Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Vastgestelde Begroting 20221 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 452.315 | 475.446 | 564.152 | 564.553 | 591.609 | 461.196 | 130.413 |
Apparaatsuitgaven | 445.144 | 489.477 | 515.502 | 551.437 | 547.264 | 462.527 | 84.737 | |
91.1 | Apparaatsuitgaven Kerndepartement | |||||||
Personele uitgaven | 302.444 | 328.867 | 356.753 | 391.320 | 386.032 | 325.134 | 60.898 | |
waarvan eigen personeel | 261.246 | 283.746 | 313.140 | 324.819 | 323.479 | 290.263 | 33.216 | |
waarvan externe inhuur | 40.029 | 43.027 | 43.613 | 66.501 | 62.553 | 33.624 | 28.929 | |
waarvan overig personeel | 1.169 | 2.094 | 0 | 0 | 0 | 1.247 | ‒ 1.247 | |
Materiële uitgaven | 142.700 | 160.610 | 158.749 | 160.117 | 161.232 | 137.393 | 23.839 | |
waarvan ict | 21.307 | 23.492 | 28.547 | 35.970 | 35.634 | 15.764 | 19.870 | |
waarvan sso's | 93.082 | 103.551 | 89.935 | 97.462 | 79.942 | 84.357 | ‒ 4.415 | |
waarvan overig materieel | 28.311 | 33.567 | 40.267 | 26.685 | 45.656 | 37.272 | 8.384 | |
Ontvangsten | 33.309 | 33.871 | 35.182 | 42.161 | 9.613 | 4.406 | 5.207 |
de stand zoals gepresenteerd onder de stand vastgestelde begroting wijkt af van de stand vastgestelde begroting bij de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting, incidentele suppletoire begroting(en) en de slotwet. De reden hiervoor is dat in het jaarverslag de ISB(s) die zijn ingediend tussen de vaststelling van de ontwerpbegroting en de vaststelling van de eerste suppletoire begroting zijn opgeteld bij realisatie.
Toelichting uitgaven
Op de apparaatsuitgaven is € 84,7 mln. meer uitgegeven ten opzichte van de vastgestelde begroting. Hiervan was € 100,7 mln. opgenomen in de eerste en tweede suppletoire begroting. De slotwet bevat een mutatie van € -30,2 mln. Dit artikel bestaat uit ruim 30 grotere en kleinere diensten/budgethouders. In de loop van het uitvoeringsjaar vinden er vele kleine mutaties en enkele grotere mutaties plaats. De belangrijkste mutaties zijn:
• € 13,8 mln. toekenning van loon- en prijsbijstelling 2022
• € 5 mln. aan middelen voor Informatie huishouding
• Een bijdrage van € 15,4 mln. aan Directie Informatievoorziening en Inkoop (DIenI) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding naar aanleiding van de kabinetsreactie POK.
• Een technische herschikking van € 9,6 mln. waarbij budget vanuit NCSC wordt overgeheveld naar apparaatsuitgaven. Het overboeken van het programmabudget naar het apparaatsbudget is nodig aangezien het budget voornamelijk wordt ingezet voor het inhuren van specialistische kennis en de voorziene kosten Informatievoorziening
• Het budget € 10,9 mln. wordt overgeheveld van artikel Nationale veiligheid en terrorismebestrijding naar apparaatsuitgaven. Dit omdat de kosten veelal ondersteuning van het ambtelijk apparaat betreft en dus volledig ten laste komen van het apparaat. Om die reden wordt het budget overgeheveld van programma naar apparaat.
• De budgetten voor verwijsportaal 2 en Strategisch Kenniscentrum (SKC) staan op het programmabudget terwijl de kosten vallen onder apparaatsbudget. Daarom wordt er € 6,5 mln. overgeheveld van de programmakosten aanpak ondermijning naar het apparaatsbudget.
• Op het COVID budget is € 9,5 minder uitgegeven. De meevaller wordt voornamelijk veroorzaakt door vertraging bij het werven van personeel door krappe arbeidsmarkt alsmede de vertraging in Parlementaire Enquête Covid-19 en publicatie van OVV-rapportages.
• Het HGIS-uitgavenbudget Europol/Eurojust wordt met € 11,3 mln. verlaagd omdat projecten getemporiseerd zijn als gevolg van ingewikkelde besluitvorming en door capaciteitsproblematiek in de uitvoering waardoor de kosten lager uitvallen.
• Overig materieel Migratiebeleid € 6,9 mln. overschrijding door veel meer inzet ten aanzien van ondersteuning Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen in 2022.
• Een onderuitputting van 8,9 mln. op het project informatiehuishouding vanwege vertraging van onder ander de projecten Woo (Wet Open overheid) en implementatie email archivering.
• Het restant saldo betreft vele kleinere mutaties.
Toelichting ontvangsten
Op de apparaatsontvangsten is € 5,2 mln. meer gerealiseerd dan begroot. Deze saldo bestaat uit diverse posten kleiner dan € 5 mln. zoals een ontvangst van 3,5 mln. voor facilitaire dienstverlening met betrekking tot de verrekening met de taakorganisaties.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Vastgestelde Begroting 2022 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven ministerie (GVKA) | 2.063.824 | 2.269.526 | 2.336.165 | 2.466.861 | 2.621.447 | 2.320.117 | 301.330 |
Kerndepartement | 445.144 | 489.477 | 515.502 | 551.437 | 547.264 | 462.527 | 84.737 |
Openbaar Ministerie | 548.138 | 572.831 | 603.660 | 621.331 | 671.324 | 582.473 | 88.851 |
Raad voor de rechtspraak | 856.419 | 986.657 | 984.607 | 1.064.406 | 1.147.872 | 1.041.387 | 106.485 |
Raad voor de Kinderbescherming | 183.557 | 188.072 | 199.439 | 195.211 | 217.419 | 201.555 | 15.864 |
Hoge Raad | 30.566 | 32.489 | 32.957 | 34.476 | 37.568 | 32.175 | 5.393 |
Totaal apparaatskosten Agentschappen (BLS)2 | 1.723.410 | 1.855.867 | 2.073.011 | 2.214.157 | 2.497.861 | 2.322.498 | 175.363 |
Dienst Justitiële Inrichtingen | 1.200.269 | 1.259.337 | 1.376.825 | 1.455.673 | 1.482.837 | 1.419.400 | 63.437 |
Immigratie en Naturalisatiedienst | 317.352 | 367.387 | 446.192 | 495.637 | 532.580 | 453.594 | 78.986 |
Centraal Justitieel Incasso Bureau | 112.773 | 130.523 | 140.332 | 148.792 | 153.858 | 144.247 | 9.611 |
Nederlands Forensisch Instituut | 58.075 | 57.318 | 64.374 | 63.653 | 70.955 | 64.397 | 6.558 |
Dienst Justis | 34.941 | 41.302 | 45.288 | 50.402 | 51.665 | 52.109 | ‒ 444 |
Justitiële Informatiedienst | 67.927 | 56.995 | 10.932 | ||||
Justitiële ICT organisatie | 138.039 | 131.756 | 6.283 | ||||
Totaal apparaatskosten ZBO's en RWT's3 | 6.411.416 | 6.747.707 | 6.940.832 | 7.036.889 | 7.917.080 | 7.014.390 | 902.690 |
Nationale Politie | 5.735.326 | 6.115.466 | 6.232.513 | 6.362.359 | 7.087.318 | 6.419.565 | 667.753 |
Politieacademie | 2.856 | 2.926 | 3.009 | 3.075 | 3.211 | 3.075 | 136 |
Raad voor rechtsbijstand | 50.528 | 51.743 | 30.888 | 26.810 | 28.388 | 28.098 | 290 |
Bureau Financieel Toezicht | 5.884 | 6.956 | 7.883 | 8.146 | 8.535 | 8.175 | 360 |
Autoriteit Persoonsgegevens | 16.121 | 20.492 | 23.826 | 26.257 | 29.020 | 25.075 | 3.945 |
College voor de Rechten van de Mens | 7.327 | 7.627 | 8.215 | 8.303 | 10.233 | 8.858 | 1.375 |
College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten | 915 | 915 | 915 | 1.127 | 1.192 | 1.1924 | 0 |
College gerechtelijk deskundigen | 1.681 | 1.884 | 1.925 | 1.969 | 2.012 | 1.968 | 44 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.031 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 0 |
Raad voor de rechtshandhaving | 118 | 277 | 277 | 253 | 235 | 253 | ‒ 18 |
Reclasseringsorganisaties (cluster): | |||||||
– Stichting Reclassering Nederland | 145.032 | 152.139 | 158.156 | 160.436 | 167.669 | 156.782 | 10.887 |
– Leger des Heils, Jeugdbescherming en Reclassering | 21.348 | 22.372 | 22.892 | 23.861 | 25.258 | 23.615 | 1.643 |
– Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 72.878 | 75.634 | 77.032 | 78.826 | 82.270 | 78.607 | 3.663 |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 6.696 | 7.509 | 8.890 | 9.995 | 13.740 | 8.208 | 5.532 |
Slachtofferhulp Nederland | 32.904 | 33.938 | 40.248 | 41.093 | 41.487 | 36.833 | 4.654 |
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen | 1.717 | 1.775 | 3.066 | 3.381 | 2.929 | 2.402 | 527 |
Stichting HALT | 11.913 | 12.303 | 12.644 | 12.897 | 10.820 | 13.273 | ‒ 2.453 |
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid | 32.311 | 30.361 | 102.764 | 62.542 | 35.067 | 32.266 | 2.801 |
Onderzoeksraad voor veiligheid | 12.635 | 13.746 | 16.045 | 15.594 | 17.461 | 13.482 | 3.979 |
Centraal Orgaan opvang asielzoekers | 214.711 | 159.447 | 159.447 | 167.729 | 302.582 | 123.731 | 178.851 |
Stichting Nidos | 33.484 | 25.070 | 25.070 | 17.109 | 42.526 | 23.805 | 18.721 |
Particuliere Jeugdinrichtingen (cluster)5 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Gerechtsdeurwaarders (cluster) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Notarissen (cluster) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Kansspelautoriteit (Ksa) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Het Keurmerkinstituut BV | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Voor ZBO's/RWT's is een onderscheid tussen apparaat en programma lastig te maken omdat het onderscheid niet naar voren komt niet altijd in de jaarrekening.
vóór 2022 maakten de apparaatskosten van Justid en JIO onderdeel uit van de apparaatskosten van de opdrachtgevers (resp. kerndepartement en DJI)