Megaprojecten zijn door de Tweede Kamer aangewezen grote projecten (grootprojectstatus). De aanwijzing van grote projecten gebeurt op basis van artikel 2 van de Regeling Grote Projecten. De grootprojectstatus behelst dat de Regeling Grote Projecten van toepassing is, die voorschrijft dat de Minister zich ten minste halfjaarlijks tegenover de Tweede Kamer verantwoordt over de voortgang via een Voortgangsrapportage.
Onder dit artikel vallen de megaprojecten Verkeer en Vervoer:
– Betuweroute;
– Hogesnelheidslijn–Zuid;
– Project Mainportontwikkeling Rotterdam;
– ERTMS Landelijke invoer;
– Zuidasdok;
– Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Dit productartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 14 Wegen en Verkeersveiligheid, 16 Openbaar Vervoer en Spoor en 18 Scheepvaart en havens in het jaarverslag van Hoofdstuk XII.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | ||
Verplichtingen | 168.273 | 73.174 | 972.816 | 1.039.763 | 256.308 | 1.107.469 | ‒ 851.161 | 1 |
Uitgaven | 82.329 | 69.430 | 112.472 | 269.333 | 333.324 | 692.068 | ‒ 358.744 | |
17.02 Betuweroute | 778 | 1.689 | 1.289 | 1.599 | 1.094 | 4.807 | ‒ 3.713 | 2 |
17.03 Hogesnelheidstrein-Zuid | 383 | 416 | 154 | 80 | 54 | 2.188 | ‒ 2.134 | |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 383 | 416 | 154 | 80 | 54 | 2.188 | ‒ 2.134 | 3 |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 4.650 | 6.687 | 5.020 | 20.185 | 16.186 | 17.475 | ‒ 1.289 | |
17.07 ERTMS | 18.921 | 26.755 | 19.585 | 50.733 | 63.243 | 217.960 | ‒ 154.717 | |
17.07.01 Realisatieprogramma ERTMS | 0 | 0 | 0 | 0 | 49.628 | 29.511 | 20.117 | 4 |
17.07.02 Planuitwerking ERTMS | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.615 | 188.449 | ‒ 174.834 | 5 |
17.08 ZuidasDok | 57.597 | 33.883 | 86.424 | 78.938 | 90.791 | 187.941 | ‒ 97.150 | 6 |
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 117.798 | 161.956 | 261.697 | ‒ 99.741 | ||||
17.10.01 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; realisatieprogramma | 90.826 | 129.514 | 110.870 | 18.644 | 7 | |||
17.10.02 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; Planuitwerking | 26.972 | 32.442 | 150.827 | ‒ 118.385 | 8 | |||
17.09 Ontvangsten | 32.932 | 40.124 | 35.935 | 37.373 | 26.381 | 72.020 | ‒ 45.639 | 9 |
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De verlaging is het gevolg van lagere verplichtingenrealisatie op de volgende projecten:
• Betuweroute (- 9,3 miljoen), dit is het gevolg van het overboeken van de resterende middelen op het project Betuweroute naar nazorg op artikel 13;
• HSL Zuid (- € 2,1 miljoen), het verplichtingenbudget is verlaagd als gevolg van de overboeking naar het Infraspeedcontract op artikel 13;
• PMR (+ € 0,2 miljoen);
• ERTMS (- € 236,2 miljoen), de lagere realisatie is het gevolg van de uitgestelde programmabeslissing ERTMS;
• ZuidasDok (+ € 75,5 miljoen), de hogere realisatie is het gevolg van de herijkingsfase zoals bekend gemaakt in de Kamerbrief van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 32 668, nr. 13);
• Programma Hoogfrequent Spoor (- € 679,2 miljoen), de verlaging van het verplichtingenbudget is het gevolg van een verplichtingenschuif naar achter.
8. Het project ‘Nazorg Betuweroute’ is in 2019 afgerond. Het resterend budget is deels toegevoegd aan de vrije investeringsruimte spoor en deels aan artikel 13.03 ‘Nazorg goederenvervoer’ voor eventuele restpunten die mogelijk in de komende jaren nog moeten worden uitgevoerd.
9. De realisatie in 2019 valt € 2 miljoen lager uit dan begroot omdat een deel van de restwerkzaamheden (afhandeling grondverwerving en afhandeling schadeverzoeken) is doorgeschoven naar 2020.
10. Realisatieprogramma ERTMS (€ 20,1 miljoen): de hogere realisatie wordt verklaard door faseovergangen van planuitwerking naar de realisatiefase ERTMS (+ 61,8 miljoen) en een versnelling van € 17,5 miljoen. Daar tegenover staat een lagere realisatie doordat er voor het opvolgen van de aanbevelingen vanuit Bureau ICT Toetsing (de BIT-toets) meer tijd nodig was dan voorzien (- € 59,2 miljoen). Hierdoor is de programmabeslissing later genomen dan gepland en is later gestart met de aanbestedingen (infra en materieel), het uitkeren van de bijdragen aan de vervoerders en vindt de aan de realisatiefase verbonden activiteit van NS (materieelombouw) later plaats dan waarmee eerder rekening was gehouden.
11. Planuitwerking ERTMS (- € 175 miljoen): de lagere realisatie in 2019 wordt voornamelijk veroorzaakt door faseovergangen van planuitwerking naar de realisatiefase ERTMS (- 61,8 miljoen) en de verwerking van de kasschuif via ERTMS realisatieprogramma en het generale beeld (- € 125 miljoen). Daar tegenover staan hogere uitgaven als gevolg van de doorwerking van het saldo 2018 (€ 11,8 miljoen).
12. ZuidasDok: In de Kamerbrieven van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 32 668, nr. 13) en 30 oktober (Kamerstukken II 2019-2020, 32 668, nr. 14) jl. is de Kamer geïnformeerd over het project Zuidasdok en de lagere realisatie van € 97 miljoen.
13. Realisatieprogramma PHS (€ 18,6 miljoen): dit betreft voornamelijk een technische mutatie als gevolg van de afrekening voorschotten ProRail (€ 22 miljoen), de verwerking van de generale kasschuif (- € 10 miljoen), de overboeking naar artikel 13 voor de nazorg projecten (- € 15 miljoen), de verwerking van het saldo (€ 13,9 miljoen) en faseovergangen voor de projectonderdelen PHS projecten (€ 7,2 miljoen). Voor een toelichting per project wordt verwezen naar de toelichting bij het artikelonderdeel.
14. Planuitwerking PHS (- € 118,4 miljoen): dit betreft voornamelijk de verwerking van de generale kasschuif (- € 134,3 miljoen), de verwerking van het saldo (€ 13,6 miljoen), bijdragen van derden aan het project PHS Vught (€ 3,7 miljoen) en diverse faseovergangen voor PHS projecten (- € 7,2 miljoen). Voor een toelichting per project wordt verwezen naar de toelichting bij het artikelonderdeel.
15. Het verschil op de ontvangsten wordt met name veroorzaakt door het volgende:
• Zuidasdok (- € 61 miljoen). Als gevolg van later uit te voeren werkzaamheden dan begroot, verschuiven ook de financiële bijdragen van derden naar latere jaren.
• PHS: (+ € 13 miljoen). De hogere ontvangsten spoor zijn het gevolg van de afrekening van het voorschot van de subsidie aan ProRail over vorig jaar.
• ERTMS: (+ € 2 miljoen). Een deel van de EU-bijdrage is eerder ontvangen dan begroot.
17.02 Betuweroute
Motivering
De Betuweroute is een 160 kilometer lange, tweesporige spoorlijn die exclusief bestemd is voor het goederenvervoer. De spoorlijn is aangelegd tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar-Emmerich en is in gebruik sinds juni 2007. De status van Groot Project is formeel beëindigd op 28 april 2011. De restpunten worden sinds 2010 afgehandeld in het Project Nazorg Betuweroute waarvan de einddatum is vastgesteld op 2019.
Producten
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
Betuweroute | 5 | 1 | ‒ 4 | 4.904 | 4.895 | 2007 | 2007 | |
Totaal (IF 17.02) | 5 | 1 | ‒ 4 | 4.904 | 4.895 |
De begrote middelen voor de Betuweroute zijn beschikbaar voor de restpunten. De resterende middelen zijn overgeboekt naar de post Nazorg goederenvervoer artikel 13.03.
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid
Motivering
Met het vaststellen van de Planologische Kernbeslissing (PKB) HSL-Zuid is besloten tot aansluiting van Nederland op het Europese net van hogesnelheidslijnen. De HSL-Zuid bewerkstelligt een milieuvriendelijke verbinding tussen de Europese mainports en vormt daarmee een belangrijke schakel in het internationale en nationale lange afstandsverkeer. In 2019 is de status van Groot Project nog van kracht. De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer heeft op 13 februari 2017 besloten de grootprojectstatus voor het HSL-Zuid project te handhaven, maar de informatieafspraken te wijzigen door voortaan één voortgangsrapportage per jaar te willen ontvangen in plaats van twee en bij iedere voortgangsrapportage een controle van de Auditdienst Rijk te willen ontvangen die zich beperkt tot de restpunten (betonkwaliteit, zettingen, geluidsreductie en de afhandeling van schades en grondzaken). In het voorjaar van 2019 heeft de Tweede Kamer verzocht om een eindevaluatie te doen naar de grootprojectstatus van de HSL-Zuid, om de procedure die leidt tot beëindiging van de grootprojectstatus in gang te zetten. In het najaar van 2019 is de 42e Voortgangsrapportage (Kamerstukken II 2019–2020, 22 026, nr. 509) aan de Tweede Kamer verstuurd.
Producten
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | Verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
HSL | ||||||||
HSL-Zuid (IF 17.03.01) | 2 | 0 | ‒ 2 | 6.154 | 6.145 | 2009 | 2009 | 1 |
HSL-Zuid hoofdwegen (IF 17.03.03) | 0 | 0 | 1.012 | 1.012 | ||||
HSL-Zuid spoorwegen (IF 17.03.02) | 0 | 0 | 115 | 115 | ||||
Begroting (IF 17.03) | 2 | 0 | ‒ 2 | 7.281 | 7.272 |
Toelichting
1. De realisatie in 2019 valt € 2 miljoen lager uit dan begroot omdat een deel van de restwerkzaamheden (afhandeling grondverwerving en afhandeling schadeverzoeken) is doorgeschoven naar 2020.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Motivering
De voormalige vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer heeft op voorstel van de Minister (Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 125), vanwege de fase waarin PMR zich bevindt, ingestemd met een eenvoudiger governance structuur en ermee ingestemd dat de voortgangsrapportage voortaan bestaat uit toezending van de jaarlijkse monitorinformatie van de Tafel van Borging. De laatste Voortgangsrapportage van de Minister van Infrastructuur en Milieu betreft de veertiende Voortgangsrapportage (Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 123 en Kamerstukken II 2015–2016, 24 691 nr. 124). De voortgangsrapportages op grond van de Regeling Grote Projecten zijn daarmee vervallen, waaronder de accountantsrapportage.
Producten
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
Project mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||||
Uitvoeringsorganisatie | 0 | 0 | 0 | 24 | 24 | nnb | nnb | |
750 ha | 30 | 30 | nnb | nnb | ||||
Groene verbinding | 31 | 31 | 2011 | 2011 | ||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | ||||||
Landaanwinning | ||||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2 | 2 | 2007 | 2007 | ||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 3 | 2 | ‒ 1 | 115 | 115 | nnb | nnb | |
Landaanwinning | 742 | 742 | 2013 | 2013 | ||||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 2013 | 2013 | ||||
Onvoorzien | 14 | 15 | 1 | 80 | 80 | nnb | nnb | |
Afrondingsverschillen | ‒ 1 | 1 | 1 | |||||
Programma | 17 | 16 | ‒ 1 | 1.162 | 1.162 | |||
Begroting (IF 17.06) | 17 | 16 | ‒ 1 |
17.07 ERTMS
Motivering
Het hoofddoel van het Rijk in de Lange Termijn Spooragenda (LTSa) voor het spoorsysteem is de kwaliteit van het spoor als vervoersproduct te verbeteren zodat de reizigers en verladers de trein in toenemende mate als een aantrekkelijke vervoersoptie zien en gaan/blijven gebruiken. Om in Nederland een stap voorwaarts te kunnen zetten in de prestaties van het spoorsysteem, zal ERTMS ingezet worden als (onderdeel van) het verkeersmanagement-systeem. ERTMS is in de eerste plaats bedoeld ter vervanging van het beveiligingssysteem, de verhoging van de spoorwegveiligheid en de interoperabiliteit. In de tweede plaats moet voldaan worden aan de Europese eisen ten aanzien van de invoering van ERTMS voor de EU-TEN-corridors.
De doelstellingen van (de invoering van) ERTMS zijn:
– Verhogen van de veiligheid van het spoorsysteem;
– Verhogen van de interoperabiliteit van het spoorsysteem;
– Vergroten van de capaciteit van het spoorsysteem;
– Verhogen van de snelheid van de treinen;
– Verhogen van de betrouwbaarheid van het spoorsysteem.
Producten
Het programma ERTMS is door de Kamer aangewezen als Groot Project. De Kamer wordt daardoor twee keer per jaar door middel van een voortgangsrapportage geïnformeerd. De laatste voortgangsrapportage van de Staatssecretaris van IenW betreft de 11e voortgangsrapportage (Kamerstukken II 2019/2020, 33 652, nr. 74). Voor de zomer is met het afronden van de besluitvorming over de programmabeslissing ERTMS het programma ERTMS overgegaan van de planstudie naar de realisatie.
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | Verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
ERTMS | ||||||||
Realisatiefase | 30 | 50 | 19 | 116 | 2.359 | divers | divers | 1 |
Planuitwerkingsfase | 188 | 14 | ‒ 174 | 2.284 | 95 | divers | divers | 2 |
Afrondingsverschillen | ‒ 1 | |||||||
Programma | 218 | 63 | ‒ 155 | 2.400 | 2.454 | |||
Afrekening voorschotten | 7 | |||||||
Begroting (IF 17.07) | 218 | 63 |
Toelichting
1. De overschrijding ad € 19 miljoen op de realisatiefase wordt veroorzaakt doordat de betreffende begrotingsbedragen zijn verantwoord onder de planuitwerkingsfase.
2. In 2019 is een deel van de verwachte onderuitputting als gevolg van de toegekende aanvullende regeerakkoordmiddelen tijdelijk neergezet bij het programma ERTMS. Dit bedrag van € 125 miljoen is in het afgelopen jaar niet tot een uitgave gekomen. De Tweede Kamer is in 2019 in diverse brieven geïnformeerd over de uitputting van de Regeerakkoordmiddelen (o.a. Kamerstukken II 2019-2020, 35 300-A, nr. 72) De lagere realisatie in 2019 wordt verder veroorzaakt doordat er voor het opvolgen van de aanbevelingen vanuit Bureau ICT Toetsing (de BIT-toets) meer tijd nodig was dan voorzien. Hierdoor is de programmabeslissing later genomen dan gepland en is later gestart met de aanbestedingen (infra en materieel), het uitkeren van de bijdragen aan de vervoerders en vindt de aan de realisatiefase verbonden activiteit van NS (materieelombouw) later plaats dan waarmee eerder rekening was gehouden.
17.08 ZuidasDok
Motivering
De ruimtelijke ontwikkelingen in de corridor Haarlemmermeer–Almere en op de Zuidas versterken de toename van reizigers en verkeer. Door opening van de Noord-Zuidlijn, Hanzelijn en ov-SAAL neemt het aantal reizigers op station Amsterdam Zuid toe. De vergroting en kwalitatieve opwaardering van de stationscapaciteit is nodig om de groeiende reizigersstromen te accommoderen en te voldoen aan de NSP-kwaliteitsnorm. Om ruimte te bieden aan de uitbreiding van de ov-terminal en de wegcapaciteit te vergroten, wordt de A10 ondergronds gebracht en verbreed. De investering in de ruimtelijke kwaliteit van de Zuidas draagt verder bij aan de versterking van een internationale toplocatie.
Producten
Het integrale project Zuidasdok is te onderscheiden in verschillende projectonderdelen. In de begroting zijn de volgende onderdelen onderscheiden:
– Projectorganisatie en voorbereiding (inclusief Knopen);
– Uitbreiding van de ov-terminal (inclusief keersporen, regionaal ov en ketenmobiliteit);
– Tunnel en uitbreiding van A10;
– Inrichting van de openbare ruimte en generieke uitgaven.
Overzicht van de bijdragen: in onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de financiering van het project. Deze middelen kunnen tijdens de realisatieperiode integraal aan alle productuitgaven worden besteed. Tussentijds en achteraf zal inzichtelijk worden gemaakt waaraan de middelen zijn besteed (verantwoording).
Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Afwijking | |
Bijdrage Rijk | 120 | 91 | ‒ 29 |
Bijdrage Provincie Noord-Holland | 27 | 0 | ‒ 27 |
Bijdrage Vervoerregio Amsterdam | 17 | 3 | ‒ 14 |
Bijdrage gemeente Amsterdam | 24 | 4 | ‒ 20 |
Derden | 0 | 0 | 0 |
EU-ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
In de Kamerbrieven van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 32 668, nr. 13) en 30 oktober (Kamerstukken II 2019-2020, 32 668, nr. 14) jl. is de Kamer geïnformeerd over het project Zuidasdok.
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
ZuidasDok | ||||||||
Projectorganisatie en voorbereiding | 16 | 16 | 0 | 278 | 259 | 2028 | 2028 | |
Generieke en ruimtelijke inrichting | 14 | 4 | ‒ 10 | 175 | 163 | 2028 | 2028 | 1 |
OVT incl. keerspoor | 58 | 48 | ‒ 10 | 382 | 390 | |||
Tunnel en A10 | 99 | 22 | ‒ 77 | 808 | 823 | 2028 | 2028 | 2 |
Afronding | 1 | 1 | 1 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 188 | 91 | ‒ 97 | 1.644 | 1.635 | |||
Begroting (IF 17.08) | 188 | 91 |
Toelichting:
1. Voor de onderdelen A10, Tunnel, Generieke en ruimtelijke inrichting vindt verkenning plaats naar nut en noodzaak en naar mogelijke optimalisaties en versoberingen. Hierdoor verschuiven werkzaamheden naar latere jaren.
2. Idem.
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Motivering
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) heeft tot doel op de drukste trajecten in het land te komen tot hoogfrequent spoorvervoer en een toekomstvaste routering van het goederenvervoer met zo intensief mogelijk gebruik van de Betuweroute. Er gaan meer treinen rijden in de drukste delen van het land en er komt extra ruimte voor goederenvervoer op het spoor naast maatregelen om het gebruik van de Betuweroute extra te stimuleren.
Producten
Het PHS-programma en de diverse projecten die hier onderdeel van uit maken moeten de gewenste treinaantallen mogelijk maken in combinatie met een zo goed mogelijke dienstregeling (goede verdeling van de treinen over het uur, goede aansluitingen, combinatie met goederenvervoer e.d.). Daarbij is een belangrijk aandachtspunt dat de PHS-corridors onderdeel vormen van een samenhangend spoorwegnet en treindienstregeling, waarbij er vele afhankelijkheden bestaan en er in de loop der tijd rekening moet worden gehouden met nieuwe inzichten en ontwikkelingen. De uiteindelijke dienstregeling wordt conform de vervoerconcessie van IenW aan NS opgesteld door NS. NS stelt deze vast op basis van de daadwerkelijk beschikbare infrastructuur, de daadwerkelijk marktvraag per traject, overleg met betrokken overheden en consumentenorganisaties.
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt gerealiseerd door middel van diverse aanpassingen aan het spoor. In de begroting wordt inzicht geboden per corridor.
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | Verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
PHS | ||||||||
Realisatiefase | 111 | 119 | 5 | 1.621 | 1.643 | |||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 7 | 7 | 0 | 317 | 281 | 2017 | 2017 | |
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 12 | 28 | 12 | 135 | 138 | 2021 | 2021 | 1 |
PHS: Meteren - Boxtel | 16 | 12 | ‒ 4 | 52 | 53 | 2026-2028 | 2026-2028 | 2 |
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 30 | 31 | 1 | 318 | 339 | 2023-2025 | 2023-2025 | |
PHS OV-SAAL korte termijn | 17 | 1 | ‒ 16 | 690 | 630 | 2016 | 2016 | 3 |
PHS: OV-SAAL middellange termijn | 18 | 19 | 1 | 45 | 63 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
PHS: Projecten < € 50 miljoen | 10 | 22 | 12 | 64 | 139 | 4 | ||
Afrondingen | 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |||||
Planuitwerkingsfase | 2.623 | 2623 | 5 | |||||
Corridor Alkmaar–Amsterdam | ||||||||
Corridor Amsterdam–Utrecht–Eindhoven | ||||||||
Corridor Schiphol–Utrecht–Arnhem/Nijmegen | ||||||||
Corridor Breda–Eindhoven | ||||||||
Corridor Den Haag– Rotterdam | ||||||||
Corridor OV SAAL middellange termijn | ||||||||
Routering goederenvervoer Zuid-Nederland | ||||||||
Overige (planstudiekosten) | ||||||||
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 111 | 119 | 8 | 4.244 | 4266 | |||
afrekening voorschotten | 11 | 11 | ||||||
Begroting (IF 17.10) | 111 | 130 | 19 |
Toelichting
1. PHS Spooromgeving Geldermalsen: De in de begroting 2019 opgenomen indicatieve kasreeks is na het afsluiten van het contract aangepast aan de bij dit contract behorende betaalschema’s.
2. PHS Meteren-Boxtel: De lagere realisatie in 2019 wordt veroorzaakt doordat de geplande uitgaven met betrekking tot grondverwerving te optimistisch ingeschat bleken.
3. PHS OV SAAL Korte Termijn: Op 1 januari 2019 heeft de subsidievaststelling voor Cluster A en C plaatsgevonden. De uitgaven worden vanaf dat moment verantwoord op het project Nazorg Personenvervoer (IF 13.03).
4. PHS projecten < 50 miljoen: De hogere realisatie wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van projecten (in verband met een faseovergang van planuitwerking naar realisatie) die in de begroting 2019 qua uitgaven nog waren geraamd binnen het planuitwerkingsbudget PHS.
5. PHS Planuitwerkingsfase: In 2019 is een deel van de verwachte onderuitputting als gevolg van de toegekende aanvullende regeerakkoordmiddelen tijdelijk neergezet bij PHS. Dit bedrag van € 125 is in het afgelopen jaar niet tot een uitgaven gekomen. De Tweede Kamer is in 2019 in diverse brieven geïnformeerd over de uitputting van de Regeerakkoordmiddelen. (o.a. Kamerstukken II 2019-2020, 35 300-A, nr. 72).
17.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derde-partijen voor de realisatie van de Megaprojecten verkeer en vervoer, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil | Toelichting | |
Project Mainport Rotterdam | 0 | 0 | 0 | |
ERTMS | 0 | 2 | 2 | 1 |
PHS | 4 | 17 | 13 | 2 |
Zuidasdok | 68 | 7 | ‒ 61 | 3 |
Totaal | 72 | 26 | ‒ 46 |
1. Een deel van de EU-bijdrage is eerder ontvangen dan begroot.
2. De hogere ontvangsten spoor zijn het gevolg van de afrekening van het voorschot van de subsidie aan ProRail over vorig jaar.
3. Als gevolg van later uit te voeren werkzaamheden dan begroot, verschuiven ook de financiële bijdragen van derden naar latere jaren.