Algemene doelstelling
Bijdragen aan een veilig en stabiel Nederland door het voorkomen en beperken van maatschappelijke ontwrichting door dreigingen te onderkennen, de weerbaarheid van burgers, bedrijfsleven en overheidsorganen te verhogen en de bescherming van vitale belangen te versterken.
-
• De Minister van Veiligheid en Justitie heeft een regisserende rol op het gebied van nationale veiligheid en crisisbeheersing, terrorismebestrijding en cyber security.26 De taken worden namens de Minister uitgevoerd door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
Daarnaast is bij Koninklijk Besluit vastgelegd dat de Minister van Veiligheid en Justitie doorzettingsmacht heeft wanneer het gaat om het voorkomen van terroristische misdrijven.27
-
• De Minister van Veiligheid en Justitie heeft op basis van onder andere de Politiewet de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis en is daarmee verantwoordelijk voor een adequate en proportionele uitvoering van de beveiliging rondom de leden van het Koninklijk Huis en woon- en werkverblijven. Deze beveiliging, afhankelijk van de uitvoeringsafspraken per persoon en object, wordt in personele zin uitgevoerd door de Ministers van Veiligheid en Justitie en van Defensie. Deze Ministers hebben budget voor de beveiligingstaken op hun begroting staan, waarbij het overigens ook gaat om andere personen en objecten, onder wie leden van het kabinet en leden van de Kamers der Staten-Generaal. De Minister voor Wonen en Rijksdienst zorgt voor een adequate uitvoering van fysieke beveiliging van woon- en werkverblijven. Vanwege veiligheidsrisico’s worden deze uitgaven niet nader toegerekend, omdat daar informatie over de beveiliging aan zou kunnen worden ontleend naar de te beveiligen objecten en personen.
-
• De maatschappelijke effecten van het beleid ter bescherming van de nationale veiligheid (onder andere crisis- en cybersecuritybeleid en terrorismebestrijding) laten zich door het grote aantal activiteiten en instrumenten, de afhankelijkheid van derden bij de realisatie van de doelstellingen en met name de onvoorspelbaarheid van gebeurtenissen die de nationale veiligheid bedreigen, niet (altijd) in prestatie-indicatoren of kengetallen uitdrukken. Kwalitatieve indicatoren zijn te vinden in de voortgangsrapportages met betrekking tot contraterrorisme en -extremisme, cyber security en nationale veiligheid die jaarlijks aan de Tweede Kamer worden aangeboden28.
Rol en verantwoordelijkheid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 248.370 | 261.586 | 257.151 | 255.619 | 254.934 | 254.684 | 254.684 | |
Programma-uitgaven | 250.529 | 261.586 | 257.151 | 255.619 | 254.934 | 254.684 | 254.684 | |
Waarvan juridisch verplicht | 92,81% | |||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 0 | 321 | 321 | 321 | 321 | 321 | 321 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid | 30.978 | 30.902 | 30.108 | 29.068 | 28.656 | 28.656 | 28.656 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding | 177.293 | 175.743 | 175.862 | 175.862 | 175.842 | 175.842 | 175.842 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 4.993 | 5.700 | 15.080 | 15.144 | 15.491 | 15.241 | 15.241 | |
Subsidies | ||||||||
Nederlands Rode Kruis | 1.690 | 1.694 | 1.601 | 1.601 | 1.601 | 1.601 | 1.601 | |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.544 | 1.308 | 1.274 | 1.274 | 1.274 | 1.274 | 1.274 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 1.548 | 8.962 | 2.132 | 2.055 | 2.024 | 2.024 | 2.024 | |
Opdrachten | ||||||||
Project NL-Alert | 5.963 | 5.945 | 5.948 | 5.948 | 5.948 | 5.948 | 5.948 | |
Opdrachten NCSC | 2.551 | 2.681 | 3.512 | 3.507 | 3.506 | 3.506 | 3.506 | |
Overig terrorismebestrijding | 2.289 | 1.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid | 10.540 | 12.917 | 9.775 | 9.677 | 9.146 | 9.146 | 9.146 | |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | ||||||||
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 11.140 | 14.396 | 11.538 | 11.162 | 11.125 | 11.125 | 11.125 | |
Ontvangsten | 351 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV. Het niet verplichte deel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisorganisatie en zijn er middelen gereserveerd voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid.
36.2 Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
Toelichting op de instrumenten
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)
Het IFV verricht taken op het terrein van brandweer, GHOR, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De taken betreffen onder meer het brandweeronderwijs (opleiden, trainen en oefenen), het ontwikkelen van lesstof, de uitvoering en organisatie van examens alsmede de verwerving en het beheer van (rampenbestrijdings-)materieel. Andere taken zijn het verzamelen en beheren van relevante kennis en het doen van onderzoek. Daarnaast maakt ook USAR.NL deel uit van het IFV. Dit is de Nederlandse bijstandseenheid voor het zoeken naar en redden van ingesloten of bedolven slachtoffers bij rampen in binnen- en buitenland. Het IFV ontvangt voor deze wettelijke taken op grond van artikel 2 van het Besluit rijksbijdragen IFV een lumpsumbijdrage.29
Los van de bijdragen van VenJ voor wettelijke taken verricht het IFV in opdracht van de veiligheidsregio’s gemeenschappelijke werkzaamheden en, op commerciële basis, werkzaamheden voor derden, zoals bedrijven, ministeries en gemeenten (ook wel aangeduid als wettelijk toegestane werkzaamheden).
Bijdrage aan medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR)
De BDuR is een lumpsumbijdrage die wordt verstrekt aan de 25 veiligheidsregio’s voor de uitvoering van wettelijke taken. Dit betreft onder andere de volgende hoofdtaken (zie ook artikel 10 van de Wet Veiligheidsregio’s):
de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing;
het instellen en in stand houden van de brandweer en de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.
Naast deze rijksbijdrage, die ongeveer 15 procent van de inkomsten van de veiligheidsregio’s behelst, ontvangen de veiligheidsregio’s een bijdrage van de gemeenten. De verdeling van de BDuR over de veiligheidsregio’s wordt in overeenstemming met artikel 8.1 Besluit veiligheidsregio’s bekend gemaakt in een circulaire die wordt verstuurd aan de veiligheidsregio’s.
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
Jaarlijks ontvangt het Nederlandse Rode Kruis een subsidie van het Ministerie van VenJ. Deze subsidie wordt toegekend op grond van artikel 8 van het Besluit Rode Kruis.30
Nationaal Veiligheidsinstituut
Het Nationaal Veiligheidsinstituut ontvangt subsidie om een landelijk expositiecentrum op het terrein van veiligheid te beheren. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Overige Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Onder dit instrument vallen de subsidies die worden verstrekt met het doel de aantasting van de nationale veiligheid te voorkomen en crisisbeheersing te verbeteren. Onder meer worden in dit kader projecten gefinancierd die het presterend vermogen van veiligheidspartners verhogen door slimmer, sneller en/of efficiënter te gaan werken. Het gaat om incidentele subsidies die worden verstrekt op grond van artikel 48, lid r, van de Wet Justitiesubsidies.
De eenmalige piek van € 8,9 mln. in 2015 komt door een tijdelijke bijdrage aan de luchthavens in verband met de extra controle op handbagage. Vanaf 2016 zijn de kosten opgenomen in de veiligheidstoeslag die passagiers betalen.
Uit de aangekondigde versterkingen van de veiligheidsketen met betrekking tot de jihadistische dreiging31 wordt in 2016 aan gemeenten extra budget beschikbaar gesteld voor activiteiten die bijdragen aan het beschermen van de democratie en de rechtsstaat, het bestrijden en verzwakken van de jihadistische beweging in Nederland en het wegnemen van de voedingsbodem voor radicalisering.
Opdrachten
Project NL-Alert
NL-Alert is het systeem voor rampen- en crisisinformatie per mobiele telefoon. De overheid alarmeert en informeert met dit systeem mensen via een bericht op hun mobiele telefoon over een acute crisis. Hierbij kunnen aan burgers verschillende handelingsperspectieven worden meegegeven. Het Ministerie van VenJ financiert de jaarlijkse beheer- en exploitatiekosten voor dit systeem van onder andere de telecomproviders en tevens de kosten voor de doorontwikkeling ervan.
Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC)
Het NCSC is het centrum in Nederland waar publieke (onder andere het Ministerie van Defensie en de AIVD) en private partijen, wetenschap en onderzoeksinstellingen operationele informatie bijeen brengen rondom cyber security. Daarnaast treedt het NCSC namens de Nederlandse overheid op als Computer Emergency Response Team (CERT) en fungeert in deze hoedanigheid als Nationaal Contactpunt voor cyber security, die meldingen verwerkt en trends en ontwikkelingen op internet waarneemt. Periodiek wordt het Cyber Security Beeld Nederland opgesteld op basis waarvan beleidsvorming plaatsvindt op het gebied van cyber security.
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)
De OVV verricht op grond van de Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid onafhankelijk onderzoek en stelt op basis daarvan aanbevelingen op voor het structureel vergroten van de veiligheid. De OVV besluit op eigen gezag en in volledige onafhankelijkheid tot het doen van onderzoek naar de oorzaak van (ernstige) ongevallen en rampen of een dreiging daarvan. Uitzonderingen hierop zijn de bij wet of internationaal voorgeschreven onderzoeken die door de OVV worden verricht (waaronder op het terrein van lucht- en scheepvaart). De bijdrage is jaarlijks ongeveer € 11 mln. In 2015 was die hoger wegens het onderzoek naar de ramp met de MH17.