Base description which applies to whole site

Artikel 6 Btw-compensatiefonds

Gemeenten, provincies en andere regionale openbare lichamen als bedoeld in de Wet op het Btw-compensatiefonds hebben de mogelijkheid om een evenwichtige keuze te maken tussen in- en uitbesteding. De btw speelt hierin geen rol.

De minister van Financiën is verantwoordelijk voor en heeft een uitvoerende rol bij:

  • het verstrekken, verzamelen en controleren van de opgaafformulieren en het uitbetalen van de compensabele btw;

  • het beheer van het Btw-compensatiefonds (BCF).

Het BCF is opgericht om btw weg te nemen als factor in de afweging van decentrale overheden tussen uitbesteden en inbesteden (uitvoering door de eigen organisatie). Decentrale overheden kunnen betaalde btw terugvragen bij het BCF. De betaalde btw moet daarvoor aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de btw betaald zijn over een niet-ondernemerstaak en mag er geen sprake zijn van verstrekking aan een individuele derde. Voorbeelden van taken waarvoor gemeenten en provincies btw kunnen terugvragen zijn: inzameling van huisvuil, onderhoud aan gebouwen, straatbeheer, schoonmaakactiviteiten, archivering, ingenieurswerkzaamheden en groenbeheer.

In 2023 hebben zich wat betreft de beoogde resultaten geen bijzonderheden voorgedaan en de beleidsdoelen zijn bereikt zoals voorzien.

Compensatie

De Belastingdienst heeft als taak om opgaafformulieren te verstrekken en te verzamelen en de btw over niet-ondernemersactiviteiten te compenseren.

Activiteiten 2023

Op 1 januari 2023 waren er 342 gemeenten en 12 provincies. Eind 2023 is bij 63,2% van de gemeenten en provincies een fiscaal inhoudelijke uitvoerings- en toezichtactiviteit inzake BCF uitgevoerd met het oogmerk de compliance te bevorderen of in stand te houden.

De Belastingdienst heeft in het kader van de doorontwikkeling Horizontaal toezicht een herbeoordeling van de bestaande convenanten afgerond, waarbij 77 gemeenten en 6 provincies een individueel convenant hebben. 

Kengetallen en indicatoren

Tabel 34 Realisatie prestatie-indicator BCF (meetbare gegevens)

Prestatie-indicator

Streefwaarde 2023

Realisatie 2023

Percentage uitgevoerde fiscaal inhoudelijke uitvoerings- en toezichtactiviteit

>45%

63,2%

Bron: Belastingdienst/Datafundamenten & Analytics

Het streven is om binnen één kalenderjaar minimaal één fiscaal inhoudelijke uitvoerings- en toezichtactiviteit inzake het BCF vanuit de Belastingdienst uit te voeren bij tenminste 45% van de gemeenten en provincies. De streefwaarde is met een realisatie van 63,2% gehaald.

Tabel 35 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 6 Btw-compensatiefonds (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2019

2020

2021

2022

2023

2023

2023

        

Verplichtingen

3.422.490

3.564.607

3.666.792

3.817.766

4.037.695

3.760.838

276.857

        

Uitgaven

3.422.490

3.564.607

3.666.792

3.817.766

4.037.695

3.760.838

276.857

        

Bijdragen aan medeoverheden

3.422.490

3.564.607

3.666.792

3.817.766

4.037.695

3.760.838

276.857

Bijdragen aan gemeenten

2.955.990

3.162.382

3.252.802

3.412.761

3.618.268

3.356.182

262.086

Bijdragen aan provincies

466.500

402.226

413.990

405.005

419.427

404.656

14.771

        

Ontvangsten

3.422.490

3.564.607

3.666.792

3.817.766

4.037.695

3.760.838

276.857

Verplichtingen, Uitgaven en Ontvangsten

Gemeenten declareren in absolute zin meer btw bij het BCF dan provincies. Ten opzichte van de totale uitgaven van gemeenten en provincies declareren provincies relatief gezien meer bij het BCF. De provincies zijn vooral actief op het gebied van verkeer en vervoer, een uitgavencategorie die veelal voor compensatie van btw in aanmerking komt. De ontvangsten zijn gelijk aan de uitgaven omdat de terugbetaalde btw-bedragen tevens belastinginkomsten zijn.

Tabel 36 Plafond Btw-compensatiefonds (bedragen x € 1.000)
 

2023

2023

2023

Plafond

4.727.432

4.426.490

300.942

W.v. stand MN 2023

4.426.490

4.093.885

332.605

W.v. accres

14.381

1.491

12.890

W.v. overhevelingen i.v.m taakmutaties

286.561

331.114

‒ 44.553

Uitgaven

4.037.695

3.760.838

276.857

W.v. Gemeenten

3.618.268

3.356.182

262.086

W.v. Provincies

419.427

404.656

14.771

Ruimte onder plafond

689.737

665.652

24.085

W.v. Gemeenten

573.202

570.051

3.151

W.v. Provincies

116.535

95.601

20.934

Het plafond op het BCF is gekoppeld aan de accrespercentages zoals deze volgen uit de normeringssystematiek voor het Gemeentefonds en Provinciefonds. Naar analogie van de normeringssystematiek (zie bijlage 11 van de Miljoenennota 2024) is het volumedeel van het accres van het BCF voor het Gemeentefonds deel halverwege 2022 vastgezet op de stand van de Voorjaarsnota 2022. Het volumedeel van het accres van het BCF voor het Provinciefonds deel wordt conform reguliere systematiek berekend.

Het plafond wordt naast het accres aangepast voor taakmutaties (zoals decentralisaties) die gepaard gaan met onttrekkingen of toevoegingen aan het BCF. Als het plafond overschreden wordt, komt het verschil ten laste van het Gemeentefonds en Provinciefonds. Bij een realisatie lager dan het plafond, komt het verschil ten gunste van het Gemeentefonds en Provinciefonds. De toevoeging of uitname moet worden verdeeld over gemeenten en provincies. Er is tussen decentrale overheden en het Rijk afgesproken dit te doen op basis van de verhouding van wat de gezamenlijke gemeenten en provincies in het afgelopen jaar ook daadwerkelijk hebben ontvangen uit het BCF.54

Aan de hand van de realisatiecijfers wordt in het Financieel Jaarverslag Rijk de definitieve ruimte ten opzichte van het BCF-plafond bepaald. Het verschil tussen de voorlopige afrekening die bij Miljoenennota 2023 heeft plaatsgevonden en de definitieve ruimte ten opzichte van het plafond, wordt bij de Voorjaarsnota verrekend met het Gemeentefonds en Provinciefonds.

In de volgende tabel worden de openstaande voorschotten weergegeven.

Tabel 37 Voorschotten Btw-compensatiefonds
 

2023

Saldo per 1 januari 2023

137.299.572

Bedrag nieuwe voorschotten 2023

198.549.749

Bedrag afgerekende voorschotten 2023

191.042.080

Saldo per 31 december 2023

144.807.241

Licence