Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1 t/m 3, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 4) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 692.928 | 689.948 | ‒ 61.100 | 8.360 | 637.208 |
waarvan betalingsverplichtingen | 692.928 | 689.948 | ‒ 61.100 | 8.360 | 637.208 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 330.000 | 55.600 | 0 | 385.600 |
Kapitaalinjectie Invest International | 247.000 | 247.000 | ‒ 117.000 | 0 | 130.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Kapitaaluitbreiding TenneT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 15.928 | 12.948 | 300 | 8.360 | 21.608 |
Uitgaven | 692.928 | 1.412.865 | ‒ 116.700 | ‒ 121.640 | 1.174.525 |
waarvan juridisch verplicht | 100,0% | 85,4% | |||
Garanties | 20 | 20 | 0 | 0 | 20 |
Regeling Bijzondere Financieringen | 20 | 20 | 0 | 0 | 20 |
Leningen | 0 | 722.917 | 0 | 0 | 722.917 |
Lening KLM | 0 | 722.917 | 0 | 0 | 722.917 |
Opdrachten | 10.908 | 7.928 | 204 | 8.360 | 16.492 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 3.908 | 3.679 | 77 | 3.656 | 7.412 |
Opstart Invest-NL | 7.000 | 4.249 | ‒ 4.249 | 0 | 0 |
Opstart Invest International | 0 | 0 | 4.376 | 4.704 | 9.080 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 677.000 | 677.000 | ‒ 117.000 | ‒ 130.000 | 430.000 |
Kapitaalinjectie Invest International | 247.000 | 247.000 | ‒ 117.000 | 0 | 130.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 330.000 | 0 | ‒ 130.000 | 200.000 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.000 | 5.000 | 96 | 0 | 5.096 |
NLFI | 5.000 | 5.000 | 96 | 0 | 5.096 |
Ontvangsten | 815.850 | 632.518 | 5.000 | 841.074 | 1.478.592 |
Garanties | 18.000 | 11.613 | 0 | 387 | 12.000 |
Premieontvangsten garantie KLM | 18.000 | 11.613 | 0 | 387 | 12.000 |
Leningen | 58.350 | 21.405 | 0 | ‒ 4.087 | 17.318 |
Renteontvangsten lening KLM | 58.350 | 21.405 | 0 | ‒ 4.087 | 17.318 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 735.000 | 595.000 | 5.000 | 843.000 | 1.443.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Dividenden staatsdeelnemingen | 635.000 | 480.000 | 5.000 | 843.000 | 1.328.000 |
Winstafdracht DNB | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 15.000 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 15.000 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.500 | 4.500 | 0 | 1.774 | 6.274 |
NLFI | 4.500 | 4.500 | 0 | 1.774 | 6.274 |
Toelichting
Verplichtingen
Kapitaalinjectie Invest-NL
Voor de kapitaalinjectie Invest-NL wordt een schuif van het verplichtingenbudget in 2025 naar 2021 (€ 55,6 mln.) toegepast, om het verplichtingenbudget aan te sluiten op het tempo waarop de staat de verplichtingen met Invest-NL aangaat voor het storten van kapitaal. De omvang van de totaal beoogde kapitaalinjectie en de kasreeks van de kapitaalinjectie wijzigen niet.
Kapitaalinjectie Invest-International
De begrotingsreeks voor de kapitaalinjectie Invest International wordt getemporiseerd door vertraging in de oprichting van Invest International, per 1 oktober 2021. Het deel (€ 117 mln.) dat in 2021 niet nodig is, zal voor een deel worden doorgeschoven naar 2022 (€ 30 mln.) en voor een deel worden doorgeschoven naar 2026 (€ 87 mln.). Zie ook de toelichting onder uitgaven.
Overige betalingsverplichtingen
De hogere verplichtingen hangen samen met hogere uitgaven (zie hiervoor de toelichting onder uitgaven - opdrachten).
Uitgaven
Opdrachten
Voor het opstarten van de nieuwe staatsdeelneming Invest International worden meer opstartkosten gemaakt (€ 4,7 mln.). De opstartkosten zijn hoger doordat de oprichting meer tijd in beslag heeft genomen dan eerder werd verondersteld, onder andere vanwege een parlementair traject dat langer duurde dan voorzien. Het ministerie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) draagt de helft van deze kosten bij.
Door de coronacrisis hebben een aantal staatsdeelnemingen forse omzetverliezen gehad en is vanuit de overheid steun verleend. Dit heeft tot fors hogere uitvoeringsuitgaven geleid, met name door de inhuur van expertise (€ 3,3 mln.).
Vermogensverschaffing/onttrekking
Voor het totale beschikbare kapitaal voor Invest-NL in 2021 zijn verplichtingen aangegaan. Doordat daadwerkelijke investeringen (kasuitgaven) door Invest-NL in bedrijven en fondsen echter op latere momenten en soms gefaseerd plaatsvindt, moet de kasreeks voor de kapitaalinjectie worden aangepast. Daarom wordt € 130 mln. kasbudget naar latere jaren verschoven.
De begrotingsreeks voor de kapitaalinjectie Invest International wordt getemporiseerd door vertraging in de oprichting van Invest International, per 1 oktober 2021. Het deel (€ 117 mln.) dat in 2021 niet nodig is, zal voor een deel worden doorgeschoven naar 2022 (€ 30 mln.), omdat de verwachting is dat er volgend jaar meer kapitaal nodig is dan tot nu toe was voorzien. Het overige deel (€ 87 mln.) wordt doorgeschoven naar 2026, het laatste jaar waarin de staat kapitaal begroot voor Invest Interntional. De omvang van de totale kapitaalinjectie verandert met deze kasschuif niet, dit blijft € 833 mln.
Ontvangsten
Vermogensverschaffing/onttrekking
Als gevolg van een wijziging in het ECB advies aan financiële instellingen om geen dividend uit te keren3 is de dividendraming voor 2021 naar boven bijgesteld (€ 848 mln.). Daarnaast is de onzekerheid in de dividendramingen als gevolg van de coronapandemie gedaald, wat eveneens tot hogere dividendontvangsten leidt.