Paragraaf 1 Uitzonderingsrapportage
1. Rechtmatigheid
Vanuit de bij BZK bekende informatie zijn er geen fouten en onzekerheden op de artikelen van hoofdstuk IIB Overige Hoge Colleges van Staat en kabinetten die gerapporteerd moeten worden.
In 2016 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden.
2. Totstandkoming beleidsinformatie
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
3. Financieel en materieelbeheer
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.
4. Overige aspecten van bedrijfsvoering
Er zijn geen bijzonderheden te melden
Paragraaf 2 – Rijksbrede bedrijfsonderwerpen
-
1. Misbruik en oneigenlijk gebruik
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
-
2. Grote lopende ICT-projecten
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
-
3. Gebruik open standaarden en open source software
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
-
4. Betaalgedrag
In 2016 zijn 10% van alle ontvangen facturen niet binnen dertig dagen na factuurdatum betaald. Dit is inclusief de dispuut facturen. De oorzaak ligt voor een deel in de invoering van de digitale behandeling van facturen. Het betaalproces is hierop bijgesteld en de monitoring van de facturen in behandeling is aangescherpt. De aanpassingen hebben geleid tot een verbetering van de betaaltermijnen in het laatste kwartaal van 2016. De gemiddelde betaaltermijn in 2016 was 14 dagen.
-
5. Audit Comittees
De Nationale ombudsman maakt geen gebruik van een Audit Committee
Paragraaf 3 – Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
De Nationale ombudsman heeft zich in 2016 voornamelijk gericht op de verbeteringen in de AO van haar primaire processen en financiële processen. Daarnaast heeft de organisatie veel energie gestoken in de bewustwording van haar medewerkers over informatiebeveiliging. Ook de Wet datalekken is volledig geïmplementeerd.