Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
Het projectartikel is gerelateerd aan het beleidsartikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s (Externe veiligheid) van de begroting Hoofdstuk XII.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | ||
Verplichtingen | 227.281 | 833 | 2.116 | 1.666 | 36 | 1.028 | ‒ 992 | |
Uitgaven | 235.889 | 1.677 | 2.113 | 1.729 | 39 | 893 | ‒ 854 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.02 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.03 Intermodaal vervoer | 1.272 | 192 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.06 Externe veiligheid | 1.085 | 1.485 | 2.113 | 1.729 | 39 | 893 | ‒ 854 | |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 233.531 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 212.266 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 21.265 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08.03 Afroming Eigen Vermogen Rijkswaterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.12 Nader toe te wijzen BenO en vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.14 Minregel: rentevrijval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.15 Ramingsbijstelling en Kasschuif | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.15.01 Ramingsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.15.02 Kasschuif | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.16 Reservering Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.17 Verkenningen nieuwe stijl | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 32.511 | 12.381 | 1.043 | 0 | 1.043 | |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 12.381 | 1.043 | 0 | 1.043 | |
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 24.166 | 207.606 | 550.804 | 78.728 | 195.506 | 0 | 195.506 | 1 |
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2018 een voordelig saldo van circa € 195,5 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds. Het voordelig saldo is ten gunste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht.
18.03 Intermodaal vervoer
Motivering
Realisatie van de doelen is in belangrijke mate afhankelijk van andere factoren, zoals het gedrag van verladers, vervoerders en consumenten en bestuurlijke afspraken over het ruimtelijk beleid. Het effect van deze beleidsdoelstelling is dat de bereikbaarheid van economisch belangrijke gebieden verbetert.
Producten
RSC Maasvlakte (Rail Service Center Rotterdam)
Uit het BCI-onderzoek Goederenvervoer per spoor, marktontwikkelingen en beleid (2009) is naar voren gekomen dat spoorgoederenknooppunten in het achterland een belangrijke rol kunnen spelen voor het havennetwerk en voor binnenlandse verladers in het achterland. Als vervolg hierop is in 2010 een beleidskader spoorgoederenknooppunten ontwikkeld. Op basis van dit beleidskader is in 2012–2013 een stimuleringsprogramma tot uitvoering gekomen, de subsidieregeling Bundeling van Goederenstromen voor vervoer over het Spoor (BGS).
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Oplevering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | Verschil | begroting | huidig | begrotig | huidig | |
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | ||||
Multi- en modaal vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
RSC Maasvlakte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2016 | |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Begroting (IF 18.03) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.06 Externe veiligheid
Motivering
Het budget is bestemd voor het oplossen van externe veiligheidsknelpunten in het kader van de Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen (NVGS), (Kamerstukken II 2005–2006, 30 373, nr. 2). De opgenomen kasreeks heeft betrekking op het RWS-programma «aankopen en saneren van kwetsbare objecten in het kader van basisnet».
18.11 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel werd in de afgelopen begrotingen de investeringsruimte die nog niet concreet is toebedeeld aan modaliteiten verantwoord. Bij Ontwerpbegroting 2019 zijn de investeringsruimtes voor het Hoofdwegennet, Hoofdvaarwegennet en Spoor overgeheveld naar begrotingsartikel 20. Derhalve wordt de investeringsruimte op dat artikel verantwoord.
18.12 Nader toe te wijzen BenO en vervanging
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn noodzakelijke middelen opgenomen voor Vervanging en Renovatie vanaf 2030. Deze middelen worden nog niet toegewezen aan de afzonderlijke netwerken. Op een later moment worden deze middelen toegewezen aan het artikel 12 Hoofdwegennet, het artikel 13 Spoorwegen en artikel 15 Hoofdvaarwegennet van het Infrastructuurfonds. Toewijzing van deze middelen zal geschieden op grond van een nadere onderbouwing van de onderhouds- en vervangingsbehoefte per netwerk (inclusief Deltafonds).
18.16 Reservering Omgevingswet
Motivering
Op dit artikelonderdeel was een reservering opgenomen de Omgevingswet. De Omgevingswet valt sinds het kabinet Rutte-III onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit artikelonderdeel is derhalve niet meer in gebruik.