Begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 124.575 | 0 | 124.575 | 47.644 | 172.219 | 62.530 | 97.221 | 3.106 | 3.106 |
Uitgaven | 124.575 | 0 | 124.575 | 17.261 | 141.836 | 92.913 | 97.221 | 3.106 | 3.106 |
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 124.575 | 0 | 124.575 | 17.261 | 141.836 | 92.913 | 97.221 | 3.106 | 3.106 |
Subsidies | 87.711 | 0 | 87.711 | 7.653 | 95.364 | 87.407 | 91.715 | ‒ 2.400 | ‒ 2.400 |
Kennis en informatiebeleid | 13.054 | 0 | 13.054 | 0 | 13.054 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdbeleid | 46.044 | 0 | 46.044 | ‒ 1.247 | 44.797 | 87.407 | 91.715 | ‒ 2.400 | ‒ 2.400 |
Jeugdstelsel | 28.613 | 0 | 28.613 | 8.900 | 37.513 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 10.182 | 0 | 10.182 | 4.225 | 14.407 | 123 | 123 | 123 | 123 |
Kennis en informatiebeleid | 2.337 | 0 | 2.337 | 0 | 2.337 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdbeleid | 7.307 | 0 | 7.307 | 4.177 | 11.484 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Jeugdstelsel | 538 | 0 | 538 | 48 | 586 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.439 | 0 | 1.439 | 0 | 1.439 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.439 | 0 | 1.439 | 0 | 1.439 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 25.000 | 0 | 25.000 | 5.383 | 30.383 | 5.383 | 5.383 | 5.383 | 5.383 |
Overige | 25.000 | 0 | 25.000 | 5.383 | 30.383 | 5.383 | 5.383 | 5.383 | 5.383 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 243 | 0 | 243 | 0 | 243 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 243 | 0 | 243 | 0 | 243 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2.085 | 0 | 2.085 | 0 | 2.085 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 2.085 | 0 | 2.085 | 0 | 2.085 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdbeleid
Gemeenten en Rijk hebben een principeakkoord bereikt over het financiële kader voor de Hervormingsagenda Jeugd. Als het principeakkoord wordt omgezet in een definitief akkoord op de Hervormingsagenda komt voor jeugdzorg aanvullend € 1,5 miljard in 2024 en € 954 miljoen in 2025 beschikbaar. Deze middelen worden via het Gemeentefonds beschikbaar gesteld. Een beperkt deel van deze middelen betreft investeringen en uitvoeringskosten van de Hervormingsagenda die vanuit de VWS-begroting worden ingezet. Dit betreft € 91 miljoen in 2024 en € 95 miljoen in 2025.
Jeugdstelsel
Met de VNG is afgesproken om ook in 2022 € 10 miljoen vanuit het Gemeentefonds beschikbaar te stellen ten behoeve van de subsidieregeling continuïteit van cruciale jeugdzorg. Hiervan is € 1,1 miljoen reeds aangevraagd en verleend aan tijdelijke liquiditeitssteun. Middels een kasschuif van € 8,9 miljoen blijven de resterende middelen ook in 2023 volledig beschikbaar voor deze regeling.
Opdrachten
Jeugdbeleid
Vanwege de onvoorziene groepsgewijze terugkeer, is ook in 2023 behoefte aan observatie van minderjarige terugkeerders. Voor 2023 gaat het om een benodigd budget van € 3,6 miljoen.
De overige mutaties op dit hoofdbudget, betreffen diverse overboekingen en mutaties t.b.v. (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp, waaronder een eindejaarsmarge 2022 ad. € 0,4 miljoen.
Bijdragen aan medeoverheden
Overige
Voor het verlenen van de SPUK randvoorwaardelijke functies Jeugdhulp is € 5,4 miljoen vanuit het Gemeentefonds overgeboekt naar de begroting van VWS. Dit budget wordt ingezet voor de functies voor plaatsingscoördinatie gesloten jeugdhulp en academische centra kinder- en jeugdpsychiatrie. Deze zijn eerder via een decentrale uitkering aan gemeenten verleend, maar zullen vanaf 2023 vanuit VWS via een SPUK verleend worden.