs voor het hoofdrailnet is verhoogd aangezien het om onrendabele diensten gaat. Het bedrag waar de concessieprijs voor het hoofdrailnet mee wordt verhoogd wordt via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie Limburg ten behoeve van de exploitatie van de twee diensten.
Wijzigingen
HOV-Net Zuid-Holland Noord
Het project is overgegaan van de planstudiefase naar de realisatiefase.
HOV-Knoop Amstelveen
Het gereserveerde budget voor de HOV-knoop Amstelveen ad € 25 miljoen is vrijgevallen nu voor de A9 in overleg met alle partijen (waaronder Amstelveen) is besloten tot een andere scope. Het was de verwachting dat de A9 in Amstelveen in een tunnelbak gelegd zou worden maar omdat dit niet meer aan de orde is kunnen de bussen de huidige afslag benutten (Kamerstukken II, 2013–2014, 32 668, nr. 10). De vrijvallende gelden ad € 25 miljoen zijn toegevoegd aan de investeringsruimte (14.01.04).
Maaslijn
Naar aanleiding van de gemaakte afspraken met de provincie Limburg zijn de gereserveerde middelen voor de elektrificatie van de Maaslijn overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze middelen worden uitgekeerd in de periode 2016–2018 via het Provinciefonds.
Verkeersruit Eindhoven
Het project Verkeersruit Eindhoven wordt niet voortgezet. De subsidie van het Rijk aan de Verkeersruit Eindhoven zal worden toegevoegd aan de Investeringsruimte Hoofdwegennet. Dit geld is nog niet gebonden aan specifieke projecten. Over de besteding van dit budget is het Rijk onder andere in gesprek met de regio.
Bedrag x € 1 mln. | Budget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Projecten Brabant | ||||
Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) | 272 | 271 | ||
Gebonden | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
77 | 76 | 2020 | ||
Bestemd | 51 | 71 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 400 | |||
Begroting 14.01.02 | 400 |
Legenda:
TB = Tracébesluit
PB = Projectbesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2015–2028 weergegeven voor aanleg, planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Wijzigingen
De projectbudgetten van de Rotterdamsebaan, A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop, RandstadRail en Noord/Zuidlijn zijn bijgesteld als gevolg van de indexatie naar prijspeil 2015. De planning van de projecten in het programma Regionaal/lokaal is de verantwoordelijkheid van de medeoverheden. Het Rijk stelt haar bijdrage beschikbaar op basis van gerealiseerde mijlpalen, zoals vastgelegd in de subsidiebeschikking.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
305 | 304 | 7 | 63 | 51 | 51 | 134 | regio | 2020– 2022 | ||||
112 | 112 | 19 | 27 | 27 | 27 | 14 | regio | 2019– 2021 | ||||
203 | 202 | 21 | 12 | 29 | 47 | 47 | 33 | 14 | 2018 | 2018 | ||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 894 | 894 | 873 | 12 | 9 | 2006– 2016 | 2006– 2016 | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
110 | 110 | 37 | 0 | 4 | 40 | 29 | 2018 | 2018 | ||||
1.186 | 1.185 | 1.036 | 75 | 44 | 30 | 1 | 2017 | 2017 | ||||
Afrondingen | – 1 | – 1 | ||||||||||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 2.810 | 1.986 | 125 | 113 | 151 | 153 | 84 | 65 | 134 | |||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 125 | 113 | 151 | 153 | 84 | 65 | 134 | |||||
Overprogrammering (–) |
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de totale voor artikel 14 beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. De middelen zijn bestemd voor grote regionale/lokale projecten die op initiatief van de decentrale overheden worden voorbereid en uitgevoerd. De projecten moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en de LTSa die voor regionale bereikbaarheid zijn geformuleerd. Het betreft zowel wegenprojecten op het niveau van het Onderliggend Wegennet als Openbaar Vervoer projecten.
De in de begroting 2015 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 369 miljoen. Door de hieronder vermelde belangrijkste (budgettaire) aanpassingen bedraagt deze ruimte in de ontwerpbegroting 2016 nu € 201 miljoen.
-
– Vrijval HOV knoop Amstelveen (+ € 25 miljoen).
-
– Saldo prijsbijstelling 2015 (+ € 6 miljoen).
-
– Dekking exploitatie/decentralisatie Zwolle-Enschede (– € 102 miljoen).
-
– Dekking exploitatiebijdrage 2 stoptreindiensten Limburg (– € 31 miljoen).
-
– Dekking landzijdige bereikbaarheid Eindhoven Airport (naar artikel 12 Hoofdwegennet) (– € 25 miljoen).
-
– Dekking onderhoudskosten Maaslijn (– € 19 miljoen).
-
– Dekking onderhoudskosten HOV-net Zuid Holland Noord (– € 16 miljoen).
-
– Bijdrage aan de rijksbrede taakstelling Generieke Digitale Infrastructuur (– € 2 miljoen).
-
– Bijdrage aan de Topsector Logistiek (– € 4 miljoen).
-
– Bijdrage aan Eenvoudig Beter (– € 1 miljoen).
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 1.133 | – 302 | 4.463 | 9.625 | 9.579 | 12.886 | 14.735 |
Kaseffect verwerking index 2013 | 0 | – 1.826 | – 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kaseffect verwerking index 2014 | 0 | – 790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Totaal | 1.133 | – 2.919 | 4.462 | 9.626 | 9.579 | 12.886 | 14.736 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 15.639 | 29.053 | 15.623 | 15.505 | 13.384 | 17.848 | 41.822 | 200.992 |
Kaseffect verwerking index 2013 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.827 | 1 |
Kaseffect verwerking index 2014 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 789 | – 1 |
Totaal | 15.640 | 29.054 | 15.623 | 15.505 | 13.384 | 17.848 | 44.438 | 200.993 |
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
– Bereikbaarheidsoffensief Randstad.
-
– Amendement Dijsselbloem.
-
– Amendement Van der Staaij.
-
– Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok).
-
– Amendement Van Hijum.
-
– Quick Wins NWA eerste en tweede tranche.
-
– Sluiskiltunnel.
Producten
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad, de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick Wins NWA zijn volledig uitgekeerd. Alleen voor de Sluiskiltunnel, die inmiddels is opgeleverd, resteert een gereserveerd bedrag voor onvoorziene omstandigheden.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II, 2007–2008, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in Noord-Nederland (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP), tevens ten behoeve van Noord-Nederland.
Binnen de projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid gaat het in totaal om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten, zie 14.03.01. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 en de N50 Ramspol-Ens zijn inmiddels overgeheveld naar artikel 12 Hoofdwegen.
In 2009 is het RMf RSP opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het Rijk en € 470 miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten (zie 14.03.02). Deze bijdrage vervalt als na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is en blijft beschikbaar voor het RMf RSP. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel en een regionaal deel. Zowel voor het rijksdeel als voor het regionaal deel is € 150 miljoen rijksbudget beschikbaar gesteld. Het rijksdeel valt onder regie van het Ministerie van Economische zaken (EZ). Het betreffende rijksbudget werd tot en met 2012 verantwoord op de EZ-begroting, nadat in 2012 het resterende deel via het Provinciefonds is gedecentraliseerd. Het regionale deel, in totaal € 250 miljoen, valt onder regie van de regio. De rijksbijdrage voor het regionale deel, € 150 miljoen, wordt verantwoord op de begroting Infrastructuurfonds (zie 14.03.03). Ook de regio heeft € 100 miljoen beschikbaar voor het regionale deel van het REP.
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II, 2008–2009, 21 700 A, nr. 19). Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks met een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd. De meest recente voortgangsrapportage RSP is als bijlage 4 toegevoegd aan de Kamerbrief over de uitkomsten van de bestuurlijke overleggen MIRT 2014 (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000 A, nr. 15).
Conform afspraak in het Convenant Verdubbeling N33 Assen-Zuidbroek is € 14 miljoen overgeboekt naar artikel 12 Hoofdwegen. Daarnaast is, om de regio Noord Nederland de rol van contracterende partij voor een aantal concrete projecten binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn te kunnen laten vervullen, € 65 miljoen in het Provinciefonds en Gemeentefonds gestort.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
417 | 480 | 29 | 12 | 93 | 119 | 109 | 13 | 18 | 22 | |||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 534 | 534 | 373 | 0 | 36 | 34 | 33 | 43 | 16 | |||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 82 | 98 | 0 | 0 | 16 | 16 | 16 | 16 | 17 | |||
Afrondingen | 1 | 1 | ||||||||||
Begroting (IF 14.03) | 1.033 | 1.112 | 402 | 13 | 146 | 169 | 158 | 72 | 51 | 22 | ||
Overige afspraken | ||||||||||||
135 | 134 | 35 | 10 | 17 | 20 | 27 | 11 | 10 | 4 | |||
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland | 1.168 | 1.246 | 437 | 23 | 163 | 189 | 185 | 83 | 61 | 26 |
1) Bijdrage regio zijn pp2007.
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol-Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 mln. uit het MIRT t.b.v de A7 ZRG fase 2