Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.584.933 | 0 | 2.584.933 | 6.543 | 2.591.476 | ‒ 1 | 92.694 | 75.371 | 63.236 | 2.129 |
Uitgaven | 628.955 | 0 | 628.955 | 363.327 | 992.282 | ‒ 312.645 | ‒ 2.077 | 0 | 95.028 | 460.325 |
Garanties | 7.559 | 0 | 7.559 | 33.841 | 41.400 | 16.793 | ‒ 2.077 | 0 | 0 | 0 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 7.559 | 0 | 7.559 | 33.841 | 41.400 | 16.793 | ‒ 2.077 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 618.935 | 0 | 618.935 | 329.438 | 948.373 | ‒ 329.438 | 0 | 0 | 95.028 | 458.196 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1.519 | 0 | 1.519 | 0 | 1.519 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 323.080 | 0 | 323.080 | 329.438 | 652.518 | ‒ 329.438 | 0 | 0 | 95.028 | 458.177 |
EBRD | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinleg ESM | 252.900 | 0 | 252.900 | 0 | 252.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 41.436 | 0 | 41.436 | 0 | 41.436 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.461 | 0 | 2.461 | 48 | 2.509 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.129 |
Technische assistentie | 2.361 | 0 | 2.361 | 0 | 2.361 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.029 |
Overige opdrachten | 100 | 0 | 100 | 48 | 148 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Ontvangsten | 67.620 | 0 | 67.620 | ‒ 9.193 | 58.427 | ‒ 169.722 | ‒ 165.254 | ‒ 161.819 | 1.474 | 247.766 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.733 | 0 | 3.733 | 0 | 3.733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.965 |
Ontvangsten IFI's | 3.733 | 0 | 3.733 | 0 | 3.733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.965 |
Ontvangsten ESM Kapitaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 63.887 | 0 | 63.887 | ‒ 9.193 | 54.694 | ‒ 169.722 | ‒ 165.254 | ‒ 161.819 | 1.474 | 244.801 |
Aflossing lening Griekenland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 159.919 | ‒ 159.919 | ‒ 159.919 | 0 | 159.919 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 63.887 | 0 | 63.887 | ‒ 9.193 | 54.694 | ‒ 9.803 | ‒ 5.335 | ‒ 1.900 | 1.474 | 48.211 |
Aflossing lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 33.333 |
Renteontvangsten lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.338 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.584.933 | 0 | 2.584.933 | 6.543 | 2.591.476 | ‒ 1 | 92.694 | 75.371 | 63.236 | 2.129 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.364.000 | 0 | 1.364.000 | 43.067 | 1.407.067 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 0 | 0 | 57.124 | 57.124 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | 1.364.000 | 0 | 1.364.000 | 0 | 1.364.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EFSM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.678 | ‒ 1.678 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 0 | 0 | 0 | ‒ 12.379 | ‒ 12.379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SURE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB - pan-Europees garantiefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NGEU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MFB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MFB Headroomgarantie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Oekraïne faciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 1.220.933 | 0 | 1.220.933 | ‒ 36.524 | 1.184.409 | ‒ 1 | 92.694 | 75.371 | 63.236 | 2.129 |
EIB - pan-Europees garantiefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1 | 0 | 1 | ‒ 1 | 0 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | 0 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 965.571 | 0 | 965.571 | ‒ 36.571 | 929.000 | 0 | 92.695 | 75.372 | 63.237 | 0 |
EBRD | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinleg ESM | 252.900 | 0 | 252.900 | 0 | 252.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 2.361 | 0 | 2.361 | 0 | 2.361 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.029 |
Overige betalingsverplichtingen | 100 | 0 | 100 | 48 | 148 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 99,7% |
bestuurlijk gebonden | 0,0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0,3% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
In 2025 bedraagt het totaal aan juridisch verplichte uitgaven 99,7% van het totaal aan uitgaven. Het bestaat voornamelijk uit uitgaven op garanties en bijdragen aan internationale organisaties. De 0,3% bij beleidsmatig gereserveerd bestaat voornamelijk uit technische assistentie aan kiesgroeplanden waarvoor nog geen verplichting is aangegaan.
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
Garantie aan DNB inzake IMF
De uitstaande garantie wordt met € 57,1 mln. bijgesteld op basis van de wisselkoers. De garantie is in SDR (Special Drawing Rights) ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
Wereldbank - IBRD
De uitstaande garantie aan de International Bank for Reconstruction and Development (IBRD, onderdeel van de Wereldbank) wordt met € 12,4 mln. bijgesteld op basis van de wisselkoers. De garantie is in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR.
Overige verplichtingen
Wereldbank - IDA
Het verplichtingenbudget voor de International Development Association (IDA, onderdeel van de Wereldbank) wordt geactualiseerd op basis van de laatste ontwikkelingen. Zo wordt het budget in 2025 verlaagd en gelijk gesteld aan de toegezegde bijdrage aan IDA21 conform het onderhandelingsresultaat (€ 929 mln. op de FIN-begroting). Tevens wordt het verplichtingenbudget in 2027, 2028 en 2029 gelijk gesteld aan de resterende gereserveerde middelen voor toekomstige IDA-bijdragen.
Uitgaven
Garanties
EIB pan-Europees garantiefonds
De EIB heeft in 2020 het pan-Europees garantiefonds (EGF) opgericht om de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis te beperken. De allocatieperiode voor de producten in het fonds is afgelopen, waardoor het EGF nu in een fase zit waarin de garanties ingeroepen kunnen worden. De uitgaven zullen verspreid plaatsvinden over enkele jaren, daarom is deze verliesraming opgenomen. De betalingen voor 2025 en 2026 vallen naar schatting hoger uit dan het eerder gereserveerde bedrag, met een bedrag van € 33,8 mln. en € 16,8 mln. Dit komt doordat moeilijk te ramen is wanneer de verliezen zich precies voordoen en verliezen zich later voordoen vanwege een eerdere verlenging van het fonds. Om dezelfde reden vielen de verliezen in 2023 lager en in 2024 hoger uit dan geraamd. De investeringen onder het garantiefonds houden een hoog risicoprofiel, Nederland acht het daarom waarschijnlijk dat de garantie ingeroepen zal worden. Ondanks deze aanpassing is de verwachting dat het totale Nederlandse aandeel in de verwachte verliezen niet zal stijgen (blijft 20% van de totale garantie, verdeeld over de looptijd van het fonds)6.
Wereldbank - IDA
Dit betreft een aanpassing van het kasritme van de IDA bijdrage aan de Wereldbank. De geplande betalingen van € 329,4 mln. in 2026 worden al bijgedragen in 2025. Tevens worden vanaf 2029 vanuit de begroting van BHO extra middelen overgeheveld ten gunste van de IDA-bijdrage. De IDA bijdrage valt onder het ODA-budget.
Ontvangsten
Leningen
Aflossing lening Griekenland
In 2024 heeft Griekenland een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd afgelost (€ 479,8 mln.). Het totale bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028, waardoor in deze jaren niet zal worden afgelost.
Renteontvangsten lening Griekenland
Op basis van de meest recente renteramingen van het Centraal Planbureau (CPB) en de bijstelling van de aflossing van de lening worden de verwachte renteontvangsten van de lening aan Griekenland bijgesteld.