1. Algemene doelstelling
Het Commando zeestrijdkrachten (CZSK) levert (specifiek) operationeel gerede maritieme expeditionaire capaciteit voor nationale en internationale operaties.
2. Omschrijving van de samenhang in het beleid
Het CZSK heeft een bijdrage geleverd aan de drie hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan het halen van het Nederlandse ambitieniveau. Het CZSK heeft in 2012 met diverse onderdelen deelgenomen aan grote en kleine internationale operaties. Daarnaast is zowel gegarandeerde als niet-gegarandeerde capaciteit ter beschikking gesteld voor de uitvoering van structurele nationale taken, bijstand en steunverlening, zowel in Nederland als in het Caribische deel van het Koninkrijk.
3. Verantwoordelijkheid
Gedurende het verantwoordingsjaar was de minister verantwoordelijk voor de vaststelling van de mate van gereedheid, de omvang en de samenstelling van het CZSK.
4. Externe factoren
Het behalen van de algemene doelstelling hangt af van de beschikbaarheid van voldoende opgeleid, geoefend en gemotiveerd personeel, voldoende materieel dat voldoet aan alle operationele vereisten en de mogelijkheden hier realistisch mee op te leiden en te oefenen. De knelpunten die zich hebben voorgedaan in de personele vulling zijn mede veroorzaakt door het beperkte aanbod van technisch en medisch geschoold personeel. Ondanks de lange levertijden van reserveonderdelen en de werkdruk die de voorbereidingen voor de reorganisatie en de implementatie van SAP met zich mee hebben gebracht, zijn de operationele doelstellingen behaald. De voortgang met betrekking tot de instroom en de verwerving van gewenst materieel voor de operationele commando’s is opgenomen bij de tabellen «projecten in realisatie» en de toelichting daarop bij de DMO.
5. Budgettaire gevolgen van het beleid
De onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde gevolgen van beleid voor 2012.
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Begroting 2012 incl NvW | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 610.707 | 644.982 | 599.001 | 573.652 | 679.465 | 650.894 | 28.571 | |
Uitgaven | ||||||||
Programma-uitgaven | ||||||||
Commando ZSK Nederland | 507.713 | 530.595 | 521.057 | 498.245 | 34.738 | 41.185 | – 6.447 | |
Commando ZSK Caribisch Gebied | 51.116 | 55.104 | 45.129 | 45.644 | 2.045 | 1.883 | 162 | |
Kustwacht Nederland | 8.315 | 22.388 | 24.690 | 26.932 | 19.930 | 19.998 | – 68 | |
Kustwacht voor het Koninkrijk der Nederlanden in het Caribisch gebied | 2.538 | 3.416 | 2.796 | 2.748 | 3.296 | 3.101 | 195 | |
Totaal programma-uitgaven | 569.682 | 611.503 | 593.672 | 573.569 | 60.009 | 66.167 | – 6.158 | |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Commando Zeestrijdkrachten | 19.991 | 20.225 | 14.783 | 11.896 | 8.865 | 12.848 | – 3.983 | |
Operationele eenheden | 598.370 | 566.614 | 31.756 | |||||
Bijdragen aan SSO’s | 6.023 | 6.620 | 5.394 | 4.749 | 4.731 | 5.265 | – 534 | |
Apparaatsuitgaven verdeeld naar categorie: | ||||||||
personele uitgaven | 491.725 | 469.303 | 22.422 | |||||
huisvesting | 30.689 | 30.757 | – 68 | |||||
ICT | 24.583 | 21.370 | 3.213 | |||||
overige exploitatie | 64.969 | 63.297 | 1.672 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 26.014 | 26.845 | 20.177 | 16.645 | 611.966 | 584.727 | 27.239 | |
Totaal uitgaven | 595.696 | 638.348 | 613.849 | 590.214 | 671.975 | 650.894 | 21.081 | |
Ontvangsten | ||||||||
Totaal ontvangsten | 14.002 | 13.613 | 11.791 | 9.876 | 10.418 | 13.564 | – 3.146 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5 miljoen
Verplichtingen
De hogere realisatie van de verplichtingen bedraagt € 28,6 miljoen. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door het programma verplichtingenbudget (inzet, gereedstelling en instandhouding). Hierop is € 63 miljoen gerealiseerd waar in de begroting werd uitgegaan van € 66 miljoen. De rest van de hogere realisatie op de verplichtingen wordt veroorzaakt door de hogere realisatie op het apparaat (€ 616 miljoen, € 31 miljoen hoger dan was geraamd). Het betreft vooral een hogere realisatie op formatie en de verplichtingen voor ICT en overige exploitatie.
Uitgaven
De realisatie van de programma-uitgaven is € 6,2 miljoen lager dan begroot. Het betreft vooral minder uitgaven voor gereedstelling (uitgaven voor oefen- en vaartoelagen en voeding), doordat eenheden niet op volledige sterkte geoefend hebben. De realisatie van de apparaatuitgaven is € 27,2 miljoen hoger dan begroot. De stijging wordt vooral veroorzaakt door een bijstelling op de personele uitgaven (hogere aantallen), de uitkering van loonbijstelling voor sociale premies en de uitgaven voor de eerste drie maanden Sociaal Beleidskader (SBK), die ten laste van de defensieonderdelen komen.
Ontvangsten
Bij de ontvangsten zijn er geen verschillen tussen begroting en realisatie groter dan € 5 miljoen.
Verdeling realisatie operationele doelstellingen
In onderstaande tabel zijn de voor de operationele eenheden gerealiseerde uitgaven verdeeld naar de operationele doelstellingen.
Bedragen x € 1 miljoen | Begroting 2012 (voor NvW) | Realisatie 2012 | Verschil |
---|---|---|---|
Operationele doelstelling 1 | 91,1 | 93,7 | 2,6 |
Operationele doelstelling 2 | 218,2 | 224,0 | 5,9 |
Operationele doelstelling 3 | 239,8 | 241,8 | 2,0 |
Totaal | 549,1 | 559,6 | 10,5 |
Opmerking: de budgetten voor de operationele doelstellingen zijn exclusief staf, bijdrage SSO’s en het marinebedrijf, omdat deze niet direct bijdragen aan het uitvoeren van de operationele doelstellingen (het totaalbedrag wijkt hierdoor af van de tabel budgettaire gevolgen).
Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling 1: Beschikken over expeditionaire eenheden voor geplande internationale en nationale inzet.
Operationeel gereedgestelde eenheden worden ingezet voor internationale en nationale operaties om zo bij te dragen aan de uitvoering van de drie hoofdtaken van Defensie.
Operationele doelstelling 2: Beschikken over (specifiek) operationeel gerede expeditionaire eenheden.
Om met eenheden direct te kunnen bijdragen aan de drie hoofdtaken van Defensie is een gedeelte van de eenheden (specifiek) operationeel gereed. Deze eenheden zijn personeelsgereed, materieelgereed en geoefend voor hun organieke taak of een deel daarvan.
Operationele doelstelling 3: Beschikken over voortzettingsvermogen voor gereedstelling eenheden.
Om een aantal eenheden gereed te hebben en in aflossing te kunnen voorzien, is een groter aantal eenheden noodzakelijk. Hierdoor is het mogelijk om gepland groot onderhoud te kunnen uitvoeren, nieuw materieel in te voeren, personeel opleidingen te laten volgen en te laten recupereren. Eenheden doorlopen daarna een opwerkprogramma tot het niveau «operationeel gereed» is bereikt.
Beleidsmatige informatie (realisatie operationele doelstellingen)
De operationele doelstellingen waaraan het CZSK moest voldoen zijn gekwantificeerd en gekwalificeerd naar aantallen (specifiek) operationeel gerede eenheden. Uit de volgende matrix blijkt hoeveel eenheden voor de operationele doelstellingen beschikbaar moesten zijn en werkelijk beschikbaar waren.
Groep | Organieke eenheid | Inzet | Totaal aantal eenheden | Totaal aantal operationeel gerede eenheden | Voortzettings-vermogen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OD1 | OD1 + OD2 | OD3 | |||||||||
Specifiek | Organiek | ||||||||||
Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Doel stelling | Realisatie | Doel stelling | Realisatie | ||||
Staf | NLMARFOR | 0,5 | 0,5 | 1 | 1 | 1 | |||||
Schepen en onderzeeboten | Fregatten | LC-fregat | 1 | 1 | 4 | 1,4 | 0,9 | 1 | 1,5 | 1,6 | 1,6 |
M-fregat | 0,5 | 0,5 | 2 | 0,8 | 0,9 | 1,2 | 1,1 | ||||
Patrouilleschepen | 0 | ||||||||||
Bevoorradingsschepen | 0,3 | 0,3 | 1 | 0,3 | 0,4 | 0,7 | 0,6 | ||||
Landing Platform Docks | 0,3 | 0,4 | 2 | 0,9 | 1,0 | 1,1 | 1,0 | ||||
Onderzeeboten | 0,7 | 0,7 | 4 | 0 | 0,2 | 1,5 [2]1 | 2,0 | 2,5 [2]1 | 1,8 | ||
Ondersteuningsvaartuig | 1 | 0,8 [1]1 | 0,9 | 0,2 [0]1 | 0,1 | ||||||
Mijnenbestrijdingsvaartuigen | 1 | 1,1 | 6 | 2 [3]1 | 2,4 | 1 | 1 | 3 [2]1 | 2,6 | ||
Hydrografische opnemingsvaartuigen | 1 | 1 | 2 | 1 [1,2]1 | 1 | 1 [0,8]1 | 1 | ||||
Ondersteuningsvaartuig CARIB | 1 | 0,8 | 0,8 | 0,2 | 0,2 | ||||||
Korps Mariniers | Mariniersbataljons | 0,2 | 0,2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Ondersteunende mariniersbataljons | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Unit Interventie Mariniers | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Marinierscompagnie CARIB | 1 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||||
Bootpeloton Caribisch gebied | 1 | 1 | 0,8 | 0 | 0,2 | ||||||
Overige eenheden | Defensie Duikgroep | 1 | 1 | 1 |
Toelichting
Algemeen
Gedurende het jaar is door eenheden van het CZSK deelgenomen aan diverse crisisbeheersingsoperaties. Deze operaties worden vermeld onder beleidsartikel 20 – Inzet. Het CZSK heeft aan alle inzetopdrachten voldaan. In die gevallen waarin aan boord van een schip een helikopter geëmbarkeerd was, wordt daarover gerapporteerd in beleidsartikel 23 – Commando luchtstrijdkrachten.
Operationele gereedheid
Zoals uit de tabel in de kolom Totaal aantal operationeel gerede eenheden blijkt, heeft het CZSK aan alle organieke gereedheidsdoelstellingen voldaan. Dit betekent dat deze eenheden het geheel van taken kon uitvoeren waarvoor de eenheden standaard zijn ingericht. Ook de specifieke gereedheidsdoelstellingen zijn behaald. Dit betekent dat deze eenheden de voor hun specifiek opgegeven taken konden uitvoeren. De realisatie van de specifieke gereedheid bij de LC-fregatten en het Bootpeloton Caribisch Gebied is lager dan gepland. Dit wordt echter gecompenseerd door een hogere organieke gereedheid en wordt daarom niet toegelicht.