Base description which applies to whole site

2.7 Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit

Toelichting

Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2023 € -25,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € -67,7 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 0,2 miljoen hoger dan begroot bij Najaarsnota.

Verplichtingen

In 2023 is € -67,7 miljoen minder aan verplichtingen vastgelegd dan bij Najaarsnota 2023 werd voorzien.

  • Kaderrichtlijn Water € -40,9 miljoen. Doordat alleen het 1e deel van de opdrachtverlenging in 2023 is vastgelegd wordt het 2e deel naar verwachting in 2024 vastgelegd. Daarnaast werd in 2023 voorzien om op basis van minnelijke schikkingen percelen in eigendom te krijgen, maar deze procedures lopen langer dan verwacht en zijn daardoor vertraagd naar 2024.

  • Programma Aanpak Grote Wateren € -4,3 miljoen. Van een beperkt aantal PAGW-projecten is de planning aangepast wat leidt tot een lagere realisatie in 2023.

  • DAW-projecten € -4,4 miljoen. De lagere realisatie hangt samen met het gegeven dat deze nieuwe regeling later dan gepland van kracht werd. Verwachting was dat vanaf het moment van publicatie er breed er een beroep op zou worden gedaan maar in de beginfase was sprake van een afwachtende houding bij een aantal potentiële aanvragers als gevolg van de onzekerheid in het agrarische werkveld over de impact van nieuwe gebiedsprocessen. Inmiddels neemt het aantal aanvragen overigens toe.

  • Deltaonderzoek waterkwaliteit € -7,5 miljoen.

Diverse kleinere posten van per saldo € -10.6 miljoen.

Uitgaven

7.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water

In 2023 is op het artikelonderdeel 7.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water € -7,8 miljoen minder uitgegeven dan bij Najaarsnota 2023 werd verwacht. De oorzaak van de lagere realisatie betreft het Programma KRW; het samenwerkingsproject Salmsteke heeft restpunten waardoor eindafrekening niet afgerond kon worden en doorschuift naar 2024. De maatregel in het gebied Zwarte Water heeft vertraging opgelopen door aanpassing van het ontwerp om te voldoen aan de vergunning welstand en schuift door naar 2024. Daarnaast vertraging in reguliere werkzaamheden, wegens opnieuw berekeningen stikstof op basis van een nieuw model Aerius in oktober en de bijbehorende ecologische beoordeling daarop.

7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit

Ten laste van het artikelonderdeel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit is € -7,8 miljoen minder gerealiseerd dan bij Najaarsnota werd voorzien. De oorzaak is

  • Programma Aanpak Grote Wateren € -0,5 miljoen. Van een beperkt aantal PAGW-projecten is de planning aangepast wat leidt tot een lagere realisatie in 2023.

  • Waterzuivering € -5,4 miljoen. RWZI's hebben meer tijd nodig voor het functioneel in bedrijf nemen van de installaties (voorwaarde uitkering). Besloten is om de waterschappen een jaar extra te geven. De in 2023 niet gerealiseerde middelen schuiven door naar 2024.

  • DAW-projecten € -1,6 miljoen. De lagere realisatie hangt samen met het gegeven dat deze nieuwe regeling later dan gepland van kracht werd. Verwachting was dat vanaf het moment van publicatie er breed er een beroep op zou worden gedaan maar in de beginfase was sprake van een afwachtende houding bij een aantal potentiële aanvragers als gevolg van de onzekerheid in het agrarische werkveld over de impact van nieuwe gebiedsprocessen. Inmiddels neemt het aantal aanvragen overigens toe.

Diverse aanpassingen van per saldo € -0,3 miljoen.

7.03 Studiekosten waterkwaliteit

Ten laste van het artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit is € -10 miljoen minder gerealiseerd dan bij Najaarsnota werd voorzien. De oorzaak is:

  • Middelen voor beleidsontwikkeling nationaal chemische stoffen, VTH, RIVM onderzoek en medicijnresten onderzoek zijn niet geheel tot besteding gekomen doordat er vertraging is opgelopen. De vertraging is ontstaan door andere ad hoc beleidsprioriteiten,  capaciteitsproblemen en vertraging in de aanbesteding. Daarnaast zijn een aantal voorgenomen onderzoeken verantwoord op een ander begrotingsonderdeel € -5,6 miljoen.

  • Waterkwaliteit ecologie € -3,0 miljoen: Op het gebied van Innovatieve monitoring zijn projecten later gestart waardoor niet alle middelen in 2023 tot besteding kwamen. Daarnaast is de target screening RZWI's on-hold gezet omdat door een provincie een vergelijkbaar onderzoek heeft gestart waar de uitkomsten eerst van worden afgewacht.

Diverse aanpassingen van per saldo € -1.4 miljoen.

Licence