Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 5.559.980 | 0 | 5.559.980 | 28.699 | 5.588.679 | ‒ 769.724 | ‒ 760.603 | ‒ 331.645 | 474.212 | 8.209.901 |
Uitgaven | 5.561.980 | 0 | 5.561.980 | 28.699 | 5.590.679 | ‒ 769.724 | ‒ 760.603 | ‒ 331.645 | 474.212 | 8.209.901 | |
7.0 | Kinderopvang | 5.561.980 | 0 | 5.561.980 | 28.699 | 5.590.679 | ‒ 769.724 | ‒ 760.603 | ‒ 331.645 | 474.212 | 8.209.901 |
Inkomensoverdrachten | 5.484.894 | 0 | 5.484.894 | 51.915 | 5.536.809 | ‒ 771.886 | ‒ 773.708 | ‒ 340.060 | 463.759 | 8.149.272 | |
Kinderopvangtoeslag | 5.484.894 | 0 | 5.484.894 | 51.915 | 5.536.809 | ‒ 771.886 | ‒ 773.708 | ‒ 340.060 | 463.759 | 8.149.272 | |
Subsidies (regelingen) | 25.233 | 0 | 25.233 | 1.986 | 27.219 | 2.136 | 2.300 | 4.321 | 9.788 | 39.833 | |
Kinderopvang | 4.050 | 0 | 4.050 | 450 | 4.500 | 450 | 450 | 2.395 | 7.782 | 9.350 | |
Subsidies Caribisch Nederland | 21.183 | 0 | 21.183 | 1.536 | 22.719 | 1.686 | 1.850 | 1.926 | 2.006 | 30.483 | |
Opdrachten | 12.268 | 0 | 12.268 | ‒ 6.727 | 5.541 | ‒ 3.956 | 2.364 | 1.029 | 100 | 9.294 | |
Overige Opdrachten | 5.376 | 0 | 5.376 | ‒ 3.051 | 2.325 | ‒ 4.635 | 1.535 | 500 | 100 | 7.602 | |
Opdrachten Caribisch Nederland | 1.692 | 0 | 1.692 | 824 | 2.516 | 679 | 829 | 529 | 0 | 1.692 | |
Opdrachten Stelselherziening KO | 5.200 | 0 | 5.200 | ‒ 4.500 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bekostiging | 1.101 | 0 | 1.101 | 745 | 1.846 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.736 | |
Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging van Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (Projectbureau PGV) | 1.101 | 0 | 1.101 | 745 | 1.846 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.736 | |
Bijdrage aan agentschappen | 8.678 | 0 | 8.678 | 1.016 | 9.694 | 2.016 | 1.865 | 865 | 565 | 9.243 | |
Agentschap DUO | 8.678 | 0 | 8.678 | 1.016 | 9.694 | 2.016 | 1.865 | 865 | 565 | 9.243 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 29.806 | 0 | 29.806 | ‒ 20.236 | 9.570 | 1.966 | 6.576 | 2.200 | 0 | 523 | |
Versterking Kinderopvang Samenwerking BES(t) 4 kids CN | 5.880 | 0 | 5.880 | ‒ 2.500 | 3.380 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 523 | |
SPUK kwijtschelden schulden Kinderopvang | 23.926 | 0 | 23.926 | ‒ 17.736 | 6.190 | 1.966 | 4.076 | 2.200 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.958.671 | 0 | 1.958.671 | 15.602 | 1.974.273 | 24.993 | 73.836 | 176.889 | 218.135 | 1.939.493 | |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 28,7 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen. De mutatie bij de ontvangsten is € 15,6 miljoen.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2025 99,8%.
Uitgaven
Inkomensoverdrachten
– De verwachte uitgaven Kinderopvangtoeslag (KOT) zijn in de meeste jaren naar boven bijgesteld. Dit komt hoofdzakelijk doordat uit de uitvoeringsinformatie van Dienst Toeslagen blijkt dat het aantal kinderen dat gebruikmaakt van kinderopvang in 2025 naar verwachting sterker toeneemt dan eerder verwacht. Ook komt de werkloosheid in de nieuwe CPB-prognose lager uit dan eerder werd verwacht. Als gevolg daarvan neemt het gebruik van kinderopvang toe en daarmee ook de uitgaven Kinderopvangtoeslag.
– In het hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken om per 2027 een nieuwe financiering van kinderopvang in te voeren. Het betreft een ingrijpende wijziging zowel voor de uitvoering als de kinderopvangorganisaties. Om een goede overgang te borgen, is mede op basis van gesprekken met de kinderopvangsector besloten meer tijd te nemen voor de implementatie van en overgang naar de nieuwe financiering. In 2029 gaat het nieuwe financieringsstelsel in, met een hoge inkomensonafhankelijke vergoeding voor alle inkomens. Met de beschikbare ingroeipadmiddelen wordt kinderopvang voor een groter deel van de werkende huishoudens bijna gratis. Het wetgevingstraject voor de nieuwe financiering gaat onverminderd door om de sector op zo kort mogelijke termijn duidelijkheid te geven.
– In 2029-2038 wordt jaarlijks € 24 miljoen gereserveerd voor maatregelen die de toegankelijkheid van kinderopvang borgen en zorgen voor een soepele transitie naar het nieuwe financieringsstelsel. Met deze reservering kunnen op een later moment mitigerende maatregelen worden uitgewerkt.
– De maatregel uit het hoofdlijnenakkoord om de maximum uurprijzen in 2026 eenmalig niet te indexeren wordt teruggedraaid. Dat betekent dat de maximum uurprijzen in 2026 aangepast worden aan de verwachte loon- en prijsontwikkeling. Dit wordt in de begroting van 2026 zichtbaar.
– De besparing als gevolg van het nieuwe invoeringsjaar wordt ingezet voor het verhogen van de vergoedingspercentages in aanloop naar de nieuwe financiering en ter dekking van de opgaven op de SZW-begroting. De kinderopvangtoeslag wordt in de jaren 2026, 2027 en 2028 stapsgewijs en geleidelijk verhoogd.
– In 2025 komen de verwachte uitgaven aan kinderopvangtoeslag per saldo € 52 miljoen hoger uit. In de volgende jaren komen de uitgaven lager uit: € 772 miljoen in 2026, € 774 miljoen in 2027 en € 340 miljoen in 2028. In 2029 komen de uitgaven juist hoger uit (€ 464 miljoen). Dat houdt met name verband met meer nabetalingen over de toeslagjaren 2027 en 2028 als gevolg van de invoering van directe financiering per 2029.
Ontvangsten
– In de meeste jaren zijn de ontvangsten naar boven bijgesteld. Dit houdt met name verband met de hogere uitgaven als gevolg van het gestegen gebruik van kinderopvang. Als gevolg van het grondslageffect werken de hogere uitgaven, met vertraging, door in hogere ontvangsten.
– Vanwege de invoering van het nieuwe kinderopvangstelsel per 2029 zijn er over de toeslagjaren 2027 en 2028 onder andere meer terugvorderingen (er zijn ook meer nabetalingen). Als gevolg daarvan komen ook de ontvangsten hoger uit, met name in 2028 en 2029.