Base description which applies to whole site

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Belastingen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

  

Verplichtingen

3.547.362

0

3.547.362

577.084

4.124.446

‒ 117.628

51.915

356.352

152.246

3.311.000

           

Uitgaven (1) + (2)

3.682.000

0

3.682.000

116.777

3.798.777

67.161

22.712

17.039

3.430

3.413.275

           

(1) Apparaatsuitgaven

3.605.884

0

3.605.884

9.981

3.615.865

‒ 13.398

‒ 54.906

‒ 57.163

‒ 61.811

3.277.127

           

Personele uitgaven

3.088.999

0

3.088.999

‒ 15.011

3.073.988

‒ 25.143

‒ 53.334

‒ 56.720

‒ 61.368

2.874.670

Eigen personeel

2.678.071

0

2.678.071

‒ 64.133

2.613.938

‒ 41.358

‒ 53.334

‒ 56.720

‒ 61.368

2.543.892

Inhuur externen

369.268

0

369.268

49.122

418.390

16.215

0

0

0

321.875

Overig personeel

41.660

0

41.660

0

41.660

0

0

0

0

8.903

           

Materiële uitgaven

516.885

0

516.885

24.992

541.877

11.745

‒ 1.572

‒ 443

‒ 443

402.457

ICT

37.503

0

37.503

12.391

49.894

58

58

0

0

30.907

Bijdrage aan SSO's

388.481

0

388.481

‒ 12.503

375.978

‒ 9.643

‒ 22.469

‒ 21.282

‒ 21.282

280.842

Overig materieel

90.901

0

90.901

25.104

116.005

21.330

20.839

20.839

20.839

90.708

           

(2) Programma-uitgaven

76.116

0

76.116

106.796

182.912

80.559

77.618

74.202

65.241

136.148

           

Garanties

181

0

181

0

181

0

0

0

0

181

Garantie procesrisico's

181

0

181

0

181

0

0

0

0

181

           

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

13.999

0

13.999

1.448

15.447

1.478

1.187

0

0

13.999

Waarderingskamer

2.489

0

2.489

0

2.489

0

0

0

0

2489

Kadaster

2.933

0

2.933

0

2.933

0

0

0

0

2933

Kamer van Koophandel

341

0

341

0

341

0

0

0

0

341

Overige bijdrage ZBO's/RWT's

8.236

0

8.236

1.448

9.684

1.478

1.187

0

0

8.236

           

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

3.387

0

3.387

48

3.435

0

0

0

0

3.387

Internationale Douaneraad

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Bijdrage overige (inter)nationale organisaties

3.387

0

3.387

48

3.435

0

0

0

0

3.387

           

Opdrachten

391.097

0

391.097

22.445

413.542

16.471

16.471

7.980

0

373.356

ICT opdrachten

330.721

0

330.721

22.445

353.166

16.471

16.471

7.980

0

305.900

Overige opdrachten

60.376

0

60.376

0

60.376

0

0

0

0

67.456

           

Bijdrage aan agentschappen

12.889

0

12.889

1.170

14.059

0

0

0

0

12.877

Bijdrage Logius

4.287

0

4.287

0

4.287

0

0

0

0

4.275

Bijdrage overige agentschappen

8.602

0

8.602

1.170

9.772

0

0

0

0

8.602

           

(Schade)vergoeding

28.385

0

28.385

‒ 435

27.950

‒ 435

‒ 435

‒ 435

‒ 435

5.950

(Schade)vergoedingen

24.993

0

24.993

‒ 435

24.558

‒ 435

‒ 435

‒ 435

‒ 435

2.558

Vergoeding proceskosten

3.392

0

3.392

0

3.392

0

0

0

0

3.392

           

Rente

93.149

0

93.149

82.120

175.269

63.045

60.395

66.657

65.676

143.220

Belasting- en invorderingsrente

93.149

0

93.149

82.120

175.269

63.045

60.395

66.657

65.676

143.220

           

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

‒ 466.971

0

‒ 466.971

0

‒ 466.971

0

0

0

0

‒ 416.822

Toerekening uitgaven aan Douane

‒ 219.419

0

‒ 219.419

0

‒ 219.419

0

0

0

0

‒ 219.509

Toerekening uitgaven aan Toeslagen

‒ 247.552

0

‒ 247.552

0

‒ 247.552

0

0

0

0

‒ 197.313

           

Ontvangsten (3) + (4)

204.142.129

0

204.142.129

3.623.653

207.765.782

4.329.057

4.523.847

4.543.288

7.104.232

276.333.265

           

Programma-ontvangsten (3)

204.050.740

0

204.050.740

3.603.593

207.654.333

4.312.997

4.507.787

4.535.228

7.103.172

276.249.395

           

waarvan: Belastingontvangsten

202.574.477

0

202.574.477

3.475.511

206.049.988

4.215.430

4.403.712

4.424.305

6.977.932

274.849.173

           

Bekostiging

230.864

0

230.864

0

230.864

0

0

0

0

230.864

Doorbelasten kosten vervolging

230.864

0

230.864

0

230.864

0

0

0

0

230.864

           

Rente

1.006.758

0

1.006.758

113.082

1.119.840

82.567

104.075

110.923

125.240

930.717

Belasting- en invorderingsrente

1.006.758

0

1.006.758

113.082

1.119.840

82.567

104.075

110.923

125.240

930.717

           

Boetes en schikkingen

238.641

0

238.641

15.000

253.641

15.000

0

0

0

238.641

Ontvangsten boetes en schikkingen

238.641

0

238.641

15.000

253.641

15.000

0

0

0

238.641

           

Apparaatsontvangsten (4)

91.389

0

91.389

20.060

111.449

16.060

16.060

8.060

1.060

83.870

Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Verplichtingen

3.547.362

0

3.547.362

577.084

4.124.446

‒ 117.628

51.915

356.352

152.246

3.311.000

waarvan garantieverplichtingen

336

0

336

0

336

0

0

0

0

336

Garantie procesrisico's

336

0

336

0

336

0

0

0

0

336

waarvan overige verplichtingen

3.547.026

0

3.547.026

577.084

4.124.110

‒ 117.628

51.915

356.352

152.246

3.310.664

Tabel 8 Geschatte budgetflexibiliteit1
 

2025

juridisch verplicht

69,9%

bestuurlijk gebonden

4,9%

beleidsmatig gereserveerd

25,2%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

1

De berekende budgetflexibiliteit heeft alleen betrekking op de programma-uitgaven

Toelichting

Budgetflexibiliteit

De uitgaven die in 2025 reeds zijn gedaan, zijn aangemerkt als juridisch verplicht. Inzake nog niet gerealiseerde uitgaven het volgende:

Uitgaven die vallen onder de rubriek «Rente» zijn voor 100% juridisch verplicht. Ze vloeien bijvoorbeeld voort uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen (Awr) en de Invorderingswet 1990 (rente-uitgaven). De programma-uitgaven die vallen onder de rubrieken «Bijdragen aan ZBO's/RWT's», «Bijdragen aan (inter)nationale organisaties» en «Bijdragen aan agentschappen» zijn voor 100% bestuurlijk gebonden verplichtingen voor zover zij niet door getekende contracten al juridisch verplicht zijn. De bijdrage aan de Waarderingskamer is voor 100% bestuurlijk gebonden op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel heeft de Belastingdienst samenwerkingsovereenkomsten voor gegevensuitwisseling die worden gebruikt bij de uitvoering van taken van de Belastingdienst. Ook bij de bijdragen aan Agentschappen en bijdragen aan Internationale organisaties geldt dat afspraken zijn gemaakt over de bijdragen en de dienstverlening, waardoor ook deze uitgaven als 100% bestuurlijk gebonden worden aangemerkt.

De overige programma-uitgaven betreffen met name de categorie «Opdrachten», waarvoor geldt dat deze gedeeltelijk als juridisch verplicht zijn aan te merken op het moment van het vaststellen van de begroting 2025. Hiervoor zijn dan bijvoorbeeld contracten gesloten ten behoeve van ICT en/of andere benodigde diensten voor de uitvoering van de primaire processen van de Belastingdienst. Voorbeelden hiervan zijn (verlenging van) licenties en onderhoudscontracten voor software en hardware. Een ander voorbeeld zijn de uitgaven voor papieren dienstverlening (brieven aan burgers en bedrijven). Over het algemeen geldt wel dat de niet-juridische verplichte uitgaven noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de primaire processen.

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt meerjarig aangepast en in 2025 verhoogd met € 577 mln. Voor een deel zijn de mutaties in de verplichtingen gelijk aan de uitgavenmutaties. Waar de mutaties gelijk zijn aan de mutaties in de uitgaven wordt dit toegelicht onder 'Uitgaven'. Het verplichtingenbudget wordt verhoogd vanwege een herijking als gevolg van het extra kasbudget, afwijkend verplichtingenritme en onderhandelingen en besluitvorming betreffende meerjarige contracten. Een ophoging van het verplichtingenbudget is nodig voor het aangaan of verlengen van nieuwe contracten waarvoor al meerjarig kasbudget beschikbaar is. Dit is voornamelijk het geval bij Opdrachten (ICT en overig). Contracten zoals de aanbestedingen voor de modernisering van het systeem Omzetbelasting en modernisering van het analytics platform, voor de internetverbinding van het overheidsdatacenter en voor de postbezorging zorgen naar verwachting voor een piek in 2025.

Uitgaven

Personele uitgaven

Het budget voor personele uitgaven van de Belastingdienst wordt per saldo verlaagd: € 15 mln. in 2025 en € 61 mln. structureel. De voornaamste reden is de bijdrage van € 38 mln. per jaar structureel vanaf 2025 ten behoeve van het terugdraaien of verlagen van verschillende onderwijsbezuinigingen uit het hoofdlijnenakkoord naar aanleiding van het amendement van het lid Bontenbal c.s. Daarnaast vallen de naar verwachting incidenteel niet benodigde middelen (€ 35 mln. in 2025 en € 26 mln. in 2026) vrij voor het generale beeld en draagt de Belastingdienst structureel € 17 mln. bij aan de rijksbrede taakstelling uit het hoofdlijnenakkoord (die reeds verwerkt was op artikel 8 Apparaat). In verband met het aanvullende herstel box 3 wordt vanaf de Aanvullende Post € 35 mln. voor 2025 en € 38 mln. voor 2026 toegevoegd aan het personeelsbudget van de Belastingdienst (het overige budget wordt toegevoegd aan het materieel budget). Het gaat hierbij om een gedeelte van de uitvoeringskosten die gemoeid zijn met de Wet tegenbewijsregeling box 3. In 2025 en 2026 wordt cumulatief € 25 mln. geheralloceerd voor werkzaamheden in het kader van inzage in het fiscaal dossier.5 Daarnaast ontvangt de Belastingdienst budget voor werkzaamheden in opdracht van DG Toeslagen (€ 8 mln. in 2025) en de uitvoering van sanctiemaatregelen in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken (€ 4 mln. in 2025 en € 5 mln. structureel).

Materiële uitgaven

Het budget voor materiële uitgaven wordt incidenteel verhoogd met € 25 mln. in 2025 en structureel verlaagd met € 0,4 mln. In verband met het aanvullend herstel box 3 wordt vanaf de Aanvullende Post € 10 mln. voor 2025 en € 12 mln. voor 2026 toegevoegd aan het materieel budget van de Belastingdienst (het overige budget wordt toegevoegd aan het personeelsbudget). Daarnaast wordt er vanuit artikel 13 Toeslagen € 15 mln. in 2025 naar de Belastingdienst overgeheveld voor overheadskosten ten gevolge van de groei van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) .

Opdrachten

Het budget voor Opdrachten (ICT en overig) wordt incidenteel verhoogd met € 22 mln. in 2025. Dit heeft te maken met de kosten voor onder andere geleverde diensten door de Belastingdienst aan het overheidsdatacenter (ODC) en voor rijksbrede dienstverlening onder beheer van de Belastingdienst (zoals videobellen). Hiertegenover staan evenredige ontvangsten.

Rente

De uitgavenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) en de realisatiecijfers uit 2024. Verder wordt er in 2025 € 23 mln. aan rentevergoedingen geraamd in verband met het dossier Sondervermögen (waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat een Duits fonds geen buitenlands belastingplichtige is in Nederland).

Ontvangsten

Rente

De ontvangstenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd n.a.v. de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van het CPB en de realisatiecijfers uit 2024.

Boetes en schikkingen

Op basis van de gerealiseerde boeteontvangsten in 2024, wordt de raming in 2025 en 2026 opwaarts bijgesteld.

Apparaatsontvangsten

De apparaatsonvangsten worden opwaarts bijgesteld (€ 20 mln. in 2025 en € 1 mln. structureel). In 2025 worden hogere ontvangsten verwacht voor onder andere geleverde diensten door de Belastingdienst aan het overheidsdatacenter (ODC) en voor rijksbrede dienstverlening onder beheer van de Belastingdienst (zoals videobellen). Hiertegenover staan evenredige uitgaven.

Belastingontvangsten

In de Voorjaarsnota 2025 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de Voorjaarsnota en de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:

Tabel 9 Belastingontvangsten (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2025

ISB's

Vastgestelde begroting 2025 na ISB's (1)

Mutatie 1e suppletoire begroting (2)

Stand 1e suppletoire begroting 2025 (3) = (1+2)

Totaal belastingontvangsten

273.833.945

0

273.833.945

5.236.014

279.069.959

– /– Afdracht Gemeentefonds

44.896.000

0

44.896.000

1.359.633

46.255.633

– /– Afdracht Provinciefonds

3.552.438

0

3.552.438

226.511

3.778.949

– /– Afdracht BES-fonds

87.642

0

87.642

9.734

97.376

– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds

4.248.694

0

4.248.694

15.979

4.264.673

– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane

18.474.694

0

18.474.694

148.646

18.623.340

Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen

202.574.477

0

202.574.477

3.475.511

206.049.988

5

Kamerstukken II 2024-2025, 36 602, nr. 151

Licence