Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met uitzondering van de AIVD (zie artikel 2) en de agentschappen.
(bedragen x € 1.000) | Realisatie | Oorspronkelijk Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 422.040 | 309.905 | 112.135 | |||||
Uitgaven: | 411.850 | 305.445 | 106.405 | |||||
11.1 | Apparaat (exclusief AIVD) | 411.850 | 305.445 | 106.405 | ||||
Personeel | 221.888 | 304.639 | -82.751 | |||||
Eigen personeel | 195.399 | 304.639 | – 109.240 | |||||
Externe inhuur | 20.299 | 0 | 20.299 | |||||
Overig personeel | 6.190 | 0 | 6.190 | |||||
Materieel | 189.962 | 806 | 189.156 | |||||
Bijdrage SSO`s | 64.657 | 0 | 64.657 | |||||
ICT | 85.523 | 0 | 85.523 | |||||
Overig materieel | 39.783 | 806 | 38.977 | |||||
Ontvangsten | 138.353 | 32.232 | 106.121 |
E. Toelichting
Het verschil op totaalniveau tussen de ontwerpbegroting en de uiteindelijke realisatie is grotendeels te verklaren uit de volgende factoren.
In de oorspronkelijk vastgestelde begroting werd er van uit gegaan dat het Shared Service Centre ICT (SSC-ICT) in 2012 een agentschap zou zijn. Omdat de oprichting met een jaar is uitgesteld, worden de uitgaven en ontvangsten voor deze dienst verantwoord ten laste van het centraal apparaat.
Voorts heeft BZK een zero base opbouw van haar apparaatsbudgetten doorgevoerd, Gedurende het jaar is bij de invoering van Verantwoord Begroten budgetten verschoven van programma naar apparaat en vice versa. Dit betrof voornamelijk de uitgavencategorie externe inhuur.
De verschuivingen tussen de verschillende uitgavencategorieën, die zichtbaar zijn in de tabel, zijn het gevolg van het stapsgewijs gedurende 2012 doorvoeren van de juiste definities voor de uitgavencategorieën die in Verantwoord Begroten worden voorgeschreven.
Uit de tabel Apparaat per dienstonderdeel blijkt de budgettaire betekenis van het uitstel van de vorming van een SSC-ICT. Het verschil bij het dienstonderdeel Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (OBR) wordt hier voor bijna € 117 mln. door verklaard. Voorts zijn bij OBR middelen toegevoegd voor de uitvoering van projecten in het kader van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk. De lagere realisatie bij de Dienst Concernondersteuning en Bedrijfsvoering (DCB) wordt grotendeels verklaard door de overheveling van het BZK-budget voor de SSC-ICT naar OBR. En door vertraging realisatie van investeringen in «nieuwbouw BZK». De apparaatuitgaven bij het Bureau Algemene Bestuursdienst (BABD) zijn lager uitgevallen door lagere loonkosten bij de Topmanagementgroep (TMG) en een verschuiving van apparaat naar programma. Bij de directoraten-generaal Vreemdelingenzaken (DGVz) en Bestuur en Koninkrijksrelaties (DGBK) zijn de apparaatuitgaven in 2012 iets hoger uitgekomen door onder andere externe inhuur waarvoor budget is overgeheveld vanuit programma.
DG | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil |
---|---|---|---|
BABD | 22.484 | 26.444 | – 3.960 |
DCB | 130.963 | 147.691 | – 16.728 |
DGBK | 26.912 | 25.785 | 1.127 |
DGOBR | 138.721 | 13.856 | 124.865 |
waarvan SSO-ICT i.o. | 116.759 | ||
DGVZ | 65.389 | 62.286 | 3.103 |
DGWB | 26.152 | 25.706 | 446 |
Kiesraad | 1.313 | 1.580 | – 267 |
Totaal | 411.934 | 303.348 | 108.586 |