Base description which applies to whole site

Artikel 34. Straffen en Beschermen

Algemene doelstelling

Het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven, het versterken van de positie van slachtoffers, het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het realiseren van een effectieve aanpak van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.

Tenuitvoerlegging van sancties en strafrechtelijke maatregelen24:

Rol en verantwoordelijkheid

  • De Minister heeft een uitvoerende rol bij tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de Dienst Justitiële Inrichtingen DJI.

  • Ten aanzien van de forensische zorg heeft de Minister een regisserende rol. Hij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging.

  • De uitvoering van toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. Ook hier heeft de Minister een regisserende rol. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.

Preventie en Kansspelen

  • De Minister stimuleert preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten zoals de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en het toezicht op rechtspersonen. De Minister draagt stelselverantwoordelijkheid voor het kansspelbeleid en de daaraan verbonden regelgeving. De Minister wil ervoor zorgen dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen.

Slachtofferzorg

  • De Minister kent een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg. De Minister draagt beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid.

Jeugdbescherming en jeugdsancties25

  • De uitvoering en financiering van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering is per 1 januari 2015 gedecentraliseerd naar de gemeenten. De Minister van Veiligheid en Justitie heeft na de decentralisatie een regisserende rol en vervult hiermee zijn stelselverantwoordelijkheid.

  • De minister heeft een uitvoerende rol voor Halt, de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) en de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI.

  • De Minister heeft een regisserende rol ten aanzien van de aanpak van jeugdcriminaliteit en preventie. De Minister heeft een samenwerkingsrelatie met de gemeenten/steden, brancheorganisaties en de VNG betreffende de aanpak van jeugdcriminaliteit. Sturing geschiedt door middel van regelgeving en kaderstelling.

  • De Minister heeft een uitvoerende rol op het gebied van interlandelijke adoptie.

Administratiekostenvergoeding CJIB

Beleidswijzigingen

De administratiekosten van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) van Wahv-zaken, OM-afdoeningen, boetevonnissen en Europese geldelijke sancties (gezamenlijk: «geldboetes») worden sinds 2 juli 2009 in rekening gebracht bij de overtredende burger. Het huidige tarief van € 7,00, dat sinds 1 oktober 2012 van toepassing is, is voor bovenstaande productenmix geldboetes sinds het uitvoeringsjaar 2014 niet meer kostendekkend. Dit heeft tot gevolg, dat deze administratiekosten in toenemende mate ten laste komen van de VenJ-begroting, terwijl deze daarin niet voorziet. De verhoging van het tarief administratiekostenvergoeding van € 7,00 naar € 9,00 gaat in per 1 januari 2016.

Betalen in termijnen

Per 1 juli 2015 wordt aan burgers de mogelijkheid geboden om initiële Wahv-beschikkingen vanaf € 225 in termijnen te betalen. Na inwerkingtreding van de wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen en het doorvoeren van de benodigde (ICT-)aanpassingen bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), kan deze mogelijkheid in de loop van 2016 worden geboden aan alle personen met Wahv-beschikking, initieel, dan wel na wettelijke verhoging(en), van € 225 of hoger.

VOG-tarief Justis

De kosten voor de integriteitsproducten (waaronder VOG) van Justis worden in rekening gebracht bij de aanvragende burgers, bedrijven en instanties. De kosten voor de integriteitsproducten zijn niet kostendekkend. Dit heeft tot gevolg dat deze kosten in toenemende mate ten laste komen van de VenJ-begroting, terwijl deze daarin niet voorziet. Met ingang van 2016 wordt een tariefverhoging van het integriteitsproduct VOG doorgevoerd van € 24,55 (voor een elektronische aanvraag) naar € 33,85.

Capaciteit DJI

De meest recente prognoses voor de behoefte aan sanctiecapaciteit (PMJ – Prognosemodel Justitiële Ketens) laten voor het gevangeniswezen een capaciteitsoverschot zien. Door meerpersoonscellen in te zetten als eenpersoonscellen wordt dit overschot teruggebracht en blijft flexibiliteit in de toekomst gewaarborgd. Door een efficiënt capaciteitsbeheer worden de kosten van niet bezette celcapaciteit beperkt. Dit levert een budgettaire opbrengst op van circa € 29 mln. structureel.

Wijziging Penitentiaire beginselenwet en Wetboek van Strafrecht

De Eerste Kamer heeft in 2014 het wetsvoorstel tot wijziging van de Penitentiaire beginselenwet en het Wetboek van Strafrecht in verband met de herijking van de wijze van de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende sancties en de invoering van elektronische detentie (Kamerstuk 33 745) verworpen. De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie heeft de Tweede Kamer vervolgens geïnformeerd over de wijze waarop hij voornemens is de maatregelen uit dit wetsvoorstel die geen verband houden met de invoering van elektronische detentie, zoals de wettelijke basis voor promoveren/degraderen, de aanpassing en aanscherping van de penitentiaire programma’s en de deelname aan gedetineerdenarbeid, op alternatieve wijze te regelen (TK 24 587 nr. 608).

Garantiestellingsregeling Faillissementscuratoren

De Ministerraad heeft in 2013 ingestemd met een nieuw rijksbreed kader voor garantieregelingen. Aan de Tweede Kamer is medegedeeld dat alle garantieregelingen zullen voldoen aan het garantiekader. De VenJ-begroting kent één garantieregeling, te weten de Garantiestellingsregeling Faillissementscuratoren. Eén van de vereisten van het nieuwe garantiekader is een begrotingsreserve met een kostendekkende premie. VenJ is gestart met de concrete uitwerking van het kostendekkend maken van de garantieregeling. Momenteel worden de voorbereidingen getroffen om de noodzakelijke aanpassingen van regelgeving mogelijk te maken om de GSR-regeling te laten voldoen aan de uitgangspunten van het rijksbrede garantiekader. Naar huidige inzichten zijn geen aanpassingen in wetgeving vereist. Het streven is om uiterlijk in de zomer van 2016 de noodzakelijke aanpassingen in regelgeving te hebben doorgevoerd zodat de GSR-regeling naar verwachting begin 2017 voldoet aan de uitgangspunten van het Rijksbrede garantiekader. Indien bij de uitwerking van de aangepaste regelgeving blijkt dat aanpassing van relevante wetgeving wel noodzakelijk is, zal de Kamer uiterlijk bij de begroting 2017 hierover nader geïnformeerd worden.

Afloop regeling tegemoetkoming adoptiekosten (RTA)

In de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2015 hebben adoptieouders onder voorwaarden aanspraak kunnen maken op een vergoeding van € 3.700,– voor buitenlandse kinderen waarvan de adoptie is afgerond in de periode 1 januari 2009 tot en met 31 december 2012. De tegemoetkoming dient binnen 3 jaar na afronding van de adoptieprocedure aangevraagd te zijn. Per 1 januari 2016 is de regeling afgelopen.

Tabel 34.1 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)1
   

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Verplichtingen

2.585.861

2.531.367

2.644.228

2.537.832

2.483.507

2.524.831

2.510.885

                 

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

             
 

Personeel

0

0

136.912

133.386

132.047

133.109

134.036

 

waarvan eigen personeel

0

0

130.190

126.927

125.731

126.793

127.720

 

waarvan externe inhuur

0

0

5.477

5.263

5.146

5.146

5.146

 

waarvan overig personeel

0

0

1.245

1.196

1.170

1.170

1.170

 

Materieel

0

0

31.029

29.779

28.995

28.716

28.792

 

waarvan ICT

0

0

6.158

5.926

5.810

5.810

5.835

 

waarvan SSO's

0

0

15.052

14.513

14.123

13.735

13.779

 

waarvan overig materieel

0

0

9.819

9.340

9.062

9.171

9.178

                 

Programma-uitgaven

2.583.351

2.531.367

2.476.287

2.374.667

2.322.465

2.363.006

2.348.057

Waarvan juridisch verplicht

   

98,91%

       

34.2 Preventieve maatregelen

             
 

Bijdrage Agentschappen

             
 

Dienst Justis

15.766

14.267

8.851

6.087

5.842

5.842

5.842

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

             
 

Overig preventieve maatregelen

1.300

0

0

0

0

0

0

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

Overig preventieve maatregelen

4.170

2.154

2.607

1.962

957

957

957

 

Subsidies

             
 

Preventie bedrijfsleven

6.660

0

0

0

0

0

0

 

Integriteit

836

1.056

1.161

1.161

1.163

1.164

1.164

 

Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid

5.253

0

0

0

0

0

0

 

Overig preventieve maatregelen

2.227

6.138

7.070

6.104

3.970

3.970

3.970

 

Opdrachten

             
 

Kansspelbeleid

589

1.088

452

595

592

590

500

 

Overig preventieve maatregelen

2.644

1.033

893

3.638

4.150

4.150

4.150

 

Garanties

             
 

Faillissementscuratoren

929

704

704

704

704

704

704

                 

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

             
 

Bijdrage Agentschappen

             
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

1.227.508

1.232.190

991.314

923.177

910.420

956.438

948.272

 

DJI-Forensische zorg

791.133

769.273

778.957

766.572

734.600

725.460

717.560

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

135.915

99.325

85.553

81.938

79.758

81.307

81.307

 

CJIB

95.009

100.780

98.835

100.145

99.498

101.222

101.588

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

             
 

Reclassering Nederland

139.350

133.315

131.185

131.085

130.821

130.875

130.888

 

Leger des Heils

21.039

20.930

20.969

20.941

20.963

20.963

20.963

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

65.515

64.824

64.795

64.683

65.147

65.147

65.147

 

Centraal Administratie Kantoor

2.044

2.704

2.704

2.704

2.704

2.704

2.704

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

3.444

2.500

2.500

2.500

2.500

2.500

2.500

 

Subsidies

             
 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

1.322

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

             
 

Forensische zorg

147

2.429

5.514

4.697

3.694

2.374

2.374

 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

3.175

3.208

3.209

3.209

3.209

3.209

3.209

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

0

10.715

21.529

13.119

9.709

9.758

9.758

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

4.358

809

6.145

4.894

5.780

7.735

7.735

                 

34.4 Slachtofferzorg

             
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

             
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

6.332

6.978

5.600

5.123

5.096

5.094

5.093

 

Slachtofferhulp Nederland

27.634

35.016

36.320

38.046

38.116

37.143

37.911

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

Overig Slachtofferzorg

837

0

0

0

0

0

0

 

Subsidies

             
 

Stichting Slachtoffer in Beeld

1.250

601

601

601

601

601

601

 

Overig Slachtofferzorg

223

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

             
 

Slachtofferzorg

331

4.185

8.227

9.730

10.730

10.730

10.730

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

16.411

14.445

12.467

12.172

12.089

12.149

12.210

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

0

700

1.000

1.400

1.400

1.400

1.400

 

Overig Slachtofferzorg

0

0

0

0

0

0

0

                 

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

             
 

Bijdrage Agentschappen

             
 

DJI – jeugd

0

0

139.403

135.388

135.374

135.942

135.942

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

             
 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

0

0

2.414

2.285

2.495

2.495

2.495

 

Halt

0

0

10.536

10.022

9.904

9.904

9.904

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

BES Voogdijraad

0

0

1.120

1.120

1.120

1.120

1.120

 

Subsidies

             
 

Jeugdbescherming

0

0

3.743

1.574

1.902

1.902

1.902

 

Opdrachten

             
 

Stelsel Jeugdzorg

0

0

418

526

831

831

831

 

Bestrijding huiselijk geweld en kindermisbruik

0

0

1.271

321

317

317

317

 

Risicojeugd en jeugdgroepen

0

0

4.031

1.999

1.999

1.999

1.999

 

Projecten jeugd straf

0

0

10.268

10.524

10.389

10.389

10.389

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

0

0

3.921

3.921

3.921

3.921

3.921

                 

Ontvangsten

80.644

82.600

104.426

110.108

110.909

110.789

111.029

1

De apparaatskosten van de Raad voor de Kinderbescherming (artikel 34.1) en de programma-uitgaven in het kader van «Jeugdbescherming en Jeugdsancties» (artikel 34.5) werden in de begroting 2015 nog verantwoord op beleidsartikel 35. In de begroting 2016 is beleidsartikel 35 «Jeugd» komen te vervallen en samengevoegd met artikel 34. Aangezien de daadwerkelijke uitgaven voor 2015 boekhoudkundig nog verantwoord worden op artikel 35, zijn in dit kader geen uitgaven geraamd voor 2014 en 2015 vanaf dit beleidsartikel 34. In de 2de suppletoire begroting en het Financieel jaarverslag zal de Kamer geïnformeerd worden over de budgettaire ontwikkelingen op beleidsartikel 35 voor het uitvoeringsjaar 2015.

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.). Het niet-juridisch verplichte deel is gereserveerd voor projecten, opdrachten en subsidies binnen kansspelbeleid, slachtofferbeleid, jeugdbescherming en jeugdsancties.

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

Toelichting op instrumenten

De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De RvdK heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en adoptie. De voorgenomen meerjarige productie van de RvdK is weergegeven in onderstaande tabel. De totale uitgaven lopen in de periode 2014–2020 met circa € 6 mln. af als gevolg van een dalende productie.

Tabel 34.2 Productiegegevens Raad voor de Kinderbescherming

Raad voor de Kinderbescherming

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Coördinatie taakstraffen

8.176

7.976

6.995

6.795

6.795

6.795

Strafonderzoek 2A

13.800

13.276

13.276

13.276

13.276

13.276

Strafonderzoek 2B

7.068

6.885

6.885

6.885

6.885

6.885

Onderzoeken schoolverzuim

3.800

3.800

3.800

3.800

3.800

3.800

Strafonderzoek GBM

170

170

170

170

170

170

Aantal beschermingszaken RvdK

17.214

16.432

15.845

15.845

15.845

15.845

RvdK Adoptiegerelateerde zaken

2.500

2.500

2.500

2.500

2.500

2.500

Aantal gezag en omgangszaken RvdK

4.900

4.900

4.900

4.900

4.900

4.900

Bron: Prognose model Justitiële ketens 2016

34.2 Preventieve maatregelen

Bijdragen Agentschappen

Dienst Justis

De Dienst Justis toetst of personen antecedenten hebben die het uitoefenen van bepaald werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico’s en draagt zo bij aan een integere en veiligere samenleving.

De meerjarige bijdrage aan Justis laat een aflopende reeks zien. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door verhoging van het tarief van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Hierdoor neemt de bijdrage van het moederdepartement aan Justis af.

Subsidies

Integriteit

Overheid, vrijwilligers, burgers en bedrijven hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een integere en veilige samenleving. Naast de inzet van screeningsinstrumenten wordt, bijvoorbeeld met de vrijwilligers, gewerkt aan een breder integriteitsbeleid.

Veiligheid en Justitie stimuleert de sector filantropie om als professionele en volwaardige gesprekspartner deel te nemen aan sociaal maatschappelijke vraagstukken. Het convenant «Ruimte voor geven» vormt de basis voor structurele samenwerking op thema’s als de totstandkoming van een stelsel van toezicht op de sector filantropie.

Opdrachten

Kansspelbeleid

Het kabinet zet in om het kansspelbeleid te moderniseren. Uitgangspunt is dat de Nederlandse burger op een veilige en verantwoorde manier deel kan nemen aan kansspelen. Onder deze post worden de middelen geraamd voor opdrachten in het kader van deze modernisering.

Garanties

Faillissementscuratoren

De Garantstellingsregeling faillissementscuratoren zorgt voor de afwikkeling van faillissementen waarin sprake lijkt te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, maar in de boedel onvoldoende geld aanwezig is om onderzoek te doen of een procedure te starten om onrechtmatig aan de boedel onttrokken gelden en goederen terug te halen.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

Bijdragen Agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.

Er wordt een bijdrage gegeven voor:

  • Gevangeniswezen regulier

  • Forensische zorg

  • Vreemdelingenbewaring

De belangrijkste P*Q-gegevens die met deze bijdrage worden gefinancierd voor 2016 worden gepresenteerd in onderstaande tabel. In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen uitgebreider en meerjarig toegelicht. Ook de uitgaven die DJI doet voor de capaciteit Caribisch Nederland (BES) zijn terug te vinden in de agentschapsparagraaf van DJI.

Tabel 34.3 Belangrijkste productiegegevens 2016 DJI

Productie 2016

Aantal

Dagprijs in €

Strafrechtelijke sanctiecapaciteit (direct inzetbaar)

9.486

252

Tbs capaciteit

1.491

538

Vreemdelingenbewaring (direct inzetbaar)

757

248

De meerjarige budgettaire ontwikkeling van DJI wordt onder andere verklaard door de maatregelen uit het Masterplan DJI (TK, 24 587, nr. 535). Het Masterplan geeft invulling aan een budgettaire opgave die oploopt tot € 271 mln. in 2018. De implementatie van het Masterplan is een complex en veelomvattend proces. Ondanks de complexiteit loopt de implementatie over het geheel gezien op schema. Over de voortgang van het Masterplan wordt de Tweede Kamer regelmatig geïnformeerd (onder andere TK 24 587, nr. 613). In deze brief is de Tweede Kamer ook geïnformeerd over de terbeschikkingstelling van de penitentiaire inrichting Norgerhaven aan het Koninkrijk Noorwegen, wat een gunstig effect heeft op de werkgelegenheid bij DJI.

Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid en vervult een centrale rol bij de afhandeling van strafrechtelijke beslissingen. Daarnaast coördineert en informeert het CJIB binnen de executieketen. Hiermee levert het CJIB een belangrijke bijdrage aan het gezag van de overheid.

Sinds de begroting 2015 worden de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. De lagere geraamde instroom in 2016 van Wahv-zaken ten opzichte van 2015 zorgt voor een daling van het budget.

Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s

Reclasseringsorganisaties

Er zijn drie erkende reclasseringsorganisaties: Reclassering Nederland, de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) en het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering. In de praktijk werken de drie organisaties nauw met elkaar samen, zij het dat ze elk hun eigen aandachtsgebied hebben:

  • De SVG richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek.

  • Het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de reclassering.

  • Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep, maar bedient alle andere cliënten.

Tabel 34.4 productiegegevens reclasseringsorganisaties

Productgroep

Aantal

Gemiddelde Prijs

Instroom adviezen

76.439

€ 815

Instroom toezichten

35.886

€ 3.385

Instroom werkstraffen

32.691

€ 981

Uitstroom werkstraffen

32.619

€ 981

Bron: Prognosemodel Justitiële Ketens

Centraal Administratie Kantoor (CAK)

In 2016 worden twee maatregelen uit het Regeerakkoord geïmplementeerd. Deze regelen een eigen bijdrage voor de kosten van het strafproces en slachtofferzorg en een bijdrage voor de kosten van verblijf in een justitiële inrichting. Het Ministerie van VenJ heeft het CAK (een ZBO ressorterend onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van VWS) aangewezen als uitvoerder van de regelingen. De kosten die gemoeid zijn met uitvoering van de maatregelen worden op de begroting van VenJ als een bijdrage aan het CAK opgenomen.

Opdrachten

Forensische Zorg

VenJ is stelseleigenaar van de Forensische Zorg. De inkoop van Forensische Zorg wordt door DJI gedaan en de uitvoering van zorg ligt bij (private) zorginstellingen. Voor aanloopkosten bij de invoering van de Wet verplichte GGZ, waaronder opleidingen en voorlichting, is voor de jaren 2016–2018 aanvullend budget beschikbaar.

Vrijwilligerswerk gedetineerden

Dit betreft de middelen voor vrijwilligerswerk bij gedetineerden om zo de kansen op een duurzame resocialisatie en het terugdringen van recidive te vergroten.

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

Op dit artikel zijn middelen ten behoeve van de uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging gereserveerd met als doel om de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen te verbeteren en de ketenregie in de executieketen te optimaliseren. In dit kader wordt structureel budget aan ketenpartners ter beschikking gesteld voor de financiering van de verbeteringen binnen de executieketen. In 2016 en 2017 ligt het zwaartepunt bij de invoering van nieuwe ICT-trajecten en verbeterinitiatieven waarvoor incidentele middelen benodigd zijn. Na 2017 worden voornamelijk structurele middelen ingezet voor de uitvoeringskosten van ketenregie en -beheer.

Kengetallen realisatie recidive

Tabel 34.5 Kengetal vermindering algemene recidive
 

Realisatie

 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Percentage tweejaarsrecidive ex-gedetineerden

54%

52%

51%

50%

49%

48%

47%

Percentage tweejaarsrecidive ex-reclassanten

38%

37%

37%

36%

35%

34%

34%

Bron: Terugval in Recidive, WODC (2014).

Tabel 34.6 Kengetal vermindering algemene recidive ex-terbeschikkinggestelden na twee jaar
 

Realisatie

 

1974–1978

1979–1983

1984–1988

1989–1993

1994–1998

1999–2003

2004–2008

Percentage tweejaarsrecidive

45%

44%

42%

36%

18%

23%

21%

Bron: Recidive Tbs 1974–2008, WODC.

Met de brief van 24 november 2014 (Kamerstukken II, 2014/2015, 29 270, nr. 94) heeft de toenmalig Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van de kabinetsdoelstelling ten aanzien van recidivereductie. Het doel was de 7 jaarsrecidive onder ex-gedetineerden in de periode 2002 tot 2010 met 10 procentpunt te doen dalen. Vertaald naar de 2 jaarsrecidive gaat dit om een daling van 7,7 procentpunt. Deze doelstelling is ruimschoots gehaald. De recidive is in die periode met 9,3 procentpunt gedaald, namelijk van 56,6% in 2002 naar 47,3% in 2010. Daarmee is een periode afgesloten, waarin het kabinet jaarlijks rapporteerde over de ontwikkeling in de recidivecijfers in de Begroting en het Jaarverslag. Uiteraard blijft monitoring van groot belang. Daarom zal het kabinet 2-jaarlijks separaat blijven rapporteren over de ontwikkelingen ten aanzien van de recidivecijfers.

34.4 Slachtofferzorg

Bijdrage ZBO’s en RWT’s

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit VenJ voor de bureaukosten.

De trend in de cijfers wordt verklaard doordat zich minder slachtoffers gemeld hebben voor een tegemoetkoming voor schade bij een zeden- of geweldsmisdrijf.

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers, getuigen of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit.

Subsidies

Stichting Slachtoffer in Beeld (SiB)

Slachtoffer in Beeld brengt slachtoffers en daders op vrijwillige basis met elkaar in contact, begeleid door een professionele bemiddelaar. Naast slachtoffer-dadergesprekken faciliteert Slachtoffer in Beeld ook briefwisselingen en bemiddelingen. Slachtoffer in Beeld is een zusterorganisatie van Slachtofferhulp Nederland.

Opdrachten

Slachtofferzorg

In het visiedocument Recht doen aan slachtoffers (TK 33 552, nr. 2) zijn beleidsdoelen ten aanzien van de versterking van de positie van slachtoffers beschreven. Om die doelen te realiseren is een implementatietraject ingericht dat onder meer toeziet op het schadeverhaal en de informatievoorziening. In de komende jaren wordt gewerkt aan:

  • Een vereenvoudigd schadeformulier en worden mogelijkheden voor een nadrukkelijkere rol van verzekeraars en andere belanghebbenden in kaart gebracht.

  • Uitbreiding van de online-informatievoorziening voor slachtoffers.

  • De implementatie van de Europese Richtlijn Minimumnormen Slachtoffers. Deze EU-richtlijn stelt normen ten aanzien van slachtofferrechten.

  • Uitwerking van de rol van herstelbemiddeling tussen slachtoffers en verdachten in het kader van het strafproces.

Daarnaast wordt een verplichte bijdrage van veroordeelden ten behoeve van slachtofferzorg geïntroduceerd. Met deze opbrengst kan de dienstverlening aan slachtoffers en nabestaanden verder worden verbeterd.

Het wetsvoorstel «Wijziging van het Wetboek van Strafvordering in verband met de eigen bijdrage van veroordeelden aan de kosten van de strafvordering en de slachtofferzorg» (Tweede Kamer, vergaderjaar 2014–2015, 34 067, nr. 2) beoogt dat de dader een bijdrage levert voor slachtofferzorg. Door dit wetsvoorstel komt structureel € 5 mln. aanvullend beschikbaar voor slachtofferzorg.

Opdrachten Schadefonds Geweldsmisdrijven

Onder deze post worden de financiële uitkeringen voor slachtoffers met ernstig psychisch of fysiek letsel geraamd, indien deze schade niet op andere wijze wordt vergoed. Deze uitkering wordt verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

De dalende budgettaire ontwikkeling wordt verklaard door de uitkomsten uit de PMJ-ramingen. Volgens de PMJ-ramingen daalt het toekomstige beroep op financiële uitkeringen bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

Bijdrage Agentschappen

DJI-Jeugd

DJI zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen, die na een beslissing van een rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een justitiële jeugdinrichting (JJI).

De trend dat de jeugdcriminaliteit daalt in Nederland lijkt zich voort te zetten. Deze positieve ontwikkeling werkt door in de capaciteitsbehoefte. De dalende capaciteitsbehoefte heeft gevolgen voor de operationele capaciteit en voor de bezetting in de JJI’s (zie ook het masterplan DJI TK 24 587, nr. 535). Om deze reden is besloten JJI de Eikstenstein vervroegd te sluiten in 2016. Hiermee resteert een operationele capaciteit van 520 plaatsen vanaf 2017 en een reservecapaciteit van 89 plaatsen. In 2016 zijn er 531 plaatsen operationele capaciteit in de JJI’s en 103 plaatsen reservecapaciteit. De gemiddelde kostprijs is € 631,00. Meer informatie over de productiegegevens JJI’s is vermeld in de agentschapsparagraaf van DJI.

Tabel 34.7 Prestatie-indicator Jeugdsancties
 

Realisatie

 

Prognoses

   
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Percentage jeugdigen waarvoor binnen 3 weken na instroom JJI eerste perspectiefplan gereed is

62%

73%

85%

90%

95%

95%

95%

Percentage jeugdigen dat bij uitstroom JJI beschikt over dagbesteding

90%

76%

90%

90%

90%

90%

90%

Percentage jeugdigen dat bij uitstroom JJI beschikt over een woonplek

97%

91%

92%

92%

92%

92%

92%

Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)

Het LBIO verricht in opdracht van de Ministers van VenJ en VWS wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning internationale alimentatie).

Tabel 34.8 Productiegegevens LBIO
 

Prognoses

       
   

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Aantallen producten

           

Alimentatie

40.430

40.795

40.020

38.435

38.230

36.820

Internationale alimentatie

3.940

4.025

3.925

3.930

3.950

3.960

             

Kosten per geïnde euro

           

Alimentatie

0.05

0.06

0.06

0.06

0.07

0.07

Internationale alimentatie

0.19

0.19

0.19

0.19

0.19

0.18

Bronnen: Jaarplan 2015 en Meerjarenplan LBIO

Halt

Halt is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Halt-afdoening. Naast de Halt-afdoening voert Halt ook preventieve activiteiten uit. Voor preventieve activiteiten zoekt Halt zelf financiering (voor een groot deel bij gemeenten, daarnaast incidentele bijdragen van provincies of andere fondsen). Het aantal Halt-afdoeningen is voor 2016 geraamd op 17.500. De kostprijs van een Haltafdoening is circa € 482. Bij de budgettaire opgave 2013 voor de VenJ-begroting (TK 33 400 VI, nr. 106) is besloten tot een taakstelling op de bijdrage Halt oplopend tot € 1,1 mln. structureel in 2018.

Bijdrage aan medeoverheden

BES voogdijraad

De BES voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken. De voogdijraad is, naast de civiele onderzoeks- en rekestrerende taak, bezig met het opzetten en ontwikkelen van taakstraffen en sinds juni 2010 met de uitvoering van jeugdreclassering. Op deze post staan tevens de incidentele uitgaven voor de uitvoering van de jeugdbescherming op de BES-eilanden en de projectmiddelen voor huiselijk geweld en veiligheidshuizen.

Subsidies

Jeugdbescherming

De Minister subsidieert meerdere projecten op het terrein van jeugdbescherming. Hierbij gaat het onder meer om de financiële tegemoetkomingen voor slachtoffers van seksueel misbruik in jeugdzorginstellingen en pleeggezinnen (commissie Samson), subsidies voor pilots met familiegroepsplan (netwerkberaad) en subsidie voor de aanpak van vechtscheidingen. De subsidiereeks loopt af omdat de financiële afwikkeling van de regeling voor financiële tegemoetkoming bij seksueel misbruik afloopt in 2016. Daarnaast worden nog diverse kleinere subsidies verstrekt zoals aan centrum Internationale Kinderontvoering (IKO) en Stichting Adoptievoorzieningen (SAV). Het kader voor deze kleinere subsidies blijft stabiel.

Opdrachten

Stelsel jeugdzorg

Het gaat hier om middelen voor beleidsinformatie (CBS), certificering, ICT-voorzieningen en onderzoek en stimulering in het nieuwe jeugdstelsel. De kosten voor het programma stelselherziening jeugdzorg zijn grotendeels in 2014/2015 gemaakt. Voor 2016 en verder zijn er nog beperkt middelen voor doorontwikkeling begroot.

Bestrijding huiselijk geweld en kindermisbruik

Huiselijk geweld en seksueel misbruik zijn belangrijke problemen in Nederland. Dit geldt in het bijzonder voor minderjarige slachtoffers. Doordat het geweld veelal achter gesloten deuren plaatsvindt, is een belangrijke doelstelling het vergroten van de zichtbaarheid van de problematiek. Bestrijding omvat vele aspecten: preventie, hulpverlening, jeugdbescherming, huisverbod en het strafrecht.

Programma Risicojeugd & Jeugdgroepen

Het programma Risicojeugd en Jeugdgroepen (RJ&JG) is een doorstart van het in 2014 afgeronde actieprogramma Aanpak Problematische Jeugdgroepen. Het huidige programma richt zich op de aanpak van de criminele jeugdgroepen, waarbij de aandacht nu vooral op de «voorkant» (voorkomen) en de «achterkant» (re-integratie en nazorg) is gericht. Het Programma RJ&JG werkt sinds februari aan de ondersteuning van de praktische aanpak van kindermishandeling. Deze aanpak loopt tot 1 januari 2017.

Jeugdstraf

Het gaat hier om diverse middelen voor onder meer adolescentenstrafrecht, hersenen en cognitie, doorontwikkelen erkende interventies, onderzoek en slachtoffers (Slachtoffer in Beeld).

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

In het kader van het coördineren van taakstraffen zet de Raad voor de Kinderbescherming opdrachten erkende gedragsinterventies in de markt uit voor passende interventies voor de betrokken jeugdigen.

Ontvangsten

De belangrijkste ontvangsten op dit artikel betreffen de ontvangen administratiekostenvergoedingen.

Het tarief administratiekostenvergoeding wordt conform de uitgangspunten van de Regeling Administratiekosten 2012 herijkt en geïndexeerd. Daarin wordt het effect betrokken van de naar verwachting lagere instroom van zaken de komende jaren.

24

De wettelijke grondslag wordt onder meer gegeven door het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering, de Penitentiaire beginselenwet, de Beginselenwet verpleging terbeschikkinggestelden, de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen en de Vreemdelingenwet.

25

De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden van de Minister op het terrein van jeugdbescherming en jeugdsancties zijn de jeugdwet, artikel 77 Wetboek van Strafrecht en artikel 553 Wetboek van Strafvordering. De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden van de Minister op het terrein van adoptie is opgenomen in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka).

Licence