3 | Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | StandOntwerpBegroting(1) | MutatiesVia NvW'enAmendementen(2) | StandVastgesteldeBegroting(3) | Mutaties 1eSuppletoireBegroting(4) | Stand 1eSuppletoireBegroting(5) | Mutaties2026(7) | Mutaties2027(8) | Mutaties2028(9) | Mutaties2029(10) | Mutaties2030(11) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 375.834 | 375.834 | 32.742 | 408.576 | 139.222 | 129.228 | 96.275 | 49.152 | ‒ 8.326 | ||
Uitgaven | 397.223 | 397.223 | 12.129 | 409.352 | 121.000 | 124.958 | 99.995 | 57.243 | 4.097 | ||
3.01 | Exploitatie | 8.261 | 8.261 | 23 | 8.284 | ||||||
3.01.01 | Exploitatie watermanagement | 8.261 | 8.261 | 23 | 8.284 | ||||||
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.261 | 8.261 | 23 | 8.284 | |||||||
3.02 | Onderhoud en vernieuwing | 388.962 | 388.962 | 12.106 | 401.068 | 121.000 | 124.958 | 99.995 | 57.243 | 4.097 | |
3.02.01 | Onderhoud waterveiligheid | 325.625 | 325.625 | 17.649 | 343.274 | 65.614 | 32.639 | 33.384 | 32.732 | 32.250 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 325.625 | 325.625 | 17.649 | 343.274 | 65.614 | 32.639 | 33.384 | 32.732 | 32.250 | ||
3.02.02 | Onderhoud zoetwatervoorziening | 32.418 | 32.418 | 760 | 33.178 | 74.689 | 91.457 | 90.462 | 88.606 | 90.912 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 32.418 | 32.418 | 760 | 33.178 | 74.689 | 91.457 | 90.462 | 88.606 | 90.912 | ||
3.02.03 | Vernieuwing | 30.919 | 30.919 | ‒ 6.303 | 24.616 | ‒ 19.303 | 862 | ‒ 23.851 | ‒ 64.095 | ‒ 119.065 | |
Ontvangsten |
Toelichting
Verplichtingen
De hogere verplichtingen bij Voorjaarsnota van € 32,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2024 (verhoging met € 22,7 miljoen), een verplichtingenschuif naar latere jaren € -8,4 miljoen en een overboeking binnen het Deltafonds van € 18,4 miljoen.
Saldo 2024
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 22,7 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2024.
Verplichtingenschuif
De verplichtingenschuif wordt grotendeels veroorzaakt bij de vernieuwingsprojecten:
– Renovatie Krammersluizen als gevolg van een gewijzigde termijnstaat van de aannemer.
– (Onderzoek) Sluis- en gemaalcomplex IJmuiden omdat het onderzoeksprogramma een ander karakter heeft dan een regulier uitvoeringsproject. met vele losse contracten in verschillende fases. en de scherpte van de prognoses daarom ook verschilt. Het zwaartepunt wortd nu in 2027 verwacht.
– Het doorschuiven van de risicoreservering.
Overboeking binnen het Deltafonds
– Vanuit het Deltaplan Zoetwater (artikel 2.02) wordt € 0,5 miljoen overgeboekt voor financiering van de hogere kosten project Noordervaart. Dit als gevolg van een schadeclaim door de ongeldig verklaarde gunning en kosten ter dekking van de heraanbesteding.
– Vanuit de investeringsruimte wordt € 18 miljoen overgeboekt ter dekking van tegenvallers die zijn ontstaan waarop RWS geen invloed heeft (exogene tegenvallers). Het betreft tegenvallers die in 2024 zijn ontstaan en waarvoor in 2025 compensatie wordt verleend.
Uitgaven
3.01 Exploitatie
Overboekingen binnen het DeltafondsCA instandhouding € 55,2 miljoenIn het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen.
3.02 Onderhoud en vernieuwing
De verhoging bij Voorjaarsnota van € 12,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2024 een verhoging met € 3,9 miljoen, overboekingen binnen het Deltafonds € 18,4 miljoenen een kasschuif naar latere jaren € -10,1 miljoen.
Saldo 2024
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 3,9 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2024.
Overboekingen binnen het Deltafonds
– Vanuit het Deltaplan zoetwater (artikel 2.02) wordt € 0,5 miljoen overgeboekt voor financiering van de hogere kosten project Noordervaart. Dit als gevolg van een schadeclaim door de ongeldig verklaarde gunning en kosten ter dekking van de heraanbesteding.
– CA Instandhouding € -906,7 miljoenIn het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen.
– CA Instandhouding Wettelijke verplichting energiebesparing € 7,1 miljoen Voor de uitvoering van de nieuwe wettelijke verplichting energiebesparing uit de omgevingswet wordt € -8,7 miljoen overgeboekt naar de uitvoeringsartikelen. De uitvoering vindt plaats op natuurlijke momenten. Bij uitvoering op niet-natuurlijke momenten zou dit leiden tot een exponentieel hoger benodigd budget en maatschappelijke hinder.
– CA Instandhouding exogene tegenvallers € -18,0 miljoenDit betreft compensatie van tegenvallers die zijn ontstaan en waarop RWS geen invloed heeft (exogene tegenvallers). Het betreft tegenvallers die in 2024 zijn ontstaan en waarvoor in 2025 compensatie wordt verleend.
– Een budgetneutrale herschikking van de middelen voor landelijke taken. Een deel van deze middelen maakt deel uit van het Exploitatie en Onderhoudsbudget en wordt met ingang van 2026 verantwoord op artikel 3.2 Onderhoud en vernieuwing € 1.749,5 miljoen.
– Excessieve prijsstijgingen € 43,7 miljoen, Als gevolg van inflatie door onzekerheid in de wereld onder meer door de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende energie- en staalcrisis zijn de prijzen in de GWW sector enorm gestegen. De kosten voor de exploitatie en het onderhoud van de RWS netwerken zijn daardoor ook fors toegenomen. De budgetten op instandhouding zijn via IBOI geïndexeerd. Deze indexering is echter lager dan de GWW index. Het verschil tussen GWW Index en IBOI is de benodigde compensatie ter dekking van de excessieve prijsstijgingen. De toevoeging betreft 2026 en 2029.
Kasschuiven
De kasschuif wordt grotendeels veroorzaakt bij de vernieuwingsprojecten:
– Renovatie Krammersluizen als gevolg van een gewijzigde termijnstaat van de aannemer.
– (Onderzoek) Sluis- en gemaalcomplex IJmuiden omdat het onderzoeksprogramma een ander karakter heeft dan een regulier uitvoeringsproject. met vele losse contracten in verschillende fases. en de scherpte van de prognoses daarom ook verschilt. Het zwaartepunt wordt nu in 2027 verwacht.
– Het doorschuiven van de risicoreservering.