Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.
De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de Begroting hoofdstuk XII over 2015 en vinden hun oorsprong in de SVIR en de Nota Mobiliteit (NoMo) (Kamerstukken II, 2004/05, 29 644, nr. 6).
Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens op de Begroting hoofdstuk XII.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 818.272 | 1.000.962 | 825.542 | 1.037.458 | 541.599 | 512.515 | 497.676 |
Uitgaven | 864.431 | 884.287 | 883.428 | 741.836 | 692.846 | 638.590 | 630.935 |
Waarvan juridisch verplicht: | 95% | ||||||
15.01 Verkeersmanagement | 13.722 | 13.986 | 7.516 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 304.567 | 372.198 | 394.852 | 347.047 | 254.581 | 233.719 | 199.971 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 183.968 | 204.039 | 175.541 | 264.861 | 204.775 | 205.490 | 198.786 |
15.02.04 Vervanging | 120.599 | 168.159 | 219.311 | 82.186 | 49.806 | 28.229 | 1.185 |
15.03 Aanleg | 290.784 | 269.940 | 251.126 | 156.212 | 197.165 | 163.631 | 193.027 |
15.03.01 Realisatie | 287.424 | 264.605 | 201.604 | 79.139 | 63.794 | 88.402 | 74.718 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 3.360 | 5.335 | 49.522 | 77.073 | 133.371 | 75.229 | 118.309 |
15.04 Geintegreerde contractvormen | |||||||
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 255.357 | 247.276 | 246.589 | 244.533 | 242.728 | 241.145 | 240.999 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 242.391 | 233.811 | 222.769 | 220.654 | 218.740 | 217.166 | 217.009 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 12.966 | 13.464 | 23.820 | 23.879 | 23.988 | 23.979 | 23.990 |
15.07 Investeringsruimte | – 0 | – 19.113 | – 16.655 | – 14.336 | – 10.008 | – 8.285 | – 11.442 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 512.843 | 558.614 | 509.982 | 542.811 | 472.532 | 456.591 | 445.099 |
– Restant | 351.587 | 325.673 | 373.446 | 199.025 | 220.314 | 181.999 | 185.836 |
15.09 Ontvangsten | 10.853 | 54.508 | 26.980 | 15.415 | 14.510 |
|
|
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, worden de budgetten in 2015 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2015. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Vaarwegen | uitgaven | 883.428 | 741.836 | 692.846 | 638.590 | 630.935 | 511.941 | 779.258 |
15.01 | Verkeersmanagement | 7.516 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | |
15.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 394.852 | 347.047 | 254.581 | 233.719 | 199.971 | 214.772 | 233.454 | |
15.03 | Aanleg | 251.126 | 156.212 | 197.165 | 163.631 | 193.027 | 55.501 | 309.918 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 246.589 | 244.533 | 242.728 | 241.145 | 240.999 | 241.087 | 243.061 | |
15.07 | Investeringsruimte | – 16.655 | – 14.336 | – 10.008 | – 8.285 | – 11.442 | – 7.799 | – 15.555 | |
15.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 26.980 | 15.415 | 14.510 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Vaarwegen | uitgaven | 686.475 | 696.818 | 667.063 | 816.006 | 885.226 | 927.365 | 586.565 |
15.01 | Verkeersmanagement | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | |
15.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 233.156 | 217.459 | 254.775 | 225.369 | 225.354 | 220.221 | 250.499 | |
15.03 | Aanleg | 209.457 | 235.378 | 99.489 | 306.882 | 399.141 | 391.494 | 0 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 243.298 | 243.400 | 243.925 | 244.179 | 244.172 | 244.192 | 243.390 | |
15.07 | Investeringsruimte | – 7.816 | – 7.799 | 60.494 | 31.196 | 8.179 | 63.078 | 84.296 | |
15.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.01 Verkeersmanagement
Motivering
De activiteiten binnen verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlot, betrouwbaar en veilig scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren.
15.01.01 Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:
-
– Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
-
– Monitoring en informatieverstrekking;
-
– Vergunningverlening en handhaving;
-
– Crisisbeheersing en preventie.
In het goederenvervoer over water is een groei voorzien, die deels met verkeersmanagement wordt gefaciliteerd. Daarnaast moet de betrouwbaarheid en reistijd op orde worden gebracht. Beleidsdoelstellingen op het gebied van verkeersmanagement zijn:
-
– Het zoveel mogelijk beperken van de gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen in de hoofdvaarwegen;
-
– Het afstemmen van de bediening van bruggen en sluizen op de vraag vanuit de markt.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit de budgetten voor netwerkgebonden kosten. In het kader van de transparantie van de budgetten voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
Na overleg met de verschillende regio’s wordt vanaf 2014 de versobering voor de bediening van sluizen en beweegbare bruggen doorgevoerd. De belangrijkste verbindingen op het internationaal kernnet goederenvervoer en de hoofdvaarwegen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR), waarover de grootste volumes worden vervoerd, zijn hierbij ontzien. Het Rijk zal tevens in 2014 samen met de verschillende regio’s gestart met de uitwerking van een vergezicht voor een «robuust bediend» vaarwegennet in Nederland. De versobering zal in 2015 gemonitord worden en waar nodig en mogelijk zal bijgestuurd worden. De afspraken die vanuit het vergezicht worden opgesteld, worden in 2015 opgestart. In de periode 2014 en 2015 zal ook een begin worden gemaakt met de versobering op de verkeersbegeleiding.
Waar mogelijk en zinvol wordt samen met de andere overheden naar centrale bediening op vaarroutes overgeschakeld. Vanzelfsprekend wordt getracht om de bediening zodanig in te richten, dat wachttijden en stremmingen zo veel mogelijk worden beperkt. Een goede informatievoorziening hierover aan gebruikers is daarbij van groot belang,waarbij rekening gehouden wordt met de sterk toegenomen beschikbaarheid van AIS (Automatic Identification System). Met het toezicht op het water dat door RWS (onder andere samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD)) wordt uitgevoerd, wordt beoogd de veiligheid voor de gebruikers te borgen. Dit toezicht heeft ook een preventieve werking. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Binnenvaartwet is meer nadruk komen te liggen op bestuursrechtelijke handhaving door IenM (in plaats van strafrechtelijke handhaving door het KLPD). In geval van calamiteiten, zoals schade en verontreinigingen, wordt hierover bericht en adequaat opgetreden. Hiervoor is een calamiteitenorganisatie operationeel.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|
Begeleide vaarweg | km | 594 | 594 | 594 |
Bediende objecten | aantal | 250 | 250 | 248 |
Toelichting:
Alleen de vaarwegen die vanuit vaste verkeersposten worden begeleid, zijn in het hierboven opgenomen areaal meegeteld. De vaarwegen in beheer bij RWS die met patrouillevaartuigen worden bestreken zijn niet meegerekend. Het aantal bediende objecten zal eind 2015 iets zijn afgenomen omdat in 2015 twee beweegbare bruggen worden overgedragen (Keersluis Limmer en bij de Gekanaliseerde Dieze). Daarnaast worden drie schutssluizen overgedragen (bij Gekanaliseerde Dieze, Wilhelminakanaal Tilburg en Keersluis Limmer) en komen er in 2015 twee nieuwe schutsluizen bij in de Zuid-Willemsvaart en een hoogwaterkering bij Keersluis Limmel.
De indicator passeertijden sluizen is opgenomen in beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens in de Begroting hoofdstuk XII.
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Beheer en onderhoud wordt uitgevoerd om het hoofdvaarwegennet in een staat te houden, die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, betrouwbaar, veilig en duurzaam vervoer van goederen.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijksvaarwegen omvat maatregelen aan bodems, oevers, kunstwerken zoals sluizen en bruggen, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreffen het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en vaarwegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende zijn. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren »60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
Voor zover de activiteiten centraal vanuit RWS worden ingezet, worden de kosten centraal gefinancierd uit de budgetten voor netwerkgebonden kosten.
In het kader van de transparantie van de budgetten voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud en vervanging en renovatie bij deze begroting.
Voor de volledigheid wordt ook verwezen naar artikelonderdeel 18.12 «Nader toe te wijzen Beheer en Onderhoud en Vervanging», waaronder middelen voor vervanging zijn bestemd, die nog niet aan netwerken kunnen worden toebedeeld.
In bijlage 4 is een nadere toelichting opgenomen met betrekking tot Beheer en Onderhoud en Vervanging.
15.02.01 Beheer en Onderhoud
Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de bedrijfszekerheid van de infrastructuur van de vaarwegen. Deze kan alleen worden gegarandeerd, als de infrastructuur preventief wordt beheerd en onderhouden. Daarnaast vindt correctief onderhoud plaats, waarbij de beheerder geconfronteerd kan worden met onverwacht functieverlies en aan de gebruiker ongewild minder service kan worden geboden (stremmingen, beperkingen). Zowel het preventief als het correctief onderhoud valt onder Beheer en Onderhoud.
De activiteiten zijn erop gericht, om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betreft maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betreft het maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren. Om verkeersoverlast tot een minimum te beperken, worden de werkzaamheden goed afgestemd; zowel onderling als met werkzaamheden die voortkomen uit het aanlegprogramma en/of het hoofdwatersysteem.
Kustwacht
De Kustwacht Nederland is een organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De directeur Kustwacht maakt jaarlijks een Activiteitenplan en Begroting (APB) en legt dit voor aan de Raad voor de Kustwacht. De ministerraad stelt het APB vervolgens vast.
De directeur Kustwacht heeft onvoorwaardelijke zeggenschap over vier schepen, die (vrijwel) full time kustwachttaken uitvoeren. Daarnaast heeft de directeur trekkingsrechten voor een aantal dagen per jaar op schepen van de Rijksrederij en helikopters. Tevens stelt het Ministerie van Defensie twee vliegtuigen ter beschikking.
De Minister van IenM is als coördinerend Minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor het proces van totstandkoming van geïntegreerd beleid en het activiteitenplan en de begroting voor de Noordzee. De overzichtsconstructie Kustwacht is als bijlage 3 aan deze begroting toegevoegd.
Overdracht Brokx-Nat
De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II, 2002/03, 28 600 XII, nr. 17). Nog slechts enkele kleinschalige verplichtingen resteren, die op dit artikel worden geboekt.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor kunstwerken oevers, bodems en verkeersvoorzieningen. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.
Eenheid | Omvang 2015 | Budget x € 1.000 2015 | |
---|---|---|---|
Vaarwegen | km | 6.957 | 175.542 |
Toelichting:
Het areaal bestaat enerzijds uit de hoofdtransportassen (HTA), hoofdvaarwegen (HVW) en overige vaarwegen (OVW), die voor de binnenvaart in beheer zijn bij RWS en die in totaal 3.434 kilometer meten en anderzijds het aantal kilometer zeevaartweg van in totaal 3.523 kilometer. Hierin is meegenomen dat dit areaal is gewijzigd door het in gebruik nemen in 2013 van het nieuwe verkeersscheidingsstelsel op de Noordzee. In de begroting 2014 is voor deze wijziging met een schatting gewerkt. De werkelijke lengte in 2013 bedraagt in totaal 6.954 kilometer. In 2014 en 2015 wijzigt deze lengte met in totaal ruim 3 kilometer door onder andere de overdracht van Oude Maasje tot Zuiderkanaal, Verruiming bocht bij Steijl, Omlegging Zuid-Willemsvaart en de overdracht van de Gekanaliseerde Dieze.
Indicator | streefwaarde 2015 | uren gestremd |
---|---|---|
Technische Beschikbaarheid (gehele areaal) | 99,0% | n.v.t. |
Geplande stremmingen (gehele areaal) | 0,8% | 3.365 |
Ongeplande stremmingen (gehele areaal) | 0,2% | 711 |
Toelichting:
De technische beschikbaarheid geeft aan in welke mate het vaarwegennet beschikbaar is voor veilig gebruik. De geplande en ongeplande stremmingen geven een beeld van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sluizen en bruggen op deze vaarwegen. De percentages zijn berekend door de stremmingen af te zetten tegen de totale bedientijd van deze objecten. De streefwaarden voor 2015 zijn gelijk aan 2014.
15.02.04 Vervanging
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdvaarwegennet moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren «60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt. De projecten zijn opgenomen in het MIRT Projectenboek 2015.
Vervangingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het hoofdwegennet. De projecten in het Programma verlengen de levensduur van de kunstwerken zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.
Het resterende deel van het Plan van Aanpak Beheer en Onderhoud (Impuls) en het programma NoMo achterstallig onderhoud vaarwegen (NoMo AOV) is in het programma vervangingen en renovaties opgenomen en onderdeel van onderstaande tabel met een overzicht van objecten die worden aangepakt.
Vaarweg | Objecten/maatregel | gereed |
---|---|---|
Rotterdam-België/ Zeeland (MOBZ) | IMPULS/NoMo-AOV: Modernisering Object Bediening Zeeland (MOBZ): Rotterdam-België/ Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren (impuls) | 2019 |
Utrecht | IMPULS/NoMo AOV: Renovatie stalen boogbruggen Amsterdam-Rijnkanaal (KARGO) | 2016 |
Zeeland | NoMo AOV: Onderhoud damwanden en vaarwegen Zeeland | 20171 |
Amsterdam-Rijnkanaal | NoMo AOV: Oevers Amsterdam-Rijnkanaal (damwanden en meerplaatsen) | 2016 |
Noordzeekanaal | NoMo AOV: Renovatie Havenhoofden IJmuiden | 2014 |
Diverse | NoMo AOV: Achterstallig basisonderhoud diverse regio’s | 2016 |
Brabantse kanalen | NoMo AOV: Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen | 2016 |
Zuid-Holland | NoMo AOV: Onderhoud Oevers en bodems vaarwegen Zuid Holland | 2016 |
Limburg en IJsselmeergebied | NoMo AOV: Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied | 2015 |
Maasroute | NoMo AOV: Onderhoud Oevers en bodems Maasroute | 2016 |
Noord-Holland | NoMo AOV: Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken i.v.m. hogere belasting Noord-Holland | 2016 |
Oost-Nederland | NoMo AOV: Onderhoud vaargeulen NederRijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water | 2018/ 20201 |
IJsselmeergebied | Nijkerkerbrug | 20172 |
Noord-Brabant | Wilhelminakanaal/Dr. Deelenbrug | 2015 |
Utrecht | RINK-maatregelen Utrecht | 2016 |
Limburg | RINK-maatregelen Limburg | 2016 |
Noordzee | Berging Baltic Ace | 2015 |
Zeeland | RINK-maatregelen Zeeland | 2016 |
Toelichting:
-
1. NoMo AOV Zeeland en Oost-Nederland worden na 2016 opgeleverd als onderdeel van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds. Bij Oost-Nederland is dit gecombineerd met de koppeling met het aanlegproject Verruiming Twentekanalen fase 2.
-
2. Aanvankelijke renovatie van de Nijkerkerbrug (vast deel) blijkt omvangrijker dan gedacht, waardoor vervanging van de bovenbouw de voorkeur heeft. De oplevering wordt twee jaar later verwacht.
15.03 Aanleg
Motivering
Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de aanleg- en planuitwerking activiteiten bij het hoofdvaarwegen netwerk.
15.03.01 Realisatie
Producten
In 2015 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | – Dynamisch Verkeersmanagement (een aantal maatregelen loopt nog door) |
– diverse projecten in het kader van Quick-wins regeling Binnenhavens | |
– Amsterdam-Rijnkanaal (keersluis Zeeburg) | |
– Wilhelminasluis (Zaan) | |
– Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel) | |
– 4e sluiskolk Ternaaien | |
Start realisatie | – Vaarweg Eemshaven-Noordzee |
– Ligplaatsen Rijn-Scheldeverbinding | |
– Quick winmaatregel Volkeraksluizen |
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– Maasroute, modernisering fase 2: In het verleden zijn door project Maasroute werken uitgevoerd in het kader van Beheer en Onderhoud; Maasroute heeft deze werken voorgefinancierd. Middelen komen weer terug.
-
– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn Scheldeverbinding: Project is overgegaan naar realisatiefase.
-
– De projecten Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Rijnkanaal Zuid en Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Lemmer-Delfzijl zijn overgegaan naar de realisatiefase door aanwending van budget uit het Amendement Ligplaatsen (Kamerstukken II, 2011/12, 33 000 A, nr. 10).
-
– De Julianasluis Gouda, Boontjes en walradar Noordzeekanaal, Zuid-Willemsvaart, vervanging sluizen 4, 5 en 6 zijn gerealiseerd en ondergebracht onder kleine/afgeronde projecten.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Quick Wins Binnenhavens | 80 | 82 | 54 | 1 | 6 | 20 | 2009– 2015 | eind 2012 | ||||
Dynamisch verkeersmanagement | 99 | 99 | 50 | 41 | 8 | 2015 | 2014 | |||||
Subsidieprogramma Zeehaveninnovatieproject voor Duurzaamheid (ZIP) | 5 | 5 | 3 | 2 | 0 | 2014 | 2014 | |||||
Walradarsystemen | 24 | 23 | 15 | 3 | 3 | 3 | divers | divers | ||||
Beter Benutten | 12 | 12 | 2 | 0 | 10 | 0 | ||||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Amsterdam-Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg | 14 | 14 | 3 | 7 | 0 | 0 | 4 | 2015 | 2015 | |||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 13 | 13 | 10 | 3 | 2015 | 2015 | ||||||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 17 | 17 | 8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2020 | na 2013 | |||
Projecten Brabant | ||||||||||||
Wilhelminakanaal Tilburg | 79 | 79 | 8 | 26 | 21 | 4 | 1 | 19 | 2016 | 2016 | ||
Zuid-Willemsvaart: aanleg Maximakanaal en opwaarderen tot Veghel | 452 | 450 | 295 | 77 | 43 | 1 | 11 | 25 | 2015 | 2015 | ||
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn Scheldeverbinding | 2 | 2 | 2015 | |||||||||
Projecten Limburg | ||||||||||||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | 10 | 9 | 9 | 1 | 2015 | 2015 | ||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 667 | 648 | 411 | 64 | 67 | 42 | 41 | 9 | 6 | 26 | 2018 | 2018 |
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 53 | 53 | 11 | 6 | 7 | 11 | 1 | 17 | 2017 | 2015 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 283 | 282 | 184 | 35 | 33 | 0 | 15 | 17 | 0 | 2017 | 2015 | |
Overige projecten | ||||||||||||
Amendement ligplaatsen (Lemmer-Delfzijl en ARK) | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | divers | divers | |||||
Kleine/afgeronde projecten | 172 | 92 | 170 | 1 | 1 | nvt | nvt | |||||
Afrondingen | 0 | |||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 1.989 | 1.236 | 270 | 203 | 80 | 77 | 88 | 9 | 26 | |||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | 15 | 29 | ||||||||||
Programma Realisatie (IF 15.03.01) | 285 | 232 | 80 | 77 | 88 | 9 | 26 | |||||
Budget Realisatie (IF 15.03.01) | 265 | 202 | 79 | 64 | 88 | 75 | 26 | |||||
Overprogrammering (–) | – 20 | – 31 | – 1 | – 13 | – 0 | 66 | 0 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn Scheldeverbinding: Project is overgegaan naar realisatiefase.
-
– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek: de kosten van het project zijn sterk gestegen door tegenvallers in bodemaanpassingen, bodemvervuiling en noodzakelijke aanpassingen van de kade.
-
– Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes: door inpassingsproblemen in het gebied is besloten om te zoeken naar een andere oplossing.
Bedrag x € 1 mln. | Budget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 44 | – 10 | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Zeetoegang IJmond | 601 | 594 | 2015 | 2019 |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 216 | 216 | 2014 | 2020 |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
Grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen | 176 | 174 | 2015 | nnb |
Max. bijdr. aan Vlaanderen kanaalaanp. tbv zeesluis | 157 | 155 | nvt | nvt |
Projecten Limburg | ||||
Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal | 33 | 32 | 2009 | 2018 |
Projecten Noord-Nederland | ||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 102 | 102 | 2014/2015 | 2023 |
Verruiming vaarweg Eemshaven -Noordzee | 42 | 42 | 2014 | 2017 |
Gebonden | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025–2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 65 | 65 | 2015 | 2018 |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 36 | 36 | 2023 | |
Projecten Zuidvleugel | ||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 12 | 3 | 2015 | 2016 |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes | 20 | 29 | 2016 | 2017 |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2010 | 2025–2027 |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 157 | 157 | 2024–2026 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 36 | 36 | 2026–2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 28 | 28 | 2016 | 2018–2020 |
Toekomstvisie Waal | 131 | 131 | 2016 | 2019–2021 |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 27 | 27 | 2015 | 2018–2020 |
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 75 | 72 | 2014 | 2018–2020 |
Projecten Nationaal | ||||
Bijdrage aan agentschap tbv planuitwerkingen | 61 | 63 | ||
Bestemd | 508 | 343 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | ||||
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
Kreekraksluizen | 2026–2028 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Reservering BTW Zeetoegang IJmond | 2025–2028 (rijksd.) | |||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Verkenning IJssel fase 2 | 2028 | |||
Reservering garantstelling Twentekanalen | 2018–2020 | |||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 2.455 | |||
begroting 15.03.02 | 2.455 |
legenda
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2014–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
15.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waar sprake is van PPS hanteert RWS de contractvorm DBFM (Design, Build, Finance en Maintain), waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase. DBFM garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten van veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren. De brief Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water (Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 A, nr. 83, bijlage 3) bevat een lijst van in totaal 10 potentiële DBFM-projecten op het Hoofdvaarwegennet. Al deze projecten worden getoetst aan kwalitatieve criteria en op mogelijke financiele meerwaarde. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt periodiek gerapporteerd over de DBFM-dealflow op de langere termijn. Onderstaand een overzicht van de projecten waar beschikbaarheidsvergoedingen worden betaald binnen het tijdsbestek van de meerjarencijfers.
Producten
Op dit moment zijn nog geen DBFM projecten op het hoofdvaarwegennet gerealiseerd. In 2013 is het DBFM Sluizenprogramma in werking gesteld waar de volgende projecten in ondergebracht zijn: Sluis Limmel, 3e Kolk Beatrixsluis, Sluis bij Eefde, Zeetoegang IJmond en Kanaalzone Gent-Terneuzen.
De aanbesteding van Sluis Limmel als het eerste project uit het DBFM Sluizenprogramma, is in 2013 gestart. Het contract zal waarschijnlijk eind 2014 worden getekend waarna vanaf 2015 partiële beschikbaarheidsvergoedingen zullen worden betaald.
De aanbesteding van de Zeetoegang IJmond is in april 2014 gestart. Verwacht wordt dat het contract eind 2015 zal worden getekend. De aanbesteding van de 3e Kolk Beatrixsluis start in de tweede helft van 2014 en zal vermoedelijk begin 2016 worden afgerond. Bij beide projecten zal sprake zijn van partiële beschikbaarheidsvergoedingen tijdens de bouwfase. Overheveling van de begrotingsbedragen vanuit de budgetten voor aanleg en onderhoud zal plaatsvinden na financial close van de contracten.
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan verkeersmanagement, beheer, onderhoud, vervanging, aanleg en DBFM en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT systemen,het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
Rijksrederij
De Rijksbrede Civiele Rijksrederij is een organisatie die nautische diensten levert aan andere overheden zoals EZ, Financiën (Douane), IenM en de Kustwacht. De Rijksrederij valt onder de verantwoordelijkheid van RWS. De kerntaken van de Rijksrederij zijn:
-
– Het ter beschikking stellen van vaartuigen voor een bepaalde tijdsduur (al dan niet met nautische bemanning) met een door de opdrachtgever gespecificeerd dienstverleningsniveau;
-
– Het leveren van kennisintensief advies aan overheidsinstellingen bij beheer, ontwerp en aanbesteding van vaartuigen;
-
– Het leveren van kennisintensief advies op het gebied van eisen aan bemanningen, veiligheidsmanagement en scheepsuitrustingen.
15.07 Investeringsruimte
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord.
De in de begroting 2014 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 223 miljoen. Door de hieronder vermelde belangrijkste (budgettaire) aanpassingen bedraagt deze ruimte in de ontwerpbegroting 2015 nu € 128 miljoen.
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen betreffen de volgende zaken:
-
– Dekking korting prijsbijstelling (naar aanleiding van begrotingsakkoord 2014) (€ 73 miljoen).
-
– Extra uitgaven voor de inzet van Search and Rescue helicopters.
-
– Verwerking van het saldo van mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma.
-
– Toevoeging van middelen ten behoeven van Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Lemmer-Delfzijl aan de investeringsruimte vaarwegen. Deze ligplaatsen worden gefinancierd binnen het amendement ligplaatsen.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 0 | – 1 | 0 | – 0 | – 0 | 1 | 0 | 0 |
Kaseffect verwerking index 2013 | – 11.450 | – 9.724 | – 8.784 | – 5.888 | – 5.062 | – 5.297 | – 4.853 | – 8.611 |
Kaseffect verwerking index 2014 | – 7.663 | – 6.930 | – 5.552 | – 4.120 | – 3.223 | – 6.146 | – 2.946 | – 6.944 |
Totaal | – 19.113 | – 16.655 | – 14.336 | – 10.008 | – 8.285 | – 11.442 | – 7.799 | – 15.555 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | – 0 | 0 | 68.540 | 41.808 | 18.755 | 92.970 | – 93.638 | 128.435 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 4.743 | – 4.735 | – 4.734 | – 7.718 | – 7.703 | – 19.865 | 109.168 | 0 |
Kaseffect verwerking index2014 | – 3.073 | – 3.064 | – 3.312 | – 2.894 | – 2.874 | – 10.027 | 68.767 | 0 |
Totaal | – 7.816 | – 7.799 | 60.494 | 31.196 | 8.179 | 63.078 | 84.296 | 128.435 |