Begrotingsartikel 2 bevat de functionele uitgaven die te relateren zijn aan de uitoefening van het koningschap en die op declaratiebasis door de Dienst van het Koninklijk Huis namens de Koning worden ingediend bij de minister-president en ten laste van deze begroting worden betaald. Het begrotingsartikel bestaat uit een personele en een materiële component en overige specifieke uitgaven, betreffende de uitgaven voor de inzet van luchtvaartuigen, het onderhoud van de Groene Draeck en de uitgaven voor de reis- en verblijfkosten die samenhangen met bezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 26 682 | 26 682 | 26 682 | 26 682 | 26 682 | ||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2012 | 174 | 174 | 174 | 174 | 174 | 174 | |
Nieuwe mutaties: | |||||||
1. Extrapolatie | 26 682 | ||||||
2. Prijsbijstelling | 185 | 185 | 185 | 185 | 185 | 185 | |
3. Versobering vliegregeling | – 46 | – 124 | – 211 | – 292 | – 292 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 26 735 | 27 041 | 26 995 | 26 917 | 26 830 | 26 749 | 26 749 |
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | nihil | nihil | nihil | nihil | nihil | nihil | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2012 | 301 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 824 | 301 | nihil | nihil | nihil | nihil | nihil |
De personele en materiële uitgaven worden door de Dienst van het Koninklijk Huis verricht en vervolgens in rekening gebracht bij deze begroting. In onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in de verschillende onderdelen binnen dit begrotingsartikel.
Personeel Dienst van het Koninklijk Huis | 17 805 |
Materieel Dienst van het Koninklijk Huis | 8 002 |
Uitgaven voor luchtvaartuigen | 1 061 |
Onderhoud Groene Draeck | 47 |
Bezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk | 80 |
Totaal | 26 995 |
Personeel Dienst van het Koninklijk Huis
Deze personeelsuitgaven hebben betrekking op 260 fte; dit is exclusief 12 post-actieven. Tevens is dit exclusief de personeelsleden die worden betaald uit de B-component. De uitgaven voor actief personeel betreffen de personeelsinzet ten behoeve van o.a. departement van de hofmaarschalk, koninklijk huisarchief, koninklijk staldepartement (chauffeurs/monteurs, koetsiers en onderhoudspersoneel) en de personeelsinzet voor de facilitaire functies voor de in de Wet financieel statuut van het koninklijk huis aangewezen paleizen (paleis Huis ten Bosch, paleis Noordeinde en het Koninklijk Paleis te Amsterdam).
Materieel Dienst van het Koninklijk Huis
De materiële uitgaven hebben betrekking op uitgaven voor de instandhouding van het rijtuigenpark (auto’s, paarden en rijtuigen) en voor de gebruikskosten voor de eerdergenoemde paleizen (inclusief de verwarming en verlichting voor de drie hiervoor genoemde locaties). Daarnaast bevatten zij de uitgaven voor telecommunicatie, accountantscontrole, advisering en de uitgaven van facilitaire aard zoals voor bureauvoorzieningen. Tot slot bevat het een tegemoetkoming in de infrastructuurkosten van Kroondomein Het Loo.
Uitgaven voor luchtvaartuigen
De hier begrote uitgaven voor luchtvaartuigen (met uitzondering van staatsbezoeken en werkbezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk) betreffen de uitgaven voor vliegkosten van de Koning alsmede de uitgaven voor privévliegkosten (met uitzondering van die van de Koning en echtgenote, die altijd in het kader van het openbaar belang zijn) beperkt tot de zogenaamde uitkeringsgerechtigde leden van het koninklijk huis krachtens de Wet financieel statuut van het koninklijk huis (te weten de toekomstige Koning, de afgetreden Koning en echtgenoten)1 tot aan het maximum van de franchise2. Het betreft zowel de uitgaven voor de inzet van het regeringsvliegtuig en andere luchtvaartuigen in het beheer bij het Rijk alsmede civiele inhuur.
Op grond van de ministeriële regeling «Besluit gebruik van het regeringsvliegtuig en luchtvaartuigen van de krijgsmacht», kunnen de zogenaamde uitkeringsgerechtigde leden van het koninklijk huis gebruikmaken van het regeringsvliegtuig. Indien het regeringsvliegtuig niet beschikbaar is of niet aan de gebruikseisen voldoet, kan een beroep worden gedaan op luchtvaartuigen in beheer van het ministerie van Defensie. Indien zowel het regeringsvliegtuig als de luchtvaartuigen van Defensie niet beschikbaar zijn, draagt de vluchtcoördinator zorg voor civiele inhuur3.
Het bedrag voor de post inzet regeringsvliegtuig voor het jaar 2013 bestaat uit een inschatting van de Dienst van het Koninklijk Huis van het aantal vlieguren van het regeringsvliegtuig in het kader van het openbaar belang (geraamd op 60 uur) en het maximale aantal vlieguren van dit vliegtuig dat voor privévluchten ter beschikking wordt gesteld (19 uur). Het totaal aantal vlieguren wordt vermenigvuldigd met het tarief dat is vastgesteld voor het regeringsvliegtuig.
Het bedrag voor de gebruikmaking van Defensieluchtvaartuigen is gebaseerd op een inschatting van de Dienst van het Koninklijk Huis van het aantal vlieguren in het kader van het openbaar belang (geraamd op 65 uur) en het maximale aantal vlieguren dat voor Defensie luchtvaartuigen voor privévluchten ter beschikking wordt gesteld (35 uur). Het vervoer wordt uitgevoerd met de Gulfstream en de Alouette helikopter. Het totaal aantal vlieguren per luchtvaartuig wordt vermenigvuldigd met het tarief dat is vastgesteld voor de specifieke toestellen. Deze tarieven worden gehanteerd bij de doorbelasting van de inzet van de luchtvaartuigen aan gebruikers.
Het budget voor de uitgaven voor privévluchten van leden van het koninklijk huis wordt, beginnende in de begroting 2013, in drie jaar afgebouwd. Vanaf eind 2015 is hiervoor dan geen budget meer gereserveerd. Gaande deze afbouw wordt bezien hoe, ook na 2015, veiligheid, vertrouwelijkheid en doelmatigheid bij vliegreizen van leden van het koninklijk huis optimaal kunnen blijven worden gewaarborgd. Een aangepaste regeling zal na twee jaar worden geëvalueerd.
Openbaar belang | Uren | Tarief | Bedrag |
---|---|---|---|
Inzet regeringsvliegtuig (PH-KBX) | 60 | 5 276 | 316 560 |
Vastvleugelige inzet (Gulfstream) | 15 | 2 410 | 36 150 |
Helikopterinzet (Alouette) | 50 | 2 547 | 127 350 |
Inhuur civiele luchtvaartuigen | 335 000 | ||
Subtotaal | € 815 060 | ||
Privé | Uren | Tarief | Bedrag |
Inzet regeringsvliegtuig (PH-KBX) | 19 | 5 276 | 100 244 |
Vastvleugelige inzet (Gulfstream) | 24 | 2 410 | 57 840 |
Helikopterinzet (Alouette) | 11 | 2 547 | 28 017 |
Inhuur civiele luchtvaartuigen | 60 131 | ||
Sub totaal | 246 232 | ||
Totaal | 1 061 292 |
Groene Draeck
De Groene Draeck is in 1957 door de Nederlandse bevolking aan de toenmalige kroonprinses geschonken. De Staat gaf bij deze gelegenheid mede het onderhoud van de Groene Draeck als geschenk. Het bedrag dat hiermee samenhangt wordt daarom op deze begroting toegelicht.
De kosten van het reguliere onderhoud aan de Groene Draeck zijn begroot op € 47 000 per jaar en bestaan uit de geraamde kosten van het aantal uren dat door het Marinebedrijf aan onderhoud wordt besteed, de kosten van het benodigde materiaal en voor de rest uit een raming van uit te besteden werkzaamheden.
Bezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk
De uitgaven die samenhangen met bezoeken aan het Caribische deel van het Koninkrijk in de vorm van reis- en verblijfkosten (inclusief de vliegkosten) vormen ook een deel van de uitgaven die binnen dit begrotingsartikel worden geraamd. Indien er in een jaar geen werkbezoek plaatsvindt, zullen deze middelen vrijvallen en in een jaar dat er wel een werkbezoek zal worden afgelegd, zullen de uitgaven in dat jaar via een suppletoire begroting eventueel worden bijgesteld.