Base description which applies to whole site

Artikel 2 Financiële markten

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Financiële markten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

  

Verplichtingen

28.452

0

28.452

2.512

30.964

3.489

1.200

1.200

1.200

28.056

           

Uitgaven

28.452

0

28.452

2.665

31.117

3.489

1.200

1.200

1.200

28.056

           

Bekostiging

7.910

0

7.910

0

7.910

0

0

0

0

7.902

Accountantskamer

1.460

0

1.460

0

1.460

0

0

0

0

1.460

Muntcirculatie

5.115

0

5.115

0

5.115

0

0

0

0

5.107

IMVO convenanten

32

0

32

0

32

0

0

0

0

32

Overig

1.303

0

1.303

0

1.303

0

0

0

0

1.303

           

Opdrachten

8.156

0

8.156

1.190

9.346

3.489

1.200

1.200

1.200

7.735

Wijzer in geldzaken

1.634

0

1.634

0

1.634

1.455

0

0

0

179

Vakbekwaamheid

4.660

0

4.660

0

4.660

0

0

0

0

4.660

Uitvoeringskosten SRH

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Schadeloosstelling SRH

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Convertibiliteit Oekraïense hryvnia

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Overig

1.862

0

1.862

1.190

3.052

2.034

1.200

1.200

1.200

2.896

           

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

11.095

0

11.095

1.475

12.570

0

0

0

0

11.068

Bijdrage AFM BES-toezicht

737

0

737

0

737

0

0

0

0

737

Bijdrage DNB toezicht en DGS BES

2.112

0

2.112

0

2.112

0

0

0

0

2.112

Bijdrage toezicht en handhaving MIF

488

0

488

‒ 330

158

0

0

0

0

488

Bijdrage PSD II

592

0

592

‒ 195

397

0

0

0

0

592

Bijdrage FEC

4.532

0

4.532

0

4.532

0

0

0

0

4.532

Overig

2.634

0

2.634

2.000

4.634

0

0

0

0

2.607

           

Storting/onttrekking begrotingsreserve

625

0

625

0

625

0

0

0

0

625

Dotatie begrotingsreserve DGS BES

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Dotatie begrotingsreserve NHT

625

0

625

0

625

0

0

0

0

625

           

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

666

0

666

0

666

0

0

0

0

726

IASB

441

0

441

0

441

0

0

0

0

441

(Caribean) Financial Action Task Force

225

0

225

0

225

0

0

0

0

285

           

Ontvangsten

9.905

0

9.905

0

9.905

1.455

0

0

0

8.450

           

Bekostiging

2.000

0

2.000

0

2.000

0

0

0

0

2.000

Ontvangsten muntwezen

2.000

0

2.000

0

2.000

0

0

0

0

2.000

Toename munten in circulatie

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

           

Opdrachten

1.455

0

1.455

0

1.455

1.455

0

0

0

0

Wijzer in geldzaken

1.455

0

1.455

0

1.455

1.455

0

0

0

0

Convertibiliteit Oekraïense hryvnia

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

           

Ontvangsten

6.450

0

6.450

0

6.450

0

0

0

0

6.450

Overig

6.450

0

6.450

0

6.450

0

0

0

0

6.450

Tabel 11 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

           

Verplichtingen

28.452

0

28.452

2.512

30.964

3.489

1.200

1.200

1.200

28.056

waarvan garantieverplichtingen

0

0

0

‒ 153

‒ 153

0

0

0

0

0

Garantie SRF

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Garantie WAKO (kernongevallen)

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Garantie DGS BES

0

0

0

‒ 153

‒ 153

0

0

0

0

0

Garantie Stichting Waarborgfonds Motorverkeer

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

           

waarvan overige verplichtingen

28.452

0

28.452

2.665

31.117

3.489

1.200

1.200

1.200

28.056

Muntcirculatie

5.115

0

5.115

0

5.115

0

0

0

0

5.107

Vakbekwaamheid

4.660

0

4.660

0

4.660

0

0

0

0

4.660

Schadeloosstelling SRH

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Bijdrage DNB toezicht en DGS BES

2.112

0

2.112

0

2.112

0

0

0

0

2.112

Bijdrage FEC

4.532

0

4.532

0

4.532

0

0

0

0

4.532

Overige betalingsverplichtingen

12.033

0

12.033

2.665

14.698

3.489

1.200

1.200

1.200

11.645

Tabel 12 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

juridisch verplicht

71,0%

bestuurlijk gebonden

14,1%

beleidsmatig gereserveerd

14,9%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

Toelichting

Budgetflexibiliteit

Van de uitgaven op artikel 2 is in 2025 71% juridisch verplicht. Deze verplichte uitgaven (€ 22,1 mln.) bestaan voor het grootste deel uit uitgaven voor vakbekwaamheid (€ 4,7 mln.), muntcirculatie (€ 5,1 mln.), de bijdrage aan het Financieel Expertise Centrum (FEC) (€ 4,5 mln.), de bijdragen aan AFM en DNB voor het toezicht op de BES-eilanden (€ 2,8 mln.), de uitgaven inzake Wijzer in geldzaken (€ 1,6 mln.) en uitgaven omtrent de Accountantskamer (€ 1,5 mln.).

De juridisch verplichte uitgaven aan vakbekwaamheid betreffen de kosten van de centrale Wft-examinering. Het inhoudelijk beheer van de Wft-examinering is opgedragen aan het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD), terwijl het functionele en technische beheer is ondergebracht bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Uitgangspunt is dat de uitgaven worden gefinancierd uit de examengelden (leges) die worden afgedragen aan het ministerie (zie ontvangsten overig). De daaromtrent gemaakte afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst met het CDFD en een overeenkomst met de DUO.

De juridisch verplichte uitgaven vanwege de muntcirculatie komen voort uit de Muntwet, de afspraken met DNB en de afspraken in muntcontract voor circulatiemunten en het muntcontract voor verzamelaarsmunten van DNB met de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM). De afspraken betreffen onder meer de te verstrekken vergoedingen vanwege:

  • de productie van circulatiemunten (hieronder vallen niet de aanschafkosten van de circulatiemunten);

  • de productie en distributie van munten die speciaal voor verzamelaars worden geslagen;

  • het verzorgen van de geldsomloop voor zover deze uit munten bestaat;

  • het fungeren als Nationaal Analysecentrum voor Munten.

De bestuurlijk gebonden uitgaven (14,1%) hebben met name betrekking op de uitvoeringstoets van het verbod op cashbetalingen van € 3.000 of meer. Tevens zien deze uitgaven op juridische kosten omtrent de zaak Conservatrix. De beleidsmatig gereserveerde uitgaven (14,9%) hebben betrekking op de implementatie en beheerskosten van de UBO-registers (Ultimate Beneficial Owners, uiteindelijke belanghebbenden).

Verplichtingen

Overige verplichtingen

Overige betalingsverplichtingen

De post overige betalingsverplichtingen is meerjarig bijgesteld. Zie ook de toelichtingen onder «Uitgaven» (Opdrachten - Overig en Bijdrage aan ZBO's/ RWT's - Overig).

Uitgaven

Opdrachten

Wijzer in geldzaken

De reeds gemaakte financieringsafspraken met de partners van Wijzer in geldzaken voor 2026 waren nog niet opgenomen bij de uitgaven en ontvangsten. Zodoende is de post met € 1,5 mln. bijgesteld voor 2026.

Overig

De post overig is meerjarig bijgesteld. Onder andere betreffen dit juridische kosten omtrent de zaak Conservatrix, bancaire kosten in Saba en kosten inzake bijstand voor vitale sectoren door het Nationale Cybersecurity Centrum (NCSC).

Bijdrage aan ZBO's/ RWT's

Overig

Door de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) zijn eind 2022 de UBO-registers gesloten. Omdat nog niet alle Wwft-instellingen weer uittreksels uit het register kunnen opvragen, zijn de beschikbare middelen niet toereikend om de kosten voor beheer en ontwikkeling te kunnen dekken. Deze kosten bedragen € 2,0 mln. in 2025.

Ontvangsten

Opdrachten

Wijzer in geldzaken

Zie toelichting onder 'Uitgaven'.

Licence