Megaprojecten zijn door de Tweede Kamer aangewezen grote projecten (grootprojectstatus). De aanwijzing van grote projecten gebeurt op basis van artikel 2 van de Regeling Grote Projecten. De grootprojectstatus behelst dat de Regeling Grote Projecten van toepassing is, die voorschrijft dat de Minister zich ten minste halfjaarlijks tegenover de Tweede Kamer verantwoordt over de voortgang via een Voortgangsrapportage.
Onder dit artikel vallen de megaprojecten Verkeer en Vervoer:
– Hogesnelheidslijn-Zuid;
– Project Mainportontwikkeling Rotterdam;
– ERTMS ;
– Zuidasdok;
– Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 14 Wegen en Verkeersveiligheid, 16 Spoor en 18 Scheepvaart en havens op de begroting Hoofdstuk XII.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | ||
Verplichtingen | 972.816 | 1.039.763 | 256.308 | 376.259 | 1.268.857 | 1.879.158 | ‒ 610.301 | 1 |
Uitgaven | 112.472 | 269.333 | 333.324 | 401.044 | 351.089 | 218.763 | 132.326 | |
17.02 Betuweroute | 1.289 | 1.599 | 1.094 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.03 Hogesnelheidstrein-Zuid | 154 | 80 | 54 | 262 | 179 | 3.116 | ‒ 2.937 | |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 154 | 80 | 54 | 262 | 179 | 3.116 | ‒ 2.937 | |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 5.020 | 20.185 | 16.186 | 3.698 | 1.700 | 460 | 1.240 | |
17.07 ERTMS | 19.585 | 50.733 | 63.243 | 84.210 | 84.040 | 49.033 | 35.007 | |
17.07.01 Realisatieprogramma ERTMS | 0 | 0 | 49.628 | 82.380 | 82.517 | 42.830 | 39.687 | 2 |
17.07.02 Planuitwerking ERTMS | 0 | 0 | 13.615 | 1.830 | 1.523 | 6.203 | ‒ 4.680 | |
17.08 ZuidasDok | 86.424 | 78.938 | 90.791 | 90.616 | 60.312 | 25.576 | 34.736 | 3 |
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 117.798 | 161.956 | 222.258 | 204.858 | 140.578 | 64.280 | ||
17.10.01 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; realisatieprogramma | 90.826 | 129.514 | 199.584 | 192.580 | 86.619 | 105.961 | 4 | |
17.10.02 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; Planuitwerking | 26.972 | 32.442 | 22.674 | 12.278 | 53.959 | ‒ 41.681 | 5 | |
17.09 Ontvangsten | 35.935 | 37.373 | 26.381 | 68.895 | 51.675 | 64.739 | ‒ 13.064 | 6 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen en de verplichtingen een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De afwijking op de verplichtingenraming voor 2021 wordt mede veroorzaakt doordat in 2020 voor wat betreft PHS al een aantal subsidiebeschikkingen kon worden verstrekt en de eind 2021 binnengekomen aanvragen zijn doorgeschoven naar 2022. Daarnaast is het voor de omvangrijke programma’s met diverse subsidieaanvragen lastig een nauwkeurige inschatting te maken van de uiteindelijk benodigde verplichtingenruimte. Deze inschatting vindt plaats tijdens de planuitwerking, wanneer deelprojecten nog worden uitgewerkt, de uitvoeringsplanning nog onzeker is en verdeling van verplichtingen nog niet is geprogrammeerd. Het ministerie van IenW vergoedt op grond van artikel 70 van de concessie voor het Hoofdrailnet de som van de positieve en negatieve effecten van de invoering van ERTMS op de kosten en baten van NS.
2. Voor een toelichting op de hogere realisatie van € 40 miljoen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen bij dit artikelonderdeel 17.07 European Rail Traffic Management System (ERTMS).
3. De lagere realisatie van € 34,7 miljoen wordt o.a. veroorzaakt doordat de gezamenlijke opdrachtgevers in 2020 besloten hebben om de onderlinge afhankelijkheden binnen het project te verminderen en het project in werkpakketten uit te voeren in plaats van één integraal werk. Hierdoor wordt het werk in beter beheersbare deelprojecten opnieuw op de markt gezet. Als gevolg daarvan moest de aanbesteding van de werkzaamheden opnieuw plaatsvinden. In de eerste helft van 2021 heeft als eerste de aanbestedingsprocedure voor de openbaar vervoer terminal plaats gevonden, de gunning van de eerste contractfase heeft in Q3 plaatsgevonden. Door het opnieuw aanbesteden van de werkzaamheden, zijn de uitgaven in 2021 lager dan op basis van de eerdere planning was voorzien. Daarnaast wordt een deel van de werkzaamheden (S&C/ICT) aan de openbaar vervoer terminal door gemeente Amsterdam (MET) uitgevoerd. Gerealiseerde kosten daarvan worden per kwartaal achteraf aan project Zuidasdok doorbelast. Door gewijzigde contractafspraken ihkv programma S&C bij MET zijn de betalingstermijnen later dan in eerste instantie is uitgegaan.
4. Voor een toelichting op de hogere realisatie van € 106 miljoen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen bij dit artikelonderdeel 17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
5. Voor een toelichting op de lagere realisatie van € 41,7 miljoen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen bij dit artikelonderdeel 17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
6. Voor een toelichting op de lagere realisatie van € 13,1 miljoen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen bij dit artikelonderdeel 17.09 ontvansten.
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid
Motivering
De HSL-Zuid corridor is een 125 kilometer lange, tweesporige hogesnelheidsspoorlijn tussen Amsterdam en de Belgische grens bij Breda die exclusief bestemd is voor het personenvervoer. De HSL-Zuid corridor kan ruwweg opgedeeld worden in enerzijds de nieuw aangelegde hogesnelheidsinfrastructuur tussen Hoofddorp en Rotterdam, tussen Barendrecht en de Belgische grens en de aftakking naar Breda en anderzijds het bestaande conventionele spoor tussen Amsterdam en Hoofddorp en tussen Rotterdam en Barendrecht. Op de HSL-Zuid zijn op de delen met hogesnelheidsinfrastructuur ERTMS en 25kV in bedrijf. De bovenbouw van de hogesnelheidsinfrastructuur is in 2006 en 2007 opgeleverd. Het traject tussen Amsterdam en Rotterdam is per 7 september 2009 officieel in gebruik genomen, het traject tussen Rotterdam en Antwerpen per 13 december 2009 en de aftakkingen naar Breda per 3 april 2011 en 9 april 2018. Naar aanleiding van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie Fyra (Kamerstukken II 2015–2016, 33 678, nr. 16) zet het kabinet in op een betere benutting van de HSL-Zuid met kortere reistijd voor de reizigers en een betrouwbare dienstverlening. In 2018 is met de introductie van de IC Amsterdam-Brussel en de Eurostar over de HSL, het alternatieve aanbod zoals overeengekomen na de Fyra gerealiseerd.
Eindevaluatie grootprojectstatus
Op 30 januari 2020 is de eindevaluatie van de grootprojectstatus HSL-Zuid aangeboden aan de Tweede Kamer. De door de Kamer ingediende schriftelijke vragen over de eindevaluatie zijn op 8 april 2020 beantwoord. Naar aanleiding hiervan heeft de Kamer verzocht om haar op basis van aanvullend onderzoek te informeren over in welke mate de oorspronkelijke maatschappelijke doelstellingen van de aanleg van de HSL-Zuid – te weten (a) de versterking van de economische ontwikkelingen van zowel Nederland als de Randstad en (b) treinverkeer als vervanging voor auto- en vliegverkeer (substitutie) – zijn verwezenlijkt. De aanvullende kwalitatieve evaluatie van deze doelstellingen is in de zomer van 2021 uitgevoerd en aangeboden aan de Kamer (Kamerstukken II 2020–2021, 22 026, nr. 517). De vragen die hierover zijn ontvangen van de Kamer, zijn op 12 oktober jl. beantwoord (Kamerstukken 2020-2021, 22026 Nr. 519). In de procedurevergadering van 19 januari 2022 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat besloten de beëindigingsprocedure voor het groot project HSL-Zuid voort te zetten door de commissie voor de Rijksuitgaven te verzoeken advies uit te brengen over de voorgenomen beëindiging van de grootprojectstatus.
Producten
De bouwwerkzaamheden aan het tracé zijn gereed. De infrastructuur wordt onderhouden door het consortium Infraspeed (zie artikel 13.04), inclusief het oplossen van geconstateerde gebreken in de onderbouw zoals zettingsproblematiek. Het Maatregelenpakket HSL-Zuid (verbeter- en geluidsmaatregelen) is een zelfstandig MIRT-project en wordt verantwoord op artikel 13.03. De afhandeling van de resterende (geluid)schades vindt plaats in de periode 2021-2025 en wordt gedaan door het Schadevergoedingsschap HSL-Zuid/A16/A4. De uitgaven van het Schadevergoedingsschap worden verantwoord op de begroting Hoofdstuk XII, artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor, evenals de nog uit te voeren Milieu Effect Rapportage (MER)-evaluatie nadat de geluidsmaatregelen zijn afgerond.
Toelichting
1. De beschikbare middelen voor de afhandeling van grondverwerving door ProRail zijn overgeheveld naar artikel IF 13.02 en de beschikbare middelen voor de afhandeling van (geluid)schades en de MER-evaluatie zijn overgeheveld naar artikel HXII-16.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Motivering
De voormalige vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer heeft op voorstel van de Minister (Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 125), vanwege de fase waarin PMR zich bevindt, ingestemd met een eenvoudiger governance structuur en ermee ingestemd dat de voortgangsrapportage voortaan bestaat uit toezending van de jaarlijkse monitorinformatie van de Tafel van Borging. De laatste Voortgangsrapportage van de Minister van Infrastructuur en Milieu betreft de veertiende Voortgangsrapportage (Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 123 en Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 124). De voortgangsrapportages op grond van de Regeling Grote Projecten zijn daarmee vervallen, waaronder de accountantsrapportage. Op 16 juni 2020 is de eindevaluatie van PMR naar de Tweede Kamer gestuurd (Kamerstukken II 2019–2020, 24 691, nr. 133).
Producten
Kasbudget 2021 | Projectbudget | Oplevering | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2021 | 2021 | 2021 | |||||
Project mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||||
Uitvoeringsorganisatie1 | 20 | 20 | nnb | nnb | ||||
750 ha | 30 | 30 | nnb | nnb | ||||
Groene verbinding | 31 | 31 | 2011 | 2011 | ||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2022 | ||||||
Landaanwinning | ||||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2007 | 2007 | ||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 0 | 1 | 1 | 103 | 104 | nnb | nnb | |
Landaanwinning | 742 | 742 | 2013 | 2013 | ||||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 2013 | 2013 | ||||
Onvoorzien | 0 | 1 | 1 | 100 | 101 | nnb | nnb | |
Afrondingsverschillen | ‒ 1 | 1 | 2 | |||||
Programma | 0 | 2 | 1 | 1.165 | 1.168 | |||
begroting (IF 17.06) | 0 | 2 | 1 | 1.165 | 1.168 |
1. Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State van 26 januari 2005 inzake de PKB+ heeft in 2005 en 2006 een hersteltraject gelopen. De kosten hiervan zijn opgenomen onder de uitvoeringsorganisatie.
17.07 European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Motivering
Het hoofddoel van het Rijk in de Lange Termijn Spooragenda (LTSa) voor het spoorsysteem is de kwaliteit van het spoor als vervoersproduct te verbeteren zodat de reizigers en verladers de trein in toenemende mate als een aantrekkelijke vervoersoptie zien en gaan/blijven gebruiken. Om in Nederland een stap voorwaarts te kunnen zetten in de prestaties van het spoorsysteem, zal ERTMS ingezet worden als (onderdeel van) het verkeersmanagement-systeem. ERTMS is in de eerste plaats bedoeld ter vervanging van het beveiligingssysteem, de verhoging van de spoorwegveiligheid en de interoperabiliteit. In de tweede plaats moet voldaan worden aan de Europese eisen ten aanzien van de invoering van ERTMS voor de EU-TEN-corridors.
De doelstellingen van (de invoering van) ERTMS zijn:
– Verhogen van de veiligheid van het spoorsysteem;
– Verhogen van de interoperabiliteit van het spoorsysteem;
– Vergroten van de capaciteit van het spoorsysteem;
– Verhogen van de snelheid van de treinen;
– Verhogen van de betrouwbaarheid van het spoorsysteem.
Producten
Het programma ERTMS is door de Kamer aangewezen als Groot Project. De Kamer wordt daardoor twee keer per jaar door middel van een voortgangsrapportage geïnformeerd. De laatste voortgangsrapportage van de Staatssecretaris van IenW betreft de 15e voortgangsrapportage (Kamerstuk 33652, nr. 82). Het programma ERTMS zit sinds 2019 in de realisatiefase.
ERTMS (17.07) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | Realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2021 | 2021 | 2021 | |||||
ERTMS | ||||||||
Realisatiefase | 105 | 81 | ‒ 24 | 2384 | 2419 | divers | divers | 1 |
Planuitwerkingsfase | 0 | 2 | 2 | 95 | 96 | divers | divers | |
Afrondingen | ‒ 1 | ‒ 1 | ||||||
Programma | 105 | 82 | ‒ 22 | 2479 | 2514 | |||
Afrekening voorschotten | 2 | 2 | 20 | 22 | ||||
Begroting (IF 17.07) | 42 | 84 | 42 | 2499 | 2536 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 63 | 63 |
Toelichting
1. Realisatiefase ERTMS
– Kasbudget 2021: Op de realisatiefase van het project ERTMS is € 24 miljoen minder uitgegeven dan voorzien. Dit komt voornamelijk doordat er vanuit gegaan is dat de betalingen aan NS op dezelfde wijze zouden verlopen als de betalingen aan ProRail. Dit bleek een onjuiste veronderstelling omdat de betalingen aan NS verrekend zijn via de concessiebijdragen. In de begroting was al uitgegaan van een lagere realisatie door het beschikbaar budget lager in te schatten voor het gehele project ERTMS, namelijk € 42 miljoen. Er was dus sprake van een overprogrammering van € 63 miljoen. Daarmee komt de uitgavenrealisatie voor het gehele project ERTMS op artikelonderdeel 17.07 uit op € 84 miljoen, hetgeen € 42 miljoen hoger is dan verwacht.
– Projectbudget: het hogere projectbudget wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2021 en de per saldo € 7 miljoen toegevoegde EU-subsidies voor de ombouw van goederenlocomotieven. Daarnaast is € 27 miljoen verrekend met de concessievergoeding NS voor de jaren 2020/2021 in verband met inbouw ERTMS in de trein.
17.08 ZuidasDok
Motivering
De ruimtelijke ontwikkelingen in de corridor Haarlemmermeer–Almere en op de Zuidas versterken de toename van reizigers en verkeer. Door opening van de Noord-Zuidlijn, Hanzelijn en ov-SAAL neemt het aantal reizigers op station Amsterdam Zuid toe. De vergroting en kwalitatieve opwaardering van de stationscapaciteit is nodig om de groeiende reizigersstromen te accommoderen en te voldoen aan de NSP-kwaliteitsnorm. Om ruimte te bieden aan de uitbreiding van de ov-terminal en de wegcapaciteit te vergroten, wordt de A10 ondergronds gebracht en verbreed. De investering in de ruimtelijke kwaliteit van de Zuidas draagt verder bij aan de versterking van een internationale toplocatie.
In de Kamerbrief van 30 november 2021 (Kamerstukken II 2020-2021, 32 668-18) is de Kamer geïnformeerd over het project Zuidasdok.
Producten
Het integrale project Zuidasdok is te onderscheiden in verschillende projectonderdelen. In de begroting zijn de volgende onderdelen onderscheiden:
– Projectorganisatie en voorbereiding (inclusief voorbereiding deel Knooppunten t.l.v. art. 17;
– Uitbreiding van de ov-terminal;
– Tunnel en uitbreiding van A10;
– Inrichting van de openbare ruimte en generieke uitgaven.
Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil | |
---|---|---|---|
Bijdragen Rijk | ‒ 22 | 22 | 44 |
Bijdrage gemeente Amsterdam | 12 | 6 | ‒ 6 |
Bijdrage Vervoersregio Amsterdam | 9 | 4 | ‒ 5 |
Bijdrage Provincie Noord Holland | 28 | 29 | 1 |
EU-ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage derden | 0 | 0 | 0 |
27 | 61 | 34 |
Kasbudget 2021 | Projectbudget | Openstelling | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2021 | 2021 | 2021 | |||||
ZuidasDok | ||||||||
Generieke en ruimtelijke inrichting | 12 | 0 | ‒ 12 | 395 | 87 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
Projectorganisatie en voorbereiding | 0 | 36 | 36 | 177 | 287 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
Tunnel en A10 | 1 | 0 | ‒ 1 | 835 | 945 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
OVT incl. keerspoor | 13 | 24 | 11 | 285 | 405 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
Afronding | ||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 26 | 60 | 34 | 1692 | 1724 | |||
begroting (IF 17.08) | 26 | 60 | 34 | 1692 | 1724 |
Toelichting
In april 2021 is aan de Tweede Kamer gemeld dat de raming van het programma Zuidasdok is gehard, waarna een review door een extern bureau heeft plaats gevonden. De raming voor Zuidasdok inclusief knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer (artikel 12.03.01) bedraagt circa € 3,2 miljard. Het budgettekort (Zuidasdok incl. knooppunten) is berekend op ca. € 1,2 miljard. Rijk en regio zijn in gesprek over de invulling van het advies om een eenmalige extra budgetbijdrage te doen, buiten de Bestuursovereenkomst uit 2012 om. Over de uitkomsten wordt de Kamer nader geïnformeerd (Kamerbrief 30 april 2021, 32668-17).
In 2020 hebben de gezamenlijke opdrachtgevers besloten om de onderlinge afhankelijkheden binnen het project te verminderen door het project in werkpakketten uit te voeren in plaats van één integraal werk. Deze worden opnieuw in deelprojecten aanbesteed binnen het programma Zuidasdok. In de eerste helft van 2021 heeft de aanbestedingsprocedure voor de openbaar vervoer terminal plaats gevonden. Op 26 augustus jl. is de opdracht voor de eerste contractfase gegund (Kamerbrief 30 november 2021, 32668-18).
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Motivering
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) heeft tot doel op de drukste trajecten in het land te komen tot hoogfrequent spoorvervoer en een toekomstvaste routering van het goederenvervoer met zo intensief mogelijk gebruik van de Betuweroute. Er gaan meer treinen rijden in de drukste delen van het land en er komt extra ruimte voor goederenvervoer op het spoor naast maatregelen om het gebruik van de Betuweroute extra te stimuleren.
Producten
Het PHS-programma en de diverse projecten die hier onderdeel van uit maken moeten de gewenste treinaantallen mogelijk maken in combinatie met een zo goed mogelijke dienstregeling (goede verdeling van de treinen over het uur, goede aansluitingen, combinatie met goederenvervoer en dergelijke). Daarbij is een belangrijk aandachtspunt dat de PHS-corridors onderdeel vormen van een samenhangend spoorwegnet en treindienstregeling, waarbij er vele afhankelijkheden bestaan en er in de loop der tijd rekening moet worden gehouden met nieuwe inzichten en ontwikkelingen. De uiteindelijke dienstregeling wordt conform de vervoerconcessie van IenW aan NS opgesteld door NS. NS stelt deze vast op basis van de daadwerkelijk beschikbare infrastructuur, de daadwerkelijk marktvraag per traject, overleg met betrokken overheden en consumentenorganisaties.
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt gerealiseerd door middel van diverse aanpassingen aan het spoor. In de begroting wordt inzicht geboden per corridor.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | huidig | vorig | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | ||||||||
Realisatiefase | 159 | 182 | 1.786 | 2.768 | ||||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 1 | 0 | ‒ 1 | 263 | 256 | 2017 | 2017 | |
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 23 | 35 | 12 | 140 | 141 | 2021 | 2021 | 1 |
PHS: Meteren - Boxtel | 21 | 14 | ‒ 7 | 77 | 264 | 2028- 2029 | 2028- 2029 | 2 |
PHS: Nijmegen West-Entree | 1 | 1 | 10 | 2027 | 2027 | |||
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 57 | 50 | ‒ 7 | 356 | 364 | 2023-2025 | 2023-2025 | 3 |
PHS Ede | 6 | 3 | ‒ 3 | 52 | 53 | 2021 | 2021 | 4 |
PHS Amsterdam | 30 | 42 | 12 | 138 | 829 | 2030-2032 | 2030-2032 | 5 |
PHS: Amsterdam-Alkmaar | 6 | 6 | 10 | 2027-2028 | 2027-2028 | |||
PHS maatregelen TEV | 7 | 7 | 26 | divers | divers | |||
OV-SAAL korte termijn | 0 | 0 | 630 | 630 | 2016 | 2016 | ||
OV-SAAL middellange termijn | 6 | 5 | ‒ 1 | 65 | 48 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 13 | 18 | 5 | 65 | 137 | 6 | ||
afrondingen | 2 | 1 | ‒ 1 | 0 | 0 | |||
Planuitwerkingsfase | 2.521 | 1.411 | ||||||
Corridor Alkmaar-Amsterdam | ||||||||
Corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven | ||||||||
Corridor Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen | ||||||||
Corridor Breda-Eindhoven | ||||||||
Corridor Den Haag– Rotterdam | ||||||||
Corridor OV SAAL middellange termijn | ||||||||
Routering goederenvervoer Zuid-Nederland | ||||||||
Overige (planstudiekosten) | ||||||||
Afrondingen | ||||||||
Programma | 159 | 182 | 23 | 4.307 | 4.179 | |||
Afrekening voorschotten | 11 | 0 | 37 | 48 | ||||
Begroting (IF 17.10.01) | 87 | 193 | 106 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 72 | 72 |
Toelichting
Op artikelonderdeel 17.10 is er € 25 miljoen meer gerealiseerd. Deze hogere realisatie is het gevolg van onderstaande mutaties bij de projecten.
1. PHS Spooromgeving Geldermalsen. De hogere realisatie is het gevolg van tegenvallende (deel)aanbestedingen.
2. PHS Meteren-Boxtel: De lagere realisatie wordt met name veroorzaakt door vertraging in de grondverwerving. In verband met het afgeven van de realisatiebeschikking Zuidwestboog Meteren is het projectbudget verhoogd.
3. PHS Rijswijk-Rotterdam: Als gevolg van het opnieuw, in kleinere contracten, aanbesteden van de afbouw en de tunnel technische installaties verschuift een deel van de geplande uitgaven naar later jaren
4. PHS Ede: Het project wordt uitgevoerd in samenhang met andere gemeentelijke deelprojecten. Bij voorbereidende werkzaamheden is vertraging ontstaan waardoor ook dit project vertraging heeft opgelopen en de uitgaven lager zijn uitgevallen dan eerder geraamd.
5. PHS Amsterdam:
Kasbudget 2021: De hogere realisatie wordt met name verklaard doordat een aanvullende realisatiebeschikking is verleend voor Amsterdam Centraal. Tot het moment van het verlenen van een realisatie-beschikking maakt het hiervoor gereserveerde budget onderdeel uit van het planuitwerkings-budget.
Projectbudget: De toename in het projectbudget komt door de overgang van planuitwerking naar realisatie voor het project PHS Amsterdam.
6. PHS Overige maatregelen: Onder deze reservering is een groot aantal deelprojecten opgenomen met een budget < € 50 miljoen. De hogere realisatie wordt met name verklaard doordat diverse realisatiebeschikkingen zijn afgegeven. Tot het moment van het verlenen van een realisatiebeschikking maakt het hiervoor gereserveerde budget onderdeel uit van het planuitwerkingsbudget.
17.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden voor de realisatie van de Megaprojecten verkeer en vervoer, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Omschrijving | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Verschil | Toelichting |
---|---|---|---|---|
ERTMS | 17 | 2 | ‒ 15 | 1 |
ZuidasDok | 49 | 39 | ‒ 10 | 2 |
PHS | 0 | 11 | 11 | 3 |
afrondingen | ‒ 1 | 1 | ||
Totaal | 65 | 52 | ‒ 13 |
Toelichting
1. De lagere ontvangsten op artikel 17 zijn het gevolg van lagere bijdrage vanuit de EU voor het project ERTMS. De subsidie vanuit de EU is bijgesteld met € 8,9 miljoen. Daarnaast is er € 14,3 miljoen minder ontvangen vanuit de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam voor het project ZuidasDok. Met een brief is de kamer geïnformeerd over de stand van zaken bij project Zuidasdok (Kamerstukken 32668 nr. 17).
2. De lagere ontvangsten voor ZuidasDok zijn reeds toegelicht bij het overzicht bijdragen onder onderdeel 17.08.
3. De hogere ontvangsten PHS zijn het gevolg van de afrekening van het voorschot van de subsidie aan ProRail over vorig jaar.