Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding: 6,1% van de begrotingsuitgaven
Algemene doelstelling
Een veiliger samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.
Opsporing en vervolging
Rol en verantwoordelijkheid
-
• De Minister heeft een regisserende rol. Hij is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nationaal Forensisch Instituut (NFI). Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechtelijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.
Veiligheid en lokaal bestuur
-
• Op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur heeft de Minister een stimulerende rol. Hij is belast met het ontwikkelen van visie, beleid en samenwerkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
-
• Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de lokale veiligheid te vergroten, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s).
-
• JenV faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van onveiligheidsgevoelens en overlast, zoals overlast gerelateerd aan jeugdgroepen, alcohol, uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de G4, de G32 en de VNG.
Vervolging en berechting van verdachten van het neerhalen van vlucht MH17
-
• De Minister van Justitie en Veiligheid is verantwoordelijk voor het strafrechtelijke vervolgings- en berechtigingsmechanisme en financiert daarvoor onder andere het Openbaar Ministerie (OM), de rechterlijke macht en de politie.
Integrale aanpak van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
Beleidsconclusies
In 2018 zijn verdere stappen gezet om de beoogde intensivering van de aanpak vorm te geven. In alle 10 regio’s en bij de betrokken landelijke organisaties zijn in 2018 meerjarige plannen opgesteld voor het versterken van de aanpak van ondermijning, op basis van de beschikbare extra financiële middelen. In de brief van 16 november 201880 is de Kamer uitvoerig geïnformeerd over de actuele stand van zaken. Begin 2019 zijn de extra middelen aan de regio’s en landelijke partners toegekend.
Mensenhandel
In 2018 is in nauwe samenspraak met partners uit het mensenhandel domein en andere ministeries gewerkt aan een integraal programma waarin een breed pallet aan maatregelen wordt aangekondigd om de aanpak van mensenhandel binnen en buiten Nederland een stevige impuls te geven. Het programma, getiteld Samen tegen mensenhandel is op 14 november 2018 naar de Tweede Kamer verstuurd.81 In 2018 is tevens een pilot bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven van start gegaan getiteld: «Multidisciplinaire advisering slachtofferschap mensenhandel». Een onafhankelijke multidisciplinaire «commissie mensenhandel» brengt hierin een deskundigenbericht uit over het mogelijke slachtofferschap van mensenhandel.
Bestrijding van kinderporno en kindersekstoerisme
-
• De politie borgde in 2018 een programmatische aanpak van kinderporno in hun organisatie.
-
• Met een «Hernieuwde aanpak online seksueel kindermisbruik»82 is preventie en de inzet van het bedrijfsleven gestimuleerd.
-
• In het voor- en najaar zijn twee rondetafelconferenties tussen de Minister en het bedrijfsleven georganiseerd83.
-
• Om reizigers te stimuleren kindersekstoerisme te melden, heeft in de zomer van 2018 een campagne «Don’t look away» plaatsgevonden84.
-
• Op 13 december 2018 ondertekende het bedrijfsleven een document om kinderpornografische content sneller te verwijderen.85
-
• Bestuursrechtelijke handhaving van bedrijven die kinderporno niet accuraat van eigen servers verwijderen is onderzocht én juridisch haalbaar gebleken86.
-
• Online kindermisbruik blijft onderdeel van de Veiligheidsagenda87.
-
• Er is gestart met het ontwerp van een wetsvoorstel tot modernisering van seksuele misdrijven, waarin aandacht voor nieuwe (digitale) strafwaardige fenomenen.
-
• Een wetsvoorstel herwaardering strafbaarstelling actuele delictsvormen88, waarin de strafbaarstelling van misbruik van seksueel beeldmateriaal (wraakporno) is opgenomen, is op 15 november 2018 ingediend bij de Tweede Kamer.
Fraude
Bij de aanpak van fraude zijn onder andere activiteiten uitgevoerd om doelgroepsgewijs de bewustwording van (potentiële) slachtoffers te verhogen zowel door publieke partijen, zoals de politie, als door private partijen, zoals de Fraudehelpdesk en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Verder is gezamenlijk met publieke en private partijen doorgewerkt aan het opwerpen van barrières om het fraudeurs zo moeilijk mogelijk te maken. Een aantal banken heeft zich actief ingezet om klanten te waarschuwen voor bijvoorbeeld CEO-fraude. Onlinehandelsplaatsen hebben het veilig handelen op hun sites bevorderd door onder meer het veilig betalen te verbeteren. Ook zijn de eerste civielrechtelijke bestuursverboden opgelegd aan bestuurders, waardoor deze voor een maximale termijn van 5 jaar uitgesloten worden van nieuwe bestuursfuncties. Zie verder H3 beleidsverslag.
Synthetische drugs, hennep en coffeeshops
In 2018 is het Wetsvoorstel experiment gesloten coffeeshopketen om een experiment op te zetten waarin de achterdeur van coffeeshops gereguleerd wordt aan de Tweede Kamer aangeboden89. Het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen is in consultatie gegaan. Voor de aanpak van hennepcriminaliteit is artikel 13b Opiumwet uitgebreid.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal nummers waarvoor een bevel tot aftappen is gegeven | 26.150 | 25.181 | 24.063 | 24.850 | 24.900 | 23.458 |
Gemiddeld aantal taps per dag | 1.391 | 1.386 | 1.415 | 1.423 | 1.421 | 1.397 |
IP-taps1 | 17.806 | |||||
Gemiddeld aantal IP- taps per dag | 829 | |||||
Aantal aanvragen op historische gegevens2 | 62.554 | 62.533 | 56.100 | 58.985 | 59.434 | 56.882 |
Bron: Landelijke Eenheid nationale politie
Toelichting
Zoals toegezegd bij brief van 13 november 200790 en daaropvolgend bij brief van 27 mei 200891 worden de jaarlijkse tapstatistieken opgenomen in het Jaarverslag van Justitie en Veiligheid.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Begroting | |||
2018 | ||||||||
Verplichtingen | 788.041 | 688.928 | 861.289 | 645.995 | 773.189 | 731.997 | 41.194 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | ||||||||
Personeel | 364.851 | 359.937 | 373.530 | 396.900 | 445.821 | 365.872 | 79.949 | |
waarvan eigen personeel | 335.554 | 336.658 | 344.274 | 358.160 | 388.143 | 339.578 | 48.565 | |
waarvan externe inhuur | 26.597 | 21.277 | 27.299 | 36.979 | 55.897 | 24.378 | 31.519 | |
waarvan overig personeel | 2.700 | 2.002 | 1.957 | 1.761 | 1.781 | 1.916 | – 135 | |
Materieel | 117.625 | 124.273 | 134.574 | 110.140 | 102.317 | 123.468 | – 21.151 | |
waarvan ICT | 12.251 | 12.545 | 13.437 | 15.216 | 11.182 | 10.620 | 562 | |
waarvan SSO's | 30.375 | 51.218 | 54.765 | 32.584 | 34.870 | 54.343 | – 19.473 | |
waarvan overig materieel | 74.999 | 60.510 | 66.372 | 62.340 | 56.265 | 58.505 | – 2.240 | |
Programma-uitgaven | 228.570 | 269.890 | 231.535 | 224.557 | 228.216 | 242.657 | – 14.441 | |
33.2 Bestuur, informatie en technologie | ||||||||
Bijdragen medeoverheden | ||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 7.078 | 7.350 | 7.370 | 8.067 | 8.298 | 7.492 | 806 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 463 | 1.853 | 1.731 | 1.987 | 1.198 | 1.937 | – 739 | |
Overige bijdragen medeoverheden | 1.331 | 1.081 | 1.111 | 692 | 422 | 1.029 | – 607 | |
Subsidies | ||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 10.201 | 5.379 | 4.582 | 4.601 | 3.887 | 714 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.511 | 1.389 | 1.600 | 1.325 | 1.325 | 1.364 | – 39 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 1.458 | 1.103 | 1.099 | 1.185 | 1.860 | 1.610 | 250 | |
Veiligheid Kleine Bedrijven | 0 | 0 | 0 | 439 | 85 | 323 | – 238 | |
Overige subsidies | 0 | 784 | 2.429 | 1.591 | 3.476 | 1.010 | 2.466 | |
Opdrachten | ||||||||
Overige opdrachten | 464 | 723 | 584 | 374 | 0 | 103 | – 103 | |
33.3 Opsporing en vervolging | ||||||||
Bijdragen Agentschappen | ||||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 68.062 | 70.244 | 88.661 | 67.924 | 69.813 | 66.403 | 3.410 | |
Domeinen Roerende Zaken | 12.754 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen ZBO's/RWT's | ||||||||
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen | 1.532 | 1.765 | 1.656 | 1.707 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||
FIU-Nederland | 4.045 | 0 | 0 | 4.755 | 4.755 | 4.850 | – 95 | |
Bijdragen medeoverheden | ||||||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 12.786 | 11.321 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
BES Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen | 4.015 | 4.658 | 4.879 | 4.324 | 6.523 | 4.519 | 2.004 | |
aanpak ondermijning | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.986 | 0 | 4.986 | |
Overige bijdragen medeoverheden | 7.989 | 15.754 | 8.871 | 3.590 | 14.679 | 7.940 | 6.739 | |
Subsidies | ||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 695 | – 695 | |
Overige subsidies | 3.311 | 2.870 | 3.073 | 2.874 | 3.918 | 2.504 | 1.414 | |
Opdrachten | ||||||||
Schadeloosstellingen | 27.362 | 53.727 | 19.262 | 22.132 | 21.707 | 20.035 | 1.672 | |
Keten Informatie Management | 154 | 62 | 0 | 1.400 | 1.733 | 0 | 1.733 | |
Onrechtmatige Detentie | 11.654 | 10.776 | 8.791 | 7.492 | 6.133 | 11.209 | – 5.076 | |
Herontwerp Strafrechtketen | 344 | 156 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten | 33.360 | 30.933 | 32.975 | 33.613 | 33.626 | 32.854 | 772 | |
Innovatieagenda | 164 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 3.010 | 386 | 1.068 | 344 | 0 | 344 | |
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie | 25.484 | 27.333 | 29.212 | 36.895 | 14.757 | 25.152 | – 10.395 | |
Afpakken | 2.231 | 240 | 0 | 0 | 0 | 3.503 | – 3.503 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging beslaggenomen voorwerpen | 0 | 12.056 | 12.099 | 13.743 | 14.050 | 15.354 | – 1.304 | |
Overige opdrachten | 1.018 | 501 | 367 | 159 | 405 | 16.124 | – 15.719 | |
Garanties | ||||||||
Faillissementscuratoren | 0 | 0 | 0 | 2.639 | 4.265 | 3.760 | 505 | |
33.4 Opsporing en berechting MH17-verdachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.257 | 9.000 | – 3.743 | |
Ontvangsten | 1.101.777 | 933.123 | 1.383.500 | 1.174.629 | 1.690.542 | 1.122.957 | 567.585 | |
waarvan Boeten en Transacties | 949.383 | 777.262 | 955.393 | 936.080 | 1.508.879 | 857.597 | 651.282 | |
waarvan Afpakken | 135.972 | 143.577 | 416.478 | 225.213 | 174.090 | 252.360 | – 78.270 | |
waarvan overig | 16.422 | 12.284 | 11.629 | 13.336 | 7.573 | 13.000 | – 5.427 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Toelichting op instrumenten
Openbaar Ministerie (OM)
Het OM vormt samen met de Rechtspraak de rechterlijke macht en staat voor de opsporing, vervolging en berechting van strafbare feiten en de tenuitvoerlegging van straffen. Op die manier levert zij een elementaire bijdrage aan een vrije, veilige en rechtvaardige samenleving. In de afgelopen jaren is het takenpakket van het OM uitgebreid met werkzaamheden die gericht zijn op andere en bredere doelstellingen dan strafrechtelijke vervolging. Te denken valt aan de rol die de officier van justitie heeft bij de omgang met verwarde personen en de bijdrage van het OM aan de samenwerkingsverbanden die gericht zijn op de aanpak van ondermijning.
Er is sprake van een (technische) verschuiving van de uitgaven op de diverse kostensoorten binnen het totale OM-budget sinds 2016. De raming was hier (nog) niet op aangepast. Dit verklaart een verschuiving van circa € 24 mln. tussen artikelonderdelen binnen het totale budget van het OM.
Per saldo is er sprake van een realisatie die circa € 59 mln. hoger is dan bij de begroting was geraamd. De grootste mutaties worden hieronder toegelicht:
-
• Toekenning van € 10,8 mln. aan loon- en prijsbijstelling 2018;
-
• Een bijdrage van € 10 mln. voor het project Alle Zaken Digitaal (AZD) vanuit het budget Digitalisering werkprocessen strafrechtketen die bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld;
-
• € 10 mln. in verband met een tekort op het totale ICT-budget van het OM;
-
• Een bijdrage van € 5 mln. vanuit verkeershandhaving aan eigen personeel OM voor zaakafhandeling verkeerszaken 2018;
-
• Diverse bijdragen, opgeteld tot € 4,4 mln., ten behoeve van implementatie van de aanbevelingen van de Commissie Hoekstra;
-
• € 2,8 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak cybercrime;
-
• € 2,5 mln. voor de (jaarlijkse) compensatie van uitgaven met betrekking tot gerechtelijke brieven;
-
• Een bijdrage van € 2,3 mln. vanuit het budget dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld voor de versterking van de strafrechtketen;
-
• Een bijdrage van € 2 mln. voor Cross Border enforcement richtlijn;
-
• Een bijdrage van € 2 mln. van de Nationale Politie voor additionele inzet parketsecretarissen.
Het restant betreft diverse kleinere mutaties.
Realisatie | Prognoses | verschil | ||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2018 | ||
Uitstroom WAHV beroep- en appèlzaken | 411.700 | 481.477 | 475.148 | 6.329 |
Uitstroom overtredingszaken | 125.279 | 134.221 | 124.451 | 9.770 |
– waarvan na herinstroom | 11.201 | 12.729 | 15.734 | – 3.005 |
Uitstroom misdrijfzaken | 234.723 | 221.682 | 254.965 | – 33.283 |
Eenvoudige misdrijfzaken | 28.208 | 27.843 | 21.100 | 6.743 |
– waarvan na herinstroom | 1.617 | 1.467 | 1.100 | 367 |
Interventie/ZSM zaken | 177.170 | 159.243 | 203.058 | – 43.815 |
– waarvan sepot of buitenrechtelijke afdoening in voorfase | 44.381 | 34.216 | 52.845 | – 18.629 |
– waarvan na herinstroom | 5.997 | 8.766 | 9.827 | 1.061 |
Onderzoekszaken | 20.698 | 20.993 | 22.115 | – 1.122 |
Ondermijningszaken | 8.647 | 9.192 | 8.692 | 500 |
Uitstroom appèlzaken | 24.068 | 24.845 | 28.639 | – 3.794 |
Bronnen: Openbaar Ministerie
In het jaarbericht van het Openbaar Ministerie zal meer gedetailleerd worden ingegaan op de diverse ontwikkelingen binnen het Openbaar Ministerie in 2018.
33.2 Bestuur, Informatie en Technologie
Bijdragen medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra / Landelijk Informatie en Expertise Centrum (RIEC's/LIEC)
Voor een structurele aanpak van georganiseerde misdaad zijn er 10 RIEC’s en een LIEC. De RIEC’s ontwikkelen en ondersteunen regionaal bestuurlijke interventies en combineren die eventueel met de fiscale en strafrechtelijke aanpak. Binnen de RIEC’s wordt ten behoeve van een geïntegreerde aanpak samengewerkt tussen openbaar bestuur, politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst en andere partners. Het LIEC is een shared service center voor de RIEC’s en heeft tot doel het zoveel mogelijk stroomlijnen van de werkwijzen van de RIEC’s en het ondersteunen van de onderlinge afstemming.
Op 26 juni 2018 is het RIEC-LIEC jaarverslag over 2017 met de resultaten van de samenwerking aan de Kamer aangeboden92.
Uitstapprogramma prostituees
Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie Van der Staaij aangenomen93. Met deze motie zijn voor de periode 2014–2018 middelen vrijgemaakt voor de cofinanciering van uitstapprogramma’s voor prostituees.
Om prostituees die willen stoppen, uit de prostitutie te begeleiden, is naar aanleiding van bovengenoemde motie de Regeling Uitstapprogramma’s Prostituees II (RUPS II) opgesteld. Gemeenten kunnen een bijdrage aanvragen voor het opzetten van een uitstapprogramma. RUPS II liep van juli 2014 tot juli 2018. In het regeerakkoord is structureel geld vrijgemaakt voor uitstapprogramma’s. In afwachting van de uitkomsten van het WODC-onderzoek naar mate van landelijke dekkendheid, effecten van uitstapprogramma’s en meest gewenste financierings-systematiek, is RUPS II met een jaar verlengd van juli 2018 tot juli 2019.
Subsidies
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV professionals op het gebied van criminaliteitspreventie en veiligheid.
Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)
In 2018 is in samenwerking tussen ondernemers, gemeente, politie en brandweer gewerkt aan de veiligheid van bedrijventerreinen en winkelgebieden. Indien er in samenwerking tussen vorengenoemde partijen structurele maatregelen worden genomen resulteert dat in een KVO certificaat.
Uitstapprogramma prostituees
Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie Van der Staaij aangenomen 13). Met deze motie zijn voor de periode 2014–2018 middelen vrijgemaakt voor de cofinanciering van uitstapprogramma’s voor prostituees.
Om prostituees die willen stoppen, uit de prostitutie te begeleiden, is naar aanleiding van bovengenoemde motie de Regeling Uitstapprogramma’s Prostituees II (RUPS II) opgesteld.
Maatschappelijke organisaties kunnen een subsidie aanvragen voor het opzetten van een uitstapprogramma. RUPS II liep van juli 2014 tot juli 2018. In het regeerakkoord is structureel geld vrijgemaakt voor uitstapprogramma’s. In afwachting van de uitkomsten van het WODC-onderzoek naar mate van landelijke dekkendheid, effecten van uitstapprogramma’s en meest gewenste financieringssystematiek, is RUPS II met een jaar verlengd van juli 2018 tot juli 2019.
Veiligheid Kleine Bedrijven/Preventie bedrijfsleven
Overheid, burgers en bedrijven hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid en de veiligheid van de samenleving. In 2018 is uitvoering gegeven aan het actieprogramma Veilig Ondernemen 2017–2018. Met behulp van de beschikbare middelen zijn verschillende integrale aanpakken uitgevoerd, onder meer in het kader van mobiel banditisme, cybersecurity van het MKB en ondermijning. Daarnaast zijn burgers en ondernemers als onderdeel van de integrale aanpak gestimuleerd preventieve en innovatie maatregelen te treffen. Voorts is er in 2018 is er gewerkt aan een landelijke dekking van Platforms Veilig Ondernemen (PVO’s).
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
In 2018 zijn door het NFI verdere stappen gezet om de organisatie- en managementcultuur te veranderen. In het hoofdstuk beleidsprioriteiten is meer informatie hierover te vinden.
Daarnaast is gedetailleerdere informatie over het NFI te vinden in de agentschapsparagraaf van dit jaarverslag.
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
Nationaal register gerechtelijk deskundigen (Cgd)
Het Cgd waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het Cgd. Het Cgd heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)
Op grond van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorisme Financiering (WWFT) ontvangt de FIU-Nederland signalen over ongebruikelijke transacties (OT’s) van meldplichtige instellingen (banken, geldtransactiekantoren, autohandelaren en notarissen). De FIU-Nederland analyseert de meldingen van OT’s en komt in sommige gevallen tot een verdacht verklaring van deze OT’s die zij alsdan ter beschikking stelt aan de diverse (bijzondere) opsporingsinstanties, inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Het verdacht verklaren van ongebruikelijke transacties en ter beschikking stellen van deze verdachte transacties kan op verschillende gronden plaatsvinden:
-
• naar aanleiding van een verzoek via de Landelijk Officier van Justitie Witwassen (LOvJ),
-
• eigen onderzoek van de FIU-Nederland;
-
• periodieke matching met het Verwijzingsindex Recherche Onderzoeken Subjecten (VROS)-bestand;
-
• informatieverzoeken van buitenlandse FIU’s.
Realisaties | Prognoses | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | ||
Aantal LOvJ-verzoeken1 | 1.093 | 1.218 | 1.277 | 1.246 | 1.261 | 1.100 | 161 |
Aantal Eigen onderzoeksdossiers | 1.488 | 1.462 | 1.566 | 1.522 | 1.488 | 1.500 | 12 |
Bron: De jaaroverzichten van de FIU-Nederland zijn beschikbaar via: https://www.fiu-nederland.nl/nl/over-fiu/jaaroverzicht
De realisatie van het aantal LOvJ verzoeken is in lijn met de voorgaande jaren. Het aantal wijkt 161 af van de prognose voor 2018. Voor 2019 is de prognose is inmiddels bijgesteld naar 1.200.
Bijdragen aan medeoverheden
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)
De periode na de staatkundige hervorming kenmerkt zich door het steeds verder vorm geven aan de inrichting van de BES eilanden. Daaraan draagt een goede inrichting van de rechtspraak en het Openbaar Ministerie bij. Vanuit Europees Nederland wordt gestimuleerd dat het aantal rechters zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Ook zal er zorg voor worden gedragen dat de staande magistratuur van het OM BES op sterkte blijft. De Raad voor de Rechtshandhaving wordt zodanig geëquipeerd dat er een goede bijdrage is gedaan voor het doen van voldoende en gekwalificeerde onderzoeken. Vanuit het regeerakkoord zijn middelen vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning, onder andere binnen Caribisch Nederland. Deze middelen zijn bij de voorjaarsnota vanuit het Ministerie van BZK overgeheveld naar het Ministerie van J&V.
Overige bijdrage overheden
Dit betreft een deel van de doorverdeling van de bij Miljoenennota aangekondigde intensivering in cybersecurity en de overheveling van afpakgelden.
Opdrachten
Schadeloosstellingen
Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand. De uitgaven zijn vooraf lastig in te schatten. Er is in 2018 voor een iets hoger bedrag aan schadeloosstellingen uitgekeerd dan geraamd.
Keten Informatie Management (KIM)
Het doel van KIM is het realiseren van innovatie op het gebied van informatie gestuurde opsporing, vervolging en executie. Binnen KIM zijn er verschillende programma’s zoals de Digitalisering Strafrechtketen, het Digitaal Proces Dossier en het E-justice programma.
Onrechtmatige Detentie
Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex-justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. Over het algemeen worden deze vergoedingen vastgesteld door de rechter. De uitgaven zijn vooraf lastig in te schatten. Er is in 2018 voor een lager bedrag aan vergoedingen vastgesteld en uitbetaald dan geraamd.
Gerechtskosten
Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen en tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken.
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, bijvoorbeeld trajectcontrolesystemen en digitale flitspalen. De uitgaven zijn ruim € 10 mln. lager uitgevallen. Dit is grotendeels door een overheveling van € 5 mln. naar het budget betrekking heeft op verkeershandhaving door eigen personeel OM voor de zaakafhandeling van verkeerszaken en € 2,8 mln. vanwege een kasschuif. Deze kasschuif was nodig om het beschikbare verkeersbudget meerjarig in lijn te brengen met het geplande meerjarige kasritme.
Afpakken
Het afpakken van crimineel vermogen is een prioriteit van het kabinet. Het stuurt op een aanpak die recht doet aan het uitgangspunt dat misdaad niet mag lonen. Het Openbaar Ministerie zet in het kader van de strafrechtelijke vervolging onder meer in op ontnemingsvorderingen van wederrechtelijk verkregen voordeel, verbeurdverklaringen en ontnemingen als onderdeel van een transactie. De beschikbare gestelde middelen in de oorspronkelijke begroting zijn in de loop van het jaar via budgetoverheveling uitgezet naar organisaties die actief zijn op het terrein van afpakken zoals de Politie, het FIOD en het Openbaar Ministerie.
Bewaring, verkoop en vernietiging in beslag genomen voorwerpen
De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. Domeinen Roerende Zaken is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk in beslag genomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen.
Overige opdrachten
Dit betreft de technische verdeling betreft van het budget «Digitalisering werkprocessen strafrechtketen» die bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld.
Garanties
Faillissementscuratoren
De garantstellingsregeling faillissementscuratoren (GSR) biedt curatoren de mogelijkheid om in faillissementen waarin sprake lijkt te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, maar in de boedel onvoldoende middelen aanwezig zijn om onderzoek te doen of een procedure te starten en zo onrechtmatig aan de boedel onttrokken gelden en goederen terug te halen. Uit het teruggehaalde boedelactief wordt het garantiebedrag door de curator aangezuiverd. Mocht de boedel daarvoor ontoereikend zijn, dient de Staat/JenV het ontstane debetsaldo aan te zuiveren. De GSR wordt onder het rijkskader voor garantieregelingen gebracht. In 2018 is het WODC onderzoek naar de effectmeting GSR gestart. Dit wordt in 2019 afgerond, waarna de regeling zal worden herzien.
33.4 Opsporing en berechting MH17-verdachten
In juli 2017 hebben de JIT-landen gezamenlijk het besluit genomen dat de vervolging en berechting van MH17 verdachten in en door Nederland zal worden gedaan. Deze vervolging en berechting zal ingebed zijn in hechte en blijvende internationale samenwerking en politieke en financiële steun. Direct na dit JIT-besluit is met de praktische voorbereidingen begonnen zodat een strafzaak kan starten als het OM besluit tot vervolging over te gaan. In juli 2018 is besloten dat een zaak zal worden behandeld door de rechtbank Den Haag die daarvoor zitting zal houden op Justitieel Complex Schiphol. De voorbereidingen van een eventuele strafzaak zijn in volle gang, daarbij moet onder andere worden gedacht aan beveiligingsmaatregelen, communicatie. Het bilateraal MH17-verdrag met Oekraïne is geratificeerd en de benodigde wetswijzigingen zijn in werking getreden. Het begrotingsjaar 2018 betreft een opstartjaar. De activiteiten waar de jaarlijkse raming op is gebaseerd zal komende jaren tot uitvoering komen.
Ontvangsten
Boeten en Transacties (B&T)
Ten opzichte van de ontwerpbegroting doet er zich een meeropbrengst voor van ruim € 651 mln. Dit komt met name door een schikking met ING van € 775 mln. De boetecomponent binnen deze schikking bedraagt € 675 mln. en de resterende € 100 mln. is de ontnemingscomponent. De mee- en tegenvallers bij de Boeten en Transacties vloeien naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
Afpakken
Het afpakken van crimineel vermogen is een prioriteit van het kabinet. Het stuurt op een aanpak die recht doet aan het uitgangspunt dat misdaad niet mag lonen. Het Openbaar Ministerie zet in het kader van de strafrechtelijke vervolging onder meer in op ontnemingsvorderingen van wederrechtelijk verkregen voordeel, verbeurdverklaringen en ontnemingen als onderdeel van een transactie.
In 2018 is in totaal een afpakbedrag ontvangen van € 174,1 mln. Ten opzichte van de ontwerpbegroting is de realisatie € 78,2 mln. lager uitgevallen. De mee- en tegenvallers bij afpakken vloeien naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.