Artikel
Algemene doelstelling
De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.
Rol en verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.
Regisseren: De minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken levert zij een bijdrage aan het zorgen van voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Zij doet dat door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.
Stimuleren: De minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep. Dit door middel van het in 2007 uitgebrachte actieplan «LeerKracht van Nederland» (kamerstuk 27 923, nr. 45) en het in mei 2011 uitgebrachte actieplan «Leraar 2020, een krachtig beroep»! (kamerstuk 32 500 VIII, nr. 176) en de op basis daarvan met belanghebbenden afgesloten convenanten en bestuursakkoorden.
Financieren: De minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het financieren van de onderwijssectoren voor een betere beloning van docenten en van projecten op het gebied van arbeidsmarkt- en personeelsbeleid. Dit via aanvullende bekostiging, subsidies en opdrachten.
Indicatoren/kengetallen
Indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in Trends in Beeld 2012.
Begrotingsakkoord
Beleidswijzigingen
De gevolgen van het Begrotingsakkoord 2013 voor artikel 9 worden toegelicht in de beleidsagenda en het algemene deel van het verdiepingshoofdstuk.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen1 | 310 054 | 322 827 | 422 534 | 471 660 | 509 688 | 652 240 | 799 548 | |||
Totale uitgaven1 | 270 983 | 322 827 | 422 534 | 471 660 | 509 688 | 652 240 | 799 548 | |||
Waarvan juridisch verplicht | 92% | |||||||||
Bekostiging | 113 636 | 126 967 | 219 104 | 287 511 | 328 174 | 477 962 | 630 990 | |||
• | Hoofdbekostiging | 0 | 0 | 64 835 | 129 932 | 170 525 | 198 403 | 350 241 | ||
– | Beloning LeerKracht lumpsum po/vo/bve | 0 | 0 | 64 835 | 129 932 | 170 525 | 198 403 | 350 241 | ||
• | Prestatiebox | 0 | 21 640 | 34 140 | 37 240 | 37 240 | 158 100 | 158 100 | ||
– | Professionalisering po/vo/bve | 0 | 21 640 | 34 140 | 37 240 | 37 240 | 158 100 | 158 100 | ||
• | Aanvullende bekostiging | 113 636 | 105 327 | 120 129 | 120 339 | 120 409 | 121 459 | 122 649 | ||
– | Functiemix VO Randstadregio's | 52 140 | 52 496 | 61 152 | 61 152 | 61 152 | 61 152 | 61 152 | ||
– | Salarismix MBO Randstadregio's | 34 787 | 34 851 | 40 997 | 40 997 | 40 997 | 40 997 | 40 997 | ||
– | Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen | 13 080 | 17 980 | 17 980 | 18 190 | 18 260 | 19 310 | 20 500 | ||
– | Loonkosten Onderwijsondersteunend personeel | 13 629 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 142 767 | 177 679 | 185 331 | 166 104 | 163 576 | 156 466 | 150 751 | |||
– | Lerarenbeurs/zij-instroom | 87 432 | 87 327 | 106 527 | 106 527 | 106 527 | 109 727 | 107 327 | ||
– | Prestatiebeloning | 0 | 10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Stimuleren regionale samenwerkingsverbanden pabo’s en schoolbesturen | 0 | 0 | 11 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Verankering academische opleidingsschool | 660 | 2 520 | 2 520 | 2 310 | 2 240 | 1 190 | 0 | ||
– | InnovatieImpuls Onderwijs | 7 416 | 4 559 | 3 791 | 1 872 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Stimulering Krachtig meesterschap | 3 543 | 2 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Educatieve minor | 648 | 2 616 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Afstemming onderwijsarbeids-arkt vo | 6 248 | 4 213 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | G.O.- en vakbondsfaciliteiten po | 5 465 | 5 488 | 5 488 | 5 488 | 5 488 | 5 488 | 5 488 | ||
– | Arbeidsmarkt-/kennisactiviteiten po | 2 209 | 2 230 | 2 230 | 2 230 | 2 230 | 2 230 | 2 230 | ||
– | Onderwijscoöperatie | 2 900 | 2 900 | 2 930 | 2 930 | 2 930 | 2 930 | 2 930 | ||
– | Open Universiteit (LOOK) | 7 780 | 6 370 | 3 930 | 3 930 | 3 930 | 3 930 | 3 930 | ||
– | Promotiebeurs voor leraren | 1 200 | 2 300 | 7 700 | 8 000 | 6 800 | 6 500 | 6 500 | ||
– | Projecten professionalisering | 0 | 13 910 | 12 370 | 12 290 | 12 710 | 4 775 | 4 775 | ||
– | Projecten regionale arbeidsmarktproblematiek | 0 | 2 000 | 4 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | ||
– | Overige projecten | 17 266 | 29 146 | 22 345 | 14 527 | 14 721 | 13 696 | 11 571 | ||
Opdrachten | 3 656 | 3 910 | 3 864 | 3 940 | 3 940 | 3 940 | 3 940 | |||
– | Onderzoek, ramingen en communicatie | 3 656 | 3 910 | 3 864 | 3 940 | 3 940 | 3 940 | 3 940 | ||
Bijdrage aan baten/lasten diensten | 3 072 | 6 338 | 6 302 | 6 172 | 6 065 | 5 939 | 5 934 | |||
– | Uitvoeringsorganisatie DUO | 3 072 | 6 338 | 6 302 | 6 172 | 6 065 | 5 939 | 5 934 | ||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7 852 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | |||
– | Stichting Vervangingsfonds/Bedrijfsgezondheid | 7 852 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | 7 933 | ||
Ontvangsten | 5 216 |
|
|
|
|
|
|
Hoofdbekostiging
Toelichting op de instrumenten
Beloning LeerKracht lumpsum
De investeringen in beloning van het onderwijspersoneel, ter verbetering van de arbeidsmarktpositie, voorvloeiend uit de convenanten LeerKracht van Nederland worden doorgezet. In totaal is in 2013 € 544 miljoen aan beloningsmaatregelen beschikbaar dat aan de lumpsum van de instellingen voor po, vo, mbo en ho wordt toegevoegd. Van dit bedrag is € 481 miljoen naar de onderwijssectoren overgeboekt (respectievelijk artikel 1 voor po, artikel 3 voor vo, artikel 4 voor mbo en artikel 6 voor ho).
Prestatiebox
Professionalisering po, vo en mbo
Voor de verdere verbetering van de professionele kwaliteit van leraren en schoolleiders in het po, vo en mbo worden in 2012 tot en met 2015 jaarlijks extra middelen ter beschikking gesteld. Hierover zijn afspraken gemaakt in de met de sectorraden afgesloten Bestuursakkoorden. De middelen voor po (in 2013 € 70,1 miljoen) en vo (in 2013 € 42 miljoen) zijn naar de sectoren overgeboekt en opgenomen in de prestatieboxen van die sectoren. De middelen voor het mbo (in 2013 € 34,1 miljoen, dit is inclusief de vanuit het Begrotingsakkoord 2013 toegevoegde middelen van € 14 miljoen) worden via een afzonderlijke subsidieregeling aan de sector ter beschikking gesteld.
Aanvullende bekostiging
Functiemix vo/Salarismix mbo Randstadregio’s
In de sectoren vo en mbo zijn aanvullend op de in de lumpsum op te nemen beloningsmaatregelen afspraken gemaakt over de versterking van de functie-/salarismix in de zogenaamde Randstadregio’s. Hier kennen scholen een grotere beloningsachterstand ten opzichte van de marktsector, een grotere arbeidsmarktproblematiek en (een optelsom) van grootstedelijke problemen. De middelen worden op grond van een ministeriële regeling in aanvulling op de lumpsum verstrekt aan instellingen in deze regio’s.
Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen
Om de samenwerking tussen lerarenopleidingen en het afnemend veld te verbeteren zijn 56 opleidingsscholen (samenwerkingsverbanden van één of meer lerarenopleidingen met één of meer scholen voor po, vo en mbo) erkend. Zij ontvangen jaarlijks aanvullende bekostiging om gezamenlijk leraren op de werkplek op te leiden.
Subsidies
Lerarenbeurs/zij-instroom
De lerarenbeurs – voor zowel opleidingskosten als de vervangingskosten tijdens het studieverlof – wordt ingezet voor geaccrediteerde bachelor- en masteropleidingen ter verkrijging van hogere kwalificaties voor leraren in het po, vo, mbo en ho. In 2013 is circa € 48 miljoen beschikbaar voor nieuwe beurzen, waarmee aan ruim 5 000 leraren een beurs kan worden toegekend. Dit is inclusief de extra beurzen die vanuit het Begrotingsakkoord 2013 voor het vo (structureel 200 extra) en het ho (structureel 700 extra) beschikbaar zijn gekomen.
De zij-instroom voorziet in een subsidie voor de opleiding van onbevoegde zij-instromers in het vo en mbo. Het budget in 2013 bedraagt € 8 miljoen, waarmee voor ruim 400 personen een zij-instroomtraject bekostigd kan worden.
Stimuleren regionale samenwerkingsverbanden pabo’s en schoolbesturen
Om de inhoudelijke aansluiting van de pabo op de behoeften van scholen in het po (afnemend veld) te versterken worden vanuit het Begrotingsakkoord 2013 middelen ingezet voor een subsidieregeling, gericht op de uitvoering van regionale plannen van aanpak.
Verankering academische opleidingsschool
De academische opleidingsschool is een opleidingsschool die het opleiden van leraren verbindt met praktijkgericht onderzoek en schoolontwikkeling. Voor de verdere ontwikkeling en verankering van de academische opleidingsschool ontvangen 35 projecten in de periode 2012–2016 een afzonderlijke aanvullende subsidie. Na afloop hiervan is het de bedoeling deze te integreren in de aanvullende bekostigingsregeling «Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen».
InnovatieImpuls Onderwijs
Het doel van dit project, dat doorloopt tot eind 2014, is tweeledig: het implementeren van innovatieve maatregelen in schoolorganisatie po en vo, gericht op verhoging van de arbeidsproductiviteit met behoud van onderwijskwaliteit en zonder verhoging van de werkdruk, en het meten van de effecten van deze maatregelen op de arbeidsproductiviteit.
G.O.- en vakbondsfaciliteiten po
Het bedrag voor de G.O.- en vakbondsfaciliteiten wordt, via de Stichting Financiering Structureel Vakbondsverlof Onderwijs (SFSVO), aan de scholen voor po beschikbaar gesteld voor de vergoeding van de kosten van vervanging van onderwijspersoneel, dat buitengewoon verlof is verleend voor deelname aan georganiseerd overleg en voor het verrichten van overige vakbondswerkzaamheden. De faciliteiten voor de sector po zullen op termijn, gelijk aan die voor de overige sectoren, worden opgenomen in de lumpsum van de instellingen.
Arbeidsmarkt-/kennisactiviteiten po
Met uitzondering van de sector po zijn de sectorale arbeidsmarktmiddelen opgenomen in de lumpsum van de betreffende sectorale instellingen. Voor de sector po zal dit niet eerder geschieden dan 2015, tot die tijd worden de sectorale po-arbeidsmarktmiddelen beschikbaar gesteld aan de door de sociale partners in het po opgerichte Stichting Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs.
Onderwijscoöperatie
De onderwijscoöperatie is van start gegaan op 1 oktober 2011 en wordt gevormd door de grootste onderwijsberoepsverenigingen in Nederland. Het belangrijkste uitgangspunt voor de coöperatie is dat deze van, voor en door de leraar is. Doel is het zorgen voor een krachtige beroepsgroep, met als speerpunten de bekwaamheid van de leraar (waaronder lerarenregister), de professionele ruimte van de leraar en een goed imago van het beroep. Om deze ambities te realiseren en te waarborgen is tussen de onderwijscoöperatie en OCW het Bestuursakkoord Beroepsgroep Leraren 2012–2015 gesloten, waarin ook afspraken zijn gemaakt over het door OCW ter beschikking stellen van financiële middelen.
Open Universiteit (LOOK)
Het Ruud de Moor Centrum gaat sinds medio 2012 verder onder een nieuwe naam: LOOK, Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek. Kernactiviteit is het doen van praktijkgericht onderzoek naar het professionaliseren van, voor en door leraren. Leraren doen actief mee aan het onderzoek en reflecteren op onderzoek. Doel is het versterken van de beroepsgroep leraren en daarmee de kwaliteit van het onderwijs als geheel, van wetenschap tot dagelijkse praktijk.
Promotiebeurs voor leraren
Leraren in het po, vo, mbo en ho worden in staat gesteld om onderzoek te verrichten dat uitmondt in een proefschrift. De leraren krijgen, met behoud van salaris, vier jaar lang twee dagen per week vrij om te werken aan onderzoek. Vanuit het Begrotingsakkoord 2013 zijn voor het ho extra middelen (€ 5 miljoen) toegekend, waardoor voor de sector ho structureel 38 extra beurzen kunnen worden toegekend.
Projecten professionalisering
Ten behoeve van de begeleiding/ondersteuning van de instellingen voor po, vo en mbo bij de professionalisering van hun onderwijspersoneel en de borging ervan worden aan School aan Zet en MBO Diensten subsidies verstrekt voor de periode 2012–2015. Ook voor het Leraren- en schoolleidersregister worden middelen beschikbaar gesteld. Tenslotte worden via diverse subsidies projecten en plannen ter versterking van de kwaliteit van de lerarenopleidingen ondersteund.
Projecten regionale arbeidsmarktproblematiek
Via een vraaggestuurde aanpak wordt ondersteuning geboden aan regio’s, die acute knelpunten ervaren of verwachten op de onderwijsarbeidsmarkt. Een raming maakt inzichtelijke hoe deze markt zich regionaal ontwikkelt en welke knelpunten zich voordoen. Op basis hiervan stellen de betrokken besturen in de regio een plan van aanpak op met gerichte en concrete oplossingen voor de korte termijn. Bijvoorbeeld het beperken van de uitstroom uit het beroep of de uitval uit de lerarenopleidingen en het bieden van voldoende stageplaatsen door schoolbesturen.
Overige projecten
In de actieplannen «LeerKracht van Nederland» en «Leraar 2020 – een krachtig beroep!» is de noodzaak onderschreven dat er voldoende en goed opgeleide leraren komen en dat de professionele school, een school met een goed personeel- en opleidingsbeleid, verder ontwikkeld wordt. Daarom worden de komende jaren impulsen, experimenten, pilots en onderzoeken ondersteund naar o.a. het bereiken van nieuwe doelgroepen aan leraren, het personeel- en opleidingsbeleid bij scholen, de verbetering van de begeleiding van startende leraren en de verlichting van werkdruk door een andere organisatie van het onderwijs. Te noemen in dit verband zijn subsidies ten behoeve van de kennisbases en -toetsen, het programma 1e de Klas, het opzetten van een begeleidingsprogramma voor beginnende vo-leraren, de educatieve minor in het wo en uitbreiding kopopleiding in het ho. Ook wordt hieruit het gehele professionaliseringsprogramma voor leraren in Caribisch Nederland bekostigd.
Opdrachten
Onderzoek, ramingen en communicatie
Ter ondersteuning, monitoring en evaluatie van het beleid wordt expertise op het terrein van communicatie, onderzoek en het maken van ramingen aangewend.
Bijdrage aan baten/lastendiensten
DUO
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
Stichting Vervangingsfonds/Bedrijfsgezondheid
Via deze subsidie investeert OCW in het arbeidsomstandighedenbeleid, (ziekte) verzuimbeleid en re-integratiebeleid (AVR-taken) in de sector po. Voor de overige sectoren loopt dit via de lumpsumbekostiging.
Artikel