Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing (bedragen x € 1.000)

3

Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

StandOntwerpBegroting(1)

MutatiesVia NvW'enAmendementen(2)

StandVastgesteldeBegroting(3)

Mutaties 1eSuppletoireBegroting(4)

Stand 1eSuppletoireBegroting(5)

Mutaties2026(7)

Mutaties2027(8)

Mutaties2028(9)

Mutaties2029(10)

Mutaties2030(11)

Verplichtingen

375.834

 

375.834

32.742

408.576

139.222

129.228

96.275

49.152

‒ 8.326

Uitgaven

397.223

 

397.223

12.129

409.352

121.000

124.958

99.995

57.243

4.097

            

3.01

Exploitatie

8.261

 

8.261

23

8.284

     

3.01.01

Exploitatie watermanagement

8.261

 

8.261

23

8.284

     
 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

8.261

 

8.261

23

8.284

     
            

3.02

Onderhoud en vernieuwing

388.962

 

388.962

12.106

401.068

121.000

124.958

99.995

57.243

4.097

3.02.01

Onderhoud waterveiligheid

325.625

 

325.625

17.649

343.274

65.614

32.639

33.384

32.732

32.250

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

325.625

 

325.625

17.649

343.274

65.614

32.639

33.384

32.732

32.250

3.02.02

Onderhoud zoetwatervoorziening

32.418

 

32.418

760

33.178

74.689

91.457

90.462

88.606

90.912

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

32.418

 

32.418

760

33.178

74.689

91.457

90.462

88.606

90.912

3.02.03

Vernieuwing

30.919

 

30.919

‒ 6.303

24.616

‒ 19.303

862

‒ 23.851

‒ 64.095

‒ 119.065

            

Ontvangsten

          

Toelichting

Verplichtingen

De hogere verplichtingen bij Voorjaarsnota van € 32,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2024 (verhoging met € 22,7 miljoen), een verplichtingenschuif naar latere jaren € -8,4 miljoen en een overboeking binnen het Deltafonds van € 18,4 miljoen.

Saldo 2024

De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 22,7 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2024.

Verplichtingenschuif

De verplichtingenschuif wordt grotendeels veroorzaakt bij de vernieuwingsprojecten:

  • Renovatie Krammersluizen als gevolg van een gewijzigde termijnstaat van de aannemer.

  • (Onderzoek) Sluis- en gemaalcomplex IJmuiden omdat het onderzoeksprogramma een ander karakter heeft dan een regulier uitvoeringsproject. met vele losse contracten in verschillende fases. en de scherpte van de prognoses daarom ook verschilt. Het zwaartepunt wortd nu in 2027 verwacht.

  • Het doorschuiven van de risicoreservering.

Overboeking binnen het Deltafonds

  • Vanuit het Deltaplan Zoetwater (artikel 2.02) wordt € 0,5 miljoen overgeboekt voor financiering van de hogere kosten project Noordervaart. Dit als gevolg van een schadeclaim door de ongeldig verklaarde gunning en kosten ter dekking van de heraanbesteding.

  • Vanuit de investeringsruimte wordt € 18 miljoen overgeboekt ter dekking van tegenvallers die zijn ontstaan waarop RWS geen invloed heeft (exogene tegenvallers). Het betreft tegenvallers die in 2024 zijn ontstaan en waarvoor in 2025 compensatie wordt verleend.

Uitgaven

3.01 Exploitatie

Overboekingen binnen het DeltafondsCA instandhouding € 55,2 miljoenIn het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen.

3.02 Onderhoud en vernieuwing

De verhoging bij Voorjaarsnota van € 12,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2024 een verhoging met € 3,9 miljoen, overboekingen binnen het Deltafonds € 18,4 miljoenen een kasschuif naar latere jaren € -10,1 miljoen.

Saldo 2024

De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 3,9 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2024.

Overboekingen binnen het Deltafonds

  • Vanuit het Deltaplan zoetwater (artikel 2.02) wordt € 0,5 miljoen overgeboekt voor financiering van de hogere kosten project Noordervaart. Dit als gevolg van een schadeclaim door de ongeldig verklaarde gunning en kosten ter dekking van de heraanbesteding.

  • CA Instandhouding € -906,7 miljoenIn het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen.

  • CA Instandhouding Wettelijke verplichting energiebesparing € 7,1 miljoen Voor de uitvoering van de nieuwe wettelijke verplichting energiebesparing uit de omgevingswet wordt € -8,7 miljoen overgeboekt naar de uitvoeringsartikelen. De uitvoering vindt plaats op natuurlijke momenten. Bij uitvoering op niet-natuurlijke momenten zou dit leiden tot een exponentieel hoger benodigd budget en maatschappelijke hinder.

  • CA Instandhouding exogene tegenvallers € -18,0 miljoenDit betreft compensatie van tegenvallers die zijn ontstaan en waarop RWS geen invloed heeft (exogene tegenvallers). Het betreft tegenvallers die in 2024 zijn ontstaan en waarvoor in 2025 compensatie wordt verleend.

  • Een budgetneutrale herschikking van de middelen voor landelijke taken. Een deel van deze middelen maakt deel uit van het Exploitatie en Onderhoudsbudget en wordt met ingang van 2026 verantwoord op artikel 3.2 Onderhoud en vernieuwing € 1.749,5 miljoen.

  • Excessieve prijsstijgingen € 43,7 miljoen, Als gevolg van inflatie door onzekerheid in de wereld onder meer door de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende energie- en staalcrisis zijn de prijzen in de GWW sector enorm gestegen. De kosten voor de exploitatie en het onderhoud van de RWS netwerken zijn daardoor ook fors toegenomen. De budgetten op instandhouding zijn via IBOI geïndexeerd. Deze indexering is echter lager dan de GWW index. Het verschil tussen GWW Index en IBOI is de benodigde compensatie ter dekking van de excessieve prijsstijgingen. De toevoeging betreft 2026 en 2029.

Kasschuiven

De kasschuif wordt grotendeels veroorzaakt bij de vernieuwingsprojecten:

  • Renovatie Krammersluizen als gevolg van een gewijzigde termijnstaat van de aannemer.

  • (Onderzoek) Sluis- en gemaalcomplex IJmuiden omdat het onderzoeksprogramma een ander karakter heeft dan een regulier uitvoeringsproject. met vele losse contracten in verschillende fases. en de scherpte van de prognoses daarom ook verschilt. Het zwaartepunt wordt nu in 2027 verwacht.

  • Het doorschuiven van de risicoreservering.

Licence