Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 9.490.898 | 0 | 9.490.898 | ‒ 795.662 | 8.695.236 | ‒ 1.131.441 | 538.953 | 685.406 | 468.323 | 1.687.127 |
Uitgaven | 9.480.898 | 0 | 9.480.898 | ‒ 789.105 | 8.691.793 | ‒ 1.124.477 | 544.180 | 685.406 | 468.323 | 1.687.127 | |
37.1 | Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek | 0 | 0 | 0 | 90.708 | 90.708 | 89.805 | 86.072 | 85.920 | 85.859 | 85.859 |
Personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 75.468 | 75.468 | 74.562 | 71.570 | 71.418 | 71.357 | 71.357 | |
Eigen personeel | 0 | 0 | 0 | 68.793 | 68.793 | 68.141 | 65.268 | 65.234 | 65.221 | 65.221 | |
Externe inhuur | 0 | 0 | 0 | 6.662 | 6.662 | 5.672 | 5.553 | 5.435 | 5.387 | 5.387 | |
Overig Personeel | 0 | 0 | 0 | 13 | 13 | 749 | 749 | 749 | 749 | 749 | |
Materiële uitgaven | 0 | 0 | 0 | 15.240 | 15.240 | 15.243 | 14.502 | 14.502 | 14.502 | 14.502 | |
ICT | 0 | 0 | 0 | 7.786 | 7.786 | 7.775 | 7.037 | 7.037 | 7.037 | 7.037 | |
SSO's | 0 | 0 | 0 | 3.282 | 3.282 | 3.910 | 3.908 | 3.908 | 3.908 | 3.908 | |
Overig materieel | 0 | 0 | 0 | 4.172 | 4.172 | 3.558 | 3.557 | 3.557 | 3.557 | 3.557 | |
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 9.452.543 | 0 | 9.452.543 | ‒ 9.452.543 | 0 | ‒ 9.740.097 | ‒ 2.832.388 | ‒ 1.204.218 | ‒ 1.204.218 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 951.214 | 0 | 951.214 | ‒ 951.214 | 0 | ‒ 894.507 | ‒ 537.886 | ‒ 402.279 | ‒ 402.279 | 0 | |
IND | 866.372 | 0 | 866.372 | ‒ 866.372 | 0 | ‒ 809.634 | ‒ 453.013 | ‒ 317.406 | ‒ 317.406 | 0 | |
DJI - Vreemdelingsbewaring en uitzetcentra | 84.842 | 0 | 84.842 | ‒ 84.842 | 0 | ‒ 84.873 | ‒ 84.873 | ‒ 84.873 | ‒ 84.873 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.502.164 | 0 | 4.502.164 | ‒ 4.502.164 | 0 | ‒ 4.890.105 | ‒ 1.016.100 | ‒ 691.390 | ‒ 691.390 | 0 | |
COA | 4.062.600 | 0 | 4.062.600 | ‒ 4.062.600 | 0 | ‒ 4.422.334 | ‒ 906.455 | ‒ 616.857 | ‒ 616.857 | 0 | |
NIDOS - opvang | 439.564 | 0 | 439.564 | ‒ 439.564 | 0 | ‒ 467.771 | ‒ 109.645 | ‒ 74.533 | ‒ 74.533 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.602.515 | 0 | 3.602.515 | ‒ 3.602.515 | 0 | ‒ 3.716.988 | ‒ 1.152.348 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 3.602.515 | 0 | 3.602.515 | ‒ 3.602.515 | 0 | ‒ 3.716.988 | ‒ 1.152.348 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 49.191 | 0 | 49.191 | ‒ 49.191 | 0 | ‒ 49.191 | ‒ 33.145 | ‒ 17.801 | ‒ 17.801 | 0 | |
Vluchtingenwerk Nederland | 13.052 | 0 | 13.052 | ‒ 13.052 | 0 | ‒ 13.052 | ‒ 13.050 | ‒ 13.049 | ‒ 13.049 | 0 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 31.385 | 0 | 31.385 | ‒ 31.385 | 0 | ‒ 31.385 | ‒ 15.342 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) | 2.776 | 0 | 2.776 | ‒ 2.776 | 0 | ‒ 2.776 | ‒ 2.776 | ‒ 2.775 | ‒ 2.775 | 0 | |
Overige Subsidies | 1.978 | 0 | 1.978 | ‒ 1.978 | 0 | ‒ 1.978 | ‒ 1.977 | ‒ 1.977 | ‒ 1.977 | 0 | |
Opdrachten | 347.459 | 0 | 347.459 | ‒ 347.459 | 0 | ‒ 189.306 | ‒ 92.909 | ‒ 92.748 | ‒ 92.748 | 0 | |
Programma Ketenvoorzieningen | 9.178 | 0 | 9.178 | ‒ 9.178 | 0 | ‒ 10.093 | ‒ 9.978 | ‒ 9.978 | ‒ 9.978 | 0 | |
Versterking vreemdelingenketen | 125.429 | 0 | 125.429 | ‒ 125.429 | 0 | ‒ 87.284 | ‒ 82.621 | ‒ 82.770 | ‒ 82.770 | 0 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 212.852 | 0 | 212.852 | ‒ 212.852 | 0 | ‒ 91.929 | ‒ 310 | 0 | 0 | 0 | |
37.3 | Terugkeer en bewaring vreemdelingen | 28.355 | 0 | 28.355 | ‒ 28.355 | 0 | ‒ 29.122 | ‒ 21.851 | ‒ 14.586 | ‒ 14.586 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 9.024 | 0 | 9.024 | ‒ 9.024 | 0 | ‒ 7.556 | ‒ 5.669 | ‒ 3.784 | ‒ 3.784 | 0 | |
DJI - Dienst vervoer en ondersteuning | 9.024 | 0 | 9.024 | ‒ 9.024 | 0 | ‒ 7.556 | ‒ 5.669 | ‒ 3.784 | ‒ 3.784 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 10.103 | 0 | 10.103 | ‒ 10.103 | 0 | ‒ 10.667 | ‒ 8.005 | ‒ 5.342 | ‒ 5.342 | 0 | |
REAN-regeling | 6.557 | 0 | 6.557 | ‒ 6.557 | 0 | ‒ 6.965 | ‒ 5.227 | ‒ 3.488 | ‒ 3.488 | 0 | |
Overige Subsidies | 3.546 | 0 | 3.546 | ‒ 3.546 | 0 | ‒ 3.702 | ‒ 2.778 | ‒ 1.854 | ‒ 1.854 | 0 | |
Opdrachten | 9.228 | 0 | 9.228 | ‒ 9.228 | 0 | ‒ 10.899 | ‒ 8.177 | ‒ 5.460 | ‒ 5.460 | 0 | |
Vreemdelingen vertrek | 9.228 | 0 | 9.228 | ‒ 9.228 | 0 | ‒ 10.899 | ‒ 8.177 | ‒ 5.460 | ‒ 5.460 | 0 | |
37.4 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 0 | 0 | 0 | 5.903.331 | 5.903.331 | 5.738.391 | 2.129.131 | 1.803.704 | 1.586.682 | 1.586.682 |
Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 1.005.858 | 1.005.858 | 1.040.705 | 986.333 | 985.553 | 768.590 | 768.590 | |
IND | 0 | 0 | 0 | 921.016 | 921.016 | 955.832 | 901.460 | 900.680 | 683.717 | 683.717 | |
DJI - Vreemdelingenbewaring | 0 | 0 | 0 | 84.842 | 84.842 | 84.873 | 84.873 | 84.873 | 84.873 | 84.873 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 4.690.930 | 4.690.930 | 4.556.952 | 1.015.659 | 690.802 | 690.743 | 690.743 | |
COA | 0 | 0 | 0 | 4.259.362 | 4.259.362 | 4.110.890 | 906.069 | 616.342 | 616.290 | 616.290 | |
NIDOS - opvang | 0 | 0 | 0 | 431.568 | 431.568 | 446.062 | 109.590 | 74.460 | 74.453 | 74.453 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 31.122 | 31.122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Samenwerkingsverbanden asielketen | 0 | 0 | 0 | 31.122 | 31.122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 0 | 20.458 | 20.458 | 17.806 | 17.803 | 17.801 | 17.801 | 17.801 | |
Vluchtingenwerk Nederland | 0 | 0 | 0 | 13.052 | 13.052 | 13.052 | 13.050 | 13.049 | 13.049 | 13.049 | |
IOM | 0 | 0 | 0 | 2.776 | 2.776 | 2.776 | 2.776 | 2.775 | 2.775 | 2.775 | |
Overige Subsidies | 0 | 0 | 0 | 4.630 | 4.630 | 1.978 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 154.963 | 154.963 | 122.928 | 109.336 | 109.548 | 109.548 | 109.548 | |
Programma Ketenvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 9.178 | 9.178 | 10.093 | 9.978 | 9.978 | 9.978 | 9.978 | |
Versterking vreemdelingenketen | 0 | 0 | 0 | 120.172 | 120.172 | 87.222 | 82.558 | 82.770 | 82.770 | 82.770 | |
Identificatie en Registratie vreemdelingen | 0 | 0 | 0 | 25.613 | 25.613 | 25.613 | 16.800 | 16.800 | 16.800 | 16.800 | |
37.5 | Terugkeer en bewaring vreemdelingen | 0 | 0 | 0 | 33.336 | 33.336 | 34.103 | 21.851 | 14.586 | 14.586 | 14.586 |
Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 9.024 | 9.024 | 10.533 | 5.669 | 3.784 | 3.784 | 3.784 | |
DJI - Dienst vervoer en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 9.024 | 9.024 | 10.533 | 5.669 | 3.784 | 3.784 | 3.784 | |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 0 | 10.778 | 10.778 | 11.342 | 8.005 | 5.342 | 5.342 | 5.342 | |
REAN-regeling | 0 | 0 | 0 | 6.557 | 6.557 | 6.965 | 5.227 | 3.488 | 3.488 | 3.488 | |
Overige Subsidies | 0 | 0 | 0 | 4.221 | 4.221 | 4.377 | 2.778 | 1.854 | 1.854 | 1.854 | |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 13.534 | 13.534 | 12.228 | 8.177 | 5.460 | 5.460 | 5.460 | |
Vreemdelingen vertrek | 0 | 0 | 0 | 13.534 | 13.534 | 12.228 | 8.177 | 5.460 | 5.460 | 5.460 | |
37.7 | Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 0 | 0 | 0 | 2.664.418 | 2.664.418 | 2.782.443 | 1.161.365 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 2.389.193 | 2.389.193 | 2.496.788 | 1.055.744 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 0 | 0 | 0 | 2.389.193 | 2.389.193 | 2.496.788 | 1.055.744 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 0 | 20.108 | 20.108 | 13.721 | 15.342 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 0 | 0 | 0 | 20.108 | 20.108 | 13.721 | 15.342 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 255.117 | 255.117 | 271.934 | 90.279 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 0 | 0 | 0 | 255.117 | 255.117 | 271.934 | 90.279 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 12.826 | 0 | 12.826 | 9.000 | 21.826 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.826 | |
Budgetflex artikel 37: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.1 Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV)
Het apparaatsbudget van DTenV wordt meerjarig opgehoogd. Deze verhoging wordt grotendeels veroorzaakt door de herverkaveling op de apparaatsuitgaven.Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk (XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting meerjarig overgeboekt naar de begroting van Asiel en Migratie. Het betreft € 87,5 mln. in 2025; € 86,3 mln. in 2026; € 86,1 mln. in 2027 en vanaf 2028 € 85,9 mln. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk (XX) gekregen. Na de implementatie in het financiële systeem is herziening van de artikelonderdelen noodzakelijk gebleken om de budgetmutaties op nieuwe artikelonderdelen te verwerken. Het meerjarig saldo op de artikelonderdelen 37.2 en 37.3 is meerjarig onderverdeeld naar de onderdelen 37.4, 37.5 en 37.7. Zie onderstaande tabellen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | ‒ 9.452.543 | ‒ 9.740.097 | ‒ 2.832.388 | ‒ 1.204.218 | ‒ 1.204.218 | ‒ 1.204.218 |
37.4 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 5.605.791 | 5.899.795 | 1.664.388 | 1.204.218 | 1.204.218 | 1.204.218 |
37.7 | Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden | 3.846.752 | 3.840.302 | 1.168.000 | ‒ | ‒ | ‒ |
37.3 Terugkeer en bewaring vreemdelingen
Zie toelichting bij 37.2
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
37.3 | Terugkeer en bewaring vreemdelingen | ‒ 28.355 | ‒ 29.122 | ‒ 21.851 | ‒ 14.586 | ‒ 14.586 | ‒ 14.586 |
37.5 | Terugkeer en bewaring vreemdelingen | 28.355 | 29.122 | 21.851 | 14.586 | 14.586 | 14.586 |
37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
37.4 | Totaalbedrag artikelonderdeel 37.4 | 5.903.331 | 5.738.391 | 2.129.131 | 1.803.704 | 1.586.682 | 1.586.682 |
waarvan hernummering artikel 37.2 (technisch) | 5.605.791 | 5.899.795 | 1.664.388 | 1.204.218 | 1.204.218 | 1.204.218 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting | 297.540 | ‒ 161.404 | 464.743 | 599.486 | 382.464 | 382.464 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting.Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties:
– Als de IND een aanvraag voor een verblijf in Nederland niet binnen de wettelijke termijn kan afhandelen hebben aanvragers in sommige gevallen recht op een dwangsom. Met de huidige geraamde asielinstroom, afhandeling van asielaanvragen en bij ongewijzigd beleid rondom dwangsommen, zullen in de periode 2025-2027 niet alle asielaanvragen binnen de wettelijke beslistermijn worden afgehandeld. Hiervoor is in 2025 € 20 mln. en in 2026 € 50 mln. beschikbaar gesteld.
– Richtlijn Tijdelijke Bescherming IND: Vanwege de verlenging van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) tot 4 maart 2026 door de Europese Commissie, wordt de IND verzocht de werkzaamheden in het kader van de RTB het komende jaar voort te zetten. Dit leidt tot een ophoging van het budget in 2026 met € 10 mln.
– Meerjaren Productie Prognose (MPP): Het mediaan-scenario van de MPP-raming leidt tot een budgetverhoging die onder andere wordt veroorzaakt door:
• De MPP-raming leidt bij de IND tot een budgetverhoging van € 33,8 mln. in 2025; € 87,6 mln. in 2026; € 454,0 mln. in 2027; € 590,4 mln. in 2028 met een afloop naar € 374,1 mln. vanaf 2029. Op basis van het aantal verwachte zaken en de productie die de IND de komende jaren kan leveren om de werkvoorraden terug te brengen van asielaanvragen.
• De MPP-raming leidt bij het COA tot een budgetverhoging van € 779,4 mln. in 2025 en € 401,5 mln. in 2026. In elk geval de komende twee jaren moet zowel de reguliere opvang als de opvang van statushouders worden gerealiseerd. Daarbij blijft duurdere noodopvang noodzakelijk.
Conform de reguliere systematiek wordt een deel van de kosten van eerstejaarsasielopvang gefinancierd uit het Official Development Assistance (ODA) budget. Als gevolg van de lagere geprognotiseerde bezetting ten opzichte van de voorgaande MPP en de afrekening over 2024, wordt de toerekening aan ODA van eerstejaarsasielopvang neerwaarts bijgesteld in 2025 en 2026. Vanaf 2027 is de toerekening van eerstejaarsasielopvang gemaximeerd tot 10% van het ODA budget. In 2025 met € -571,2 mln. en in 2026 € -712,2 mln.
• De MPP-raming laat voor de stichting Nidos in 2025 (€ -8 mln.) en 2026 (€ -21,6 mln.) een meevaller zien.
• Op basis van de MPP-raming wordt het budget verhoogd omdat de komende jaren meer registraties worden uitgevoerd door Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA). Voor 2025 en 2026 betreft dit € 8,8 mln.
– Faciliteitenbesluit opvangcentra: In het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een decentrale uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2025 wordt door Asiel en Migratie € 11,4 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten middels de meicirculaire van het gemeentefonds.
– Spreidingswet bonussen: Ter uitvoering van de Spreidingswet moeten bonussen worden uitgekeerd aan gemeenten. Om de afgesproken systematiek te handhaven is besloten deze bonussen in 2025 uit te keren in plaats van in 2024. Met deze mutatie zetten we de middelen hiervoor op onze begroting. Het betreft € 31,1 mln. in 2025.
– Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij de politie structureel overgeheveld naar de DISA. Betreft € 16,8 mln. meerjarig.
– De mutatie apparaatstaakstelling volgend uit het hoofdlijnenakkoord. Betreft € -2,8 in 2026 oplopend naar € -6,1mln. in 2029 op het instrument externe inhuur IND.
37.5 Terugkeer en bewaring vreemdelingen
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
37.5 | Totaalbedrag artikelonderdeel 37.5 | 33.336 | 34.103 | 21.851 | 14.586 | 14.586 | 14.586 |
waarvan hernummering artikel 37.3 (technisch) | 28.355 | 29.122 | 21.851 | 14.586 | 14.586 | 14.586 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting | 4.981 | 4.981 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting.Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties:
– Meerjaren Productie Prognose (MPP): De raming van de MPP leidt tot een budgetverhoging bij Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV). Op basis van het hogere aantal zaken uit het MPP zijn structureel aanvullende middelen benodigd voor DTenV. In 2025 en 2026 € 4,3 mln.
– Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
37.7 Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
37.7 | Totaalbedrag artikelonderdeel 37.7 | 2.664.418 | 2.782.443 | 1.161.365 | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan hernummering artikel 37.2 (technisch) | 3.846.752 | 3.840.302 | 1.168.000 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Mutaties 1e suppletoire begroting | ‒ 1.182.334 | ‒ 1.057.859 | ‒ 6.635 | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting.Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties:De verwachte uitgaven voor de Oekraïense ontheemden in Nederland zijn meerjarig aangepast.
– In 2025 een aanvullend bedrag van € 10,2 mln. aan taallessen voor ontheemden benodigd.
– Op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) is het gemiddelde aantal gemeentelijke opvangplekken lager dan waar in de ontwerpbegroting mee was gerekend, daarnaast is het normbedrag voor gemeenten verlaagd naar € 44 per dag per Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) plek. Het budget in 2025 (€ -1.046 mln.) en 2026 (€ -975,7) wordt navenant verlaagd.
– Minder uitgaven aan de opvang van Oekraïense ontheemden heeft ook een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg in 2025 (€ -71,5 mln.) en 2026 (€ -69,3 mln.).
– De verwachte uitgaven voor transitiekosten zijn lager omdat er minder nieuwe opvangplekken in 2025 (€ -106 mln.) en 2026 (€ -47,8 mln.) verwacht worden dan waar in de ontwerpbegroting mee was gerekend.
– Het subsidiebudget Oekraïense ontheemden wordt de komende jaren afgebouwd. In 2025 wordt het budget verlaagd met € -11,3 mln. en in 2026 met € -17,7 mln.
– Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget nodig doordat de gemiddelde zorgkosten per ontheemden zijn gestegen. In 2025 € 41,5 mln.; in 2026 € 58,3 mln.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties OntvangstenDoor een technische omissie is de asielreserve vorig jaar abusievelijk niet op de begroting van AenM geboekt waardoor deze niet is vrijgevallen. Met deze mutatie laten we de asielreserve dit jaar alsnog vrijvallen. Betreft € 9 mln. in 2025.