1. Algemene beleidsdoelstelling
De Algemene Rekenkamer heeft als doel het rechtmatig, doelmatig, doeltreffend en integer functioneren van het Rijk en de daarmee verbonden organen te toetsen en te verbeteren. Daarbij toetst zij ook de nakoming van verplichtingen die Nederland in internationaal verband is aangegaan.
2. Speerpunten 2012
In 2012 hebben we een midterm review van onze strategie uitgevoerd. In deze review stonden twee vragen centraal:
-
• doen we de goede dingen?
-
• doen we de dingen goed?
Voor het beantwoorden van de eerste vraag hebben we een beknopt omgevingsonderzoek uitgevoerd. De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat we als Algemene Rekenkamer bewust kijken naar het effect dat we met onze activiteiten en producten willen bereiken. En, met resultaat.
In antwoord op de tweede vraag – of we de dingen goed doen – constateren we in de midterm review dat we op een groot aantal thema’s uit de strategie publicaties hebben uitgebracht. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als zorg, houdbaarheid overheidsfinanciën en energie. Daarnaast richten we ons met veel publicaties op de informatiepositie van de Tweede Kamer, een belangrijk aandachtspunt uit onze strategie. We zien in de midterm review ook dat we steeds meer producties met een korte doorlooptijd uitbrengen, evenals alternatieve interventies en producties.
Maar, er komen uit de midterm review ook aandachtspunten voor de resterende strategische periode naar voren. Zo is een aantal thema’s uit de strategie nog minder aan bod gekomen, bijvoorbeeld personeel en klimaat. Daarnaast staan we maar in een beperkt aantal onderzoeken stil bij het beoogd effect van beleid: is het duidelijk en wordt het gerealiseerd?
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 27.353 | 29.835 | 29.886 | 28.866 | 29.451 | 29.077 | 374 | |
Uitgaven: | 28.000 | 30.083 | 29.971 | 28.802 | 29.279 | 29.077 | 202 | |
2.1 | Algemene Rekenkamer | 28.000 | 30.083 | 29.971 | 28.802 | 29.279 | 29.077 | 202 |
Ontvangsten | 1.159 | 1.465 | 944 | 698 | 1.712 | 1.217 | 495 |
Financiële toelichting
De hogere ontvangstenraming hangt samen met het twinning contract voor Servië met de EU.
4. Operationele doelstellingen
Een uitgebreide uitwerking van de samenhang tussen doelstellingen, prestaties en kosten staat in het Verslag 2012 van de Algemene Rekenkamer, dat is uitgebracht in maart 2013 en te raadplegen is op www.rekenkamer.nl
Operationele doelstelling | Activiteiten 2012 | realisatie |
---|---|---|
Functioneren van openbaar bestuur | Verslag 2011 en enkele terugblikken | Ja |
EU-trendrapport 2012 | Ja | |
Rapporten bij de jaarverslagen 2011 en Staat van de Rijksverantwoording 2011 (voorheen Rijk verantwoord) | Ja | |
Staat van de Beleidsinformatie 2012 (Staat van de Beleidsinformatie is geïntegreerd in Staat van de Rijksverantwoording 2011) | Ja | |
Rapport bij de Nederlandse lidstaatverklaring 2011 | Ja | |
Presteren van het openbaar bestuur | Diverse onderzoeken, nader uitgewerkt in het Verslag 2012 van de Algemene Rekenkamer (www.rekenkamer.nl) | Ja |
Samenwerking/ondersteuning van andere rekenkamers in het Koninkrijk der Nederlanden en in het buitenland | Samenwerking met Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers & Rekenkamercommissies (NVRR) | Ja |
Ondersteuning op institutioneel niveau van zusterorganisaties van de zelfstandige Koninkrijksdelen (Curaçao, Aruba en Sint Maarten; Tunesië en Armenië en een aantal Afrikaanse Engelssprekende landen, verenigd in Afrosai-e | Ja | |
Korte ad hoc samenwerkingsverbanden met zusterinstellingen en internationale organisaties, gericht op training en advies | Ja | |
Diverse samenwerkingsprojecten binnen het Koninkrijk, de EU of in ander internationaal verband (Contact Comité EU, EUROSAI, INTOSAI) | Ja |
In de onderstaande tabel staan de gerealiseerde onderzoeksdagen van de onderzoeken waarvan in 2012 een publicatie is verschenen.
Onderzoek over presteren; toetsen van beleid en uitvoering en de aansluiting daartussen | Geplande dagen in 2012 en eerdere jaren | Gerealiseerde dagen in 2012 en eerdere jaren |
---|---|---|
Prestaties in de strafrechtketen | 916 | 960 |
Detentie, behandeling en nazorg criminele jeugdigen; Terugblik | 102 | 143 |
Brief aan Tweede Kamer Advies nieuwe begrotingsstructuur Infrastructuur en Milieu (toegevoegd aan werkprogramma) | 35 | 31 |
Effectiviteitsonderzoek bij de rijksoverheid | 245 | 265 |
Centra voor Jeugd en Gezin in gemeenten Een samenwerkingsproject met gemeentelijke rekenkamers | 475 | 548 |
Gasrotonde: nut, noodzaak en risico's Nederland als Europees knooppunt van gastransport | 490 | 492 |
Publieke organisaties en private activiteiten Achtergrondstudie | 383 | 387 |
Monitoring beleid voor Ontwikkelingssamenwerking Cijfers 2011 | 120 | 98 |
Geldstromen in het hoger beroepsonderwijs in 2010 Beeld van drie hogescholen | 102 | 107 |
Budget van decentralisatie van AWBZ-begeleiding Toets op de berekening | PM | 153 |
Bestrijding van accijnsfraude bij alcohol en tabak EU-beleid: naleving en effecten | 904 | 896 |
Actualisatie webdossier www.rekenkamer.nl/eu-governance Q2 | 191 | 266 |
Vooropname 2012 (toegevoegd aan werkprogramma) | 286 | 173 |
Verantwoording over bilaterale ontwikkelingssamenwerking Achtergrondstudie naar sectorale begrotingssteun, de casus Oeganda | 50 | 96 |
Handhaving Europese regels voor afvaltransport | 280 | 335 |
Actualisatie webdossier www.rekenkamer.nl/eu-governance Q3 | 80 | 90 |
Aanpassing aan klimaatverandering: strategie en beleid | 50 | 165 |
Rijksoverheid en Carabisch Nederland: naleving van afspraken | 100 | 106 |
Europees aanbesteden | 200 | 193 |
Brieven bij de begrotingen 2013 | 100 | 50 |
Totaal aantal dagen | 5.063 | 5.503 |
De volgende in het werkprogramma 2012 geplande onderzoeken zullen in 2013 gepubliceerd worden: Administratieve lasten mbo, Inspecties in beeld: nVWA, Naleving en effecten EU-beleid: Kwaliteit van oppervlaktewater in Natura 2000-gebieden, Duurzame visserij (terugblik), Waterveiligheid, Contracten en beheer van DBFMO-projecten en Kwaliteitsbewaking hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Het voor 2012 geplande onderzoek Kwaliteit onderwijshuisvesting in het primair en voortgezet onderwijs is vertraagd in verband met twee verzoekonderzoeken op het terrein van onderwijs. Publicatie is nu voorzien voor 2014. Het project Bestuursafspraken en decentralisaties: nulmeting Werken naar vermogen is aangepast aan het regeerakkoord en is gewijzigd in het project «participatiewet». Het wordt in 2013 gepubliceerd.
Onderzoek over functioneren; toetsen van begroting, verantwoording en toezicht en de aansluiting daartussen | Geplande dagen in 2012 en eerdere jaren | Gerealiseerde dagen in 2012 en eerdere jaren |
---|---|---|
EU-trendrapport 2012 Ontwikkelingen in het financieel management van de Europese Unie | 478 | 444 |
Monitoring vervanging F-16 Stand van zaken december 2011; inzetbaarheid F-16 en ontwikkelingen Joint Strike Fighter | 280 | 338 |
Rapporten bij de Jaarverslagen 2011 | 7.218 | 7.481 |
Rapport bij de Nederlandse EU-lidstaatverklaring 2011 | 603 | 648 |
Informatiebeveiliging en vertrouwensfuncties (achtergronddocument) | 520 | 744 |
Verantwoording en toezicht over prestaties en effecten bij instellingen op afstand (Webpublicatie) | 600 | 783 |
Personeelsbehoefte rijksoverheid: strategie en planning | 195 | 287 |
Actualisering website kredietcrisis.rekenkamer.nl Q2 | 208 | 309 |
Kaderwet ZBO's Reikwijdte en implementatie | 85 | 152 |
Risico's voor de overheidsfinanciën Inzicht en beheersing | 350 | 283 |
Intracommunautaire btw-fraude; Terugblik | 70 | 74 |
Brief aan Tweede Kamer; Controle van NAVO-uitgaven | 20 | 25 |
Uitstapkosten Joint Strike Fighter (verzoekonderzoek, toegevoegd aan werkprogramma) | 100 | 168 |
Actualisering website kredietcrisis.rekenkamer.nl Q3 | 50 | 30 |
Verantwoording van de hulpgelden 2011 voor Haïti | 150 | 133 |
Actualisatie webdossier www.rekenkamer.nl/ruimtelijkeinrichting Q4 | 100 | 83 |
Brief aan Tweede Kamer Vastgoedplan Defensie (toegevoegd aan werkprogramma) | 50 | 125 |
Brief aan Tweede Kamer Budget ontwikkelingssamenwerking en klimaat | PM | 45 |
Totaal aantal dagen | 11.077 | 12.152 |
Totaal aantal dagen onderzoek over presteren en functioneren | 16.140 | 17.655 |
De in het werkprogramma 2012 geplande onderzoeken naar de Compacte Rijksdienst en Personeel van de rijksoverheid zijn gepubliceerd in het verantwoordingsonderzoek. De openingsbalans Nationale Politie, Vastgoed van het Rijk (II) en Compacte Rijksdienst (II) zullen in 2013 worden gepubliceerd. Het onderzoek Transparantie publieke geldstromen is vervallen.
Extern gefinancierde internationale projecten
De Algemene Rekenkamer hanteert voor de ondersteuning van zusterorganisaties de eis dat deze minstens kostendekkend moet zijn. Voor de dekking van de personeelskosten worden de voor dienstverlening buiten de rijksoverheid geldende tarieven van de Minister van Financiën gehanteerd. Voor de reis- en verblijfskosten hanteert de Algemene Rekenkamer de richtlijnen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze tarieven vormen het uitgangspunt bij de offertestelling, voorafgaand aan een project. De volgende tabel geeft aan in hoeverre de extern gefinancierde internationale projecten ook daadwerkelijk kostendekkend zijn geweest. Het betreft hier de personeelskosten en de reis- en verblijfskosten van projecten die in 2012 zijn afgerond. De gegevens hebben dus deels ook betrekking op eerdere jaren.
Project | Gerealiseerde dagen | Kosten | Ontvangsten | Kostendekkendheid |
---|---|---|---|---|
in €1 | in € | % | ||
Macedonië-Parlement | 43 | 44.834 | 44.801 | 99,9 |
Irak Wereldbank | 105 | 87.588 | 79.094 | 90,3 |
Totaal | 148 | 132.422 | 123.895 | 93,6 |
5. Topinkomens en bestuurskosten
Een uitgebreide toelichting op de bezoldiging van het college en de leden van het managementteam staat in het Verslag 2012 van de Algemene Rekenkamer. De organisatie maakt kosten voor de faciliteiten die het college nodig heeft voor de uitvoering van het ambt. Dit zijn de bestuurskosten. Ook daarvoor wordt verwezen naar het Verslag 2012.
In 2012 kreeg geen enkele functionaris een bezoldiging die volgens de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens, openbaar gemaakt zou moeten worden.