Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2015 bij beleidsartikel 15 OV keten.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 602.679 | 532.293 | 67.024 | 246.192 | 160.041 | 146.710 | 148.950 |
Uitgaven | 215.678 | 172.163 | 181.447 | 273.935 | 348.376 | 341.694 | 248.418 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 58.664 | 140.175 | 118.082 | 107.330 | 198.914 | 211.842 | 113.400 |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 0 | 11.792 | 0 | 5.000 | 39.533 | 57.614 | 2.171 |
14.01.03 Realisatieprogr reg/lok | 58.664 | 130.793 | 115.079 | 99.046 | 158.160 | 153.001 | 108.070 |
14.01.04 Investeringsruimte | – 2.411 | 3.003 | 3.284 | 1.221 | 1.228 | 3.160 | |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 45.185 | 9.334 | |||||
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 111.829 | 22.654 | 63.365 | 166.605 | 149.462 | 129.852 | 135.018 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 3.432 | 22.288 | 47.158 | 114.348 | 99.556 | 80.611 | 60.884 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 108.397 | 0 | 0 | 36.050 | 33.700 | 33.034 | 57.927 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 366 | 16.207 | 16.207 | 16.206 | 16.207 | 16.207 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Restant | 215.678 | 172.163 | 181.447 | 273.935 | 348.376 | 341.694 | 248.418 |
14.09 Ontvangsten |
| 600 |
|
|
|
|
|
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, worden de budgetten in 2015 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2015. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | uitgaven | 181.447 | 273.935 | 348.376 | 341.694 | 248.418 | 218.512 | 82.518 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 118.082 | 107.330 | 198.914 | 211.842 | 113.400 | 168.629 | 73.269 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.076 | 0 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 63.365 | 166.605 | 149.462 | 129.852 | 135.018 | 40.807 | 9.249 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | uitgaven | 135.853 | 120.885 | 10.228 | 43.935 | 74.529 | 99.201 | 132.200 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 135.853 | 120.885 | 10.228 | 43.935 | 74.529 | 99.201 | 132.200 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU voor de ontvangers buiten de G3 en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in de Begroting hoofdstuk XII 2015 en beleidsartikel 15 OV-keten en de Lange Termijn Spooragenda (LTSa).
Algemeen
Producten
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenM al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Wijzigingen
Verkeersruit Eindhoven
Het projectbudget is opgehoogd met € 3,2 miljoen voor de prijsbijstelling 2014.
BTW Tramtunnel Den Haag
In de begroting 2014 was binnen de post Bestemd (IF 14.01.02), vooruitlopend op de uitkomst van het overleg met de gemeente Den Haag, € 7 miljoen gereserveerd voor de niet door de gemeente Den Haag te verrekenen BTW met de belastingdienst. Begin 2014 is na gezamenlijk overleg overeengekomen dat de gemeente Den Haag een vergoeding van € 11,2 miljoen ontvangt voor deze niet te verreken BTW. De aanvullende kosten zijn gedekt uit de Investeringsruimte Regionaal Lokaal deel OVS (14.01.04).
Bedrag x € 1 mln. | Budget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Projecten Brabant | ||||
Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) | 271 | 268 | 2019–2021 | |
Gebonden | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Ombouw Amstelveenlijn | 76 | 76 | 2020 | |
Bestemd | 71 | 37 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
– HOV Knoop Amstelveen | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||
– BTW tramtunnel Den Haag | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 418 | |||
Begroting 14.01.02 | 418 |
legenda
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2014–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Wijzigingen
De projectbudgetten van de Rotterdamsebaan, A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop, RandstadRail en Noord/Zuidlijn zijn bijgesteld als gevolg van de indexatie naar prijspeil 2014.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Rotterdamsebaan | 304 | 300 | 7 | 63 | 51 | 183 | 2020– 2022 | 2020– 2022 | ||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 113 | 112 | 6 | 12 | 28 | 27 | 27 | 14 | 2019– 2021 | 2019– 2021 | ||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 202 | 202 | 21 | 12 | 29 | 47 | 47 | 33 | 14 | 2018 | 2018 | |
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 894 | 890 | 861 | 12 | 12 | 9 | 2006/ 2016 | 2006/ 2016 | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Utrecht, Tram naar de Uithof | 110 | 110 | 37 | 4 | 40 | 29 | 2018 | 2018 | ||||
N201 | 178 | 178 | 173 | 5 | 2014 | 2014 | ||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 1.185 | 1.182 | 985 | 53 | 64 | 45 | 37 | 1 | 2017 | 2017 | ||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 2.986 | 2.025 | 140 | 115 | 114 | 158 | 153 | 84 | 197 | |||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 131 | 115 | 99 | 158 | 153 | 108 | 197 | |||||
Overprogrammering (–) | – 9 | – 0 | – 15 | 0 | 0 | 24 | 0 |
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de totale voor artikel 14 beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. De middelen zijn bestemd voor grote regionale/lokale projecten die op initiatief van de decentrale overheden worden voorbereid en uitgevoerd. De projecten moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en de LTSa die voor regionale bereikbaarheid zijn geformuleerd. Het betreft zowel wegenprojecten op het niveau van het Onderliggend Wegennet als Openbaar Vervoer projecten.
De in de begroting 2014 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 489 miljoen. Door de hieronder vermelde belangrijkste (budgettaire) aanpassingen bedraagt deze ruimte in de ontwerpbegroting 2015 nu € 369 miljoen.
-
– Dekking spoorproject Zwolle-Herfte; zie toelichting bij IF 13.03.04 (€ 55 miljoen);
-
– Aanvullende BTW dekking Tramtunnel Den Haag (€ 4,2 miljoen);
-
– Dekking schikkingsovereenkomst Waddenveren. Hiermee is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld (€ 9 miljoen);
-
– Dekking indexatie voorgaande jaren RandstadRail (€ 3,1 miljoen);
-
– Dekking prijsbijstelling 2014 diverse projecten (€ 11,9 miljoen);
-
– Dekking toezegging elektrificatie Maaslijn (€ 30,3 miljoen); opgenomen onder 14.01.02 onder «bestemd»;
-
– Dekking toezegging bijdrage verknoping station BleiZo aan hoofdrailnet met regionaal vervoer (€ 3,6 miljoen); opgenomen onder 14.01.02 onder «bestemd».
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte: | ||||||||
– Weg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 73 |
– OVS | 1 | 5.900 | 5.901 | 5.901 | 5.900 | 5.899 | 5.900 | 6.298 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 1.794 | – 1.756 | – 1.826 | – 2.592 | – 3.246 | – 1.850 | – 527 | – 1.099 |
Kaseffect verwerking index2014 | – 617 | – 1.141 | – 790 | – 2.088 | – 1.426 | – 890 | – 2.215 | – 750 |
Totaal | – 2.411 | 3.003 | 3.284 | 1.221 | 1.228 | 3.160 | 3.158 | 4.523 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte: | ||||||||
– Weg | 17.073 | 23.613 | 16 | 9.328 | 7.220 | 16.671 | 33.588 | 107.582 |
– Spoor | 6.083 | 6.101 | 6.153 | 9.983 | 24.302 | 67.407 | 99.856 | 261.584 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 1.640 | – 1.973 | – 803 | – 862 | 19.968 | 0 | 0 | 1 |
Kaseffect verwerking index2014 | 2.228 | – 326 | 4 | 18 | 31 | 9.205 | – 1.244 | 0 |
Totaal | 23.745 | 27.416 | 5.370 | 18.467 | 51.521 | 93.283 | 132.200 | 369.167 |
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
– Bereikbaarheidsoffensief Randstad;
-
– Amendement Dijsselbloem;
-
– Amendement Van der Staaij;
-
– Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok);
-
– Amendement Van Hijum;
-
– Quick Wins NWA eerste en tweede tranche;
-
– Tunnel Sluiskil.
Rijksbijdrage
Producten
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad, de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick Wins NWA zijn volledig uitgekeerd. In het kader van Tunnel Sluiskil worden ook in 2014 rijksmiddelen beschikbaar gesteld.
Tunnel Sluiskil
Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst betreffende een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de IenM-bijdrage via het opgerichte RMf Zeeland te laten verlopen. Met een storting in het mobiliteitsfonds in 2014 is het volledig toegezegde bedrag in de bestuursovereenkomst overgemaakt (in totaal € 143 miljoen). Op dit artikel van het mobiliteitsfonds resteert nu alleen nog een reservering voor de post onvoorzien van het project.
Het Rijk stond daarnaast garant voor de Vlaamse bijdrage aan de Sluiskiltunnel. Eind 2013 heeft een Commissie van Wijzen geoordeeld dat Vlaanderen € 16 miljoen van de oorspronkelijke € 24 miljoen moet bijdragen. Omdat in 2013 de Vlaamse bijdrage is voorgeschoten vanuit het wegenartikel van het IF vloeit het bedrag van € 16 miljoen terug naar de Investeringsruimte Wegen (Artikel 12.07).
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II, 2007/08, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in Noord-Nederland (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP), tevens ten behoeve van Noord-Nederland.
Binnen de projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid gaat het in totaal om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten, zie 14.03.01. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 en de N50 Ramspol-Ens zijn inmiddels overgeheveld naar Artikel 12 Hoofdwegen.
In 2009 is het RMf RSP opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d.23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het Rijk en € 470 miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten; zie 14.03.02. Deze bijdrage vervalt, als na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is en blijft beschikbaar voor het RMF-RSP. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMF RSP is beschikbaar voor projecten, die in principe kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel en een regionaal deel. Zowel voor het rijksdeel als voor het regionaal deel is € 150 miljoen rijksbudget beschikbaar gesteld. Het rijksdeel valt onder regie van het Ministerie van Economische zaken (EZ). Het betreffende rijksbudget werd tot en met 2012 verantwoord op de EZ-begroting, nadat in 2012 het resterende deel via het Provinciefonds is gedecentraliseerd. Het regionale deel, in totaal € 250 miljoen, valt onder regie van de regio. De rijksbijdrage voor het regionale deel, € 150 miljoen, wordt verantwoord op de begroting Infrastructuurfonds; zie 14.03.03. Ook de regio heeft € 100 miljoen beschikbaar voor het regionale deel van het REP.
Voor de realisatie van het project A6/A7 Knooppunt Joure wordt € 4 miljoen overgeboekt naar het IF artikel 12.03.01. Dit bedrag was vanuit het wegenartikel tijdelijk geparkeerd op artikel 14.03.
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II, 2008/09, 21 700 A, nr. 19). Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks met een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd.
Budget in € mln | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Totaal Rijk | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | Bijdrage regio 1 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
483 | 24 | 22 | 47 | 114 | 100 | 81 | 61 | 34 | 200 | |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 534 | 373 | 36 | 34 | 33 | 58 | 370 | |||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 98 | 0 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 100 | |
Begroting (IF 14.03) | 1.114 | 397 | 23 | 63 | 167 | 149 | 130 | 135 | 50 | 670 |
Overige afspraken | ||||||||||
LMCA Spoor: spoordriehoek 3 | 134 | 29 | 19 | 18 | 14 | 15 | 17 | 13 | 10 | |
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland | 1.248 | 426 | 42 | 81 | 181 | 164 | 147 | 148 | 60 |
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol-Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 mln. uit het MIRT t.b.v de A7 ZRG fase 2.