Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.086.158 | 0 | 10.086.158 | 12.586 | 10.098.744 | 5.396 | 4.016 | 4.016 | 4.016 | 10.090.827 |
Uitgaven | 148.158 | 0 | 148.158 | 7.586 | 155.744 | 396 | ‒ 984 | ‒ 984 | ‒ 984 | 147.827 |
Opdrachten | 19.386 | 0 | 19.386 | 2.586 | 21.972 | 1.396 | 16 | 16 | 16 | 20.033 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 19.283 | 0 | 19.283 | 1.836 | 21.119 | 1.396 | 16 | 16 | 16 | 19.930 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 750 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige uitgaven | 103 | 0 | 103 | 0 | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | 103 |
Garanties | 57.000 | 0 | 57.000 | 6.000 | 63.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 57.000 |
Schade-uitkering EKV | 57.000 | 0 | 57.000 | 0 | 57.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 57.000 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 71.772 | 0 | 71.772 | ‒ 1.000 | 70.772 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 70.794 |
Mutatie begrotingsreserve EKV | 71.772 | 0 | 71.772 | ‒ 1.000 | 70.772 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 70.794 |
Ontvangsten | 131.458 | 0 | 131.458 | 3.836 | 135.294 | ‒ 4.604 | ‒ 5.984 | ‒ 5.984 | ‒ 5.984 | 99.505 |
Garanties | 107.175 | 0 | 107.175 | 2.000 | 109.175 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | 74.575 |
Premies EKV | 70.244 | 0 | 70.244 | 0 | 70.244 | 0 | 0 | 0 | 0 | 70.244 |
Premies herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 7.000 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties EKV voor 1999 | 26.743 | 0 | 26.743 | 0 | 26.743 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties EKV vanaf 1999 tot 2019 | 1.528 | 0 | 1.528 | ‒ 1.000 | 528 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 550 |
Schaderestituties EKV na 2019 | 8.660 | 0 | 8.660 | ‒ 5.000 | 3.660 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 3.781 |
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 24.283 | 0 | 24.283 | 1.836 | 26.119 | 1.396 | 16 | 16 | 16 | 24.930 |
Mutatie begrotingsreserve EKV | 24.283 | 0 | 24.283 | 1.836 | 26.119 | 1.396 | 16 | 16 | 16 | 24.930 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.086.158 | 0 | 10.086.158 | 12.586 | 10.098.744 | 5.396 | 4.016 | 4.016 | 4.016 | 10.090.827 |
waarvan garantieverplichtingen | 9.995.000 | 0 | 9.995.000 | 5.000 | 10.000.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 10.000.000 |
Herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exportkrediet-verzekeringen | 9.995.000 | 0 | 9.995.000 | 5.000 | 10.000.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 10.000.000 |
waarvan: aangegane garantieverplichtingen | 9.995.000 | 0 | 9.995.000 | 5.000 | 10.000.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 10.000.000 |
waarvan: vervallen garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 91.158 | 0 | 91.158 | 7.586 | 98.744 | 396 | ‒ 984 | ‒ 984 | ‒ 984 | 90.827 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 19.283 | 0 | 19.283 | 1.836 | 21.119 | 1.396 | 16 | 16 | 16 | 19.930 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 750 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting begrotingsreserve EKV | 71.772 | 0 | 71.772 | ‒ 1.000 | 70.772 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 70.794 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 103 | 0 | 103 | 0 | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | 103 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 100% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
Opdrachten
Dit budget is 100% juridisch verplicht op basis van een overeenkomst met ADSB.
Garanties
Deze uitgaven zijn 100% juridisch verplicht, aangezien deze voortvloeien uit afgesloten exportkredietverzekeringen. Indien de verzekerde risico’s zich materialiseren en aan alle verzekeringsvoorwaarden is voldaan, moet de Staat als verzekeraar tot uitkering overgaan.
Verplichtingen en uitgaven
Opdrachten
De reden van de toename van de uitvoeringskosten komt voornamelijk door het hoger uitvallen van de kostenvergoeding ADSB en kosten voor externe expertise. Deze uitvoeringskosten worden middels een desaldering gedekt uit de begrotingsreserve.
Garanties
De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronamaatregel waarbij er door de Staat voorkomen werd dat de kortlopende kredietverlening in de private verzekeringssector stilviel. De tijdelijke regeling is per 1 juli 2021 beëindigd, echter kunnen uitgaven en ontvangsten nog langer doorlopen. Uit de nieuwe raming van ADSB blijkt dat ook in 2025 uitgaven voor de schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten worden verwacht, daarom wordt de raming aangepast (€ 6 mln.).
Ontvangsten
Garanties
Premies herverzekering leverancierskredieten
Zie ook de toelichting onder 'Uitgaven - garanties'. Uit de nieuwe raming van ADSB blijkt dat ook in 2025 premieontvangsten voor de schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten worden verwacht, daarom wordt de raming bijgesteld (€ 7 mln.).
Schaderestituties ekv
De ontvangsten vanuit de schaderestituties worden meerjarig naar beneden bijgesteld op basis van de laatste inzichten. Hier is niet direct één oorzaak te geven, voor meerdere landen is de raming aangepast doordat er nu meer inzicht is in de recuperatie-mogelijkheden.