Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.547.362 | 0 | 3.547.362 | 577.084 | 4.124.446 | ‒ 117.628 | 51.915 | 356.352 | 152.246 | 3.311.000 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.682.000 | 0 | 3.682.000 | 116.777 | 3.798.777 | 67.161 | 22.712 | 17.039 | 3.430 | 3.413.275 |
(1) Apparaatsuitgaven | 3.605.884 | 0 | 3.605.884 | 9.981 | 3.615.865 | ‒ 13.398 | ‒ 54.906 | ‒ 57.163 | ‒ 61.811 | 3.277.127 |
Personele uitgaven | 3.088.999 | 0 | 3.088.999 | ‒ 15.011 | 3.073.988 | ‒ 25.143 | ‒ 53.334 | ‒ 56.720 | ‒ 61.368 | 2.874.670 |
Eigen personeel | 2.678.071 | 0 | 2.678.071 | ‒ 64.133 | 2.613.938 | ‒ 41.358 | ‒ 53.334 | ‒ 56.720 | ‒ 61.368 | 2.543.892 |
Inhuur externen | 369.268 | 0 | 369.268 | 49.122 | 418.390 | 16.215 | 0 | 0 | 0 | 321.875 |
Overig personeel | 41.660 | 0 | 41.660 | 0 | 41.660 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.903 |
Materiële uitgaven | 516.885 | 0 | 516.885 | 24.992 | 541.877 | 11.745 | ‒ 1.572 | ‒ 443 | ‒ 443 | 402.457 |
ICT | 37.503 | 0 | 37.503 | 12.391 | 49.894 | 58 | 58 | 0 | 0 | 30.907 |
Bijdrage aan SSO's | 388.481 | 0 | 388.481 | ‒ 12.503 | 375.978 | ‒ 9.643 | ‒ 22.469 | ‒ 21.282 | ‒ 21.282 | 280.842 |
Overig materieel | 90.901 | 0 | 90.901 | 25.104 | 116.005 | 21.330 | 20.839 | 20.839 | 20.839 | 90.708 |
(2) Programma-uitgaven | 76.116 | 0 | 76.116 | 106.796 | 182.912 | 80.559 | 77.618 | 74.202 | 65.241 | 136.148 |
Garanties | 181 | 0 | 181 | 0 | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 181 |
Garantie procesrisico's | 181 | 0 | 181 | 0 | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 181 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 13.999 | 0 | 13.999 | 1.448 | 15.447 | 1.478 | 1.187 | 0 | 0 | 13.999 |
Waarderingskamer | 2.489 | 0 | 2.489 | 0 | 2.489 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2489 |
Kadaster | 2.933 | 0 | 2.933 | 0 | 2.933 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2933 |
Kamer van Koophandel | 341 | 0 | 341 | 0 | 341 | 0 | 0 | 0 | 0 | 341 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 8.236 | 0 | 8.236 | 1.448 | 9.684 | 1.478 | 1.187 | 0 | 0 | 8.236 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.387 | 0 | 3.387 | 48 | 3.435 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.387 |
Internationale Douaneraad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage overige (inter)nationale organisaties | 3.387 | 0 | 3.387 | 48 | 3.435 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.387 |
Opdrachten | 391.097 | 0 | 391.097 | 22.445 | 413.542 | 16.471 | 16.471 | 7.980 | 0 | 373.356 |
ICT opdrachten | 330.721 | 0 | 330.721 | 22.445 | 353.166 | 16.471 | 16.471 | 7.980 | 0 | 305.900 |
Overige opdrachten | 60.376 | 0 | 60.376 | 0 | 60.376 | 0 | 0 | 0 | 0 | 67.456 |
Bijdrage aan agentschappen | 12.889 | 0 | 12.889 | 1.170 | 14.059 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.877 |
Bijdrage Logius | 4.287 | 0 | 4.287 | 0 | 4.287 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.275 |
Bijdrage overige agentschappen | 8.602 | 0 | 8.602 | 1.170 | 9.772 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.602 |
(Schade)vergoeding | 28.385 | 0 | 28.385 | ‒ 435 | 27.950 | ‒ 435 | ‒ 435 | ‒ 435 | ‒ 435 | 5.950 |
(Schade)vergoedingen | 24.993 | 0 | 24.993 | ‒ 435 | 24.558 | ‒ 435 | ‒ 435 | ‒ 435 | ‒ 435 | 2.558 |
Vergoeding proceskosten | 3.392 | 0 | 3.392 | 0 | 3.392 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.392 |
Rente | 93.149 | 0 | 93.149 | 82.120 | 175.269 | 63.045 | 60.395 | 66.657 | 65.676 | 143.220 |
Belasting- en invorderingsrente | 93.149 | 0 | 93.149 | 82.120 | 175.269 | 63.045 | 60.395 | 66.657 | 65.676 | 143.220 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ‒ 466.971 | 0 | ‒ 466.971 | 0 | ‒ 466.971 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 416.822 |
Toerekening uitgaven aan Douane | ‒ 219.419 | 0 | ‒ 219.419 | 0 | ‒ 219.419 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 219.509 |
Toerekening uitgaven aan Toeslagen | ‒ 247.552 | 0 | ‒ 247.552 | 0 | ‒ 247.552 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 197.313 |
Ontvangsten (3) + (4) | 204.142.129 | 0 | 204.142.129 | 3.623.653 | 207.765.782 | 4.329.057 | 4.523.847 | 4.543.288 | 7.104.232 | 276.333.265 |
Programma-ontvangsten (3) | 204.050.740 | 0 | 204.050.740 | 3.603.593 | 207.654.333 | 4.312.997 | 4.507.787 | 4.535.228 | 7.103.172 | 276.249.395 |
waarvan: Belastingontvangsten | 202.574.477 | 0 | 202.574.477 | 3.475.511 | 206.049.988 | 4.215.430 | 4.403.712 | 4.424.305 | 6.977.932 | 274.849.173 |
Bekostiging | 230.864 | 0 | 230.864 | 0 | 230.864 | 0 | 0 | 0 | 0 | 230.864 |
Doorbelasten kosten vervolging | 230.864 | 0 | 230.864 | 0 | 230.864 | 0 | 0 | 0 | 0 | 230.864 |
Rente | 1.006.758 | 0 | 1.006.758 | 113.082 | 1.119.840 | 82.567 | 104.075 | 110.923 | 125.240 | 930.717 |
Belasting- en invorderingsrente | 1.006.758 | 0 | 1.006.758 | 113.082 | 1.119.840 | 82.567 | 104.075 | 110.923 | 125.240 | 930.717 |
Boetes en schikkingen | 238.641 | 0 | 238.641 | 15.000 | 253.641 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 238.641 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 238.641 | 0 | 238.641 | 15.000 | 253.641 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 238.641 |
Apparaatsontvangsten (4) | 91.389 | 0 | 91.389 | 20.060 | 111.449 | 16.060 | 16.060 | 8.060 | 1.060 | 83.870 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.547.362 | 0 | 3.547.362 | 577.084 | 4.124.446 | ‒ 117.628 | 51.915 | 356.352 | 152.246 | 3.311.000 |
waarvan garantieverplichtingen | 336 | 0 | 336 | 0 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 336 |
Garantie procesrisico's | 336 | 0 | 336 | 0 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 336 |
waarvan overige verplichtingen | 3.547.026 | 0 | 3.547.026 | 577.084 | 4.124.110 | ‒ 117.628 | 51.915 | 356.352 | 152.246 | 3.310.664 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 69,9% |
bestuurlijk gebonden | 4,9% |
beleidsmatig gereserveerd | 25,2% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De uitgaven die in 2025 reeds zijn gedaan, zijn aangemerkt als juridisch verplicht. Inzake nog niet gerealiseerde uitgaven het volgende:
Uitgaven die vallen onder de rubriek «Rente» zijn voor 100% juridisch verplicht. Ze vloeien bijvoorbeeld voort uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen (Awr) en de Invorderingswet 1990 (rente-uitgaven). De programma-uitgaven die vallen onder de rubrieken «Bijdragen aan ZBO's/RWT's», «Bijdragen aan (inter)nationale organisaties» en «Bijdragen aan agentschappen» zijn voor 100% bestuurlijk gebonden verplichtingen voor zover zij niet door getekende contracten al juridisch verplicht zijn. De bijdrage aan de Waarderingskamer is voor 100% bestuurlijk gebonden op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel heeft de Belastingdienst samenwerkingsovereenkomsten voor gegevensuitwisseling die worden gebruikt bij de uitvoering van taken van de Belastingdienst. Ook bij de bijdragen aan Agentschappen en bijdragen aan Internationale organisaties geldt dat afspraken zijn gemaakt over de bijdragen en de dienstverlening, waardoor ook deze uitgaven als 100% bestuurlijk gebonden worden aangemerkt.
De overige programma-uitgaven betreffen met name de categorie «Opdrachten», waarvoor geldt dat deze gedeeltelijk als juridisch verplicht zijn aan te merken op het moment van het vaststellen van de begroting 2025. Hiervoor zijn dan bijvoorbeeld contracten gesloten ten behoeve van ICT en/of andere benodigde diensten voor de uitvoering van de primaire processen van de Belastingdienst. Voorbeelden hiervan zijn (verlenging van) licenties en onderhoudscontracten voor software en hardware. Een ander voorbeeld zijn de uitgaven voor papieren dienstverlening (brieven aan burgers en bedrijven). Over het algemeen geldt wel dat de niet-juridische verplichte uitgaven noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de primaire processen.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt meerjarig aangepast en in 2025 verhoogd met € 577 mln. Voor een deel zijn de mutaties in de verplichtingen gelijk aan de uitgavenmutaties. Waar de mutaties gelijk zijn aan de mutaties in de uitgaven wordt dit toegelicht onder 'Uitgaven'. Het verplichtingenbudget wordt verhoogd vanwege een herijking als gevolg van het extra kasbudget, afwijkend verplichtingenritme en onderhandelingen en besluitvorming betreffende meerjarige contracten. Een ophoging van het verplichtingenbudget is nodig voor het aangaan of verlengen van nieuwe contracten waarvoor al meerjarig kasbudget beschikbaar is. Dit is voornamelijk het geval bij Opdrachten (ICT en overig). Contracten zoals de aanbestedingen voor de modernisering van het systeem Omzetbelasting en modernisering van het analytics platform, voor de internetverbinding van het overheidsdatacenter en voor de postbezorging zorgen naar verwachting voor een piek in 2025.
Uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor personele uitgaven van de Belastingdienst wordt per saldo verlaagd: € 15 mln. in 2025 en € 61 mln. structureel. De voornaamste reden is de bijdrage van € 38 mln. per jaar structureel vanaf 2025 ten behoeve van het terugdraaien of verlagen van verschillende onderwijsbezuinigingen uit het hoofdlijnenakkoord naar aanleiding van het amendement van het lid Bontenbal c.s. Daarnaast vallen de naar verwachting incidenteel niet benodigde middelen (€ 35 mln. in 2025 en € 26 mln. in 2026) vrij voor het generale beeld en draagt de Belastingdienst structureel € 17 mln. bij aan de rijksbrede taakstelling uit het hoofdlijnenakkoord (die reeds verwerkt was op artikel 8 Apparaat). In verband met het aanvullende herstel box 3 wordt vanaf de Aanvullende Post € 35 mln. voor 2025 en € 38 mln. voor 2026 toegevoegd aan het personeelsbudget van de Belastingdienst (het overige budget wordt toegevoegd aan het materieel budget). Het gaat hierbij om een gedeelte van de uitvoeringskosten die gemoeid zijn met de Wet tegenbewijsregeling box 3. In 2025 en 2026 wordt cumulatief € 25 mln. geheralloceerd voor werkzaamheden in het kader van inzage in het fiscaal dossier.5 Daarnaast ontvangt de Belastingdienst budget voor werkzaamheden in opdracht van DG Toeslagen (€ 8 mln. in 2025) en de uitvoering van sanctiemaatregelen in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken (€ 4 mln. in 2025 en € 5 mln. structureel).
Materiële uitgaven
Het budget voor materiële uitgaven wordt incidenteel verhoogd met € 25 mln. in 2025 en structureel verlaagd met € 0,4 mln. In verband met het aanvullend herstel box 3 wordt vanaf de Aanvullende Post € 10 mln. voor 2025 en € 12 mln. voor 2026 toegevoegd aan het materieel budget van de Belastingdienst (het overige budget wordt toegevoegd aan het personeelsbudget). Daarnaast wordt er vanuit artikel 13 Toeslagen € 15 mln. in 2025 naar de Belastingdienst overgeheveld voor overheadskosten ten gevolge van de groei van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) .
Opdrachten
Het budget voor Opdrachten (ICT en overig) wordt incidenteel verhoogd met € 22 mln. in 2025. Dit heeft te maken met de kosten voor onder andere geleverde diensten door de Belastingdienst aan het overheidsdatacenter (ODC) en voor rijksbrede dienstverlening onder beheer van de Belastingdienst (zoals videobellen). Hiertegenover staan evenredige ontvangsten.
Rente
De uitgavenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) en de realisatiecijfers uit 2024. Verder wordt er in 2025 € 23 mln. aan rentevergoedingen geraamd in verband met het dossier Sondervermögen (waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat een Duits fonds geen buitenlands belastingplichtige is in Nederland).
Ontvangsten
Rente
De ontvangstenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd n.a.v. de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van het CPB en de realisatiecijfers uit 2024.
Boetes en schikkingen
Op basis van de gerealiseerde boeteontvangsten in 2024, wordt de raming in 2025 en 2026 opwaarts bijgesteld.
Apparaatsontvangsten
De apparaatsonvangsten worden opwaarts bijgesteld (€ 20 mln. in 2025 en € 1 mln. structureel). In 2025 worden hogere ontvangsten verwacht voor onder andere geleverde diensten door de Belastingdienst aan het overheidsdatacenter (ODC) en voor rijksbrede dienstverlening onder beheer van de Belastingdienst (zoals videobellen). Hiertegenover staan evenredige uitgaven.
Belastingontvangsten
In de Voorjaarsnota 2025 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de Voorjaarsnota en de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Ontwerpbegroting 2025 | ISB's | Vastgestelde begroting 2025 na ISB's (1) | Mutatie 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2025 (3) = (1+2) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 273.833.945 | 0 | 273.833.945 | 5.236.014 | 279.069.959 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 44.896.000 | 0 | 44.896.000 | 1.359.633 | 46.255.633 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 3.552.438 | 0 | 3.552.438 | 226.511 | 3.778.949 |
– /– Afdracht BES-fonds | 87.642 | 0 | 87.642 | 9.734 | 97.376 |
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 4.248.694 | 0 | 4.248.694 | 15.979 | 4.264.673 |
– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane | 18.474.694 | 0 | 18.474.694 | 148.646 | 18.623.340 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 202.574.477 | 0 | 202.574.477 | 3.475.511 | 206.049.988 |