Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 34.780 | 0 | 34.780 | ‒ 7.572 | 27.208 | ‒ 9.606 | ‒ 10.414 | ‒ 4.585 | ‒ 1.613 | 61.386 |
Uitgaven | 34.780 | 0 | 34.780 | ‒ 7.572 | 27.208 | ‒ 9.606 | ‒ 10.414 | ‒ 4.585 | ‒ 1.613 | 61.386 | |
6.0 | Ziekte en verlofregelingen | 34.780 | 0 | 34.780 | ‒ 7.572 | 27.208 | ‒ 9.606 | ‒ 10.414 | ‒ 4.585 | ‒ 1.613 | 61.386 |
Inkomensoverdrachten | 34.780 | 0 | 34.780 | ‒ 7.572 | 27.208 | ‒ 9.606 | ‒ 10.414 | ‒ 4.585 | ‒ 1.613 | 61.386 | |
Tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS) | 6.890 | 0 | 6.890 | 361 | 7.251 | 361 | 361 | 361 | 361 | 7.251 | |
Ziekteverzekering (Caribisch Nederland) | 5.753 | 0 | 5.753 | 2.451 | 8.204 | 2.101 | 2.177 | 458 | 478 | 6.342 | |
Organo Psycho Syndroom (OPS)- fonds | 55 | 0 | 55 | ‒ 7 | 48 | ‒ 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB) | 22.082 | 0 | 22.082 | ‒ 10.377 | 11.705 | ‒ 12.063 | ‒ 12.952 | ‒ 5.404 | ‒ 2.452 | 47.793 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 2.681 | 2.681 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt - € 7,6 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen. De mutatie bij de ontvangsten is € 2,7 miljoen.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2025 78%.
Uitgaven
Inkomensoverdrachten
– De uitkeringslasten van de Ziekteverzekering zijn op basis van de realisatie van de uitkeringslasten 2024, de bijstelling van de CBS-bevolkingsprognose en een nieuwe wisselkoersvoorspelling meerjarig naar boven bijgesteld met € 2,0 miljoen in 2025, € 2,1 miljoen in 2026, € 2,2 miljoen in 2027 en € 0,5 miljoen in 2028 en verder.
– De raming van de TSB-uitkeringslasten wordt meerjarig neerwaarts bijgesteld. Dit komt omdat dat de regeling minder snel ingroeit. Nieuwe ziektes worden gefaseerd aan de regeling toegevoegd. De invoering van nieuwe ziektes in 2024 heeft vertraging opgelopen. Dit zorgt voor een neerwaartse bijstelling van € 1,5 miljoen in 2025 t/m € 1 miljoen in 2027. Daarnaast geven realisatiecijfers aanleiding het gebruik van de regeling in de beginjaren van de TSB neerwaarts bij te stellen. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van € 8,9 miljoen in 2025, € 11,1 miljoen in 2026, € 11,9 miljoen in 2027, € 5,4 miljoen in 2028 en € 2,5 miljoen in 2029.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 5.204.356 | 0 | 5.204.356 | 154.627 | 5.358.983 | 161.908 | 190.676 | 224.289 | 242.418 | 6.971.577 |
Uitgaven | 5.204.356 | 0 | 5.204.356 | 154.627 | 5.358.983 | 161.908 | 190.676 | 224.289 | 242.418 | 6.971.577 | |
6.0 | Ziekte en verlofregelingen | 5.204.356 | 0 | 5.204.356 | 154.627 | 5.358.983 | 161.908 | 190.676 | 224.289 | 242.418 | 6.971.577 |
Inkomensoverdrachten | 5.204.356 | 0 | 5.204.356 | 154.627 | 5.358.983 | 161.908 | 190.676 | 224.289 | 242.418 | 6.971.577 | |
ZW | 2.319.738 | 0 | 2.319.738 | 99.103 | 2.418.841 | 79.259 | 96.482 | 119.676 | 137.321 | 2.542.582 | |
WAZO | 1.691.692 | 0 | 1.691.692 | 17.026 | 1.708.718 | 17.505 | 17.685 | 18.911 | 22.056 | 1.887.359 | |
WAZO aanvullend geboorteverlof partners | 249.374 | 0 | 249.374 | 17.966 | 267.340 | 18.215 | 18.940 | 19.867 | 20.736 | 296.098 | |
Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO) | 692.967 | 0 | 692.967 | 10.571 | 703.538 | 10.824 | 12.080 | 13.769 | 15.129 | 779.274 | |
ZW nominaal | 117.144 | 0 | 117.144 | 6.217 | 123.361 | 18.748 | 24.971 | 31.114 | 32.034 | 677.397 | |
WAZO nominaal | 85.854 | 0 | 85.854 | 1.817 | 87.671 | 10.032 | 11.415 | 10.911 | 6.556 | 502.365 | |
WAZO aanvullend geboorteverlof partners nominaal | 12.593 | 0 | 12.593 | 1.041 | 13.634 | 2.962 | 3.911 | 4.656 | 4.787 | 78.887 | |
Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO) nominaal | 34.994 | 0 | 34.994 | 886 | 35.880 | 4.363 | 5.192 | 5.385 | 3.799 | 207.615 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 154,6 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen.
Inkomensoverdrachten
– De ZW-uitkeringslasten zijn in 2030 met circa € 140 miljoen opwaarts bijgesteld. Dit komt voornamelijk door de bijstelling van het ZW-volume en in mindere mate door de bijstelling van de gemiddelde ZW-uitkeringshoogte. Het ZW-volume is met name voor de groep ziekte bij zwangerschap fors opwaarts bijgesteld. Uit de CEP-raming blijkt namelijk dat de werkzame beroepsbevolking de komende jaren sterk toeneemt. Hierdoor wordt met name een hoger beroep op de ZW door zieke zwangeren verwacht. Ook heeft er een wijziging plaatsgevonden van het ramingsmodel van de zieke uitzendkrachten. Door deze aanpassing wordt richting het einde van de begrotingshorizon een relatief hogere instroom voor de groep uitzendkrachten in de ZW geraamd voor een neerwaartse plafondcorrectie die meerjarig doorwerkt.
– De raming voor de WAZO wordt meerjarig opwaarts bijgesteld. Op basis van nieuwe uitvoeringsinformatie is sprake van een hoger aantal uitkeringen en een hogere gemiddelde uitkering.
– De raming voor de WAZO aanvullend geboorteverlof partners wordt meerjarig naar boven bijgesteld. De bijstelling wordt vooral verklaard door een hoger aantal uitkeringen. Er is daarnaast een relatief beperkte neerwaartse bijstelling door een lagere gemiddelde uitkering. Per saldo is sprake van een opwaartse bijstelling.
– De raming voor de Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO) wordt meerjarig naar boven bijgesteld. Het volume wordt opwaarts bijgesteld vanwege het hogere aantal aanvragen en de toegenomen duur van de gemiddelde uitkering. Anderzijds valt de gemiddelde uitkering lager uit. Per saldo is sprake van een opwaartse bijstelling.
Nominaal
– Dit betreft de nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitgaven (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexatiepercentages van lonen en prijzen op basis van de laatste macro-economische raming van het CPB (CEP).