1. Algemene beleidsdoelstelling
De Raad van State heeft de taak om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat en daarbinnen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur in brede zin, alsmede aan de rechtsbescherming van de burger.
2. Speerpunten 2012
In de memorie van toelichting bij de begroting 2012 zijn geen speerpunten vermeld.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 54.533 | 60.683 | 60.683 | 63.806 | 59.949 | 56.000 | 3.949 | |
Uitgaven: | 53.405 | 57.508 | 58.882 | 65.264 | 59.863 | 56.000 | 3.863 | |
1.1 | advisering | 7.475 | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen |
1.2 | bestuursrechtspraak | 45.930 | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen |
1.3 | Raad van State | nvt | 57.508 | 58.882 | 65.264 | 59.863 | 56.000 | 3.863 |
Ontvangsten | 2.449 | 2.485 | 3.025 | 2.858 | 2.686 | 1.852 | 834 |
Financiële toelichting
Als gevolg van in het bijzonder Rijksbreed overeengekomen vergoedingen zijn de uitgaven in 2012 iets hoger dan geraamd.
De ontvangsten zijn € 834.000 hoger dan bij de Najaarsnota geraamd, onder andere als gevolg van te laag geraamde griffierechten, en ontvangsten RGD, een terugontvangst Loyalis en een omzetstijging in de kantines.
4. Operationele doelstellingen
Advisering
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Ontwerpbegroting | Realisatie | |
Instroom | 558 | 588 | 553 | 600 | 514 |
Afhandeling | 579 | 600 | 510 | 600 | 566 |
Bestuursrechtspraak
Realisatie 2012 gemiddelde doorlooptijd | |
---|---|
Ruimtelijke -ordeningskamer | 34 |
Algemene kamer | 32 |
Vreemdelingenkamer | 22* |
• Aantal betreft alle afdoeningen incl. vreemdelinggerelateerde zaken
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ingekomen | Ingekomen | Ingekomen | Ontwerp begroting | Ingekomen | Afgedaan | |
Ruimtelijke- ordeningskamer | 3.011 | 3.064 | 2.207 | 2.145 | 1.635 | 1.841 |
Algemene kamer | 2.782 | 2.822 | 3.683 | 4.018 | 3.669 | 3.717 |
In de Ruimtelijke-ordeningskamer was de instroom iets lager dan in de voorgaande jaren. Het onderhanden werk is gedaald.
In de Algemene kamer bleef de instroom op het niveau van 2011. Daarmee was deze iets lager dan bij het maken van de raming is verondersteld. Ook hier is het onderhanden werk afgenomen.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ingekomen | Ingekomen | Ingekomen | Ontwerp begroting | Ingekomen | Afgedaan | |
Asiel | 3.156 | 5.973 | 6.458 | 5.000 | 5.398 | 5.496 |
Regulier | 2.132 | 3.040 | 2.972 | 2.430 | 2.776 | 2.564 |
Totaal Hoger Beroep Vreemdelingenzaken (HBV) | 5.288 | 9.013 | 9.430 | 7.430 | 8.174 | 8.060 |
In de Vreemdelingenkamer is de instroom aanzienlijk hoger geweest dan ten tijde van het maken van de raming is verondersteld.