Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2015 bij beleidsartikel 15 OV-keten.
14. Regionaal, lokale infrastructuur | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | ||
Verplichtingen | 164.588 | 65.062 | 602.679 | 240.876 | 2.994 | 67.024 | – 64.030 | 1) |
Uitgaven | 338.572 | 238.852 | 215.678 | 163.374 | 134.964 | 181.447 | – 46.483 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 138.107 | 142.033 | 58.664 | 149.178 | 128.658 | 118.082 | 10.576 | |
14.01.02 Planuitw.progr. Reg/lok | 69 | 0 | 0 | 11.159 | 25 | 0 | 25 | 2) |
14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok | 138.038 | 142.033 | 58.664 | 138.019 | 128.633 | 115.079 | 13.554 | 3) |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 3.003 | – 3.003 | 4) | ||
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 30.592 | 41.580 | 45.185 | 9.334 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 169.873 | 55.239 | 111.829 | 4.862 | 6.306 | 63.365 | – 57.059 | |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 9.873 | 2.539 | 3.432 | 4.862 | 6.306 | 47.158 | – 40.852 | 5) |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 160.000 | 52.700 | 108.397 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.207 | – 16.207 | 6) |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 1.210 | 844 | 0 | 844 |
Financiële toelichting
Ad 1) In 2015 heeft budgetoverheveling plaatsgevonden naar het Mobiliteitsfonds, Provincie- en gemeentefonds en het BTW compensatiefonds waardoor zowel de kas als de verplichting in 2015 is verlaagd. Daarnaast is € 37,5 miljoen overgeboekt naar IF 13.03.01 ten behoeve van het project Partiële Spoorverdubbeling Groningen–Leeuwarden. De uitgaven voor dit project zijn geraamd op op 14.03.01 maar worden verantwoord op 13.03.01. Tevens is € 3,6 miljoen overgeboekt via de BDU voor het project BleiZo.
Ad 2 t/m 6) Voor een toelichting op de artikelonderdelen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen (per project) bij deze artikelonderdelen.
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden voor de ontvangers buiten de G3 (de drie grote steden) en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2015 bij beleidsartikelen 14 Wegen en Verkeersveiligheid en 15 OV-keten.
Algemeen
Producten
Regionale/lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionaal/lokaal
Projectbudget | Planning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
TB | Openstelling | Toelichting | |||||
Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2015 | 2015 | 2015 | ||||
Verplicht | |||||||
Projecten Brabant | |||||||
Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) | 271 | 272 | 2019–2021 | ||||
Gebonden | |||||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Ombouw Amstelveenlijn | 76 | 77 | 2020 | 2020 | |||
Bestemd | 71 | 51 | 1 | ||||
Projecten in voorbereiding | |||||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||||
Gesignaleerde risico's | |||||||
Afronding | |||||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 418 | 400 | |||||
Begroting (IF 14.01.02) | 418 | 400 |
Toelichting:
Ad 1) De verlaging van het bedrag bij «Bestemd» wordt veroorzaakt door het overboeken van de voor HOV Amstelveenlijn gereserveerde middelen naar de investeringsruimte (€ 25 miljoen) en het toevoegen van € 16 miljoen ter dekking van de BOV kosten HOV net Zuid Holland Noord voor de periode 2019–2028.
Verder voor wat betreft het project Verkeersruit Eindhoven, deze wordt niet voortgezet. In 2015 heeft de Minister met de provincie Noord-Brabant afspraken gemaakt over het programma Bereikbaarheid Zuid-Nederland, en daarmee de inzet van deze middelen (Kamerstukken II, 2015/16, 34 300-A, nr. 16).
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Kasbudget 2015 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2015 | 2015 | 2015 | |||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||
Rotterdamsebaan | 304 | 305 | 2020–2022 | Regio | ||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 28 | 29 | 1 | 113 | 107 | 2019–2021 | Regio | 1) |
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen | ||||||||
Rijn–Gouwelijn) | 12 | 12 | 0 | 202 | 203 | 2018 | 2018 | |
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten | ||||||||
en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 12 | 12 | 0 | 894 | 894 | 2006–2016 | 2006–2016 | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||
Utrecht Trams naar De Uithof | 0 | 0 | 110 | 110 | 2018 | 2018 | ||
N201 | 178 | 2014 | 2) | |||||
Noord/Zuidlijn Noord–WTC | 64 | 75 | 11 | 1.185 | 1.186 | 2017 | 2017 | 3) |
Afronding | 1 | 1 | ||||||
Programma | 116 | 129 | 12 | 2.986 | 2.805 |
| ||
Begroting (IF 14.01.03) | 116 | 129 | 12 | |||||
Overprogrammering (–) | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
Ad 1) A12/A20 Parallelstructuur Gouwe
Op basis van de betalingen van de subsidie aan de provincie Zuid-Holland wordt een bedrag overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds. Het projectbudget is met dit bedrag verlaagd.
Ad 2) N201
Het project onder aansturing van de provincie Noord-Holland is opengesteld. Het Rijk heeft haar subsidie voor dit project geheel aan de regio beschikbaar gesteld.
Ad 3) Noord/Zuidlijn Noord-WTC
In verband met het eerder realiseren van mijlpalen is de kasreeks hierop aangepast.
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord. In 2015 was er geen investeringsruimte beschikbaar.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
In 2015 zijn conform de begroting geen uitgaven gedaan op dit artikelonderdeel.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2007/08, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).
Producten
Kasbudget 2015 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2015 | 2015 | 2015 | |||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 47 | 6 | – 41 | 483 | 379 | 1) | ||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 0 | 0 | 534 | 534 | ||||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 16 | 0 | – 16 | 98 | 82 | 2) | ||
Afronding | – 1 | |||||||
Begroting (IF 14.03) | 63 | 6 | – 57 | 1.114 | 995 |
| ||
LMCA Spoor: spoordriehoek | 18 | 9 | – 9 | 134 | 135 | 3) | ||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 81 | 15 | – 66 | 1.248 | 1.130 |
|
Toelichting:
Ad 1) Concrete bereikbaarheidsprojecten
De lagere realisatie wordt verklaard doordat de op dit artikelonderdeel geraamde uitgaven voor het project Partiële spooruitbreiding Groningen Leeuwarden ad € 37,4 miljoen zijn overgeboekt naar artikelonderdeel 13.03.01. Daarnaast is vertraging ontstaan bij het sluiten van de realisatie overeenkomst voor het project Leeuwarden Werpsterhoek waardoor een deel van de geplande uitgaven niet in 2015 zijn gerealiseerd. De verlaging van het totale projectbudget wordt verklaard door de bovengenoemde overboeking ten behoeve van het project Partiële spooruitbreiding Groningen Leeuwarden, een overboeking van € 14 miljoen naar IF 12 tbv de aanleg van de N33 Assen–Zuidbroek en een storting van in totaal € 51 miljoen in zowel Provinciefonds, gemeentefonds als het BTW compensatiefonds.
Ad 2) Ruimtelijk economisch programma
De REP-middelen worden via het Provinciefonds uitgekeerd. Dit maakt dat de begroting van IenM geen realisatie laat zien.
Ad 3) LMCA Spoor: spoordriehoek
Zie de toelichting ad. 28 bij Projectoverzicht 13.03.01).