A. Algemene doelstelling
De Raad van State heeft de taak om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat en daarbinnen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur in brede zin, alsmede aan de rechtsbescherming van de burger.
De Grondwet en de Wet op de Raad van State vormen het wettelijk kader, waarbinnen de Raad van State zijn taken verricht. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden vormt de grondslag voor zijn werkzaamheden als Raad van State van het Koninkrijk.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een voldoende begroting en het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie. 1
C. Beleidsconclusies
De Afdeling advisering
Taak van de Afdeling advisering is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen adviesaanvragen. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid zijn daarbij belangrijke kernbegrippen.
In tabel 1.1 zijn de instroom en de afhandeling van adviesaanvragen vanaf het jaar 2010 weergegeven.
2010 Realisatie | 2011 Realisatie | 2012 Realisatie | 2013 Ontwerpbegroting | 2013 Realisatie | |
---|---|---|---|---|---|
Instroom | 588 | 553 | 514 | 575 | 474 |
Afhandeling | 600 | 510 | 566 | 575 | 444 |
In het jaar 2013 was het aantal aangevraagde adviezen lager dan het aantal in de voorgaande jaren. Dit was bij gelegenheid van het opstellen van de begroting niet te voorzien. Het aantal adviezen dat vorig jaar is afgedaan, is in verhouding met de instroom.
De aard en omvang van een aantal adviesaanvragen, zoals de gevraagde adviezen over de Omgevingswet en de drie decentralisaties naar de gemeenten op het terrein jeugdzorg, participatie en langdurige zorg, was dusdanig dat een fors beslag gelegd werd op de beschikbare capaciteit van staatsraden en ondersteuning.
De afdeling bestuursrechtspraak
Taak van de afdeling bestuursrechtspraak is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen zaken. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid en bruikbare rechtsvorming zijn daarbij belangrijke aspecten.
In verband met de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zijn de Milieukamer en de Hoger beroepkamer per 1 juni 2011 samengevoegd. Per deze datum bestaat de afdeling bestuursrechtspraak uit drie kamers: de Ruimtelijke-ordeningskamer, de Algemene kamer en de Vreemdelingenkamer.
In de tabel 1.2 is de realisatie van de afhandeling van zaken door de afdeling bestuursrechtspraak weergegeven. De gemiddelde doorlooptijden van alle hoofdzaken (met en zonder zitting) zijn weergegeven en vergeleken met de realisatie uit 2012.
Norm doorlooptijd | Realisatie 2012 gemiddelde doorlooptijd | Realisatie 2013 gemiddelde doorlooptijd | |
---|---|---|---|
Ruimtelijke -ordeningskamer | 52 | 34 | 28 |
Algemene kamer | 40 | 32 | 33 |
Vreemdelingenkamer | 23 | 22 1 | 24 |
De instroom en de afhandeling van zaken in de Ruimtelijke-ordeningskamer en de Algemene kamer is weergegeven in tabel 1.3.
2010 Ingekomen | 2011 Ingekomen | 2012 Ingekomen | 2013 Ontwerp begroting | 2013 Ingekomen | 2013 Afgedaan | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke- ordeningskamer | 3.064 | 2.207 | 2.145 | 2.145 | 2.438 | 1.971 |
Algemene kamer | 2.822 | 3.683 | 4.018 | 4.100 | 3.784 | 3.821 |
De instroom en de afhandeling van zaken in de Vreemdelingenkamer is weergegeven in tabel 1.4.
2010 Ingekomen | 2011 Ingekomen | 2012 Ingekomen | 2013 Ontwerp begroting | 2013 Ingekomen | 2013 Afgedaan | |
---|---|---|---|---|---|---|
Asiel | 5.973 | 6.458 | 5.496 | 5.915 | 4.144 | 5.048 |
Regulier | 3.040 | 2.972 | 2.564 | 3.805 | 2.892 | 3.375 |
Totaal HBV | 9.013 | 9.430 | 8.060 | 9.720 | 7.036 | 8.423 |
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Oorspronkellijk Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | 2013 | ||
Verplichtingen | 60.683 | 60.683 | 63.806 | 59.949 | 59.254 | 57.417 | 1.837 | |
Uitgaven: | 57.508 | 58.882 | 65.264 | 59.863 | 58.990 | 57.417 | 1.573 | |
1.3 | Raad van State | 57.508 | 58.882 | 65.264 | 59.863 | 58.990 | 57.417 | 1.573 |
Ontvangsten | 2.485 | 3.025 | 2.858 | 2.686 | 2.987 | 2.002 | 985 |
Uitgaven
Bij gelegenheid van de Voorjaarsnota is het uitgavenartikel verhoogd met circa € 3,5 mln. Conform de bekostigingsafspraken wordt de Vreemdelingenkamer van de Afdeling bestuursrechtspraak vooraf bekostigd op basis van de instroom van zaken. Op basis van deze afspraken is vervolgens bij Najaarsnota het uitgavenartikel verlaagd met circa € 1,0 mln.
In vergelijking met de stand Najaarsnota zijn de uitgaven circa € 0,9 mln. lager.
Hiervan betreft circa € 0,3 mln. een besparing in het laatste kwartaal op de exploitatie en investeringen van ICT-gerelateerde uitgaven. Deze besparing werkt ten dele door naar de latere jaren. Daarnaast was er sprake van een incidentele onderuitputting van circa € 0,3 mln. binnen de reguliere ICT-uitgaven.
Het resterende deel, een bedrag van circa € 0,2 mln., heeft betrekking op de digitalisering van de processen van de directies Advisering en Bestuursrechtspraak (project DigiO) en is het gevolg van een gedeeltelijke temporisering binnen een deel van dit project.
Ontvangsten
De ontvangen griffierechten zijn circa € 0,2 mln. hoger dan geraamd. De overige – eenmalige ontvangsten – betreffen onder meer een teruggave van de Belastingdienst.