Base description which applies to whole site

Artikel 13 Toeslagen

Het uitvoeren van de toeslagregelingen voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, die vallen onder de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir).

De doelstelling van de Awir is het bewerkstelligen van harmonisatie tussen inkomensafhankelijke regelingen, het bevorderen van klantvriendelijkheid en doelmatigheid door het instellen van een uitvoeringsloket, en het realiseren van een betere aansluiting van inkomensafhankelijke regelingen bij de draagkracht door het gebruik van het actuele inkomen. Dit betreft de huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag.

Daarnaast is de uitvoering van de hersteloperatie toeslagen een belangrijke doelstelling. De voortgang van de hersteloperatie wordt zeer nauwgezet gevolgd. Het is belangrijk dat ouders duidelijkheid krijgen in het proces en het proces kunnen afronden.

Beleid

De minister van Financiën is verantwoordelijk en heeft een regisserende rol op het terrein van de inkomensafhankelijke regelingen. Daarbij gaat het om het te voeren beleid en het opstellen van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) en de daarop gebaseerde regelgeving.

Daarnaast is de minister van Financiën verantwoordelijk voor de hersteloperatie, waarbij het pDGH, in nauwe samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Rijk en overige partijen in een regisseursrol en opdrachtgeversrol het overkoepelende herstelproces aanstuurt. Een belangrijk onderdeel hierbij zijn de nieuwe regelingen die in de wet Hersteloperatie Toeslagen zijn vastgelegd, zoals de kindregeling en de ex-partner regeling en in 2023 over de volle breedte zijn uitgevoerd.

Uitvoering

De minister van Financiën is verantwoordelijk en heeft een uitvoerende rol op het terrein van de vaststelling en de uitbetaling van toeslagen. Toeslagen streeft naar klantgerichte dienstverlening aan burgers, de rechtmatige toekenning van toeslagen en efficiënte uitvoering van processen.

Uitwerking van het coalitieakkoordSamen met beleidsdepartementen is gewerkt aan het uitvoeren van de plannen uit het coalitieakkoord. Zo is nauw samengewerkt met opdrachtgevers en externe partijen om te verkennen hoe een inkomensonafhankelijke financiering van de kinderopvang eruit zou kunnen zien en is ten aanzien van de huurtoeslag het wetsvoorstel met vereenvoudigingsmaatregelen aangeboden aan de Tweede Kamer. Ook is verder gewerkt aan het doorvoeren van verbeteringen in het huidige stelsel. Dienst Toeslagen heeft in 2023 de koopkrachtmaatregelen van het kabinet tijdig kunnen invoeren.

Kinderopvangtoeslag Het kabinet was voornemens om het financieringsstelsel van de kinderopvang te herzien naar een inkomensonafhankelijk systeem met directe financiering aan de kinderopvangorganisaties. Als onderdeel van deze ambities is de gewerkte-ureneis per 1 januari 2023 losgelaten. Er is met behulp van een innovatieve greenfieldbenadering binnen de kaders van het coalitieakkoord een concept-stelselontwerp opgeleverd. Hierop is een impactanalyse uitgevoerd door de uitvoerders (Dienst Toeslagen, DUO, UWV en SVB). Door het demissionaire kabinet wordt naar verwachting geen keuze meer gemaakt over het ontwerp, dan wel tussenstappen richting een herziening. Door DG Werk aan Uitvoering (WaU) wordt een evaluatie uitgevoerd van de greenfield-aanpak. Deze wordt gedeeld met de Tweede Kamer.

HuurtoeslagHet wetsvoorstel met vereenvoudigingsmaatregelen (afschaffen maximale huurgrens, verlagen minimale leeftijd en vervallen servicekosten) is aangeboden aan de Tweede Kamer, maar niet besproken. Voorbereiden op de uitvoering van het wetsvoorstel is in gang gezet, maar gepauzeerd tot verdere besluitvorming.

Verbetering huidige stelselAfgelopen jaar heeft Dienst Toelagen zich ingezet voor het verbeteren van beleid voor burger en uitvoering, door het huidige stelsel te verbeteren. Dit is onder andere gebeurd door knelpunten in het beleid aan te pakken. Zo wordt een getrouwd persoon die in de noodopvang verblijft op verzoek niet meer als toeslagpartner aangemerkt voor de duur van het verblijf. Met brede publiekscampagnes, gerichte attenderingen en verbeteringen van onze interne processen is eraan gewerkt om hoge en onverwachte terugvorderingen terug te dringen. De dienstverlening is verder verbeterd door onder andere de KOT-app, het verbeteren van de begrijpelijkheid van brieven, het opschalen van ondersteuning en het netwerk van intermediairs, de inzet van publiekscampagnes en het verbeteren van de informatiepositie.

Dienst Toeslagen werkt verder aan de invorderingsstrategie.68 De verbetermaatregelen van de strategie worden gefaseerd beleidsmatig verder uitgewerkt. Hierover is uw Kamer begin 2024 geïnformeerd.69 Dienst Toeslagen blijft zich inzetten voor zowel de beleidsmatige uitwerking als implementatie voor deze strategie.

In mei 2023 is de handhavingsstrategie aan de Tweede Kamer verzonden. In 2024 wordt beoogd om de implementatie van de strategie te concretiseren, hiervoor wordt onder andere gewerkt aan het Kader Afweging Risico’s. 

Tabel 49 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2019

2020

2021

2022

2023

2023

2023

        

Verplichtingen

0

0

1.314.742

1.101.731

1.344.632

898.568

446.064

        

Uitgaven (1) + (2)

0

0

961.044

1.143.262

1.592.277

1.798.176

‒ 205.899

        

(1) Apparaatsuitgaven

0

0

191.075

329.494

425.320

432.159

‒ 6.839

        

Personele uitgaven

0

0

182.922

317.760

411.251

427.905

‒ 16.654

Eigen personeel

0

0

93.786

124.816

153.281

186.785

‒ 33.504

Inhuur externen

0

0

89.049

192.377

256.649

240.090

16.559

Overig personeel

0

0

87

567

1.321

1.030

291

        

Materiële uitgaven

0

0

8.153

11.734

14.069

4.254

9.815

ICT

0

0

102

169

254

210

44

Bijdrage aan SSO's

0

0

137

39

2.004

231

1.773

Overige materiële uitgaven

0

0

7.914

11.527

11.811

3.813

7.998

        

(2) Programma-uitgaven

0

0

769.970

813.768

1.166.958

1.366.017

‒ 199.059

        

Bekostiging

0

0

66

0

0

0

0

Overige bekostiging

0

0

66

0

0

0

0

        

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

0

1.774

108

1.044

106

938

Bijdrage overige ZBO's/RWT's

0

0

1.774

108

1.044

106

938

        

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

0

0

1.616

3.422

602

0

602

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

0

0

1.616

3.422

602

0

602

        

Opdrachten

0

0

3.682

33.398

48.193

45.231

2.962

ICT opdrachten

0

0

44

1.473

859

27

832

Overige opdrachten

0

0

3.639

31.925

47.334

45.204

2.130

        

Bijdrage aan agentschappen

0

0

0

0

1.077

0

1.077

Bijdrage overige agentschappen

0

0

0

0

1.077

0

1.077

        

Bijdrage aan medeoverheden

0

0

11.864

32.977

46.598

78.000

‒ 31.402

Bijdrage aan medeoverheden

0

0

11.864

32.977

46.598

78.000

‒ 31.402

        

(Schade)vergoeding

0

0

750.967

536.180

862.087

1.035.323

‒ 173.236

Compensatie toeslagengedupeerden

0

0

712.636

296.293

263.439

221.389

42.050

Kwijtschelden private schulden

0

0

35.531

146.707

79.216

233.400

‒ 154.184

Herstelprogramma voor kinderen

0

0

1

73.750

493.818

454.800

39.018

Herstelregeling voor ex-partners

0

0

0

0

2.030

60.000

‒ 57.970

Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen

0

0

0

0

0

47.000

‒ 47.000

Overige (schade)vergoedingen

0

0

2.800

19.429

23.583

18.734

4.849

        

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

0

0

0

207.682

207.357

207.357

0

Toegerekende uitgaven van Belastingen

0

0

0

207.682

207.357

207.357

0

     

0

  

Ontvangsten

0

0

42

229

415

0

415

Apparaatontvangsten

0

0

42

229

415

0

415

Programma ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Verplichtingen

De realisatie op de verplichtingen valt per saldo circa € 446 mln. hoger uit dan initieel begroot. Deze verhoging is geaccommodeerd in de suppletoire begrotingen en heeft verschillende oorzaken, de belangrijkste zijn:

  • Bij de jaarverantwoording over 2022 is vastgesteld dat de aangegane verplichtingen voor verschillende regelingen inzake de Hersteloperatie Toeslagen niet eerder dan in 2023 kunnen worden vastgelegd. Daaropvolgend hebben er in 2022 neerwaartse correcties plaatsgevonden van € 443 mln. Een groot deel (circa € 270 mln.) van de neerwaartse bijstelling komt nu alsnog in 2023 tot uitdrukking in de realisatie.

  • Het verplichtingenbudget op (Schade)vergoeding is met circa € 150 mln. opgehoogd. Dit is voornamelijk gebaseerd op de bijstelling van de verplichtingenraming van compensatie toeslagengedupeerden op basis van het aantal aanmeldingen van de hersteloperatie. Ook is de prognose geactualiseerd van het aantal kinderen van gedupeerde ouders die vallen onder de Kindregeling.

Uitgaven

De realisatie op de uitgaven is per saldo circa € 206 mln. lager dan begroot conform de vastgelde begroting. De belangrijkste oorzaken worden hieronder per financieel instrument vermeld.

Personele uitgaven

De realisatie op eigen personeel valt lager uit dan begroot. De voornaamste reden hiervoor is de krapte op de arbeidsmarkt, wat leidt tot lagere bezetting ten opzichte van de formatie en daarmee lagere dan eerder begrote loonkosten.

Bijdrage aan medeoverheden

Gedupeerden van het kinderopvangtoeslagenschandaal kunnen via gemeenten brede hulp krijgen. De realisatie op de uitgaven hieraan valt met name lager uit omdat er minder declaraties zijn ingediend dan vooraf verwacht. Gemeenten dienen hun declaraties voor de specifieke uitkering gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek (SPUK) pas achteraf in.

(Schade)vergoeding

De meerjarige budgetten voor de hersteloperatie toeslagen zijn middels verschillende kasschuiven gedurende 2023 in het juiste ritme geplaatst. De belangrijkste worden hieronder toegelicht:

  • De budgetten voor enkele van de regelingen inzake de hersteloperatie toeslagen (kwijtschelden private schulden, de ex-partnerregeling en de compensatieregeling voor huur- en zorgtoeslag en kindgebonden budget (HZK-regeling)) zijn doorgeschoven naar latere jaren om het ritme in de begroting aan te laten sluiten bij het verwachte moment van uitbetaling. Dit betreft onder andere een kasschuif van de middelen van het kwijtschelden van private schulden (circa € 66 mln.). Voor de HZK-regeling is het grootste deel van het budget (circa € 45 mln.) doorgeschoven naar latere jaren omdat in 2023 voornamelijk voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Voor de ex-partnerregeling is € 66 mln. van het budget van 2023 doorgeschoven naar 2024 en 2025.

  • Daarnaast hebben er nog enkele kleinere kasschuiven plaatsgevonden voor in totaal circa € 43 mln. (rechtsbijstand regeling, dwangsommen, emotioneel herstel kinderen en ouders in het buitenland).

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Op dit instrument zijn de uitgaven gelijk aan de begroting. Onder dit instrument worden toegerekende kosten weergegeven die de Belastingdienst maakt ten behoeve van Dienst Toeslagen. Het betreft onder andere activiteiten als facilitaire zaken en ICT. De toerekening vindt plaats voor alle dienstonderdelen van de Belastingdienst die uitgaven doen ten behoeve van de Toeslagenprocessen.

Tabel 50 Toegerekende uitgaven tbv toeslagenprocessen (bedragen x € 1.000)

Activiteit

Bedrag

IV

€ 76.543

Kanaal en ketenregie en kanaal Digitaal / webcare

€ 30.251

Huisvesting en facilitaire zaken

€ 29.969

Gegevensbeheer en administratieve afhandeling

€ 22.277

HRM actviteiten

€ 9.377

Balies, buitenlandtaken, toezicht en bezwaarafhandeling

€ 5.742

Management informatie en Data analyse

€ 1.489

Bijkomende indirecte kosten per BD-medewerker cf Handleiding Overheidstarieven

€ 31.710

Totaal

€ 207.357

Dienstverlening

Dienst Toeslagen is belast met de uitvoering van de zorgtoeslag, de huurtoeslag, de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget. Dienst Toeslagen streeft naar klantgerichte dienstverlening aan burgers, de rechtmatige toekenning van toeslagen en efficiënte uitvoering van processen.

Doelbereiking

De doelstellingen van de onderdelen burgertevredenheid, burgerbeloften en het aantal ernstige productieverstoringen zijn gerealiseerd en worden hieronder toegelicht. De doelstellingen waarvan de norm niet is gerealiseerd worden toegelicht onder de tabel.

Burgertevredenheid

De jaarnorm van 90% is gerealiseerd. In 2023 is de monitor op deze prestatie-indicator herijkt om de kwaliteit van de meting en vragen te verbeteren. Hierdoor krijgt de Dienst Toeslagen een beter en meer diepgaand inzicht in de tevredenheid. De gemeten tevredenheid (weet niet/neutraal/(zeer) tevreden) is 93%. Het percentage burgers dat aangeeft ontevreden of zeer ontevreden te zijn is stabiel gebleven op 7%.

Burgerbeloften

De jaarnorm van de beloftes «de dienst Toeslagen staat voor mij klaar» (92%) en de belofte «bij de dienst Toeslagen krijg je waar je recht op hebt» (90%) zijn beide gerealiseerd. Voor huurtoeslag vinden de meeste burgers dat je bij Toeslagen krijgt waar je recht op hebt. De gemeten tevredenheid voor de belofte «weten waar je aan toe bent bij Dienst Toeslagen» is 79%, en ligt daarmee onder de norm. Als gekeken wordt naar de vier toeslagenregelingen dan zijn grote verschuivingen zichtbaar. Voor kinderopvangtoeslag is een toename zichtbaar van 66% naar 73%, voor de andere toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget) daalt de tevredenheid met 5%-7%.

Aantal ernstige productieverstoringen

In 2023 hebben zich in totaal zes productieverstoringen voorgedaan. Dit zijn er twee minder dan vorig jaar en voldoet daarmee aan de norm van tien. Hoewel alle processen zijn ingericht om het risico van productieverstoringen zo veel mogelijk te voorkomen, kunnen dergelijke verstoringen alsnog voorkomen. Het aantal burgers dat hierdoor geraakt is, is in verhouding tot het aantal burgers dat Toeslagen bedient relatief laag. Het effect op de individuele burger kan echter groot zijn waardoor Toeslagen de betreffende productieverstoringen zeer serieus neemt en deze altijd grondig evalueert.

Tabel 51 Prestatie-indicatoren uitvoering toeslagen (meetbare gegevens)
 

Waarde 2019

Waarde 2020

Waarde 2021

Waarde 2022

Streefwaarde 2023

Waarde 2023

Burgertevredenheid dienstverlening Toeslagen1

93%2

90%

93%

Bij Dienst Toeslagen krijg je waar je recht op hebt.

    

90%

90%

Bij Dienst Toeslagen weet je waar je aan toe bent.

    

90%

79%

Dienst Toeslagen staat voor mij klaar.

    

90%

92%

Klanttevredenheid (schaal 1 - 5)% van de bellers, website en baliebezoekers die een 3 of hoger scoort3

      

- Telefonie

75,6%

80,5%

81,7%

65,5%

Minimaal 70% van de bellers, website- en baliebezoekers scoort een 3 of hoger op de gehanteerde 5-puntsschaal (neutraal tot zeer tevreden)

73,5%

- Website

84,6%

85,5%

83,8%

80,6%

79,5%

- Balie

82,0%

80,0%

84,4%

82,4%

88,0%

Klantontevredenheid (schaal 1 - 5)% van de bellers, website en baliebezoekers die een 1,5 of lager scoort3

      

- Telefonie

8,2%

6,1%

5,7%

14,7%

Maximaal 10% van de bellers, website- en baliebezoekers scoort een 1,5 of lager

10,5%

- Website

2,6%

2,3%

2,6%

4,2%

4,6%

- Balie

6,3%

6,2%

4,7%

4,8%

3,3%

Aantal ontvangen klachten

3.206

2.771

1.547

1.827

≤ 1.700

1896

Toekenningszekerheid en tijdigheid van de uitvoering

      

Het percentage definitief toegekende toeslagen dat niet leidt tot een terug te betalen bedrag > € 500

95,1%

95,0%

94,0%

94,2%

≥ 94%

92,8%

Definitief vaststellen toeslagen (voortgang jaar t-1)

87,8%

90,6%

93,0%

90,9%

≥ 90%

91,9%

Afgehandelde bezwaren binnen Awb-termijn

91,7%

84,7%

91,0%

73,1%

≥ 90%

71,4%

Afgehandelde klachten binnen Awb-termijn

97,9%

91,0%

96,0%

98,4%

≥ 95%

96,9%

Percentage toeslagen dat tijdig wordt uitbetaald

99,83%

99,91%

99,98%

99,97%

≥ 99,9%

99,97%

Aantal ernstige productieverstoringen

5

7

10

8

< 10

6

Rechtmatigheid

      

Rechtmatige toekenning van toeslagen

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Fouten en onzekerheden blijven binnen rapporteringstolerantie op artikelniveau van het betreffende beleidsdepartement

De KPI betreft een jaarindicator en volgt het eindoordeel van de ADR over de rechtmatigheid. Fouten en onzekerheden blijven binnen rapportagetolerantie op artikelniveau van het betreffende beleidsdepartement.

Bron: Belastingdienst en I&O Research

1

Deze indicatoren zijn de burgerbeloften van Toeslagen waarmee vanuit het invulling wordt gegeven aan de veranderopgave.

2

Deze cijfers hebben betrekking op de periode t/m maart 2022. Van de overige maanden zijn geen resultaten beschikbaar.

3

De resultaten bij website en balie zijn gecombineerde resultaten met de Belastingdienst. Voor Telefonie zijn tot en met 2021 de gecombineerde resultaten van Toeslagen en de Belastingdienst gerapporteerd. Vanaf 2022 is het mogelijk om onderscheid te maken in de resultaten bij Telefonie.

Toelichting

Percentage klant (on)tevredenheid telefonie

De indicator percentage klantontevredenheid voor telefonie voor 2023 is niet gerealiseerd. De klantontevredenheid van telefonie wordt voornamelijk veroorzaakt door de tijdigheid (wachttijd) van de BelastingTelefoon. Over heel 2023 was de bereikbaarheid 68%. Ongeveer 16% van het telefonie-aanbod werd geweigerd en hiernaast haakte 16% van de bellers af tijdens het wachten. Vanaf september 2023 is de belcapaciteit bij de BelastingTelefoon verbeterd wat heeft geleid tot een stijging in het gemiddeld aantal beantwoorde calls op een werkdag.

Aantal ontvangen klachten

De jaarnorm is niet gerealiseerd. Het totaal aantal ontvangen klachten in- 2023 (1.896 klachten) ligt 196 boven de jaarnorm (1.700 klachten). Het hoge aantal klachten inzake invordering zorgt ervoor dat de jaarnorm niet wordt gehaald en hangt mede samen met de herstart van de gepauzeerde invorderingen welke tot meer klachten heeft geleid, de invoering van het digitale klachtenformulier en de teruggelopen bereikbaarheid van de BelastingTelefoon.

Percentage def. toegekende toeslagen dat niet leidt tot een terug te betalen bedrag

De jaarnorm is van 94% is niet gehaald. In de afgelopen twaalf maanden was bij 93% van de definitieve toekenningen geen sprake van een grote terugvordering. Oorzaak van de terugvordering is de loonontwikkeling in 2022 die over de gehele linie hoger is geweest dan de indexering waar Dienst Toeslagen eind 2021 van is uitgegaan.

Afgehandelde bezwaren binnen AWB-termijn

Ondanks verbeterde prestaties is de norm van 90% voor 2023 niet meer gerealiseerd. De belangrijkste reden voor de niet binnen Awb-termijn afgehandelde bezwaren is de hoge voorraad bezwaren waar Dienst Toeslagen sinds 2022 mee wordt geconfronteerd. Deze hangt samen met de extra contactmomenten in het bezwaarproces alsook de hogere instroom. Deze instroom hangt ook samen met de toename van het aantal toeslagen en toeslaggerechtigden in 2023, als gevolg van de koopkrachtmaatregelen. Ten opzichte van begin 2023 is het gelukt om de voorraad significant te reduceren. In de tweede jaarhelft van 2023 is het nagestreefde niveau van tijdigheid weer gerealiseerd.

68

Kamerstukken II 2022-2023, 31 066, nr. 1161, bijlage (2022D56800)

69

Kamerstukken II 2023-2024, 31 066, nr. 1339, bijlage (2024D04934)

Licence